Intels styrkrets Z690 för "Alder Lake" dubblerar bandbredden

Permalänk
Medlem

Ser faktiskt bra ut tycker jag. Gott om bandbredd, bland annat till usb.

Skrivet av Samsung:

Kommer Intels X86 Cpue:r kräva direktmatad trefas eller kommer det vara energieffektiva varianter? Ja tiden får utvisa helt enkelt.

Heh. Ja, om inte annat kommer det nog krävas om man skaffar sig en Arc (welder) också. Höh.

(Smiter ut bakvägen så jag inte blir dränkt av ruttna tomater )

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Väntar med stor spänning på Alder Lake och Alder Lake-X.

Ska även bli intressant att se hur AMD's refresh av 5000-serien kommer att se ut.

Roligare än på väldigt många år att vara konsument nu när vi dels har Intel och AMD, samt att även ARM64 och RISC-V verkar vara på gång med riktigt intressanta produkter (som visserligen ligger ett gäng år bort, men ändå).

Sa vi inte så när alla GPU:er skulle lanseras också och där sitter vi fortfarande och väntar

Kul att man på Intel tänker lite utanför boxen och kommer med nytt, ska bli spännande att se hur det presterar och hur stor skillnaden blir med DDR5 mot DDR4.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

En intressant jämförelse mot min Broadwell-E som har 40 banor.

Hur kommer det att se ut om jag spontant bara vill skaffa ett Z690 moderkort och kasta in alla PCI-E enheter, skulle bandbredden vara bättre eller sämre till skillnad mot min Broadwell-E?

Nuvarande så ser banorna ut såhär för mitt MSI Moderkort.

RTX 2080 - 16x
Ljudkort Asus - 16x
och M.2 SSD som tar upp en slot - 16X.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

En intressant jämförelse mot min Broadwell-E som har 40 banor.

Hur kommer det att se ut om jag spontant bara vill skaffa ett Z690 moderkort och kasta in alla PCI-E enheter, skulle bandbredden vara bättre eller sämre till skillnad mot min Broadwell-E?

Nuvarande så ser banorna ut såhär för mitt MSI Moderkort.

RTX 2080 - 16x
Ljudkort Asus - 16x
och M.2 SSD som tar upp en slot - 16X.

Ditt ljudkort är väl bara ett x1-kort? Och M.2 är max x4. Så grafikkort + M.2 SSD går direkt mot processorn precis som du har nu, enda skillnaden blir att ljudkortet får gå via styrkretsen (eller dela bandbredd med grafikkortet, men det finns ingen anledning för det).

PCIe 5.0 x16 motsvarar annars PCIe 3.0 x64. Så en Alder Lake-processor har mer bandbredd totalt jämfört med Haswell-E, men uppdelat på färre banor. Och Z690 springer i cirklar runt X99 när det gäller bandbredd. Det enda ditt nuvarande system egentligen är bättre på är om du vill använda två PCIe 3.0-kort, då kan du få ut x16 till båda från processorn vilket inte går med Alder Lake.

Permalänk
Medlem

Tekniskt sett har väl Intels desktop-processorer fortfarande DDR3-stöd, även om detta inte är något som anges i specifikationerna. Detta var åtminstone sant upp till 9000-serien och ett resultat av att deras laptop-processorer hade stöd för DDR3L. Finns moderkort från Kina som implementerar detta.

Kul att Intel gör en större uppdatering av sitt chipset denna gång, samtidigt som de släpper Alder Lake. Hela plattformen verkar lovande och det är kul att Intel och AMD nu båda stegvis driver utvecklingen framåt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Känns fortfarande som en hotfix. Intel midrange som detta är borde ha mer snabba usb och sata/m2 enheter.
Nu tillhör jag ju extremfallen.
Vad de menar med sata6: disable vet jag inte men vilka intel chipp delar inte banorna med sata kontakter så de stängs av eller värt om ifall man sätter in en m2 enhet?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Vangen:

En intressant jämförelse mot min Broadwell-E som har 40 banor.

Hur kommer det att se ut om jag spontant bara vill skaffa ett Z690 moderkort och kasta in alla PCI-E enheter, skulle bandbredden vara bättre eller sämre till skillnad mot min Broadwell-E?

Nuvarande så ser banorna ut såhär för mitt MSI Moderkort.

RTX 2080 - 16x
Ljudkort Asus - 16x
och M.2 SSD som tar upp en slot - 16X.

Bara nyfiken, vilket ljudkort från Asus kör 16x?
Troligtvis bara x1?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Bara nyfiken, vilket ljudkort från Asus kör 16x?
Troligtvis bara x1?

Jag kör den på en PCI-E ingång, eftersom att moderkortet bara har PCI-e x16 platser.

