Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Nytt hus med Telia Öppen Fiber

Hej, ursäkta för ett nybörjarinlägg.
Har precis flyttat till ett hus med Telia Öppen Fiber där det finns dubbla ethernetportar i varje rum.
Det finns en Inteno converter i ytterförrådet där det även finns en "patchpanel" med ett helt gäng oanvända portar.
Förre ägaren hade Telias router inkopplad i tvrummet på övervåningen via en av ethernetportarna där och Telias tv-box inkopplad till en av portarna på routern. I övrigt användes inga ethernetportar i något av rummen, och jag utgår från att de endast körde trådlöst via Teliaroutern.
Nu till min fråga, med förre ägarens koppling kan då ethernetportarna i övriga rum alls användas, eller måste Telia routern först flyttas till förrådet och kopplas mellan Intenon och patchpanelen? Vad händer i så fall med tvboxen?
Måste ju finnas någon vettig anledning till att ha en massa portar i förrådet tänker jag...?
Med Telia router i förrådet kan vi dock glömma trådlöst nät. Det lär ju åtminstone bli avsevärt försvagat, så då får vi antagligen koppla in en annan router i ett av uttagen i huset och stänga av WiFi i Telias router i förrådet?
Thx!

Permalänk
Medlem

Du kan koppla en kabel från routern tillbaka i det andra nätverksuttaget, och sen sätta en switch med lämpligt antal portar i förrådet som du sedan kopplar in i övriga uttag.

Alltså såhär, om min fantastiska ritning kan förstås

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Hej,
Tack för snabbt svar. Det var nästan så jag trodde.
Får undersöka om "patchpanelen" i förrådet inte är en switch redan. Verkar ju som sagt både märkligt och onödigt med så många portar i förrådet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GladGutt:

Hej,
Tack för snabbt svar. Det var nästan så jag trodde.
Får undersöka om "patchpanelen" i förrådet inte är en switch redan. Verkar ju som sagt både märkligt och onödigt med så många portar i förrådet...

inte egentligen, tex kör man hela nätverket till ett rum (förråd) där du har en större pathpanel och en switch
på det sättet slipper du ha få alla kablar till tex tv rummet där du kanske har routern.
Jag kan dock tycka att man bör sätta routern vid samma ställe som patch och switch men har man bara en inbyggd ap i tex en Telia router är detta en lösning för att få bättre wifi täckning.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

iom. patchpanel tänker jag mig att det är en fast installation. Ifall den förra husägaren hade en rackmonterad switch uppsatt så räknas det som byggnadstillbehör. Ifall den inte är kvar har han faktiskt stulit din switch, såvida inte det står något annat i ert köpeskontrakt.

Detta gäller dock enbart ifall allt är fast monterat i vägg/tak/golv.

Permalänk
Medlem

Fast och fast. Den är väggmonterad men sitter rätt ostadigt
Det är nog som ni säger att när installatören gjorde den första installationen utgick de från att ägaren inte skulle titta på tv i förrådet...
Men då det endast (?) går att koppla intenon till routern i tvrummet genom patchpanelen så kommer retursignalen från routern också tillbaka till patchpanelen via en ledig port. Kopplar jag sedan in en switch i förrådet så ska den också in/ut genom patchpanelen för att kunna nå övriga ethernetuttag. Är det så det är tänkt att fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GladGutt:

Hej,
Tack för snabbt svar. Det var nästan så jag trodde.
Får undersöka om "patchpanelen" i förrådet inte är en switch redan. Verkar ju som sagt både märkligt och onödigt med så många portar i förrådet...

Läs lite här hur en fast installation av nätverk normalt är uppbyggd så förstår du hur det hänger ihop:

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/loka...

varje uttag i huset avslutas alltså i patchpanelen, sen måste de uttag som du använder kopplas vidare till en switch och sedan till en router (switch och router kan ju vara i samma låda).

Sen vet jag ju inte om nätverket i ditt hus är "by the book " eller inte iofs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

iom. patchpanel tänker jag mig att det är en fast installation. Ifall den förra husägaren hade en rackmonterad switch uppsatt så räknas det som byggnadstillbehör. Ifall den inte är kvar har han faktiskt stulit din switch, såvida inte det står något annat i ert köpeskontrakt.

Detta gäller dock enbart ifall allt är fast monterat i vägg/tak/golv.

Varför skulle switchen ingå bara för den är rackmonterad? Det enda som tillhör huset är fiberkonverteraren.

Skrivet av GladGutt:

Fast och fast. Den är väggmonterad men sitter rätt ostadigt
Det är nog som ni säger att när installatören gjorde den första installationen utgick de från att ägaren inte skulle titta på tv i förrådet...
Men då det endast (?) går att koppla intenon till routern i tvrummet genom patchpanelen så kommer retursignalen från routern också tillbaka till patchpanelen via en ledig port. Kopplar jag sedan in en switch i förrådet så ska den också in/ut genom patchpanelen för att kunna nå övriga ethernetuttag. Är det så det är tänkt att fungera?

Ja du tänker rätt. Om du kopplar returen från tv-rummet till en switch så är det din insignal. Alla kablar som sedan kopplas i switchen blir utsignaler och dessa kan du koppla till de uttag i patchpanelen som hör till de rum du önskar använda jag vet inte hur många uttag du har men det finns begagnade gigabitswitchar på tradera med massa uttag om du vill komma billigt undan, köpte själv en fläktlös HP-switch med 48 portar för 400kr.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av GladGutt:

Fast och fast. Den är väggmonterad men sitter rätt ostadigt
Det är nog som ni säger att när installatören gjorde den första installationen utgick de från att ägaren inte skulle titta på tv i förrådet...
Men då det endast (?) går att koppla intenon till routern i tvrummet genom patchpanelen så kommer retursignalen från routern också tillbaka till patchpanelen via en ledig port. Kopplar jag sedan in en switch i förrådet så ska den också in/ut genom patchpanelen för att kunna nå övriga ethernetuttag. Är det så det är tänkt att fungera?

