Amazon Prime lanseras i Sverige

Permalänk
Medlem

Någon som har lyckats klura ut om man får Amazon Photos med det svenska Prime-medlemskapet också? Vi har Prime sen innan främst p.g.a. det, obegränsad fotolagring... Att man sen fick en streaming-tjänst på köpet som vi faktiskt har kollat på ett par serier på var en ren bonus. Om det nu också är gratis frakt är det ännu en bonus. Köper lite småskräp från Amazon som inte går att hitta någon annanstans.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

59kr går ju inte att klaga över oavsett om man tycker att det är fri frakt eller inte med tanke på allt som ingår, för redan trogna Amazon kunder är ju detta en superdeal. Jag undrar dock hur länge detta varar, för detta är ju säkerligen bara ett temporärt pris som lär höjas när tillräckligt många hoppat på tåget och är beroende av tjänsten.

Har ej varit temporärt för resten av Europa.. Och med tanke på att Amazon har ett bolagsvärde som överstiger alla svenska e-handlare (flera tusen gånger om) så kan de nog tackla en förlust i 20 år och ta över marknaden när alla andra gett upp

Nu tror jag inte direkt på denna foliehatt-variant men däremot tror jag inte heller de bryr sig speciellt mycket om vinst i dagsläget. Kan tänka mig att de pressar priserna och tar små marginaler år för år. Sjukt tråkigt imo de vinner ju bara pågrund av dåliga arbetsvillkor samt att de knappt behöver betala skatt, gråzon där alla intäkter går till USA

Fortsätt handla hos svenska grossister

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Avskyr Amazon saknar respekt för den sökning man gör tex Handkontroll pc allt skit annat matas in till sökningen och 80% av sortimentet finns inte mycket yta lite innehåll.. Supportar hellre Svenska företag med butiker eller inet Webhallen osv

Ska man vara petig så ägs Webhallen av Komplett, som är norskt.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ozzed:

Vänta va? Folk... betalar alltså för fri frakt? Man betalar för att få något som då blir gratis? Hallå? HALLÅ??

Inte konstigt att Amazon blivit så framgångsrikt när intelligensen hos kunderna är på nivån att de gärna betalat för att få något gratis.

Det är en fälla, inlåsning. Om folk är så dumma att de betalar för att få gratis frakt så tro fan de känner att de måste beställa allt därifrån för att det ska löna sig.

Varför älskar folk Amazon så mycket att man vill ge dem 59lr för att slippa avgiften för frakt. Finns ju andra företag där frakten kostar 0kr. Folk är fan inte kloka alltså.

Betalar gladligen 59kr/mån för att få det hemkört dagen efter till dörren.

Att det sedan är "gratis" kan såklart diskuteras, men personligen handlar jag på nätet åtminstone 2-3 gånger i månaden, och många butiker erbjuder inte gratis utkörning, än mindre till dörren.
Exempelvis DisctAtOnce tar ut mellan 39-59kr för att köra till ombud, en butik jag handlar hos nästan varje månad men som jag nu "slipper" då jag kan köra allt genom Amazon då det blir billigare i slutändan p.g.a. "gratis frakten".

Sedan att få Prime Video och Prime Gaming med på köpet är bara ett plus i kanten, fått gosaker värde flera hundra kronor (i kosmetiska föremål) för spel jag faktiskt lirar - Varje månad.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Då hoppas jag de sänker månadskostnaden jag betalar idag, 65 kr.
Prime är verkligen den streamingtjänsten jag använder mest. Carnivale Row, The Boys, 9 perfect strangers, Wheel of time, Sagan om ringen osv osv...massor med och kommande riktigt bra serier.
De är lite sega med att få in kvalitetsfilmer...men på seriesidan är de top notch.
Av mina streamingtjänster jag tycker sämst om och sällan använder är HBO Nordic. Sicken smörja. Skall vänta till jag får HBO Max och se om det är något bättre...annars tar jag bort det abonnemanget.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Söker jag på stekpanna får jag en droplist med olika alternativ. Sen om du inte är nöjd med det så kan har du mängder med valfria kategorior till vänster. Cookware & Bakeware Material tex.

Va? "mängder med valfria kategorior"?

Vart ställer jag in olika filter på storlekar etc? Jag ser inte det. Kan du ta bild?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Keeper of Traditions

Kanske redan skrivits, men man får även en gratis sub på Twitch. Så om man redan betalar för en sub så blir Amazon Prime helt plötsligt väldigt prisvärt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av planders:

Om man ska vara petig så står det inte "fria hemleveranser" någonstans i artikeln. "Fria leveranser" kan ju innebära till ombud.

