Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd
Permalänk
Medlem

Shield eller LG GX WebOS?

Har precis skaffat mig en LG GX och är supernöjd, dock stör jag mig på det faktum att den inte har chromecaststöd?!
Satt och sneglade på en Chromecast ultra när jag började fundera på om inte en shield vore ännu vettigare?
Hur funkar shieldens ai uppskalning i jämförelse med tvn's egna? Jag vill anta att den borde greja det bättre? Är det jättedumt att köpa en shield när tv'n ändå har native 4k stöd för t.ex netflix? Hjälp mig tänka rätt här

Permalänk
Avstängd

Min tanke är att köra på tevens inbyggda appar så länge de är uppdaterade och fungerar bra. Det blir mindre mekande, HDR, olika bildhastigheter och liknande fungerar ju alltid så bra det kan göra i apparna liksom. Lägre strömförbrukning också, vilket inte är ett stort problem med typ en Chromecast eller så, men jag körde min XB ett tag som "Smart-TV" och den drog ju mer ström än hela teven liksom. Sen handlar det förstås om ifall allt man vill använda finns till teven och så. Finns inte säg HBO till din TV och du vill se på HBO så har du inte så mycket val förstås. Men min förhoppning är ju att om X år när tevens plattform börjar kännas gammal, när appar börjar försvinna eller tappa funktionalitet, så borde det finnas bättre och/eller billigare streamingboxar.

Nu köpte jag en Chromecast med Android ändå, för att kunna köra VPN utan att allt går den vägen och utan att använda en dator. Den funkar bra, har inte haft några problem emd 4K, HDR eller liknande. Shield är förstås mer kraftfull och har bättre stöd för extern lagring (och mer intern) vilket är en stor fördel om man vill köra lokal media på den, men när det gäller appstödet och så är de väl i princip samma, förutom förstås lokal streaming av spel från en PC med Nvidia-grafik. Å andra sidan funkar ju exempelvis Steams "in home streaming" bra även på CC, och sannolikt på min TV också.

Väljer du att köra på en CC bör du kolla på den nya varianten med Android och en fjärrkontroll tycker jag. Ultra är inte många tior billigare och det är väldigt trevligt att kunna installera appar och styra uppspelningen utan att behöva ta fram telefonen och så, och Ultra ger ju inga fördelar alls egentligen, allt den kan göra kan ju CC med Android också göra liksom. Stöd för VPN är en trevlig bonus om man vill göra det, men också förstås typ streaming via XCloud eller liknande plattformar och så vidare. Man kan till och med köra med trådat nätverk om man köper rätt USB-C-hubb.

Permalänk
Medlem

Har en LG OLED CX och har en nVidia Shield Pro 2019.

Köpte shielden för att kunna streama filmer med ljudspår i true HD Atmos från min NAS med Plex.

Har du inget behov av detta finns det ingen anledning alls att köpa en Shield om du frågar mig. Kan inte heller se någon direkt skillnad mellan TV:ms inbyggda uppskalning och den som sker på shielden.

Känner du ändock att du behöver en mediabox hade jag köpt en Apple TV 4K 2021 istället.

Permalänk
Medlem

Whaat? CX har inbyggd Chromecast, har inte GX det??

Jag har en 65” CX, gick från gammal 55” LCD (ej smart). Har inte saknat att casta till tv:n, inbyggda apparna är skitsmidiga och funkar kanon enligt mig. Slippa sitta och plocka upp telefonen, vänta på att chromecastkopplingen ska komma tillbaks bara för att kunna klicka på ”Skip intro”. Nu trycker man på en knapp på fjärren så är det löst

Kör nog de flesta såsom Netflix, HBO, Amazon Prime Video, Viaplay, Disney+, SVT Play. Den enda som inte finns är CMore men den går att casta till inbyggda Chromecasten i CX iaf

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux