Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tråden om PlayStation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Slapp du pressa som ett vilddjur? Det som fick hela processen att till slut vara möjlig för mig var att ta den sida som var lägre först och ta den tjockare sidan sist. Den första klickade i lätt men den främre delen var trots det ett helvete, men började man från rätt sida var det åtminstone möjligt, men knappt. Började man med tjockare sidan var det bokstavligt talat omöjligt.

Har du 1 TB eller 2 TB varianten? Inbillar mig att min 2 TB kanske är tjockare men så är det kanske inte alls.

Haha, nog blev det en redigt tryck för att få dit den men det gick ändå hyfsat enkelt skulle jag säga

Intressant, jag tog 1TB varianten så det kan mycket möjligt vara skillnader.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Mottager gärna tips på PS5-kompatibla SSDer som inte är allt för dyra. Räcker med 500GB för min del. Gigabyte Aorus Gen 4 verkar vara den billigaste, någon som testat den.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Mottager gärna tips på PS5-kompatibla SSDer som inte är allt för dyra. Räcker med 500GB för min del. Gigabyte Aorus Gen 4 verkar vara den billigaste, någon som testat den.

Cirka 900kr via Amazon.se för SN850 500GB:
https://www.amazon.se/-/en/dp/B08KFN1KT1/ref=sr_1_1?dchild=1&...

Vill du snåla och spara lite drygt 50kr så verkar Seagate Firecuda 520 (Obs 520 ej 530) även vara kompatibel enligt Youtube men är ej på Sonys officiella lista.

https://www.amazon.se/-/en/dp/B07ZZLMT64/ref=sr_1_1?dchild=1&...

Permalänk
Moderator
Testpilot

Detta kan ju också vara ett tips för er som funderar på att uppgradera eran PS5.

#19251195

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Detta kan ju också vara ett tips för er som funderar på att uppgradera eran PS5.

#19251195

Tack för tipset! Jag tog en 500GB för 830kr. Räcker gott och väl för mig. Nu ska man bara hitta en kylfläns också.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Verkar som PS5 uppdateringen har börjat rulla ut! Storleken ligger på 913.7 mb.

Permalänk
Medlem

Köpte NBA2k22 då jag gillar basketspel, alltid gjort och kommer alltid göra.

Finns många problem med spelet som har med microtransaktioner att göra, det är precis lika sjukt som alla säger. Man är i stort sett tvungen att droppa minst 200kr i början för att ens spelare i MyCareer läget ens ska kunna spela basket, om man vill ha upp spelaren i 85 rating så får man lägga 500kr istället... eller börja grinda.

Bortsett från det dock så är det ett sjuhelvetes spel. Allt är så otroligt välgjort, snyggt och gameplayet är otroligt. Jämför man med FIFA, NHL osv så är detta verkligen på en helt annan nivå.

Väldigt synd med alla microtransaktioner, men tyvärr vet ju 2K vilken bra grund dom har och folk är beredda att betala extra för det. Lite som Rockstar och GTA tyvärr.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Köpte NBA2k22 då jag gillar basketspel, alltid gjort och kommer alltid göra.

Finns många problem med spelet som har med microtransaktioner att göra, det är precis lika sjukt som alla säger. Man är i stort sett tvungen att droppa minst 200kr i början för att ens spelare i MyCareer läget ens ska kunna spela basket, om man vill ha upp spelaren i 85 rating så får man lägga 500kr istället... eller börja grinda.

Bortsett från det dock så är det ett sjuhelvetes spel. Allt är så otroligt välgjort, snyggt och gameplayet är otroligt. Jämför man med FIFA, NHL osv så är detta verkligen på en helt annan nivå.

Väldigt synd med alla microtransaktioner, men tyvärr vet ju 2K vilken bra grund dom har och folk är beredda att betala extra för det. Lite som Rockstar och GTA tyvärr.

Låter helt sjukt. Kan man köra säsonger osv utan att betala något extra? Eller bara enstaka matcher? Vad är låst bakom mtx?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Låter helt sjukt. Kan man köra säsonger osv utan att betala något extra? Eller bara enstaka matcher? Vad är låst bakom mtx?

Ja absolut, alla offline-spellägen är inkluderade och kräver ingen mtx. Inte heller vanliga online-matcher.

