Apple släpper nya Macbook den 18 oktober

Permalänk
Melding Plague

Apple släpper nya Macbook den 18 oktober

Apple bjuder in till ytterligare ett höstevenemang. Mest troligt är nya Macbook-datorer och en uppföljare till systemkretsen M1.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen blir det rea på gamla 15" Macbookar på Tradera

Spännande, får se vad det blir. Om de lastar i många kärnor i en modell kommer den att få rätt vass prestanda även flertrådat...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Livsnjutare 😎

Köpte en M1 i somras och är toppennöjd 😋

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

En riktigt grym docka hade ej varit fel. Det är lite det som ska till för att laptopparna ska känna vara riktade åt professionellt bruk, typ alla andra laptop emot denna målgrupp hade detta. Nu finns det flera olika 3:e parts dockor, men en original som hela tiden bara fungerar utan det minsta strul hade ej varit fel. Listar lite olika alternativ som finns, där ingen direkt imponerar. https://macworld.idg.se/2.1038/1.680006/usb-c-docka-macbook-p...

*edit*
Tänk om macbook Pro kommer med 2st usb 4.0 portar bredvid varandra och de släpper en docka som använder dubbla usb 4.0. Då blir det lite som citat: The new Macbook Pro 2021"! Throw your old laptop away. It's a piece of shit. https://www.youtube.com/watch?v=_2yjjHzifL8

Permalänk
Konsolgrävare

Ser fram emot detta event! Lär bli min första MacBook! Hoppas på att 120hz rykterna stämmer!

M1x lär vara en riktig beast!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Listar lite olika alternativ som finns, där ingen direkt imponerar. https://macworld.idg.se/2.1038/1.680006/usb-c-docka-macbook-p...

Det gänget imponerar inte, men det beror på att det bara är USB-C dockor utan Thunderbolt. För Thunderbolt finns det ett gäng riktigt bra dockor.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Det gänget imponerar inte, men det beror på att det bara är USB-C dockor utan Thunderbolt. För Thunderbolt finns det ett gäng riktigt bra dockor.

Googlade lite och det fanns några som Corsair TBT100 Thunderbolt 3 Dock,
https://macworld.idg.se/2.1038/1.740529/corsair-tbt100-thunde...

Men orsaken jag främst hoppas på att Apple lanserar en är att jag vill att fler ska få upp ögononen för dockor. Min känsla är att privatpersoner som har en docka hemma (ej fått ifrån företaget) är i princip obefintlig. Lanserar Apple en riktigt bra mainstream docka, kanske en mer avancerad också. Så kan detta bli vanligt bland mainstream och de ser det som en självklarhet.
Speciellt när vi går emot tider att många endast har en laptop och ingen stationär dator, där de vill använda laptoppen som en stationär.

Permalänk

Drömmer lite om att nya MacBook Pro 14” har en 120 Hz-skärm.

Det lär ju inte hända men man kan ju hoppas att det händer nu när jag skriver att jag tror att det inte kommer hända.

Men som sagt, jag tror verkligen inte det.

Visa signatur

1

Permalänk
Inaktiv

Köpte en Macbook air för bara några veckor sen och det enda jag hade velat uppgradera för är för att få en liten modernare look (främst bättre screen to body ratio)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Googlade lite och det fanns några som Corsair TBT100 Thunderbolt 3 Dock,
https://macworld.idg.se/2.1038/1.740529/corsair-tbt100-thunde...

Caldigit TS3 Plus är den jag brukar rekommendera när någon frågar:

https://www.caldigit.com/ts3-plus/

Citat:

Men orsaken jag främst hoppas på att Apple lanserar en är att jag vill att fler ska få upp ögononen för dockor. Min känsla är att privatpersoner som har en docka hemma (ej fått ifrån företaget) är i princip obefintlig. Lanserar Apple en riktigt bra mainstream docka, kanske en mer avancerad också. Så kan detta bli vanligt bland mainstream och de ser det som en självklarhet.
Speciellt när vi går emot tider att många endast har en laptop och ingen stationär dator, där de vill använda laptoppen som en stationär.

Jag har ända sen Apple lanserade USB-C MBPn 2016 tyckt att de borde sätta några portar på strömadaptern. Låt basvarianten (den till MBA och minsta 13" MBP) ha en med bara två USB-A, och lägg till mer på de dyrare dör adatpern ändå är större, typ HDMI, USB-C passthrough och Ethernet. Låt sedan folk som vill uppgradera till en större strömadapter när de konfigurerar modellen, på samma sätt som man kan byta ut musen mot en Magic Trackpad. Löser alla problem med att kanten på datorn är för smal för portarna och låter folk ha så många portar de vill. Då kan man ju rent logiskt erbjuda en toppmodell som i praktiken är en hel docka för de som vill det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Blir nice med nya bärbara, kanske man kan få jobbet att upggradera den Pro man har idag

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Jag ska titta och hoppas på att iMac 30" med M1X visas!

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Köpte en Macbook air för bara några veckor sen och det enda jag hade velat uppgradera för är för att få en liten modernare look (främst bättre screen to body ratio)

Jag instämmer att stor kant inte är snyggt och det finns några snygga Bezel-less laptop som denna:
https://www.theverge.com/circuitbreaker/2018/8/29/17795174/ac...
Men om jag ska vara ärlig, så vet jag inte riktigt om jag skulle vilja ta på skärmen varje gång jag öppnar och stänger laptopen.

Lite samma är det med surfplatta. Jag köpte en surfplatta med små kanter till några äldre. Detta var fel, för de inte klarar av att hålla surfplattan utan att råka klicka. -Jag själv klarar, men inte det. Detta kan säkerligen fixas mjukvaruväg. Och nej det var ingen iPad, så jag vet ej hur en iPad Air hade fungerat för dem.

Skrivet av mpat:

Caldigit TS3 Plus är den jag brukar rekommendera när någon frågar:

https://www.caldigit.com/ts3-plus/

Jag har ända sen Apple lanserade USB-C MBPn 2016 tyckt att de borde sätta några portar på strömadaptern. Låt basvarianten (den till MBA och minsta 13" MBP) ha en med bara två USB-A, och lägg till mer på de dyrare dör adatpern ändå är större, typ HDMI, USB-C passthrough och Ethernet. Låt sedan folk som vill uppgradera till en större strömadapter när de konfigurerar modellen, på samma sätt som man kan byta ut musen mot en Magic Trackpad. Löser alla problem med att kanten på datorn är för smal för portarna och låter folk ha så många portar de vill. Då kan man ju rent logiskt erbjuda en toppmodell som i praktiken är en hel docka för de som vill det.

Den är säkert bra för vissa. Men det finns mycket de kan göra på området. Och dockor har som sagt varit exklusivt, men jag hoppas på att det blir standard. Kollade snabbt in min laptop hemma utan docka och såg att 8st kablar var inkopplade som jag får varje gång få ta in och ut. 2st skärmar, 1st Ethernet, 1st strömkabel, 4st usb (1st mus och tangentbord, 1st headset, + 2st usb ssd). Bluetooth hade såklart kunnat lösa headset och mus + tangentbord. Min poäng är att det är för mycket skit att koppla in ut hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Listar lite olika alternativ som finns, där ingen direkt imponerar. https://macworld.idg.se/2.1038/1.680006/usb-c-docka-macbook-p...

Det var nog de mest intetsägande genomgången av USB-C-dockor jag läst. Tur att jag redan klickat hem ett par "dockor" från Amazon.de i samband med att jag köpte min Dell XPS 13.

Permalänk

Jag har pengar undanlagda och hoppas på en 14". Senaste Air är redan dubbelt så snabb som min gamla MacBook Pro sett till ren CPU-prestanda, men jag snuddar redan idag vid att 16 GB minne är för lite, så jag behöver definitiv 32 i ett nyinköp. Jag vill också ha fler än två USB-portar i en dator som faktiskt ska användas.

Sen skulle jag ju naturligtvis älska om det också kom en ny Apple-skärm som inte kostar som en bättre begagnad bil: Min Thunderbolt Display börjar också kännas lite trött vid det här laget.

Permalänk
Inaktiv

Jag ser mer fram emot MacOS 12…hoppas det släpps samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En riktigt grym docka hade ej varit fel. Det är lite det som ska till för att laptopparna ska känna vara riktade åt professionellt bruk, typ alla andra laptop emot denna målgrupp hade detta. Nu finns det flera olika 3:e parts dockor, men en original som hela tiden bara fungerar utan det minsta strul hade ej varit fel. Listar lite olika alternativ som finns, där ingen direkt imponerar. https://macworld.idg.se/2.1038/1.680006/usb-c-docka-macbook-p...

*edit*
Tänk om macbook Pro kommer med 2st usb 4.0 portar bredvid varandra och de släpper en docka som använder dubbla usb 4.0. Då blir det lite som citat: The new Macbook Pro 2021"! Throw your old laptop away. It's a piece of shit. https://www.youtube.com/watch?v=_2yjjHzifL8

Min Dell. UW 38” agerar docka åt min M1
90w laddning och flera USB

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Skrivet av anon336981:

Jag ser mer fram emot MacOS 12…hoppas det släpps samtidigt.

Om de bara kunde fixa Safari med nästa uppdatering... Att ersätta tabbar med (felfärgade) knappar, och att sudda ut kanten mellan verktygsrad och webbsida var ingen smart ide...

