Microsoft och Asus skapar mer förvirring kring Windows 11

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chris64:

Så vitt jag vet stödjer alla x399 möjlighet för att installera en TPM modul, gjorde det på mitt gigabyte x399 och kör nu w11. Dock är modulerna dyra (scalpers) , men möjlighet finns iaf :).

Om processorn inte är godkänd är det väl dock tveksamt om man har någon större glädje av en separat modul; man uppfyller ju ändå inte kraven (och om man lyckas komma runt dem behöver man kanske ändå inte tpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4IM:

Vilket moderkort har du ?? För windows 11 är supportat ner till intels 6000 serie cpu och moderkort och amds första gen ryzen.. Iaf av asus, msi och gigabyte från 200 serien och uppåt

Moderkortstillverkare har släppt BIOS-uppdateringar för dem, ja. De har dock inget officiellt stöd för Windows 11 från Microsoft. Tillverkarna släpper helt enkelt BIOS-uppdateringar för de som väljer att köra Windows 11 ändå.

Skrivet av T4IM:

Ja ok, allt är ju ännu i test stadie så någon exakt info finns ju inte [...]

Jo, Microsoft har slutfört testerna av Windows 11 på äldre hårdvara och gällande processorer i konsumentsegmentet är kravet oförändrat. Med andra ord finns den exakta informationen du pratar om redan.

Däremot låter det som att man även fortsatt ska kunna gå runt begränsningarna genom att installera via ISO-filen.

Skrivet av Chris64:

Så vitt jag vet stödjer alla x399 möjlighet för att installera en TPM modul, gjorde det på mitt gigabyte x399 och kör nu w11. Dock är modulerna dyra (scalpers) , men möjlighet finns iaf :).

Det gör dock fortfarande inte att man uppfyller hårdvarukraven för Windows 11 fullt ut, bara ett av dem.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så enormt stort problem att W11 inte stöder lite äldre plattformar, så revolutionerande är det väl inte att det är något absolut nödvändigt att ha?
W10 kommer ju att fungera och fortsätta uppdateras ett bra tag till.

Men visst hade det nog varit mer rimligt att vänta med ett krav som innebär att en stor del av datorerna som fortfarande används inte stöds.
Sen har ju många märkesdatorer, som bl a används av företag, haft stöd för TPM 2.0 sen längre tillbaka. Dvs det drabbar främst hemmabyggare

Det kan ju innebära att en del tvingas uppgradera trots att de egentligen är nöjd med sin plattform. Man kan ju ifrågasätta kravet på att ha nyare plattform ja, kan även med viss konspirationsteoretisk läggning undra om det är ett sätt att få sälja mer hårdvara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av D.:

Sen har ju många märkesdatorer, som bl a används av företag, haft stöd för TPM 2.0 sen längre tillbaka. Dvs det drabbar främst hemmabyggare

Det stora problemet är väl inte TPM utan att processorn inte får vara äldre än core 8000-serien (med enstaka undantag).

Permalänk
Medlem

2015-05-08: https://www.nordichardware.se/nyheter/windows-10-blir-microso...
Går att dra många slutsatser av sådana rubriker, speciellt när vi nu är c:a 6-7 år in i framtiden.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av krigelkorren:

2015-05-08: https://www.nordichardware.se/nyheter/windows-10-blir-microso...
Går att dra många slutsatser av sådana rubriker, speciellt när vi nu är c:a 6-7 år in i framtiden.

Allas källa verkar vara Jerry Nixon som inför en sluten skara informellt sade:

Citat:

Right now we’re releasing Windows 10, and because Windows 10 is the last version of Windows, we’re all still working on Windows 10.

Kanske var det inte meningen att bli så stort (somliga spekulerar om att han kanske menar "latest"), men Microsoft har ju aldrig dementerat det heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

TPM stöds ju redan av Windows 10 så du behöver inte Windows 11 för att använda det.

Jo absolut. Men det är inget krav vilket det är för W11, i alla fall för nya datorer. Sen är det inte bara TPM det handlar om utan en del andra funktioner som inte finns på äldre processorer.

