Microsoft och Asus skapar mer förvirring kring Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Microsoft och Asus skapar mer förvirring kring Windows 11

Core 7000-processorer med HEDT-stämpel kommer att fungera med Windows 11, medan Asus nämner det nya operativsystemet i BIOS-uppdateringar för Z270-moderkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bara ett steg att backa till min HEDT.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

De pratade om att Vista hade höga systemkrav när den kom.. Jag har en Intel 7700K, 64GB ram, 4TB nvme ssd, Nvidia 980 grafikkort. Helt rimligt att denna dator ej uppfyller kraven för nya windows 11.

Nå man behöver inte köra windows 11 direkt. Jag ser dock ironisk att alla debatter kring vilken som var mest framtidssäker 7700k vs ryzen 1800x. Där folk körde i 640*480 liknande upplösning för att i mätprogram se skillnader och dra slutsatser.

Den som hade sagt. De båda är inte framtidssäkra för fem öre, ingen av dem stöder tpm 2.0. Och nästa windows går ej köra, så hade personen hade blivit utskrattad. -Ja, det finns en tpm modul att köpa till om man litar på att datorn då är stabil.

*edit*
Även min far har en Intel 7700 ej k med 32GB ram, jag tänkte en framtidssäker dator som höll för enklare saker väldigt länge. Nå, köra något år efter windows 11 och sedan en ny. (har ej tid att uppgradera, färsk hårdvara är dessutom säkrare)

Självklart kan man ha åsikten att utvecklingen måste gå vidare, man får överge gammal skit. Men Windows 11 systemkrav är både mer extremt än vad Windows Me och Vista var.

Permalänk
Medlem

Håller med om att utvecklingen ska gå framåt, men vad är det ett operativsystem behöver göra mer än vad det gör idag?
Det känns som vi har nått den gränsen där man inte behöver mer features, så jag förstår ärligt talat inte varför Windows 11 kommer.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Såg att det kom en ny bios till mitt ROG STRIX Z270F GAMING. Version 1501.
Bryr mig nog inte om att att uppdatera den.
https://rog.asus.com/us/motherboards/rog-strix/rog-strix-z270...

Någon som har?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CubaCola:

Håller med om att utvecklingen ska gå framåt, men vad är det ett operativsystem behöver göra mer än vad det gör idag?
Det känns som vi har nått den gränsen där man inte behöver mer features, så jag förstår ärligt talat inte varför Windows 11 kommer.

Effektivare datainsamling, MS har ju tex gjort det mycket svårare att byta webbläsare för att folk ska använda Edge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av mrqaffe:

Effektivare datainsamling, MS har ju tex gjort det mycket svårare att byta webbläsare för att folk ska använda Edge.

Tricket är att uppgradera från Windows 10 där man satt en annan webbläsare som default först

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av UndaC:

Tricket är att uppgradera från Windows 10 där man satt en annan webbläsare som default först

De försöker täppa till det kryphålet genom att göra det svårt att använda på äldre maskiner (TPM kravet)
Ny dator, win 11 med Edge från start...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Snart så kan man fynda massa dator till vrakpriser och sen köra med Windows 7.

TPM som ska laga massa krypteringsnyckel, och lämna bakdörr till NSA.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av UndaC:

Tricket är att uppgradera från Windows 10 där man satt en annan webbläsare som default först

Har du testat eller är det spekulation? De talade hastigt om metoden i Windows weekly häromveckan, men jag tror att de kom fram till att det nollställs.

Permalänk
Medlem

Jag är inte alls insatt i detta med TPM. Varför ska Windows 11 kräva detta? Varför är detta så viktigt? Är alla datorer utan TPM väldigt sårbara?

Är detta en grej för att sälja ny hårdvara?

Permalänk
Skrivet av iRonNuke:

Jag är inte alls insatt i detta med TPM. Varför ska Windows 11 kräva detta? Varför är detta så viktigt? Är alla datorer utan TPM väldigt sårbara?

Är detta en grej för att sälja ny hårdvara?

https://www.theverge.com/2021/6/25/22550376/microsoft-windows...

Det är bättre för flera saker. Det är riktigt sjukt att nästan ingen windowsanvändare idag procentuellt sett har det minsta skydd så ingen kan läsa dens filer på hårddisken utan kryptering.
Men samtidigt köpa ny dator kostar pengar, många "behöver" nu göra uppgraderingen väldigt många år i förtid om de ska ha senaste windows. Den nya datorn som de köper, ja i många fall är prestandaskillnaden praktisk inte ens märkbar för det de gör vid datorn. Detta scenario kan jag aldrig någon minnas har funnits tidigare för windows.

Min gissning är att Windows 10 kommer användas länge av många, om denna får uppdateringar och det mesta fungerar. Så kan det i.o.f.s inte behöva bli så allvarligt.

Jag funderar t.ex på farsans surfdator med intel 7700, 32GB ram, 500 GB nmve ssd. Om jag byter ut den först om 2år, kommer den nya datorn då bli märkbar snabbare vid enklare saker som vanlig surfning? Tveksamt, men det känns fel att redan byta nu.

