Slutgiltiga Windows 11 når testare

Permalänk
Medlem

Fan jag trodde dom släppte en nya build som skulle vara den sista när jag såg artikeln.

Har problem med taskbaren på min andra skärm, den är 2 rows av någon anledning (vilket inte ens ska gå i W11) vilket är väldigt irriterande. Så hoppades att det skulle vara fixat plus att dom ordnat så man har klocka på båda skärmarna.

Går att fixa med tredjeparts-program, men vill helst skippa det då jag faktiskt gillar den nya taskbaren, minus det jag nämnde ovan såklart.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

folk som sitter på socket 2011/1366 system kan ju glömma Windows 11 stöds inte tydligen, hade testat på en av mina burkar som har 4930K icke stödbart. måste man köpa TPM 2.0 annars

räcker inte med TPM, bara 8th gen och senare stöds...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boibo:

räcker inte med TPM, bara 8th gen och senare stöds...

Har precis installerat på 3 gamla 4930k och en 3930k

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jimsofie:

Har precis installerat på 3 gamla 4930k och en 3930k

Det är ju det där med att konfigurationen inte officiellt stöds av Microsoft och därmed kanske inte får uppgraderingar och liknade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Det är ju det där med att konfigurationen inte officiellt stöds av Microsoft och därmed kanske inte får uppgraderingar och liknade.

Min usb har inte senaste ison och den uppdaterar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jimsofie:

Min usb har inte senaste ison och den uppdaterar

De har ju varit rätt otydliga med detaljerna; det är många kanske och eventuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

räcker inte med TPM, bara 8th gen och senare stöds...

Skrivet av Elgot:

Det är ju det där med att konfigurationen inte officiellt stöds av Microsoft och därmed kanske inte får uppgraderingar och liknade.

Jag har lyckats installerae Windows 11 på både en 3:e generationens Intel Core i5 och en 6:e generationens Intel Core i5, båda får varning om att de inte uppfyller alla krav (gul bakgrundstext) via Windows Update, 3:e generationen har TPM 1.2 och 6:e generationen har TPM 2.0. Däremot har jag en 1:a generationens Intel Core i3 där Windows Insider Programme säger att jag inte uppfyller kraven med röd bakgrund och kan inte uppgradera via Windows Update på den datorn.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon42512:

.194 är väl releaseversionen

Nej RC är de

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon300311:

Nej RC är de

Så slutgiltiga är inte slutgiltigt då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Jag har lyckats installerae Windows 11 på både en 3:e generationens Intel Core i5 och en 6:e generationens Intel Core i5, båda får varning om att de inte uppfyller alla krav (gul bakgrundstext) via Windows Update, 3:e generationen har TPM 1.2 och 6:e generationen har TPM 2.0. Däremot har jag en 1:a generationens Intel Core i3 där Windows Insider Programme säger att jag inte uppfyller kraven med röd bakgrund och kan inte uppgradera via Windows Update på den datorn.

Frågan är väl också om man hade erbjudits uppgradering om man inte hade gått via insider-programmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Nej RC är de

Skrivet av Jimsofie:

Så slutgiltiga är inte slutgiltigt då?

Vi vet väl helt enkelt inte något med säkerhet eftersom Microsoft (åtminstone såvitt jag vet) inte sagt vilken den slutgiltiga versionen är.
Mycket tyder väl dock på att det är så att det är just 22000.194 som kommer gälla, den ligger sedan ett par dagar i release preview-kanalen och det finns ju med rätt kort tid kvar inget nyare att beskåda i någon av kanalerna (Dev-kanalen innehåller inte första 11-versionen längre utan ett tidigt bygge av nästa version, Beta-kanalen innehåller fortfarande 22000.194, precis som Release Preview gör).

Det känns som att det är väldigt knappt om tid om de faktiskt tänkt få ut något nytt bygge, jag tycker att det verkar mindre sannolikt att det finns någon sådan plan.

Sedan då att de utifrån rapporteringen börjat erbjuda 22000.194 till "seekers", samt att den dator jag haft med i Beta-spåret och som hade "unenroll this device when the next version of Windows releases" förbockat nu har gått ur insider-programmet av sig själv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv

Som ultrawide-användare stör det mig lite att jag inte insett hur pass bra centrerad taskbar faktiskt är, är ändå mest i mitten jag tittar. ju längre ut på sidorna något hamnar, ju mer sällan används vad det nu är. Inte aktuellt för vänsterjustering för min del men bra att alternativet finns.

Saknar mycket av de inställningsmöjligheterna som fanns med gamla task bar som nu verkar vara borta. Tidigare nämnda klocka är borta på icke-primär skärm samt att man inte kan se öppna program/instanser av något på ett enkelt vis. Då jag kör flera Firefox-fönster så kan jag inte snabbt se hur många som är öppna utan måste ner och hovra.

I övrigt riktigt nöjd så här långt. Lutar starkt åt att installera på min XPS 13 9310 under kvällen.