Citat:

Windows 95 saknade några funktioner såsom ip-stack när det kom, så där behövde vi fler funktioner.
Ip-stack kom ju dock som en uppgradering till Windows 95, så inget som vi behövde Windows98 för.

Men för en normal slutanvändare, som vill använda internet för att surfa, spela spel, lyssna på musik, skriva i word etc, så behöver man ju inte fler funktioner till windows 10.

Nej men man behöver egentligen inte mer än vad som fanns på 98 eller 95 OSR2 heller. Och all funktionalitet som finns i dagens Windows hade ju kunnat kommit som uppdateringar till exempelvis W95 egentligen. Men det är inte deras affärsmodell.

Citat:

Till slut är hjulet på bilen ganska runt, och det är ju frågan om det behöver vara ännu mer runt?.

Svaret är förstås ja. Ingen avancerad mjukvara är någonsin färdig, den kan alltid poleras mer, bli bättre på diverse områden. Och för varje ändring man gör så kommer det att finnas en del som tycker det var bättre innan, en del föredrog Vista över W7 exempelvis, och det är inte helt ovanligt här på forat att folk tycker 8.1 är "the shit" liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

2015-05-08: https://www.nordichardware.se/nyheter/windows-10-blir-microso...
Går att dra många slutsatser av sådana rubriker, speciellt när vi nu är c:a 6-7 år in i framtiden.

Det finns beskrivet vad Windows as a service är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asla:

Okej kul när man sitter på en första generation Threadripper 1950x. Så den anses vara utdaterad verkar det som. Aja tuffar vidare på windows 10!

Hallå, du måste ju hänga med i utvecklingen! Du förstår väl att en 16-kärnig CPU på 4 GHz boost inte klarar av att köra MS Paint år 2021!

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

TPM stöds ju redan av Windows 10 så du behöver inte Windows 11 för att använda det.

Windows 95 saknade några funktioner såsom ip-stack när det kom, så där behövde vi fler funktioner.
Ip-stack kom ju dock som en uppgradering till Windows 95, så inget som vi behövde Windows98 för.

Men för en normal slutanvändare, som vill använda internet för att surfa, spela spel, lyssna på musik, skriva i word etc, så behöver man ju inte fler funktioner till windows 10.

Till slut är hjulet på bilen ganska runt, och det är ju frågan om det behöver vara ännu mer runt?.

Det är nog TPM-modul som gäller om man vill göra det smidigt för sig själv, för använder du TPM i en processor och väljer att byta processor får du ju problem med att alla dina säkerhetsnycklar var beroende av din gamla processor om jag förstått det rätt.

TPM-modulen kan man ju ha på moderkortet så du behöver du inte ändra något vad jag har förstått när man byter processor. Samma med moderkort, du flyttar bara över modulen då.

Hur fungerar det då om man exempelvis har en i5 10400F och sen byter till en i9 11900F på samma system och man har windows 11?
Kommer TPM att bråka om detta då och man måste installera om allting?

Och sedan med tanke på hur det gick med Coop och deras system. Folk pratar om uppdateringar som att de alltid är bra eller nu då Microsoft vill ha in mobilappar i sitt operativsystem då det var en signerat helt okej uppdatering i coops fall så hur kan en TPM rädda oss från skadliga program om de är godkända från början.
Tänk sig sådana här på sin dator: https://arstechnica.com/gadgets/2021/07/google-boots-google-p...

Nej, folk försöker uppdatera hjulet om och om igen med nytt ansikte i många fall samtidigt som säkerhetstänket kommer senare.
Brorsan har senaste veckan fått in 3 Lenovo laptops på sitt jobb som var helt döda efter att de uppdaterat Windows 10 och då de uppdaterar bios så kan de bricka datorn helt, så att hävda att all uppdatering är bra är skitsnack.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Hur fungerar det då om man exempelvis har en i5 10400F och sen byter till en i9 11900F på samma system och man har windows 11?
Kommer TPM att bråka om detta då och man måste installera om allting?