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på att Asus ska få ptt att fungera på mitt z490-i.. enda z490 kortet som inte har fått stödet för Windows 11 än..

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Snart så kan man fynda massa dator till vrakpriser och sen köra med Windows 7.

TPM som ska laga massa krypteringsnyckel, och lämna bakdörr till NSA.

Vill man köra ett 12 år gammalt OS så...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Vill man köra ett 12 år gammalt OS så...

Åldern på operativsystemet är irrelevant. Däremot inte hur länge det uppdateras. Windows 11 bygger på Windows 10 som bygger på NT som bygger på.. Så Windows 11 är byggt på gammal skit, men den har uppgraderas. Precis som widows 10 också har uppdateras.
Så om Windows 10 får uppdateringar ett bra tag så kan man vänta ut tills det finns något vettigt att uppgradera till som gör en märkbar prestandaförbättring för det man använder den datorn till.

*edit*
En av de största säkerhetsbristerna i Windows 10 heter NTFS. Har windows 11 gått över till ReFS eller liknande eller kör de med gammal utdaterad filsystem som man borde ha kasserat redan för 10år sedan? Övergång till ReFS och först då kräva kryptering med TPM 2.0 eller nyare känns som ett mer rimligt steg.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Elgot:

Har du testat eller är det spekulation? De talade hastigt om metoden i Windows weekly häromveckan, men jag tror att de kom fram till att det nollställs.

Funkade för mig i alla fall.
Chrome är förvalt på alla filtyper efter uppgradering till win11 utan att jag rört något

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _niko_:

Vill man köra ett 12 år gammalt OS så...

Windows 10 använder runt 70% av Windows 7 kärna, det som är ändras mest är själva UI och lite nya saker som man inte behöver ha.

Det ända som påverkas är att säkerheten blir lite mindre, på samma sätt som äldre bilar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Åldern på operativsystemet är irrelevant. Däremot inte hur länge det uppdateras. Windows 11 bygger på Windows 10 som bygger på NT som bygger på.. Så Windows 11 är byggt på gammal skit, men den har uppgraderas. Precis som widows 10 också har uppdateras.
Så om Windows 10får uppdateringar ett bra tag så kan man vänta ut tills det finns något vettigt att uppgradera till som gör en märkbar prestandaförbättring för det man använder den datorn till.

Kommer blir som XP. Windows 10 är så vedertaget att dom kommer tumma på sina egna ord när oktober 2025 närmar sig.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _niko_:

Vill man köra ett 12 år gammalt OS så...

Vill man ha en renodlad spelburk så är det inga problem.

Permalänk
Medlem

Det här med att Microsoft inte respekterar standardwebbläsare är ruttet deluxe. Inte ens Apple har såna metoder på varken MacOS eller iOS längre.

Permalänk

Jag fattar inte varför dom inte gör något helt nytt, från grunden, utan någon som helst tanke på bakåtkompatiblitet, sen köra båda parallellt i några år så allt kan anpassas till det nya.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De pratade om att Vista hade höga systemkrav när den kom.. Jag har en Intel 7700K, 64GB ram, 4TB nvme ssd, Nvidia 980 grafikkort. Helt rimligt att denna dator ej uppfyller kraven för nya windows 11.

Nå man behöver inte köra windows 11 direkt. Jag ser dock ironisk att alla debatter kring vilken som var mest framtidssäker 7700k vs ryzen 1800x. Där folk körde i 640*480 liknande upplösning för att i mätprogram se skillnader och dra slutsatser.

Den som hade sagt. De båda är inte framtidssäkra för fem öre, ingen av dem stöder tpm 2.0. Och nästa windows går ej köra, så hade personen hade blivit utskrattad. -Ja, det finns en tpm modul att köpa till om man litar på att datorn då är stabil.

*edit*
Även min far har en Intel 7700 ej k med 32GB ram, jag tänkte en framtidssäker dator som höll för enklare saker väldigt länge. Nå, köra något år efter windows 11 och sedan en ny. (har ej tid att uppgradera, färsk hårdvara är dessutom säkrare)

Självklart kan man ha åsikten att utvecklingen måste gå vidare, man får överge gammal skit. Men Windows 11 systemkrav är både mer extremt än vad Windows Me och Vista var.

Vilket moderkort har du ?? För windows 11 är supportat ner till intels 6000 serie cpu och moderkort och amds första gen ryzen.. Iaf av asus, msi och gigabyte från 200 serien och uppåt

Visa signatur

Asus strix z490 H Gaming, i7 10700k-5,2Ghz, Zotac rtx 3060 Ti-Vattenkylt, 32Gb ram @4000Mhz, @500Gb ssd som C disk och 1Tb ssd enbart för spel...