Däremot det som är populärt som är MyCareer där man styr sin spelare i en stad likt GTA och spelar basket för att ta sig till NBA eller mot andra i parken som det kallas är det som är så sjukt inriktat på mtx.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen QoL-ändringarna i nya uppdateringen. Äntligen en vettig trophy-lista, samt en mer genomtänkt lagringshanteringsmeny. Ikonerna för PS5 och PS4 var också tydliga och snygga. Och sen sitter m.2-disken på plats och klaustrofobi a la 667 GB is no more! 🥳

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Produkt: Samsung 980 PRO 1 TB PCIe 4.0 M.2
Länk: https://www.amazon.se/-/en/dp/B08GS7748F?psc=1&smid=ANU9KP01A...
Kategori: Lagring
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5533976
Pris: 1513:-

Fortsätter sakteligen att sjunka i pris.

Där sjönk 1 tb 980 PRO en hundralapp till. Nästan man börjar bli sugen men då jag just nu inte är i behov för mer lagring ska jag vänta.

Permalänk
Medlem

Midnight Black Pulse 3D headset kommer nästa månad:

https://blog.playstation.com/2021/09/15/pulse-3d-wireless-hea...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Där sjönk 1 tb 980 PRO en hundralapp till. Nästan man börjar bli sugen men då jag just nu inte är i behov för mer lagring ska jag vänta.

Känner lite som dig, behöver egentligen inte (även om disken är rätt full nu...) Dock tänker jag att COD lär ta sjukt stor plats när det kommer, så skulle behöva ta bort tre spel för att få plats med ett 🤔 troooor inte man kommer så mycket billigare de närmsta 6 månaderna

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Känner lite som dig, behöver egentligen inte (även om disken är rätt full nu...) Dock tänker jag att COD lär ta sjukt stor plats när det kommer, så skulle behöva ta bort tre spel för att få plats med ett 🤔 troooor inte man kommer så mycket billigare de närmsta 6 månaderna

Sant, får se om det möjligen blir någon deal på black friday (Black friday har dock blivit en hel del sämre så kanske inte blir så mycket med det). Laddade ner COD betan som börjar i morgon nyss, den var iallafall bara 9 gb men antar att det blir en hel del mer när hela spelet släpps

Permalänk
Medlem

Snyggt! Nu fattas bara en (officiell, vet att det finns plates) svart konsol också!

Permalänk
Medlem

Vad för heatsink från tex inet är det som gäller på en samsung 980?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Vad för heatsink från tex inet är det som gäller på en samsung 980?

Enligt många är den från EK ett smärre åbäke att montera. BeQuiet! MC1 (inte Pro) är bra, men slutsåld ett tag framöver. Av det jag kunnat läsa mig fram till ska denna passa som handsken i en PS5:a. Jag lade mina slantar på en sån, får i värsta fall returnera igen om den är för stor.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

SN850 och Be Quiet MC1 monterad, gick som handen i handsken. Blev lite rädd först att jag inte hade någon skruv eller standoff till 80 hålet men såg då att den var monterad redan i 110 hålet, så bara flytta den (Står säkert i Sonys manual någonstans)

Går absurt fort att flytta spel från interna SSDn till M2.

EDIT: En intressant grej är att man verkar få hela 1 terabyten att använda, inte bara typ 950 GB som man får om man formaterar en disk i Windows

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd

Någon som sett något om att olika fw-versioner i ssdn ger olika läshastigheter? Kanske värt att uppgradera till senaste fw i en dator innan den åker i ps5an? (min nya ssd kommer i morgon så kan inte testa föräns då)
Hade varit intressant att se vad ni andra får för läshastighet och vilken ssd ni då har.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m97marro:

Någon som sett något om att olika fw-versioner i ssdn ger olika läshastigheter? Kanske värt att uppgradera till senaste fw i en dator innan den åker i ps5an? (min nya ssd kommer i morgon så kan inte testa föräns då)
Hade varit intressant att se vad ni andra får för läshastighet och vilken ssd ni då har.

Du skriver något viktigt här. Något sätt att uppdatera firmware på SSDn direkt på PS5 bör byggas in också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Du skriver något viktigt här. Något sätt att uppdatera firmware på SSDn direkt på PS5 bör byggas in också.

