PS5 - Ordrar och Orderstatus

Permalänk
Medlem

Fick precis samtal från mediamarkt att min ps5 har kommit! 3 veckors väntetid känns ändå helt ok.

Visa signatur

Asus Geforce GTX 780 - Intel 4670-K - MSI Z87-G43 - Corsair Carbide 200R - Kingston DDR HyperX 8Gb - Crucial 120Gb SSD - Seagate 1 TB HDD - Cooler Master 650W - Asus 24" LED 144hz VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Untzbby:

Fick precis samtal från mediamarkt att min ps5 har kommit! 3 veckors väntetid känns ändå helt ok.

Hur köpte du? Via hemsidan? Så kanske släpper de fler idag trots allt

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av fue:

Hur köpte du? Via hemsidan? Så kanske släpper de fler idag trots allt

Jag köpte i varuhus, gick inte att beställa på hemsidan när jag bokade mitt

Visa signatur

Asus Geforce GTX 780 - Intel 4670-K - MSI Z87-G43 - Corsair Carbide 200R - Kingston DDR HyperX 8Gb - Crucial 120Gb SSD - Seagate 1 TB HDD - Cooler Master 650W - Asus 24" LED 144hz VG248QE

Permalänk
Medlem

Verkar inte bli något på MM idag

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av fue:

Verkar inte bli något på MM idag

Känns inte så, kanske åker förbi någon butik och ser om man kan förbeställa

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Påminnelse*

Ingen handel eller annonsering i forumet!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huttius:

Känns inte så, kanske åker förbi någon butik och ser om man kan förbeställa

om du gör det så kan du fråga om dom kommer att släppa något online

Permalänk
Medlem

var nyss på MM i uppsala, där hade dem inte fått in några PS5 och hade ingen information om när dem skulle få in fler, och dem visste inget om att boka via hemsidan

Permalänk

Vad finns det för problem och risker med att köpa ett PS5 från Tyskland, UK eller något annat land? Kommer allt fungera som det ska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferdinandwtf:

Vad finns det för problem och risker med att köpa ett PS5 från Tyskland, UK eller något annat land? Kommer allt fungera som det ska?

UK = utanför EU så extra tull.
Tyskland = kör på bara

Permalänk
Skrivet av Donhoz:

UK = utanför EU så extra tull.
Tyskland = kör på bara

Men inget annorlunda med konsolen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferdinandwtf:

Men inget annorlunda med konsolen?

Från uk lär det vara för brittiskt eluttag som skulle kräva en adapter här i sverige. Men annars inga problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huttius:

Känns inte så, kanske åker förbi någon butik och ser om man kan förbeställa

Åkte förbi MM i Malmö och de la till mig på förköpslistan (fick pröjsa hela beloppet men kunde ångra mig när som helst).

Hoppas på att det går fort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovenjus:

Från uk lär det vara för brittiskt eluttag som skulle kräva en adapter här i sverige. Men annars inga problem

Annars så använder PS5 en vanlig sån här kontakt (C7) så chansen är att man redan har en kabel som passar... kanske från sin gamla PS1 eller PS2

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Annars så använder PS5 en vanlig sån här kontakt (C7) så chansen är att man redan har en kabel som passar... kanske från sin gamla PS1 eller PS2

https://www.elfa.se/Web/WebShopImages/landscape_large/0b/_2/VLEB11040B_2.jpg

Ja, det är sant 👍

Permalänk
Skrivet av Huttius:

Åkte förbi MM i Malmö och de la till mig på förköpslistan (fick pröjsa hela beloppet men kunde ångra mig när som helst).

Hoppas på att det går fort!

Fick du någon ungefärlig prognos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferdinandwtf:

Fick du någon ungefärlig prognos?

Nej de ville inte svara på det, kunde ta en vecka, några dagar eller en månad eller två. De ville inte ge mig ett estimat för att säkra sig själva, vilket är fullt rimligt

Permalänk
Skrivet av Huttius:

Nej de ville inte svara på det, kunde ta en vecka, några dagar eller en månad eller två. De ville inte ge mig ett estimat för att säkra sig själva, vilket är fullt rimligt

Tack för tipset. Ska smita in där imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferdinandwtf:

Fick du någon ungefärlig prognos?

Betalar man vanligtvis när man hämtar den då? Jag var där idag och frågade om jag kunde boka men det gick inte

Permalänk

Någon som har erfarenhet av att köpa konsol från ebay? Ligger flera konsoler ute för strax över 6k, vilket är lockande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferdinandwtf:

Någon som har erfarenhet av att köpa konsol från ebay? Ligger flera konsoler ute för strax över 6k, vilket är lockande.

Måste betala skatt om det skickas från utomlands. Öven fast i eu. Det är typ elektronikskatt eller någonting.

Permalänk
Skrivet av Veriuz:

Måste betala skatt om det skickas från utomlands. Öven fast i eu. Det är typ elektronikskatt eller någonting.

Ok. Lyckades dock beställa från en säljare i Sverige. Om allt går min väg skulle jag rekommendera att hålla utkik på ebay, men jag kan vara forumets testkanin tillsvidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferdinandwtf:

Ok. Lyckades dock beställa från en säljare i Sverige. Om allt går min väg skulle jag rekommendera att hålla utkik på ebay, men jag kan vara forumets testkanin tillsvidare.

Vem beställde du ifrån? Bra att kolla recensionerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veriuz:

Måste betala skatt om det skickas från utomlands. Öven fast i eu. Det är typ elektronikskatt eller någonting.

Inom EU är det ingen moms, tull eller skatt. Men om du beställer från t ex Storbritannien åker du på moms och ev andra avgifter.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Tror ni att någon affär släpper något i morgon eller brukar det vara tyst under helgerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Inom EU är det ingen moms, tull eller skatt. Men om du beställer från t ex Storbritannien åker du på moms och ev andra avgifter.

”Du som köper elektronikprodukter ska betala kemikalieskatt. Skatten för den här varan är 163 kronor per kilo av varans nettovikt. Skatten tas ut oavsett varans värde, däremot kan skatten aldrig överstiga 448 kronor per vara. Kontakta oss för mer information”.

Enligt tullverket.

Permalänk
Skrivet av Veriuz:

Vem beställde du ifrån? Bra att kolla recensionerna

"chuckrockfield" ser legit ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veriuz:

”Du som köper elektronikprodukter ska betala kemikalieskatt. Skatten för den här varan är 163 kronor per kilo av varans nettovikt. Skatten tas ut oavsett varans värde, däremot kan skatten aldrig överstiga 448 kronor per vara. Kontakta oss för mer information”.

Enligt tullverket.

Men köper man på ebay av en privat säljare så är det ju ingen leverantör som yrkesmässigt säljer produkten.
Enligt tullverket:
"Det innebär att privatpersoner som köper skattepliktiga varor från en leverantör som yrkesmässigt säljer produkten, ska betala kemikalieskatt."

Sen är väl frågan också hur ofta kollar tullen varor från ett annat eu-land som säljer yrkesmässigt till Sverige. Obefintligt vad jag vet. Eller har någon annan här någon erfarenhet av det?

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Någon som vet när det kommer släppas mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veriuz:

Någon som vet när det kommer släppas mer?

Svårt att säga men tror det var ett tag sen webhallen hade drop så de kanske man ska hålla koll på.