(Jag ställde mig samma fråga innan jag läste kommentarerna.)

Jo det är hemleveranser det gäller.
Du kan läsa det här på Amazon's hemsida, står även i artikeln på Sweclockers.
https://www.amazon.se/b?node=26954123031
https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html/ref=s9_ac...

Citat:

Gratis 1-2 dagars hemleverans på miljontals utvalda produkter
Gäller i hela Sverige, utan gräns på ordervärde
Helgleverans tillgängligt i Stockholm, Göteborg och Malmö

Permalänk
Medlem

Detta var ju bra att dom genomförde.
Nu fattas ju bara att Amazon släpper Music HD i Svergie också, så vi får lyssna på musik i High-Res från dom också, börja ju bli på tiden attt dom gör det. När t.o.m Qobuz har dragit sig hit som ändå är en betydligt mycket mindre aktör än jätten Amazon.

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Har ej varit temporärt för resten av Europa.. Och med tanke på att Amazon har ett bolagsvärde som överstiger alla svenska e-handlare (flera tusen gånger om) så kan de nog tackla en förlust i 20 år och ta över marknaden när alla andra gett upp

Nu tror jag inte direkt på denna foliehatt-variant men däremot tror jag inte heller de bryr sig speciellt mycket om vinst i dagsläget. Kan tänka mig att de pressar priserna och tar små marginaler år för år.

Klart det bryr sig om vinst, de har inte ett bolagsvärde som överstiger alla svenska e-handlare genom att gå med förlust..

EBITDA Marginal (2020): 10.25%

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Skrev upp mig direkt. Första 30 dagar gratis. Äntligen.

Jag handlar inte främst datordelar på Amazon (de har ibland riktigt bra pris på enskilda komponenter) utan där tycker jag att svenska e-handlare står sig väl.

Men när det gäller mycket annat, verktyg till exempel så utklassar amazon svenska aktörer.
Det är inte alltid amazon är billigast men deras sortiment är så brutalt stort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker det är dåligt att många filmtjänster inte tillåter en söka vad de har innan man tecknar ett abonnemang. Det känns lite som att de vet om att de inte har tillräckligt mycket bra och vill lura folk.

Kan rekommendera justwatch.com, antingen webbsidan eller som app. Appen är tyvärr omgjord så att den försöker rekommendera skit som den tycker man skall se, men för att göra vad du vill - söka efter något och se var det finns - fungerar det utmärkt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Verkar ju bara vara gratis frakt på en del produkter eller?

EDIT: hittills har det stått: "GRATIS leverans på beställningar över 229,00 kr som leveransas från Amazon" på majoriteten av produkter jag tittat på... Verkar ju inte skilja sig så mycket från andra webbutiker då om man kollar fraktmässigt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Kan rekommendera justwatch.com, antingen webbsidan eller som app. Appen är tyvärr omgjord så att den försöker rekommendera skit som den tycker man skall se, men för att göra vad du vill - söka efter något och se var det finns - fungerar det utmärkt.

playpilot.se är bra med

Permalänk
Medlem

Visste inte att Prime Gaming var som Stadia eller Geforce Now. Någon som har erfarenhet av det?

(EDIT: För det är väl Amazon Luna som motsvarar dessa tjänster?)

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jexmark:

Troligtvis inte.

Beror på skulle jag nog säga, man måste nog testa hur dom har valt att eventuellt dela upp det.

Exempelvis har/hade NETFLIX global userID databas. Under en period tecknade jag ett NETFLIX USA abonemang, men det va inga problem att switcha till svenska NETFLIX med samma konto.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Testade att logga in med Prime Videoinloggningen i Amazon. Fungerar men jag får på startsidan förslag om att prova Amazon Prime i 30 dagar med "gratis leverans på utvalda produkter/Prime Video/förtur på utvalda produkter/Prime Gaming". Alltså, jag betalar ju redan 65kr /månad för Prime Video.....?

Dessutom, "gratis leverans på utvalda produkter"?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Men hemleverans är ju värdelöst om man inte sitter hemma hela dagarna.
Vad gör de om man inte är hemma? Har de utlämningsställen?

Permalänk
Medlem

Nu ska de jävlar i mig konsumeras prylar man inte behöver och pengar man inte har. Let´s go!