Vad jag googlade fram är att man kan ta en säkerhetskopia på sin säkerhetsnyckel till tex sitt microsoft account, men då förstår jag inte hur säkert det är längre?
Det borde ju betyda att man kan få sitt ms-konto hackat, och någon kan ta ens TPM-nyckel och kopiera in på sin egna processor?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CubaCola:

Vad jag googlade fram är att man kan ta en säkerhetskopia på sin säkerhetsnyckel till tex sitt microsoft account, men då förstår jag inte hur säkert det är längre?
Det borde ju betyda att man kan få sitt ms-konto hackat, och någon kan ta ens TPM-nyckel och kopiera in på sin egna processor?

Man kan väl spara den lokalt också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Man kan väl spara den lokalt också?

Ja. Man kan spara den lokalt.

Men såg också att man redan lyckats komma in i en företagsdator med TPM 2.0, och det tog ca 30minuter allt som allt.

"At the time of this writing, BitLocker does not utilize any encrypted communication features of the TPM 2.0 standard, which means any data coming out of the TPM is coming out in plaintext, including the decryption key for Windows. If we can grab that key, we should be able to decrypt the drive, get access to the VPN client config, and maybe get access to the internal network."

https://windowsreport.com/windows-11-tpm-vulnerabilities/

Kräver dock att man har tillgång till datorn rent fysiskt, men den där logic-analyzern de använder har jag en kopia på, som jag köpte för 120kr för några år sedan.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De pratade om att Vista hade höga systemkrav när den kom.. Jag har en Intel 7700K, 64GB ram, 4TB nvme ssd, Nvidia 980 grafikkort. Helt rimligt att denna dator ej uppfyller kraven för nya windows 11.

Nå man behöver inte köra windows 11 direkt. Jag ser dock ironisk att alla debatter kring vilken som var mest framtidssäker 7700k vs ryzen 1800x. Där folk körde i 640*480 liknande upplösning för att i mätprogram se skillnader och dra slutsatser.

Den som hade sagt. De båda är inte framtidssäkra för fem öre, ingen av dem stöder tpm 2.0. Och nästa windows går ej köra, så hade personen hade blivit utskrattad. -Ja, det finns en tpm modul att köpa till om man litar på att datorn då är stabil.

*edit*
Även min far har en Intel 7700 ej k med 32GB ram, jag tänkte en framtidssäker dator som höll för enklare saker väldigt länge. Nå, köra något år efter windows 11 och sedan en ny. (har ej tid att uppgradera, färsk hårdvara är dessutom säkrare)

Självklart kan man ha åsikten att utvecklingen måste gå vidare, man får överge gammal skit. Men Windows 11 systemkrav är både mer extremt än vad Windows Me och Vista var.

Windows 10 har support till 2025, gör de som med gamla operativsystem så förlängs den tiden ett tag efter det också.

Så det går att använda datorn helt normalt fram till dess och efter det också om man skiter i säkerhetspatchar.

Att förvänta sig att mjukvara ska hänga med gammal hårdvara i 10 år är lite väl optimistiskt då vi får nya arkitekturer vartannat år.

Personligen är jag glad över att jag kan skippa uppdateringen genom att inaktivera TPM, ogillar nya OS då de sällan tillför någonting nyttigt och förändrar utseendet/menyer till det sämre.

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Windows 10 har support till 2025, gör de som med gamla operativsystem så förlängs den tiden ett tag efter det också.

Så det går att använda datorn helt normalt fram till dess och efter det också om man skiter i säkerhetspatchar.

Att förvänta sig att mjukvara ska hänga med gammal hårdvara i 10 år är lite väl optimistiskt då vi får nya arkitekturer vartannat år.

Personligen är jag glad över att jag kan skippa uppdateringen genom att inaktivera TPM, ogillar nya OS då de sällan tillför någonting nyttigt och förändrar utseendet/menyer till det sämre.

Håller med att man kan köra windows 10 länge och då blir det egentligen inget problem.
För min egen del när jag ser på datorn så får jag uppgradera moderkort, cpu + ram. Det andra som finns kvar ja det är väl lika bra att byta ut det med. (gillar ej mitt chassi) Varvid resultatet blir att datorn likaförbaskat ej klarar windows 11. Men jag kommer skita i det. Likaså köper jag ej en ny stationär av anledningar som ej behov just nu.