Det är väl upp till tillverkaren dock. Om Sony inte gör ett aktivt samarbete med någon och släpper en officiell PS5-lagringsenhet.
Samsung med fler släpper ju inte ens firmware-upgrades till varken Linux eller macOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

SN850 och Be Quiet MC1 monterad, gick som handen i handsken. Blev lite rädd först att jag inte hade någon skruv eller standoff till 80 hålet men såg då att den var monterad redan i 110 hålet, så bara flytta den (Står säkert i Sonys manual någonstans)
https://lambdan.se/img/RiskMouthPlate.JPG
https://lambdan.se/img/SpreadHairSpend.JPG

Går absurt fort att flytta spel från interna SSDn till M2.

EDIT: En intressant grej är att man verkar få hela 1 terabyten att använda, inte bara typ 950 GB som man får om man formaterar en disk i Windows
https://lambdan.se/img/AgentOfficeCousin.JPG

Det är bara hur man räknar och avrundat
gibi vs gb.

1 GB is defined as 1000³ bytes, whereas 1 GiB is defined as 1024³ bytes.

Permalänk
Medlem

Har en EK heatsink liggandes, bör väl funka? Som jag förstår så köper folk inte den endast på grund av knepig montering?

Har monterat den på 2 m.2 enheter så tänker: har jag gjort det förr så funkar det igen. Men tänkte väl mer på om det finns andra orsaker?

Skrivet av Entash:

Sant, får se om det möjligen blir någon deal på black friday (Black friday har dock blivit en hel del sämre så kanske inte blir så mycket med det). Laddade ner COD betan som börjar i morgon nyss, den var iallafall bara 9 gb men antar att det blir en hel del mer när hela spelet släpps

Jag var vek, beställde den 🤦🏼‍♂️

Permalänk
Medlem

Undrar hur det blir med min Proshop-order av en MC1. Jag gjorde beställningen idag för 301kr (plus frakt!) med leverans mellan 17-22 september. Grön markering på sidan.

Nu när jag tittar så är det gul markering och förväntas inkomma till lager 23/9. Priset har ändrats till 149kr (dryga halvering).

Jag undrar om jag får en tidig leverans eller om jag har betalat dubbla priset för ingenting.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Har en EK heatsink liggandes, bör väl funka? Som jag förstår så köper folk inte den endast på grund av knepig montering?

Har monterat den på 2 m.2 enheter så tänker: har jag gjort det förr så funkar det igen. Men tänkte väl mer på om det finns andra orsaker?

Jag var vek, beställde den 🤦🏼‍♂️

https://www.computersalg.se/i/7198227/be-quiet-mc1-pro-kylfl%...

Mc1 pro verkar finnas här

Pro-varianten får inte plats i PS5:an. Bara standardvarianten.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Har en EK heatsink liggandes, bör väl funka? Som jag förstår så köper folk inte den endast på grund av knepig montering?

Har monterat den på 2 m.2 enheter så tänker: har jag gjort det förr så funkar det igen. Men tänkte väl mer på om det finns andra orsaker?

Jag var vek, beställde den 🤦🏼‍♂️

https://www.computersalg.se/i/7198227/be-quiet-mc1-pro-kylfl%...

Mc1 pro verkar finnas här

Obs att MC1 PRO ej passar i PS5

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Pro-varianten får inte plats i PS5:an. Bara standardvarianten.

Skrivet av lambdan:

Obs att MC1 PRO ej passar i PS5

Länk borttagen, tackar!

Permalänk
Medlem

Ännu ett spel som blir fördröjt! Battlefield 2042 release flyttad från 22 oktober till 19 november.

Permalänk
Medlem

Är det någon som hunnit spela deathloop ännu?
Om man inte spela spel som Far Cry på konsol, är det enklare styrning i denna?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Entash:

Ännu ett spel som blir fördröjt! Battlefield 2042 release flyttad från 22 oktober till 19 november.

https://pbs.twimg.com/media/E_WfQ2mWUAIGoTI?format=jpg&name=large

Gah vad segt! Kanske höstens mest efterlängtade spel för mig. Datorn precis uppgraderad och klar (eller ja, 5900XT eller vad de kommer att kallas fattas). Men fine, alla andra spel skjuts ju upp och det var ju inte till nästa år iallafall.

Om inte annat så ger det fiberinstallatörerna lite mer tid att bli klar. Bör vara ca 2 månader sedan den grävdes ner. Sista sega steget kvar nu bara.