Permalänk
Medlem

Gjorde en färsk installation av 22000.194 eller vad den hette och det var smärtfritt. Olikt W10 som strulade med uefi/csm/gpt och sån skit där jag fann det lite otydligt vad som exakt gällde fungerade här allt direkt med korrekt formaterat usb och alla påtvingade tpm-grejer. Bootat och installerat på totalt 20-30 minuter ungefär.

Hittills fungerar det skitbra. Smidigt och snabbt. Ingen revolution direkt men det verkar ännu lite rappare än 10. Pathfinder som generellt inte flyter jättebra fick ett litet uppsving av 11, men det kan likväl vara att det är en färsk installation.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Uppdaterade via beta och gick smärtfritt.
Kommer jag få kommande uppdateringar som den skarpa versionen?

Stängde av beta programmet och hoppas på det bästa.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Mja, lär ju ta några år sedan innan jag bryr mig om att uppgradera till W11. Finns inget som lockar i dagsläget tycker jag. Kanske missar ngt men känns inte så spontant.

Till slut blir det nog mer värt det förstås, men W7 körde jag med fram till för två år sedan så W10 är liksom rätt så nytt ännu i mina ögon

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av r012q:

Windows är ett helt oacceptabelt dåligt OS, tyvärr. Har gett det så många chanser. Men det är alldeles för buggigt, Ubuntu är 1000x stabilare.

Jag tycker precis tvärtom, gillar inte Ubuntu alls och då har jag testat det flera gånger och ansträngt mig för att försöka tycka om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Frågan är väl också om man hade erbjudits uppgradering om man inte hade gått via insider-programmet.

Troligtvis inte via Windows update

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av r012q:

Windows är ett helt oacceptabelt dåligt OS, tyvärr. Har gett det så många chanser. Men det är alldeles för buggigt, Ubuntu är 1000x stabilare.

Dos är rätt stabilt med, vilken Windows menar du, Millenium?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av the squonk:

L3 cache är fortfarande keff på AMD Zen 2 cpu, 4-5 ggr lägre bandbredd än med Windows 10, påverkar prestanda negativt överallt. Jag förmodar att Microsoft inte tänker fixa det, eftersom dom inte gjort det ännu, det rapporterades om för flera månader sen.

Låter konstigt, kan det vara själva testprogrammet som spökar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Låter konstigt, kan det vara själva testprogrammet som spökar?

Kan vara, men det syns både i AIDA64 senaste version och i SiSoft Sandra, L3 är off i Windows 11. Fungerar bra i Windows 10.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Låter konstigt, kan det vara själva testprogrammet som spökar?

Då det inte syns vid benchning så är det nog bara programen i fråga som inte fungerar korrekt, eller något de försöker läsa från som inte längre fungerar.

Skulle L3 cache vara långsammare eller inte existera borde det vara klart märkbart. Jag har inte sett det med mitt system.

Permalänk
Testpilot

Redan frälst W11-användare här, så blir ett givet att installera när det går Live, tyvärr verkar man behöva göra en formatering utav datorn i dagsläget om den använder Insider-builden, men inte några större problem

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

fTPM? Man måste ju inte ha modulen trots allt. Mitt B550 saknar anslutning för modul men kör fTPM istället.

tanken var för dom som inte har nya cpu med inbyggd TPM i sig

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jygge:

tanken var för dom som inte har nya cpu med inbyggd TPM i sig

Hjälper ju inte

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jygge:

tanken var för dom som inte har nya cpu med inbyggd TPM i sig

Skrivet av Jimsofie:

Hjälper ju inte

Precis, det hjälper ju inte om man har modul men fortfarande en CPU som inte stöds. Har man en CPU med stöd behöver man inte TPM-modulen heller, även om den kan ha vissa fördelar. Men värt det för en privatperson? Tveksamt.

Man behöver inte Secure Boot iallafall. Inaktiverat och fungerar lika bra utan här. Än så länge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Precis, det hjälper ju inte om man har modul men fortfarande en CPU som inte stöds. Har man en CPU med stöd behöver man inte TPM-modulen heller, även om den kan ha vissa fördelar. Men värt det för en privatperson? Tveksamt.

Man behöver inte Secure Boot iallafall. Inaktiverat och fungerar lika bra utan här. Än så länge.

Då har de väl ändrat ang secure boot, men i vilket fall som helst tycker jag detta är bra, för fanatiker finns det omvägar om man tvunget vill ha 11an på gammalt sunk

Permalänk
Medlem

Hue är det att köra Windows 11 i VM typ proxmox finns stöd för TPM då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yatagarasu:

Redan frälst W11-användare här, så blir ett givet att installera när det går Live, tyvärr verkar man behöva göra en formatering utav datorn i dagsläget om den använder Insider-builden, men inte några större problem

Det gäller väl främst om man missade att byta till beta-kanalen för några veckor sedan?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jan-banan:

Hue är det att köra Windows 11 i VM typ proxmox finns stöd för TPM då?

Det verkar som att de jobbar på det. Många andra har det väl redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det verkar som att de jobbar på det. Många andra har det väl redan.

Det låter väl som att de ska ha en lösning för TPM-passthrough rätt snart och något slags vTPM-lösning i version 7 (?).

Hyper-V och Vmware (Workstation Pro, vSphere) har båda vTPM.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304