Permalänk
Medlem

Amazon är alllldeles för stort för att man ska stödja det, men jag ser ju hur svårt det kan vara att motstå när dom kan locka med så många grejer för så väldigt lite pengar. O det är just det som är så farligt, dom har råd med det vilket gör att dom alldeles för lätt kan konkurera ut mindre aktörer vilket gör att dom kommer bli ännu större o mäktigare vilket i sin tur helt enkelt är skitfarligt. Det är med andra ord moraliskt fel att göra nåt annat än att bojkotta skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Hur många produkter i era bostäder är tillverkade i Kina? Jag antar att ni bojkottar allt som är tillverkade i låglöneländer också?`

Då får man som sagt bojkotta i stort sett allt. Försök få tag på elektronik där det inte finns en enda del som är tillverkad i Kina eller skruv för den delen. Blir ett sjuhelsikes jobb att forska kring detta varje gång man ska köpa en produkt.
Men jag ser gärna att vi plockar hem produktionen av många saker till EU eller ännu hellre Sverige. Kan bettala ett lite högre pris för detta vilket även i sin tur skulle boosta ekonomin i vårat område.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Men jag ser gärna att vi plockar hem produktionen av många saker till EU eller ännu hellre Sverige. Kan bettala ett lite högre pris för detta vilket även i sin tur skulle boosta ekonomin i vårat område.

Utmaningen är nog mest att det inte är "ett lite högre pris" utan ett rejält högre pris. Det är som diskussionen runt schysst (som i arbetsförhållanden och med miljötänk) tillverkade kläder, hörde att en T-shirt skulle kosta cirka 500kr då jämfört med vad de kostar idag på H&M m.fl. och problemet är att inte tillräckligt många är villiga att betala vad det kostar.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Testade att logga in med Prime Videoinloggningen i Amazon. Fungerar men jag får på startsidan förslag om att prova Amazon Prime i 30 dagar med "gratis leverans på utvalda produkter/Prime Video/förtur på utvalda produkter/Prime Gaming". Alltså, jag betalar ju redan 65kr /månad för Prime Video.....?

Dessutom, "gratis leverans på utvalda produkter"?

Avsluta ditt nuvarande Primekonto så kan du starta det igen med 30 dagar gratis och sen välja 59:-/mån eller 549:-/år.
Jag gjorde så i förmiddags

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Varför betalar jag 65 kr i månaden...?

Jag betalar det endast för Prime video utan de andra tjänsterna och det går inte att avsluta. Kontakatde nyss supporten.

Dvs. bra fråga

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Amazon, ännu ett ruttet företag som bidrar till butiksdöden och arbetares rättigheter.
Allt som behövs för att stödja det är 59kr i månaden. Som hittat 👍

Det här fick mig att vilja skaffa det mer Konkurrens och konsumentmakt <3

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Jo det är hemleveranser det gäller.
Du kan läsa det här på Amazon's hemsida, står även i artikeln på Sweclockers.
https://www.amazon.se/b?node=26954123031
https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html/ref=s9_ac...

Jo, jag förstår att det är fria hemleveranser som gäller. Menade bara att det var lite otydligt formulerat i artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Jag betalar det endast för Prime video utan de andra tjänsterna och det går inte att avsluta. Kontakatde nyss supporten.

Dvs. bra fråga

Det går visst att avsluta eller möjligen att ändra det. Jag kontaktade kundtjänsten på svenska amazon nu i förmiddags, där man kan välja att bli uppringd, och de hjälpte mig att avsluta mitt 65 kronors abonnemang och istället påbörja en 30-dagars gratis provperiod. Därefter (21 oktober) kan jag välja att betala 59:-/mån eller 549:-/år

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Beställde 3 saker för mindre än 24 timmar sen (Det var inte via Prime) och redan är det hemma hos mig.

Jag gillar Amazon, fattar inte hatet kring dom alls.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Beställde 3 saker för mindre än 24 timmar sen (Det var inte via Prime) och redan är det hemma hos mig.

Jag gillar Amazon, fattar inte hatet kring dom alls.

Jante, Kommunism, Svensk Avundsjuka unt so weiter... Man får inte driva framgångsrika företag och folk har fått för sig att de anställda är slavar som inte kan säga upp sig om de är missnöjda med sina arbeten o.s.v. o.s.v.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jante, Kommunism, Svensk Avundsjuka unt so weiter... Man får inte driva framgångsrika företag och folk har fått för sig att de anställda är slavar som inte kan säga upp sig om de är missnöjda med sina arbeten o.s.v. o.s.v.

Tror du på riktigt att "inte kan säga upp sig om de är missnöjda" är problemet?? Fin du är 👍
Vilken planet bor du på? Kan jag flytta dit? Jag vill med kunna säga upp mig lite hipp som happ och ha ett nytt jobb nästa dag.
Eller hyra och mat tex kostar inget där du bor? Låter skitbra

https://www.entrepreneur.com/article/368286
https://www.workers.org/2021/07/57307/

Sök på "amazon worker conditions" eller "amazon worker treatment"

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.