Telia epost - hur kan man konfigurera spamdetekteringen?

Permalänk

Telia epost - hur kan man konfigurera spamdetekteringen?

Jag har spenderat mycket tid på sistone för att ta reda på varför mina webbformulär inte producerar de email som de skall.
Men nu visar det sig att de fungerar helt rätt, det är bara det att Telia (där jag har min e-post) konsekvent skickar alla mejl från formulären till spamlådan!
Och då syns de inte hos mig i min Outlook 2019 mejlklient.
Jag ser dem om jag loggar in på webb-mailen och tittar i spamlådan, men det är ingen lösning för dessa mejl skall in i Outlooks inkommande filtrering och visas upp i mappen för webbsvar.

Jag har gått in på inställningarna i Telias webb-mejl och skapat ett filter som ifall avsändardomänen finns i avsändarens namn så skall mejlet behållas, men det hjälper inte.
Jag har dessutom manuellt gått igenom spamlådan och markerat alla som felaktigt hamnat där som OK, då flyttas de till inboxen. Men det är heller ingen lösning för min automation...
Det faktum att jag markerat sisådär 50-60 sådana mejl från samma avsändare som OK och fått dem över till inboxen verkar heller inte ha påverkat filtret Telia använder utan de skickar glatt nästa inkommande till spam ändå.
Man kunde ju tänka sig att detta frisläppande man gör skulle få filtret Telia använder att släppa fram dessa mejl, men icke!

Vet någon här något sätt man kan påverka hur Telia fungerar för spam så skulle jag också vilja veta det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Jag har spenderat mycket tid på sistone för att ta reda på varför mina webbformulär inte producerar de email som de skall.
Men nu visar det sig att de fungerar helt rätt, det är bara det att Telia (där jag har min e-post) konsekvent skickar alla mejl från formulären till spamlådan!
Och då syns de inte hos mig i min Outlook 2019 mejlklient.
Jag ser dem om jag loggar in på webb-mailen och tittar i spamlådan, men det är ingen lösning för dessa mejl skall in i Outlooks inkommande filtrering och visas upp i mappen för webbsvar.

Jag har gått in på inställningarna i Telias webb-mejl och skapat ett filter som ifall avsändardomänen finns i avsändarens namn så skall mejlet behållas, men det hjälper inte.
Jag har dessutom manuellt gått igenom spamlådan och markerat alla som felaktigt hamnat där som OK, då flyttas de till inboxen. Men det är heller ingen lösning för min automation...
Det faktum att jag markerat sisådär 50-60 sådana mejl från samma avsändare som OK och fått dem över till inboxen verkar heller inte ha påverkat filtret Telia använder utan de skickar glatt nästa inkommande till spam ändå.
Man kunde ju tänka sig att detta frisläppande man gör skulle få filtret Telia använder att släppa fram dessa mejl, men icke!

Vet någon här något sätt man kan påverka hur Telia fungerar för spam så skulle jag också vilja veta det...

Om du använder IMAP så borde det gå att lägga till en regel i Outlook 2019 där du kan sortera på avsändaren i skräpposten och att den ska flyttas till inkorgen

https://support.microsoft.com/sv-se/office/hantera-meddelande...

Permalänk

Nej detta har inget med Outlook att göra, det är Telia som flyttar bort mailet till sin egen spam-låda. Jag har försökt att lägga till regler där i webbmailen men inget fungerar.
Och angående IMAP så använder jag inte det utan hämtar posten med POP3.

Permalänk
Medlem

Har länge försökt att "lära" Telias webb-mejl genom upprepning vad som borde komma i inkorgen och är felflaggat som skräppost. Har ingen lösning och Telia är ej konsekvent vilka avsändare som ses som spam, tex månadsmail med i princip samma innehåll kan ibland hamna i spam-inbox.