Annars hade jag väl valt den i en PCI x1 port.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Och mitt gamla C-602 system från 2013 med dubbla E5 2687W V2 har 80 PCI 3.0 banor, men det är som sagt olika system.
Generellt kan jag dock tycka att samtliga nya plattformar är rätt snåla med PCI lanes, på consumer platforms.

Sedan så är det i princip nästan inget som kräver PCI 4.0 idag än mindre 5.0 som Tvelander sade. Visst, en PCI 4.0 disk är snabbare än en 3.0 disk men det är inget man märker i 99,9 % av användarfallen. Samma sak med PCI 4.0 på ett 3090 mot 3.0 om båda är i x16.

Jag sitter med PCI 4.0 NVME diskar liksom PCI 3.0 NVME i RAID 0. Båda är snabba men ingen direkt skillnad på laddtider eller annat vanligt jobb mot en 3.0 i standardutförande.

Finner det lite intressant att du börjar inlägget med att säga att det är snålt med PCIe lanes för att sedan gå över till att säga att det är onödig med bandbredd på PCIe 4/5.

Det fina med PCIe är att lanesen är oberoende av varandra, men kan användas till samma enhet för att öka bandbredden. Den stora vinsten med PCIe5 på konsumentplattformen är att du kan ha färre lanes utan att det påverkar prestandan negativt. Fler PCIe lanes resulterar i dyrare kontrolleras, och dyrare PCBer till moderkortet.

Ökar de istället bandbredden till PCIe5 från 4 så kan du köra ett grafikkort och 8 st SSDer på 16 lanes och få samma prestanda som om du haft PCIe4 med maximala antalet lanes de kan använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

... Men detta lägger på på en redan dyrare plattform som z690 kommer bli och tanken är väl att trycka upp den i HEDT segmentet och ha något mer lagom till oss andra som inte kostar skjortan.

Nej, detta är inte HEDT. Den kommer senare. Detta är toppen av prestandasegmentet, och det lär komma mer begränsade alternativ till lägre pris.

Skrivet av houze:

Kommer nog vara många dyra moderkort med Z690, ... så lär väl de kosta 4000-5000kr och uppåt.

Jag gissar att de enklaste moderkorten hamnar över 3000kr, och de som ger möjlighet att nyttja alla funktioner hamnar nog närmare 10kkr.

Skrivet av yessiri:

Detta verkar vara betydligt bättre än x570 och om z690 även får passiv kylning så blir det svårt att välja x570s överhuvdtaget.

Om ett dubblerat pris innebär att kortet är "bättre" så visst.
Men är det någon som de facto upplevt problem med kylfläkten på ett X570? Min hörs inte alls...
(Ett annat sätt att jämföra är att gå två år tillbaka och se på valet mellan då aktuella X570 och Z390. Vilket var bästa köp då, när man vill uppdatera till snabbare CPU i början av 2022?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Finner det lite intressant att du börjar inlägget med att säga att det är snålt med PCIe lanes för att sedan gå över till att säga att det är onödig med bandbredd på PCIe 4/5.

Det fina med PCIe är att lanesen är oberoende av varandra, men kan användas till samma enhet för att öka bandbredden. Den stora vinsten med PCIe5 på konsumentplattformen är att du kan ha färre lanes utan att det påverkar prestandan negativt. Fler PCIe lanes resulterar i dyrare kontrolleras, och dyrare PCBer till moderkortet.

Ökar de istället bandbredden till PCIe5 från 4 så kan du köra ett grafikkort och 8 st SSDer på 16 lanes och få samma prestanda som om du haft PCIe4 med maximala antalet lanes de kan använda.

Antal lanes och bandbredd per lane är väl ändå lite olika saker ? Nu avser jag fysiska slots kopplat till dessa.

För att vara övertydlig, det är alltid i mina ögon, lite för snålt med pcie uttag (slots) på korten i consumer serierna.

Det JAG hellre sett där är 4 st x16 som kan konfigureras i 3.0 4.0 eller 5.0 alt 1 st 5.0 x16 main för de som vill ha och kanske 4 st 3.0 x16 som support slots då mer de facto inte behövs just nu i vardagliga applikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Antal lanes och bandbredd per lane är väl ändå lite olika saker ? Nu avser jag fysiska slots kopplat till dessa.

För att vara övertydlig, det är alltid i mina ögon, lite för snålt med pcie uttag (slots) på korten i consumer serierna.

Det JAG hellre sett där är 4 st x16 som kan konfigureras i 3.0 4.0 eller 5.0 alt 1 st 5.0 x16 main för de som vill ha och kanske 4 st 3.0 x16 som support slots då mer de facto inte behövs just nu i vardagliga applikationer.

