Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Digital foundry har gjort en test av WD SN750 SE 250gb vilket verkar vara den allra sämsta gen4 SSDn på marknaden (från pålitliga märken såklart). Enligt deras tester är det i princip ingen skillnad och den vinner till och med öve den interna SSDn i vissa fall. Sen är det väl inte rekommenderat att montera in en så undermåttlig disk i vilket fall men kan vara bra att veta.

EDIT: SN750 SE var det som gällde. Tack @edson för rättelsen!

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

Spelade ut Ghost of tsushima när ps5 patchen kom fixade platinum, sålde skivan.

Köpte director's cut på storen, i söndags.
Började om ifrån början, helt sjukt vilket bra spel det är!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Spelade ut Ghost of tsushima när ps5 patchen kom fixade platinum, sålde skivan.

Köpte director's cut på storen, i söndags.
Började om ifrån början, helt sjukt vilket bra spel det är!

Jag är nästan lite avundsjuk faktiskt. Min sparfil säger att jag har spelat i 7 timmar men jag kommer aldrig in i det. Director's Cut-versionen var det första spelet jag spelade på PS5 men jag har inte rört det sedan dess. Jag vet ju att det ska vara riktigt bra, men har man tråkigt efter 7 timmar så känns det jobbigt att fortsätta.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Så där ja! Då har man bokat Gran Turismo 7 25th Anniversary Edition med steelbook.
Finns bara på CDON vad jag sett hittills. 999:-

Edit: Webhallen har också listat samma utgåva men säljer den för 1199:-

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

Digital foundry har gjort en test av WD SN750 250gb vilket verkar vara den allra sämsta gen4 SSDn på marknaden (från pålitliga märken såklart). Enligt deras tester är det i princip ingen skillnad och den vinner till och med öve den interna SSDn i vissa fall. Sen är det väl inte rekommenderat att montera in en så undermåttlig disk i vilket fall men kan vara bra att veta.

https://www.youtube.com/watch?v=zWQs4UpiKlg

Gäller att ha tungan rätt i munnen här! "WD SN750" är en Gen 3-enhet men i videon är det "WD SN750 SE" som testas som är en Gen4. Så, se till att köpa en SE-enhet om ni är ute efter just 750. Dock skulle jag ta klivet upp till en 850 eftersom priset inte verkar skilja så mycket i dagsläget!

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Mono:

Så där ja! Då har man bokat Gran Turismo 7 25th Anniversary Edition med steelbook.
Finns bara på CDON vad jag sett hittills. 999:-

Stort tack!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Gran Turismo 7 25th hos Webhallen om man föredrar https://www.webhallen.com/se/product/340988-Gran-Turismo-7-25...

Tror den där på CDON för 999 är Digital?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

Enligt deras tester är det i princip ingen skillnad

Nja det var ju inte riktigt det de kom fram till. Den presterade lika bra eller bättre i dagens spel (jmf interna SSD:n) men det var med en stor brasklapp inför framtida titlar. Och sedan gick det ju oerhört långsamt (faktor 8 eller högre) att flytta spel till disken.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Gran Turismo 7 25th hos Webhallen om man föredrar https://www.webhallen.com/se/product/340988-Gran-Turismo-7-25...

Tror den där på CDON för 999 är Digital?

Ja det tyckte jag också att det såg ut som, alltså ingen Steelbook med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Ja det tyckte jag också att det såg ut som, alltså ingen Steelbook med.

Hm, skumt trodde inte Sony lät andra aktörer att sälja spelkoder?

Edit: Fast det står iofs Gran Turismo 7 25th Anniversary Digital Deluxe Edition PS5, PS4

Och Webhallens: Gran Turismo 7 25th Anniversary Edition

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Hm, skumt trodde inte Sony lät andra aktörer att sälja spelkoder?

Edit: Fast det står iofs Gran Turismo 7 25th Anniversary Digital Deluxe Edition PS5, PS4

Och Webhallens: Gran Turismo 7 25th Anniversary Edition

Jag antar att Sony börjat med detta nu när Digital edition finns.

Permalänk
Konsolgrävare

Anniversary Edition:

"Includes PS5 Game Disc and Voucher for PS4 Game"

Då borde man ju kunna ge bort PS4 versionen? Låter strålande

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Jag antar att Sony börjat med detta nu när Digital edition finns.