Permalänk
Skrivet av T4IM:

Vilket moderkort har du ?? För windows 11 är supportat ner till intels 6000 serie cpu och moderkort och amds första gen ryzen.. Iaf av asus, msi och gigabyte från 200 serien och uppåt

I artikel står Intels Core 8000-serie. Men jag har en Asus Rog strix någon i ena. Kanske 270.
*edit*
Jag tolkar som jag ej hade men en billig modul som är slut finns att köpa. Få se hur jag gör. Just nu för tillfället använder jag knappt desktop hemma, bara klienter och servrar molnet. Men det är en dyr dator stående.. Får uppgradera den när behovet kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

I artikel står Intels Core 8000-serie. Men jag har en Asus Rog strix någon i ena. Kanske 270.
*edit*
Jag tolkar som jag ej hade men en billig modul som är slut finns att köpa. Få se hur jag gör. Just nu för tillfället använder jag knappt desktop hemma, bara klienter och servrar molnet. Men det är en dyr dator stående.. Får uppgradera den när behovet kommer.

Ja ok, allt är ju ännu i test stadie så någon exakt info finns ju inte men hittade detta från asus hemsida, scolla ner så finns info om 270 moderkort och så, Vet inte om det hjälper men iaf

https://www.asus.com/microsite/motherboard/ASUS-motherboards-Win11-ready/

Visa signatur

Asus strix z490 H Gaming, i7 10700k-5,2Ghz, Zotac rtx 3060 Ti-Vattenkylt, 32Gb ram @4000Mhz, @500Gb ssd som C disk och 1Tb ssd enbart för spel...

Permalänk
Avstängd

Okej kul när man sitter på en första generation Threadripper 1950x. Så den anses vara utdaterad verkar det som. Aja tuffar vidare på windows 10!

Permalänk
Medlem

"Uppgraderade" typ nyss till W10, enligt köphistoriken så köpte jag en m.2 disk 23.11.2019 sedan blev den liggandes ett bra tag då jag inte hade en m.2 distans, vilket ett mejl senare till mobo tillverkaren fick jag detta hemskickat. Men skulle nästan tro att jag installerade W10 under 2020 någongång under semestern.

Sedan då deras skitsnack om att W10 skulle vara det sista operativsystemet...

Förstår inte varför man ska hålla på och byta os. Det enda som va fel med W7 blev ju att det inte supportade senaste directx12 eller va det va som behövdes till ngt spel, typ Cyberpunk. Vilket jag aldrig spelat då det krashade efter character varje gång i en månad utan någon fix -_-

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Extremaz:

Sedan då deras skitsnack om att W10 skulle vara det sista operativsystemet...

Världen gillade idén, men Microsoft själva har aldrig sagt att det var den sista versionen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Håller med om att utvecklingen ska gå framåt, men vad är det ett operativsystem behöver göra mer än vad det gör idag?
Det känns som vi har nått den gränsen där man inte behöver mer features, så jag förstår ärligt talat inte varför Windows 11 kommer.

Det handlar väldigt mycket om säkerhet. Systemkraven är ju inte hårda på några andra områden än just stöd för moderna säkerhetsfunktioner.

Sen ifall vi behöver fler funktioner eller inte är ju en lite konstig diskussion tycker jag. Behövde vi egentligen mer än de funktioner som W95 hade? Betyder det att Windows inte har blivit bättre och trevligare att använda sedan dess?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asla:

Okej kul när man sitter på en första generation Threadripper 1950x. Så den anses vara utdaterad verkar det som. Aja tuffar vidare på windows 10!

Så vitt jag vet stödjer alla x399 möjlighet för att installera en TPM modul, gjorde det på mitt gigabyte x399 och kör nu w11. Dock är modulerna dyra (scalpers) , men möjlighet finns iaf :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det handlar väldigt mycket om säkerhet. Systemkraven är ju inte hårda på några andra områden än just stöd för moderna säkerhetsfunktioner.

Sen ifall vi behöver fler funktioner eller inte är ju en lite konstig diskussion tycker jag. Behövde vi egentligen mer än de funktioner som W95 hade? Betyder det att Windows inte har blivit bättre och trevligare att använda sedan dess?

TPM stöds ju redan av Windows 10 så du behöver inte Windows 11 för att använda det.

Windows 95 saknade några funktioner såsom ip-stack när det kom, så där behövde vi fler funktioner.
Ip-stack kom ju dock som en uppgradering till Windows 95, så inget som vi behövde Windows98 för.

Men för en normal slutanvändare, som vill använda internet för att surfa, spela spel, lyssna på musik, skriva i word etc, så behöver man ju inte fler funktioner till windows 10.

Till slut är hjulet på bilen ganska runt, och det är ju frågan om det behöver vara ännu mer runt?.

Skrivet av Chris64:

Så vitt jag vet stödjer alla x399 möjlighet för att installera en TPM modul, gjorde det på mitt gigabyte x399 och kör nu w11. Dock är modulerna dyra (scalpers) , men möjlighet finns iaf :).

Det är nog TPM-modul som gäller om man vill göra det smidigt för sig själv, för använder du TPM i en processor och väljer att byta processor får du ju problem med att alla dina säkerhetsnycklar var beroende av din gamla processor om jag förstått det rätt.

TPM-modulen kan man ju ha på moderkortet så du behöver du inte ändra något vad jag har förstått när man byter processor. Samma med moderkort, du flyttar bara över modulen då.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz