Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Oled tv tittavstånd

Planerar inför kommande tv inköp. Förhoppningsvis en bra bit bort men är klart nyfiken på hur stor tv man kan gå för utan att det börjar krävas allt för mycket aa, screendoor gör sig påmind eller man blir solarad. Mina ben begränsar så tittavståndet jag kör med idag är runt en meter på 55". Måste offra sittkomfort för att komma närmare så en meter är det jag siktar in mig på

Här noterar jag ingen screendooreffekt men man vill ju ha vidare fov jämt.

Nu säljs 65 & 77", måste jag flytta bak för 77" modellen så tappar jag en del av poängen men vid 1 meter passerar jag kanske en gräns där det börjar kännas lågupplöst eller pixelgridden börjar synas? Börjar detta redan vid 65"?

Vad är era erfarenheter i de här storlekarna?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

0,1 meter ifrån med denna så ser du allt, varenda pixel OCH frame!

Permalänk
Inaktiv

Mindre än en meter? Skämtar du?

Jag som tyckte Samsung tog i när de anger sina rekommenderade avstånd här.

Permalänk

För en 55" tum är det väl 2-3 m.

Jag kör 3 med min.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

LTT gjorde en video om detta https://youtu.be/Gnhv3WFnmH8 du verkar dock redan ligga rejält utanför detta spannet. Personen som gillade att sitta närmast hamnade på ca 45° fov. Medans en 55" på 1m ger ca 62° fov.

Är du helt säker på måttet mellan ögon och skärm? Det slår kraftigt på så korta avstånd 1.2m ger t ex 54°.

Edit: den "vanliga" rekommendation är dock 30° för mixed use och 40° för "cinema experience"

Edit: angående upplösning så hamnar man i gränslandet där runt 1m när 8k kan ge fördelar

https://www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-re...

Permalänk
Medlem

1m på 55" TV? Trollar du? Tycker mitt 32" TV / sekundär skärm kräver minimi ca 1m för att det inte ska se fult ut i 1080p.

För vardagsrummet tycker jag kanske kring 2~2.5m för vårt 55" OLED TV som minimi för bäst bild, vi har ca 2 - 3m avstånd hos oss beroende på sittplatsen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Finns lite bra info av Linus här. Edit: såg att nån annan redan länkat LTTs video. Annars så skulle jag säga 3 meter för upp till minst 77". Beror ju på person till person också vad man tycker om.
https://www.youtube.com/watch?v=Gnhv3WFnmH8

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

De där tre meters rekommendationerna är nog en kvarleva från SD tiden. Även för 1080p så är 1 m nära men inte för 4K. Begriper inte varför folk vill ha 30 graders fov om de kan få iaf 90 grader för en mans bio. Ska fler titta så får man flytta bak lite.

Men rekommendationerna där har funnits ute i decennier och har inte uppdaterats

Hur ofta läser man inte om folk som vill ha större tv till nästa inköp. Hur ofta läser man vi köpte för stor?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

De där tre meters rekommendationerna är nog en kvarleva från SD tiden. Även för 1080p så är 1 m nära men inte för 4K. Begriper inte varför folk vill ha 30 graders fov om de kan få iaf 90 grader för en mans bio. Ska fler titta så får man flytta bak lite.

Men rekommendationerna där har funnits ute i decennier och har inte uppdaterats

Hur ofta läser man inte om folk som vill ha större tv till nästa inköp. Hur ofta läser man vi köpte för stor?

Som någon som jobbat i butik som säljer tv-apparater så är det ofta kund köper 65 eller större och kommer tillbaka. ”Oj va stor den va”.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av oqvist:

Nu säljs 65 & 77", måste jag flytta bak för 77" modellen så tappar jag en del av poängen men vid 1 meter passerar jag kanske en gräns där det börjar kännas lågupplöst eller pixelgridden börjar synas? Börjar detta redan vid 65"?

Vad är era erfarenheter i de här storlekarna?

Den här grafen ovan säger inte mycket om någonting. Brukar baseras på matematiken från syntavlor som någon fått för sig att det automatisk skulle gälla hur du upplever en TV. Så repeteras liknande grafer om och om igen så att folk tar det för givet. Istället för att själv jämföra

I ditt fall behöver du inte oroa dig så mycket för pixelstrukturen. Det lär vara ungefär lika tydlig med alla 4K. Jag har beroende på hur trångt det är suttit nära 40–65 tum och skillnaden i upplevd pixelstruktur ligger lika mycket i själva pixelstrukturen som i storleken. VA-paneler har ofta en tydligare struktur än IPS och även OLED-TV.

Ditt bästa hopp är nog att gå till 8K även om 1 meter kan vara för nära även där då man fortfarande kan se aliasing-effekter och även strukturen ifall man har tillräckligt pigga ögon. Efter det är storleken bara vad du känner dig bekväm med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Mindre än en meter? Skämtar du?