Det spelar egentligen ingen roll ifall det är slarvigt monterat. Är det fastskruvat i väggen för dagligvarande bruk vid köp så tillhör det huset.

Övergripande, ja. Men du bör nog som sagts kolla på en eller en annan artikel/yt-video för att få en tydligare bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Varför skulle switchen ingå bara för den är rackmonterad? Det enda som tillhör huset är fiberkonverteraren.

Ja du tänker rätt. Om du kopplar returen från tv-rummet till en switch så är det din insignal. Alla kablar som sedan kopplas i switchen blir utsignaler och dessa kan du koppla till de uttag i patchpanelen som hör till de rum du önskar använda jag vet inte hur många uttag du har men det finns begagnade gigabitswitchar på tradera med massa uttag om du vill komma billigt undan, köpte själv en fläktlös HP-switch med 48 portar för 400kr.

Det är så Jordabalken är skriven. Fast monterad utrustning för dagligvarande bruk blir byggnadstillbehör. Undantaget är vitvaror, som också är byggnadstillbehör trots att de inte är fast monterade.

Så om du skruvar fast ditt bord i golvet blir det en del av byggnaden. Ifall den inte är fastskruvad är den lös egendom, och tillhör inte byggnaden. I ena fallet så får du inte ta med dig bordet vid flytt. I andra fallet måste du ta med dig bordet vid flytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Det är så Jordabalken är skriven. Fast monterad utrustning för dagligvarande bruk blir byggnadstillbehör. Undantaget är vitvaror, som också är byggnadstillbehör trots att de inte är fast monterade.

Så om du skruvar fast ditt bord i golvet blir det en del av byggnaden. Ifall den inte är fastskruvad är den lös egendom, och tillhör inte byggnaden. I ena fallet så får du inte ta med dig bordet vid flytt. I andra fallet måste du ta med dig bordet vid flytt.

Frågan är ju om detta faktiskt blivit prövat i rätten.
Hur många lämnar kvar sina Billybokhyllor när de flyttar lixom.

Fast installerade lampor och liknande, visst, men allt fastskruvat, känns mer gråzon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Frågan är ju om detta faktiskt blivit prövat i rätten.
Hur många lämnar kvar sina Billybokhyllor när de flyttar lixom.

Fast installerade lampor och liknande, visst, men allt fastskruvat, känns mer gråzon.

Väl beprövat. Läs t.ex. NJA 1997 s. 699

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Det är så Jordabalken är skriven. Fast monterad utrustning för dagligvarande bruk blir byggnadstillbehör. Undantaget är vitvaror, som också är byggnadstillbehör trots att de inte är fast monterade.

Så om du skruvar fast ditt bord i golvet blir det en del av byggnaden. Ifall den inte är fastskruvad är den lös egendom, och tillhör inte byggnaden. I ena fallet så får du inte ta med dig bordet vid flytt. I andra fallet måste du ta med dig bordet vid flytt.

Skrivet av Cerb:

Frågan är ju om detta faktiskt blivit prövat i rätten.
Hur många lämnar kvar sina Billybokhyllor när de flyttar lixom.

Fast installerade lampor och liknande, visst, men allt fastskruvat, känns mer gråzon.

Skrivet av Chmat76:

Väl beprövat. Läs t.ex. NJA 1997 s. 699

Jag förstår andemeningen men det finns inget sätt att bevisa att det var fastmonterat. Säg att ägaren valde att installera hyllor istället och bara ställa utrustningen på hyllorna?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Väl beprövat. Läs t.ex. NJA 1997 s. 699

Nja, parabolantenn. Hade det stått även mottagare så hade vi haft ett case.
Om någon hittar ett mer modernt fall med exempelvis fastskruvade bokhyllor så vore det intressant.

Permalänk
Medlem

Jobbigt för de som säljer och har fastskruvade rackskåp. Får lämna kvar hela serverparken

Permalänk
Medlem

Haha, fy fan vad småsint att gå till rättegång för en parabolantenn Undrar hur robotgräsklippare bedöms. Man har ju spikat fast begränsningskabel runt hela tomten.

Btw. Sorry för off topic.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Haha, fy fan vad småsint att gå till rättegång för en parabolantenn Undrar hur robotgräsklippare bedöms. Man har ju spikat fast begränsningskabel runt hela tomten.

Btw. Sorry för off topic.

kabeln och laddstationen tillhör fastigheten om jag minns rätt, men inte roboten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Det är så Jordabalken är skriven. Fast monterad utrustning för dagligvarande bruk blir byggnadstillbehör. Undantaget är vitvaror, som också är byggnadstillbehör trots att de inte är fast monterade.

Så om du skruvar fast ditt bord i golvet blir det en del av byggnaden. Ifall den inte är fastskruvad är den lös egendom, och tillhör inte byggnaden. I ena fallet så får du inte ta med dig bordet vid flytt. I andra fallet måste du ta med dig bordet vid flytt.

gäller detta lampor,tavlor,sterio,tv osv med om dessa är vägg/takmonterade, spelar det någon roll om det sitter ett fäste som håller enheten, dvs fästet är fast men inte enheten?
hmm om du har barnsäkrat en byrå med en skruv till ett band som fäster i väggen, räknas den som fastinstallation?
Laddstationen till gräsklipparen är det många som förankrar med jordskruv tillhör denna med då fastigheten även att den ska plockas in varje höst?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.