Chansar inte, kör på Webhallen. Betydligt lättare att ha att göra med om något skulle mot förmodan skulle strula.

Edit: Tror Webhallen kommer justera priset när det närmar sig release.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Enligt många är den från EK ett smärre åbäke att montera. BeQuiet! MC1 (inte Pro) är bra, men slutsåld ett tag framöver. Av det jag kunnat läsa mig fram till ska denna passa som handsken i en PS5:a. Jag lade mina slantar på en sån, får i värsta fall returnera igen om den är för stor.

Citerar mig själv. Ovanstående kylfläns passar utmärkt och kan vara ett alternativ medan MC1:an är slutsåld. Sitter på bilden monterad på en 980 Pro 1 TB.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Så där ja! Då har man bokat Gran Turismo 7 25th Anniversary Edition med steelbook.
Finns bara på CDON vad jag sett hittills. 999:-

Edit: Webhallen har också listat samma utgåva men säljer den för 1199:-

Tack för tipset !!
Detta ville man ju inte missa utan förbokade direkt. 😎

Från cdon då.
Produkt info.
"Pre-order at any participating retailers including PS Store and get a pre-order bonus of the following in-game items:

Toyota Castrol TOM’S Supra
Mazda RX-VISION GT3 Concept (Stealth)
Porsche 917K Living Legend
100,000 in-game Credit (CR)

This includes a limited-edition SteelBook case (with physical versions only), and is available for pre-order now at retail.

Includes PS5 Game Disc and Voucher for PS4 Game**
•In-Game Credits – 1,100,000 CR
•Toyota GR Yaris with country specific Livery
•30 Manufacturer / Partner Avatars
•The Music of Gran Turismo Official Soundtrack
•Toyota Castrol TOM’S Supra
•Mazda RX-VISION GT3 Concept (Stealth)
•Porsche 917K Living Legend"

☆Digital delux☆ brukar det heta när man får extracontent digitalt som i produktbeskrivningen ovan...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Jag köpte min MC1 från proshop, och det verkar fortfarande finnas i lager:
https://www.proshop.se/Kylning-och-flaekt/be-quiet-MC1/296998...

Permalänk
Medlem

Såg eftertexterna till Deathloop ikväll, väldigt trevligt spel faktiskt. Gillade det inte i början men ju längre man kom och ju bättre man blev och ju bättre grejer och vapen man fick blev det bara bättre och bättre.

I och med att jag spelade det har jag använt PS5 Game Help (eller vad de kallar det) när jag fastnat och inte hittat en grej, och jäklar vad grymt det är. Riktigt underskattad funktion, hoppas fler spel kommer använda det

Visst, jag hade kunnat ta fram telefonen eller öppna laptopen och googla "deathloop uppdragets namn" och hittat en YouTube film jag kunnat klicka igenom och hittat vart jag var.
Men det vart ju 100 ggr lättare att bara klicka PS knappen och direkt där är questet jag håller på med, trycker på den en eller två gånger och BOOM har jag en kort och koncis film som visar mig vad jag söker efter och en liten text som säger det väsentliga. Det var riktigt nice. Väldigt underskattad funktion.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Moderator
Testpilot

Nu har jag bestället Corsair MP600 Core 1TB för installation i mitt PS5 Digital.

Ända sedan Sony började med sitt "amazing fast SSD"-snack så har jag varit mycket skeptisk till att PS5, verkligen, utnyttjar dessa vansinnigt höga läs- och skrivtider.

Jag hittade denna artikeln, på tyska, som har testat 2TB-modellen och som så många andra som testat "slöa" diskar som inte når upp till Sony's rekommendationer så går det alldeles utmärkt.

Återstår att se om jag får äta upp detta. I övrigt anser jag att Sony skall öka det inbyggda lagringsuytrymmet för nuvarande är ett skämt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Nu har jag bestället Corsair MP600 Core 1TB för installation i mitt PS5 Digital.

Ända sedan Sony började med sitt "amazing fast SSD"-snack så har jag varit mycket skeptisk till att PS5, verkligen, utnyttjar dessa vansinnigt höga läs- och skrivtider.