Jag som tyckte Samsung tog i när de anger sina rekommenderade avstånd här.

Skrivet av blue eyed devil:

För en 55" tum är det väl 2-3 m.

Jag kör 3 med min.

Jag har en 65:a och sitter på ca 3,5m avstånd. Skulle absolut kunna sitta närmare eller ha en större TV men att sitta en meter från en 55:a känns väldigt jobbigt. Att vrida på huvudet när något inte händer exakt mitt framför ögonen känns jobbigt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

https://i.rtings.com/images/optimal-viewing-distance-television-graph-size.png

Den här grafen ovan säger inte mycket om någonting. Brukar baseras på matematiken från syntavlor som någon fått för sig att det automatisk skulle gälla hur du upplever en TV. Så repeteras liknande grafer om och om igen så att folk tar det för givet. Istället för att själv jämföra

I ditt fall behöver du inte oroa dig så mycket för pixelstrukturen. Det lär vara ungefär lika tydlig med alla 4K. Jag har beroende på hur trångt det är suttit nära 40–65 tum och skillnaden i upplevd pixelstruktur ligger lika mycket i själva pixelstrukturen som i storleken. VA-paneler har ofta en tydligare struktur än IPS och även OLED-TV.

Ditt bästa hopp är nog att gå till 8K även om 1 meter kan vara för nära även där då man fortfarande kan se aliasing-effekter och även strukturen ifall man har tillräckligt pigga ögon. Efter det är storleken bara vad du känner dig bekväm med.

Tackat. I mitt fall är jag bara ute efter oled. Vet inte om pixelstrukturen är desamma på lgs oledspaneler genom generationerna?

Med min 55" så räcker det med att gå runt 80 cm för att jag enkelt ska börja notera screendoor. Får försöka lista ut någon bra mattealgoritm för att kunna interpolera eller gå med måttband i elladorna.

8K oled kan ju va värt om de skalar upp snyggt från 4k men har en misstanke jag lär inte ha råd när de kommer

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag skaffade en 65" för ett halvår sedan och sitter 4 meter ifrån den. Jag är redan sugen på en större...

Permalänk
Medlem

Sitter med en 77" på 3m avstånd vilket känns rimligt. Jag ska testa att flytta soffan en meter närmare för att se hur det känns!

Permalänk
Medlem

Tycker fler borde testa. Man ger ju bort så otroligt mycket bildyta när man ställer soffan så långt bort mot väggen man kan från tvn. Har man en mancave så finns det väl inga hinder

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av oqvist:

Tackat. I mitt fall är jag bara ute efter oled. Vet inte om pixelstrukturen är desamma på lgs oledspaneler genom generationerna?

Med min 55" så räcker det med att gå runt 80 cm för att jag enkelt ska börja notera screendoor. Får försöka lista ut någon bra mattealgoritm för att kunna interpolera eller gå med måttband i elladorna.

8K oled kan ju va värt om de skalar upp snyggt från 4k men har en misstanke jag lär inte ha råd när de kommer

OLED-panelerna är olika mellan generationerna men ungefär lika ändå. Rtings brukar ha foton på subpixelstrukturen och en OLED ser inte ut som en LCD.

8K OLED är nog inte på tapeten för rimliga summor ännu. På de modeller som finns är skalningen inget större problem. Fördelen med 4K-bild på 8K-panel är att skalningen och artefakter från skalningen landar under nivån för hur du ser. Kantskärpa på en 4K-panel ser ut som kantskärpa med ljusare förstärkningar runt detaljer. På 8K är den typen av förstärkning inte lika uppenbar. Rätt applicerat kan det ge ett skarpare intryck utan att se just överskärpt ut.

På riktigt nära håll skulle jag säga att de 8K-TV jag hunnit prövat tenderar att "måla" bilden. Särskilt tydligt på 1080p-material på 8K-panel att skalningen ibland kan påminna om akvarell. Det är sådant tillverkarna försöker kliva runt med AI-skalning etc och det går väl sådär. Önskar lite mer alternativ att kanske behålla mer av 1080p-pixligheten. Den låga upplösningen i sig är inte lika problematiskt när man slipper se pixelstrukturen.

Permalänk
Medlem

Stackars ögon..

Jag har en 77” oled på 3m avstånd
Känns bra. Skulle upp till 88” skulle nog gå.
Men redan nu så är det irriterande med undertexter. Vill gärna ha eng. sub till om man käkar ett äpple eller så.

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Sitter ca 2,5m från min Oled 65", skulle helst vilja ha en 77".

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Var och spanat lite nu. Bara demoslingorna som inte är direkt avslöjande så blir kanske lurad men de är klart mer imponerande än för tre år sedan iaf. 65" är helt borta ur bilden nu. Så liten skillnad mot 55" jag funderar om butiken inte felmärkt. 75" är nog det allra minsta. Sweetspot är måhända 85".

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x