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Vad jag googlade fram är att man kan ta en säkerhetskopia på sin säkerhetsnyckel till tex sitt microsoft account, men då förstår jag inte hur säkert det är längre?
Det borde ju betyda att man kan få sitt ms-konto hackat, och någon kan ta ens TPM-nyckel och kopiera in på sin egna processor?

Ja, hittills har ju fokus varit på om man kan använda sin nuvarande dator. Om man funderar lite längre, tänker några år framåt, om man vill uppgradera något så med tanke på att Microsoft själva trollar användarna med sina kryptiska uttalanden https://youtu.be/3qV2B4GzpCY?t=356
Blir jag inte förvånad om många kommer få problem med just TPM i famtiden.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Om processorn inte är godkänd är det väl dock tveksamt om man har någon större glädje av en separat modul; man uppfyller ju ändå inte kraven (och om man lyckas komma runt dem behöver man kanske ändå inte tpm).

Som sagt efter att jag installerade tpm modulen kunde jag uppgradera till w11 utan problem, visst är det en beta version, men tror inte dem kommer stoppa datorer med tpm 2.0 moduler. Visst kommer datorn inte va certifierad for w11 men funkar det så är det ju inga problem. Hittils har listan enbart gällt cpuer med tpm integrerat vad jag sett, men vad jag hört ska dem även börja certifiera datorer med separat modul också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chris64:

Som sagt efter att jag installerade tpm modulen kunde jag uppgradera till w11 utan problem, visst är det en beta version, men tror inte dem kommer stoppa datorer med tpm 2.0 moduler. Visst kommer datorn inte va certifierad for w11 men funkar det så är det ju inga problem. Hittils har listan enbart gällt cpuer med tpm integrerat vad jag sett, men vad jag hört ska dem även börja certifiera datorer med separat modul också.

Än så länge tillämpas ju inte kraven, så man skall nog inte ta ut segern i förskott. Exakt hur man fixar tpm har nog mindre betydelse, men de processorer som är godkända har ju typiskt tpm inbyggt, så tpm-kravet är lite redundant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Vill man ha en renodlad spelburk så är det inga problem.

Håller inte med gällande det.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _niko_:

Håller inte med gällande det.

Johodå.
Sitter man på en tolv år gammal spelburk så spelar man rimligen tolv år gamla spel också, och i det fallet äf inte heller ett tolv år gammalt operativsystem några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Windows 10 använder runt 70% av Windows 7 kärna, det som är ändras mest är själva UI och lite nya saker som man inte behöver ha.

Det ända som påverkas är att säkerheten blir lite mindre, på samma sätt som äldre bilar.

Stora skillnaden är att modern hårdvara inte stöds av W7.
Applikationsstödet kommer även det bli mindre.

Säkerheten på en äldre bil blir inte sämre, den är exakt likvärdig mot när den tillverkades.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Johodå.
Sitter man på en tolv år gammal spelburk så spelar man rimligen tolv år gamla spel också, och i det fallet äf inte heller ett tolv år gammalt operativsystem några problem.

Vi snackar inte retroburkar nu alltså...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _niko_:

Stora skillnaden är att modern hårdvara inte stöds av W7.
Applikationsstödet kommer även det bli mindre.

Säkerheten på en äldre bil blir inte sämre, den är exakt likvärdig mot när den tillverkades.

Det är för att Microsoft tvingar dom att blocka Windows 7, men hårdvaran funkar ändå men kräver att man fixa lite med drivers.

Det som funkar på 10an funkar även på 7an, appar och sånt är ändå bara skräp så det är inget jag saknar.

Säkerheten blir sämre även på bilar, då metallen rostar eller blir svagare av andra orsaker.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Det finns beskrivet vad Windows as a service är.

Naturligtvis, men den sidan är nog betydligt oftare uppdaterad än artikeln. Informationen hos Microsoft är ju inte särskilt statisk i det avseendet.

Personligen kunde jag inte bry mig mindre om vad Windows är eller inte är idag, den världen lämnade jag för drygt ett 1 decennium sedan.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.