Jag hittade denna artikeln, på tyska, som har testat 2TB-modellen och som så många andra som testat "slöa" diskar som inte når upp till Sony's rekommendationer så går det alldeles utmärkt.

Återstår att se om jag får äta upp detta. I övrigt anser jag att Sony skall öka det inbyggda lagringsuytrymmet för nuvarande är ett skämt.

Funkar säkert bra nu, men ju mer spel som utvecklas enbart till PS5 så kommer det säkert bli högre krav på hårddisken att klara av det också i framtiden och därför vill inte Sony rekommendera mindre. Kommer ju säkert ta ett tag innan några sådana spel kommer, men man får se.

Själv tycker jag det är mycket bättre att dom kör med en 1TB hårddisk och ger möjlighet att sätta i en till som dom har nu. 1TB räcker nog till många hade känts väldigt onödigt för min del att lägga 1000-1500kr till bara för att få en 2Tb hårddisk från början.

Så tycker det är mycket bättre att man själv får välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Nu har jag bestället Corsair MP600 Core 1TB för installation i mitt PS5 Digital.

Ända sedan Sony började med sitt "amazing fast SSD"-snack så har jag varit mycket skeptisk till att PS5, verkligen, utnyttjar dessa vansinnigt höga läs- och skrivtider.

Jag hittade denna artikeln, på tyska, som har testat 2TB-modellen och som så många andra som testat "slöa" diskar som inte når upp till Sony's rekommendationer så går det alldeles utmärkt.

Återstår att se om jag får äta upp detta. I övrigt anser jag att Sony skall öka det inbyggda lagringsuytrymmet för nuvarande är ett skämt.

Jag har skrivit om den här innan. Funkar perfekt. Kan bli problem i framtiden, men isåfall sätter jag in den i datorn och skaffar en ny bättre till konsolen. I read test får jag 5600 mb/s, vet ej om Sonys test är pålitligt men enligt testet ska ju SSDn funka perfekt i framtiden också. Men som sagt tror jag Sonys test är för dåligt, tar bara någon sekund så känns ej pålitligt.

Permalänk
Medlem

Hur kan Elgiganten ha så markant mycket lägre förbokningspris på FIFA / NHL 22? De ligger på 499:- för PS5-versionerna medans övriga ligger på minst 699:-. Även sett det på andra titlar.

Webhallen ligger på 779:-(!) för FIFA 22 PS5.

100kr skillnad hade jag kanske förstått men 200 och mer? Någon som har insikt? Har Elladan rabatter direkt från EA pga sin size?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av edson:

Hur kan Elgiganten ha så markant mycket lägre förbokningspris på FIFA / NHL 22? De ligger på 499:- för PS5-versionerna medans övriga ligger på minst 699:-. Även sett det på andra titlar.

Webhallen ligger på 779:-(!) för FIFA 22 PS5.

100kr skillnad hade jag kanske förstått men 200 och mer? Någon som har insikt? Har Elladan rabatter direkt från EA pga sin size?

Funderar på det med. Elgiganten är i regel alltid billigast samt att någon butik typ Power försöker matcha. Webhallen är typ aldrig billigast på något dock.

Hade varit intressant att se hur de pressar priset. De säljer knappast till förlust.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dex:

Funkar säkert bra nu, men ju mer spel som utvecklas enbart till PS5 så kommer det säkert bli högre krav på hårddisken att klara av det också i framtiden och därför vill inte Sony rekommendera mindre. Kommer ju säkert ta ett tag innan några sådana spel kommer, men man får se.

Själv tycker jag det är mycket bättre att dom kör med en 1TB hårddisk och ger möjlighet att sätta i en till som dom har nu. 1TB räcker nog till många hade känts väldigt onödigt för min del att lägga 1000-1500kr till bara för att få en 2Tb hårddisk från början.

Så tycker det är mycket bättre att man själv får välja.

Så kan man ju se det men jag svårt att se att Sony hade behövt lägga på de summorna för en 1 TB extra. De hade ju om inget annat kunnat ha erbjudit en 2 TB-variant.