Nu tror jag du blandar ihop lanes och slots. Du kan ha 16st x16 slot på ett moderkort men ändå bara ha en kontroller som har 16 lanes. Kontrollen kan då allokera olika antal lanes till olika slots beroende på vad som är kopplat.

Ja visst är antalet lanes och hastigheten på dessa olika saker. Men du kan kompensera för färre lanes med högre hastighet per lane. Bara för att grafikkortet är kopplat till ett x16 slot betyder det inte att det måste använda 16 lanes.

Edit: Artikeln handlar altså om hur många lanes processorn och styrkretsen kan hantera. Sedan är det helt upp till moderkprtstillverkarna att bestämma hur och hur många slots kopplas till dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Antal lanes och bandbredd per lane är väl ändå lite olika saker ? Nu avser jag fysiska slots kopplat till dessa.

För att vara övertydlig, det är alltid i mina ögon, lite för snålt med pcie uttag (slots) på korten i consumer serierna.

Det JAG hellre sett där är 4 st x16 som kan konfigureras i 3.0 4.0 eller 5.0 alt 1 st 5.0 x16 main för de som vill ha och kanske 4 st 3.0 x16 som support slots då mer de facto inte behövs just nu i vardagliga applikationer.

Det är ju upp till moderkortstillverkarna, inget Intels design hindrar. Plattformen ger möjlighet att skapa moderkort med 6st 16x3.0 slots med full bandbredd samtidigt som en nVME 4x4.0 kan få egen bandbredd.

Äntligen kommer en konsumentplattform där I/O inte är en bristvara så jag förstår inte alla som tror att detta på någon sätt inte är en enorm ökning av I/O jämfört med tidigare plattformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det är ju upp till moderkortstillverkarna, inget Intels design hindrar. Plattformen ger möjlighet att skapa moderkort med 6st 16x3.0 slots med full bandbredd samtidigt som en nVME 4x4.0 kan få egen bandbredd.

Äntligen kommer en konsumentplattform där I/O inte är en bristvara så jag förstår inte alla som tror att detta på någon sätt inte är en enorm ökning av I/O jämfört med tidigare plattformar.

Absolut, men det jag menar är att det kommer sluta i 2 st slots med PCI 5.0 x16 / - eller PCI 5.0 x8 / x8, vilket jag tycker är trist då jag personligen värdesätter möjligheter att utöka sitt system. Men kanske jag är en nishad användare som skall hålla mig till HEDT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Absolut, men det jag menar är att det kommer sluta i 2 st slots med PCI 5.0 x16 / - eller PCI 5.0 x8 / x8, vilket jag tycker är trist då jag personligen värdesätter möjligheter att utöka sitt system. Men kanske jag är en nishad användare som skall hålla mig till HEDT.

Fast vilka slots moderkorttillverkarna stoppar i är helt oberoende (nästan) av hur många lanes processor + kontrollerkrets har.

Kolla detta moderkortet tex:
https://www.sweclockers.com/nyhet/13287-msi-big-bang-marshal-...
Nu minns jag inte hur många lanes Sandy Bridge klarade av, men det är inte i närheten av 8x16

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Fast vilka slots moderkorttillverkarna stoppar i är helt oberoende (nästan) av hur många lanes processor + kontrollerkrets har.

Kolla detta moderkortet tex:
https://www.sweclockers.com/nyhet/13287-msi-big-bang-marshal-...
Nu minns jag inte hur många lanes Sandy Bridge klarade av, men det är inte i närheten av 8x16

8 PCIE 2.0 x16 slots
- PCI_E1 supports up to PCIE x16 speed (when PCI_E3 is empty)
- PCI_E2 supports up to PCIE x1 speed
- PCI_E3 supports up to PCIE x8 speed
- PCI_E4 supports up to PCIE x1 speed
- PCI_E5 supports up to PCIE x16 speed (when PCI_E7 is empty)
- PCI_E6 supports up to PCIE x1 speed
- PCI_E7 supports up to PCIE x8 speed
- PCI_E8 supports up to PCIE x1 speed
- If you intend to install two expansion cards, it is recommended to install them into
PCI_E1 & PCI_E5 slots

Fortfarande låter det mycket, 16 är från cpun, sen kan jag bara se ytterligare 8 från från chipset på p67.
Måste sitta någon smart grej där. Kanske den "Lucid Hydralogix" de nämner i manualen under andra chipset.
Full fart på alla lanes låter orimligt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Full fart på alla lanes låter orimligt.

Ja, men det är lite den poängen jag försöker få fram. Att ha någon multiplexing ut till kontakterna är inget ovanligt. Och personen jag citerade verkade vara ute efter fler x16 kontakter utan nödvändigtvis den hastigheten som x16 PCIe4/5 ger.