Nedgradering - min oöppnade RTX 3070 mot sämre

Permalänk
Avstängd
Skrivet av My2nd:

Din kompis är inte speciellt bra på datorer då. Ska du spela grafikkrävande spel så spelar ändå inte processorn speciellt stor roll och behöver du många fps så duger din prolle ett tag till. Jag hade behållit din GPU och uppgraderat din processor längre fram. Då slipper du sälja din GPU och uppgradera den samtidigt. Är du inte i behov av pengarna så finns det absolut ingen anledning till att byta.

Spelar mycket Rust och det är problemet, får nästan lika mycket FPS som min förra grafikkort.
Kan det vara att spelet är CPU krävande isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bareyle:

Spelar mycket Rust och det är problemet, får nästan lika mycket FPS som min förra grafikkort.
Kan det vara att spelet är CPU krävande isåfall?

Nu vet jag inte vad ditt förra grafikkort var, men om man googlar lite så verkar Rust vara ett rätt kasst optimerat spel som gagnas mest av mer eller vassare RAM.

Alltså visst, om du bara spelar just Rust och hellre tar några färre rutor per sekund, ett par tusen i handen och ett sämre grafikkort i utbyte så blir nog du och i synnerhet din köpare nöjda. Men det är en herrejävlars skillnad på ett 3070 och ett 1660 Super, och om du planerar att spela några andra spel i något annat än typ 1080p med duglig fps, så skulle jag nog ta mig en allvarlig funderare innan jag bytte ner mig. I andra spel kommer skillnaden mellan ett 1660 Super och ett 3070 vara mer än några få FPS, det vågar jag nästan lova.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av Bareyle:

Spelar mycket Rust och det är problemet, får nästan lika mycket FPS som min förra grafikkort.
Kan det vara att spelet är CPU krävande isåfall?

Ah, det är ett spel där det är många spelare på samma bana va? Då kommer det vara rackarns CPU-krävande. Men som sagt, det kommer ju vara likadant med en annan GPU, så behöver du inte pengarna så behåll kortet och köp CPU när du har pengar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Nu vet jag inte vad ditt förra grafikkort var, men om man googlar lite så verkar Rust vara ett rätt kasst optimerat spel som gagnas mest av mer eller vassare RAM.

Alltså visst, om du bara spelar just Rust och hellre tar några färre rutor per sekund, ett par tusen i handen och ett sämre grafikkort i utbyte så blir nog du och i synnerhet din köpare nöjda. Men det är en herrejävlars skillnad på ett 3070 och ett 1660 Super, och om du planerar att spela några andra spel i något annat än typ 1080p med duglig fps, så skulle jag nog ta mig en allvarlig funderare innan jag bytte ner mig. I andra spel kommer skillnaden mellan ett 1660 Super och ett 3070 vara mer än några få FPS, det vågar jag nästan lova.

Skrivet av My2nd:

Ah, det är ett spel där det är många spelare på samma bana va? Då kommer det vara rackarns CPU-krävande. Men som sagt, det kommer ju vara likadant med en annan GPU, så behöver du inte pengarna så behåll kortet och köp CPU när du har pengar.

Ja men hade turen nog att byta mot en 2070 S och pengar emellan så läge att stänga annonsen nu. Byter jag cpu behöver jag även byta moderkort, vill bara spela Rust på 1440p liksom. Vart ändå en fair trade på 3000 kr och grafikkortet.

Permalänk
Avstängd

Annonsören har avslutat denna annons.

Permalänk
Medlem

Tack för en smidig affär!

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,