Skrivet av Entash:

Jag har skrivit om den här innan. Funkar perfekt. Kan bli problem i framtiden, men isåfall sätter jag in den i datorn och skaffar en ny bättre till konsolen. I read test får jag 5600 mb/s, vet ej om Sonys test är pålitligt men enligt testet ska ju SSDn funka perfekt i framtiden också. Men som sagt tror jag Sonys test är för dåligt, tar bara någon sekund så känns ej pålitligt.

Sorry. Tråden är massiv så jag hade missat det, har följt den sporadiskt men kollade faktiskt inte innan.

Nej det testet ger jag inte mycket för. Digital Foundry var ju också rätt skeptiska till Sonys inbyggda test då de provade en NVME-disk som gav helt orealistiska resultat.

Hur har du gjort med kylflänsen? Hur mycket behöver tas bort, för jag funderar på att slipa ner kylflänsen så att den passar med luckan stängd. Alternativt skita i luckan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Så kan man ju se det men jag svårt att se att Sony hade behövt lägga på de summorna för en 1 TB extra. De hade ju om inget annat kunnat ha erbjudit en 2 TB-variant.

Sorry. Tråden är massiv så jag hade missat det, har följt den sporadiskt men kollade faktiskt inte innan.

Nej det testet ger jag inte mycket för. Digital Foundry var ju också rätt skeptiska till Sonys inbyggda test då de provade en NVME-disk som gav helt orealistiska resultat.

Hur har du gjort med kylflänsen? Hur mycket behöver tas bort, för jag funderar på att slipa ner kylflänsen så att den passar med luckan stängd. Alternativt skita i luckan.

Jag struntade i luckan just nu. Inte märkt någon skillnad ännu, den youtubern jag kollade på hade haft den över en månad utan problem. Kommer nog ta en titt efter damm på den ibland, en av anledningarna till att de vill ha luckan är nog så det inte hamnar damm på den.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Entash:

Jag struntade i luckan just nu. Inte märkt någon skillnad ännu, den youtubern jag kollade på hade haft den över en månad utan problem. Kommer nog ta en titt efter damm på den ibland, en av anledningarna till att de vill ha luckan är nog så det inte hamnar damm på den.

Ok. Slutar nog så för mig med gissar jag på. Alt. att jag slipar ner kylfläns en om det inte är många millimeter som sticker upp.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Entash:

Jag struntade i luckan just nu. Inte märkt någon skillnad ännu, den youtubern jag kollade på hade haft den över en månad utan problem. Kommer nog ta en titt efter damm på den ibland, en av anledningarna till att de vill ha luckan är nog så det inte hamnar damm på den.

Skrivet av Dinoman:

Ok. Slutar nog så för mig med gissar jag på. Alt. att jag slipar ner kylfläns en om det inte är många millimeter som sticker upp.

Med tanke på all plåt som är uppvikt längs sidorna i m.2-utrymmet, kontaktnäten mellan plåtsidorna och plåtlocket i sig lutar jag mest åt att det är en EMC/EMI kapsling. Blir säkert inget problem för de flesta att inte ha på locket men Sony var säkerligen tvungna att komma under viss strålningsnivå för att kunna sälja den.

Permalänk
Skrivet av edson:

Hur kan Elgiganten ha så markant mycket lägre förbokningspris på FIFA / NHL 22? De ligger på 499:- för PS5-versionerna medans övriga ligger på minst 699:-. Även sett det på andra titlar.

Märkt tidigare att Elgiganten inte har lågt pris förens kanske 9 dagar innan release, och andra företag som sänker först på releasedagen(så folk betalar de högre priset), så sänker väl kanske efter de nått en viss tröskel eller något skulle jag gissa på.

Permalänk

Sonens PS5 höll knappt en månad innan den gick sönder.
Startade men bara svart skärm.
Känns lovande :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_e_b:

Sonens PS5 höll knappt en månad innan den gick sönder.
Startade men bara svart skärm.
Känns lovande :/

Provat stänga av och sedan hålla power knappen riktigt länge för att komma in i felsäkert läge?
Har ni rört i HDMI:n nåt på senaste? Tycker de flesta repairs jag sett på Youtube är pga avbrutna HDMI kontakter.

Även om du nu har fått ett måndagsexemplar så har en del av oss haft PS5 i snart ett år nu utan problem så ganska lovande är det ändå.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P