Stockholm stad vill samarbeta med Öppna Skolplattformen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vilket är i princip vad en scraper gör när de byter utseende/funktionalitet på hemsidor. Inget är ju någon direkt skillnad, många hemsidor kör ju ’api’ av diverse sorter under huven också.

En scraper byter inte utseende/funktionalitet på hemsidor, de extraherar bara data från dem. Appen hade troligtvis kunnat använda en scraper för att komma åt datan, men eftersom de kan använda Skolplattformens API direkt istället så finns inget behov för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

om du såg vad det är ör kufar som glider runt på dessa statliga arbetsplatser och rullar tummarna så hade du inte tyckt beteendet var märkligt

Kanske ändå att man bör lära sig skillnaden mellan stat och kommun innan man ger sig in i diskussionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

En scraper byter inte utseende/funktionalitet på hemsidor, de extraherar bara data från dem. Appen hade troligtvis kunnat använda en scraper för att komma åt datan, men eftersom de kan använda Skolplattformens API direkt istället så finns inget behov för det.

En scraper används ju oftast som en komponent av en re-skin av en hemsida. Eller så har jag sett det användas i alla fall ganska ofta. Såklart kan sådant användas till annat med

Tekniskt sett bör man ju kunna göra en egen Uber-app också om man gör tillräckliga analyser av deras trafik. Det är ju helt enkelt svårt att göra något åt. Begränsningen i vilken data användaren har tillgång till måste ju vara i APIet i sig, inte i gränssnittet som presenteras till användaren, annars riskeras stora läckor

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur mycket skit som ska komma ut från kommuner och staten REGIONERNA innan dom beslutar arr fixa en statlig övermyndighet som fixar allt med databaser? Sista fem åren har skandalerna ståt som spö i backen AF bakläxa Region Skåne ska använda ett Amrikanskt företag för sjukvården som ska lagra Svenska medborgares journaler? För fem år sen fick apoteket efter (sex) år änterligen ordning på journalsystemet det hade ett annat system och kunde inte kopplas ihop med sjukvårdens??? 5 milijarder kostade det systemet Region Skånes nya kostar 4.4 milijader. Polisen torskade på otroliga 7 olika databaser som kartlade allt från Romer till misstänkta homosexuella prostituerade hehe Sverige är fantastiskt

Permalänk
Skrivet av Drenmi:

Detta är ju en guldgruva för våra grävande journalister. Hoppas starkt på att det blir diverse inslag som tar sig till förruttnelsens kärna hos IT-förvaltningen.

Önskar att de kunde ta en titt på massor av system som kommunerna köper in. Hälsoschema/timecare exempelvis. Helt sjukt vilka pengar som läggs på "system" som egentligen inte har något system till hjälp (vad exakt betalade de för!?). Det är personalen själva som får sitta och klura ut scheman, inte något datorprogram... helt sjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Appen hämtar inte bara färdiga sidor som den byter layout på, den hämtar data (t.ex. användarens kalender) via Skolplattformens API och presenterar den på ett bättre sätt än Skolplattformen själv tydligen klarar av att göra.

Men "hämta data via deras API och presenterar på ett bättre sätt" är väl egentligen samma sak som att reskinna en hemsida väldigt grovt? En webbläsare tolkar ju JavaScriptet på hemsidan och använder sig sedan av Skolplattformens API. Öppna Skolplattformen har tolkat JavaScriptet på hemsidan i förväg och hårdkodat in hur den ska anropa APIet, för att sedan presentera datan på ett annat sätt än hemsidan vill (i praktiken samma sak som att byta layout).

Jag ser faktiskt ingen juridisk skillnad på Öppna Skolplattformen och en vanlig webbläsare som tillåter script som ändrar utseende på hemsidor (tex adblockers, greasemonkey, osv).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Men "hämta data via deras API och presenterar på ett bättre sätt" är väl egentligen samma sak som att reskinna en hemsida väldigt grovt? En webbläsare tolkar ju JavaScriptet på hemsidan och använder sig sedan av Skolplattformens API. Öppna Skolplattformen har tolkat JavaScriptet på hemsidan i förväg och hårdkodat in hur den ska anropa APIet, för att sedan presentera datan på ett annat sätt än hemsidan vill (i praktiken samma sak som att byta layout).

Men det är ju ingen hemsida inblandad, så jag förstår inte riktigt vad hemsidor och Javascript ens har med saken att göra. Om man verkligen vill så kan man väl dra vissa paralleller, men jag ser inte poängen med det.

Skrivet av Don_Tomaso:

Jag ser faktiskt ingen juridisk skillnad på Öppna Skolplattformen och en vanlig webbläsare som tillåter script som ändrar utseende på hemsidor (tex adblockers, greasemonkey, osv).

Grunden till bråket som uppstått är ju att Öppna Skolplattformen har använt Skolplattformens API, som Skolplattformen ansett att de inte haft tillåtelse att göra. Om de bara skinnat om en hemsida så hade nog situationen sett annorlunda ut, möjligtvis hade det istället blivit ett upphovsrättsbrott då?

Oavsett så tror jag inte att Öppna Skolplattformen hade blivit lika populärt om det bara var en reskin, klagomålen på Skolplattformens app går ju djupare än bara ytan (t.ex. att den tappar kontakten med databasen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Men det är ju ingen hemsida inblandad, så jag förstår inte riktigt vad hemsidor och Javascript ens har med saken att göra. Om man verkligen vill så kan man väl dra vissa paralleller, men jag ser inte poängen med det.
Grunden till bråket som uppstått är ju att Öppna Skolplattformen har använt Skolplattformens API, som Skolplattformen ansett att de inte haft tillåtelse att göra. Om de bara skinnat om en hemsida så hade nog situationen sett annorlunda ut, möjligtvis hade det istället blivit ett upphovsrättsbrott då?

Oavsett så tror jag inte att Öppna Skolplattformen hade blivit lika populärt om det bara var en reskin, klagomålen på Skolplattformens app går ju djupare än bara ytan (t.ex. att den tappar kontakten med databasen).

Fast om du besöker Skolplattformens hemsida så kommer ju din webbläsare att kontakta deras API direkt. Vad är egentligen skillnaden mellan att deras JavaScript gör det eller ditt eget? Webbläsare (kan) injicerar dessutom massor av stilmallar, optimerar koden som körs, förladdar sidor som kanske kommer besökas, och antagligen injicerar egen JavaScript för olika ändamål. Hur mycket ska en webbläsare få injicera innan den klassas på samma sätt som Öppna Skolplattformen?