Permalänk
Inaktiv

Skaffade ny jobbdator för ~2 år sedan. En 16" MBP. Sämsta Mac:en jag haft.
Bra på pappret, men låter som en jävla jet så fort man kopplar in extern skärm.
Känns även som att diverse Apple programvara har blivit sämre senaste åren då min ändå ganska nya & kraftiga MBP kraschar, fryser och startar om sig själv lite då & nå när jag kör t.ex. Xcode (större projekt).

Hoppas M2 baserade MBP blir mer energieffektiva än mitt högljudda element

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av GarfieldPower:

Blir nice med nya bärbara, kanske man kan få jobbet att upggradera den Pro man har idag

Är i samma tankebanor

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Hoppas M2 baserade MBP blir mer energieffektiva än mitt högljudda element

Tror nog att de allra flesta ångrar att de inte väntade in Apple Silicon.

M1X och/eller M2 lär bli ännu en hit från Apple. Min MacBook Air M1 känns lika snabb idag som för nära ett år sedan (om inte ännu snabbare i takt med fler optimerade program).

Idag är alla program jag använder optimerade för Apple Silicon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Jag ska titta och hoppas på att iMac 30" med M1X visas!

Jag är intresserad av stora iMac också, men hur motiverar man kostnaden? Den är väl förvisso förmodligen billigare än om man hade plockat ut dator, skärm och högtalare av motsvarande kaliber separat men samtidigt kan skärmen inte användas som en fristående skärm för en annan enhet.

Är av den anledningen lite mer inne på att skaffa en biffigare Mac Mini med M1X och i så fall komplettera med en lagom fin skärm.

Permalänk
Medlem

Soon at your theatre: The x86 thriller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag är intresserad av stora iMac också, men hur motiverar man kostnaden? Den är väl förvisso förmodligen billigare än om man hade plockat ut dator, skärm och högtalare av motsvarande kaliber separat men samtidigt kan skärmen inte användas som en fristående skärm för en annan enhet.

Är av den anledningen lite mer inne på att skaffa en biffigare Mac Mini med M1X och i så fall komplettera med en lagom fin skärm.

Går i samma tankar. Hade en 2009 iMac med DisplayPort in, och det är fortfarande den bästa iMacen de gjort. Om de släpper en ny iMac med DisplayPort in så är jag nog såld, annars vet jag inte vad jag skall göra. Ingenting, antagligen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Jag är intresserad av stora iMac också, men hur motiverar man kostnaden?

Hur mycket sitter du vid din dator? Är det trevligare med en trevligare dator än med en mindre trevlig? Motiveringen för kostnaden är att man betalar lite extra per timme av användning för en lite lyxigare upplevelse - lite som att köpa en premiumbil istället för en ren pendlarburk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Hur mycket sitter du vid din dator? Är det trevligare med en trevligare dator än med en mindre trevlig? Motiveringen för kostnaden är att man betalar lite extra per timme av användning för en lite lyxigare upplevelse - lite som att köpa en premiumbil istället för en ren pendlarburk.

För all del, men jag menade ur perspektivet att skärmen är ”värdelös” så fort datorn är det. Är det värt kostnaden över en Mac Mini med separat skärm? Jag byter inte dator ofta men om jag hade köpt en skärm för kanske 15-20k hade jag gärna behållt den till nästa burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Den är säkert bra för vissa. Men det finns mycket de kan göra på området. Och dockor har som sagt varit exklusivt, men jag hoppas på att det blir standard. Kollade snabbt in min laptop hemma utan docka och såg att 8st kablar var inkopplade som jag får varje gång få ta in och ut. 2st skärmar, 1st Ethernet, 1st strömkabel, 4st usb (1st mus och tangentbord, 1st headset, + 2st usb ssd). Bluetooth hade såklart kunnat lösa headset och mus + tangentbord. Min poäng är att det är för mycket skit att koppla in ut hela tiden.

Grejen med dockor är att det blir väldigt dyrt om de skall klara allt, men kan vara ganska billigt om de skall klara 80%. I ditt fall kan du ju lösa hälften med bara en USB-hub, och en billig minidocka med några USB-portar, passthrough för strömmen och en Ethernet löser 75% av det. Sådana kostar några hundralappar numer. Dockor som skall klara mer än en skärm blir problematiskt, för bandbredden är vad den är. Med vanlig USB-C (alltså inte Thunderbolt) får man in en DisplayPort på 4K@90Hz + USB 2.0 och ström, eller HDMI 4K@60Hz + USB 2.0 och ström. Skall man ha USB 3.0 så räcker inte bandbredden om man inte kliver upp på minst DisplayPort 1.3, och det är inte så många skärmar som klarar. Då blir det Thunderbolt (dyrt) eller någon form av kompression av bildsignalen, typ DisplayLink (kass för allt utom vanligt kontorsjobb).

Anyway: Min lösning är en minidocka med en DisplayPort, 2x USB 2.0, Ethernet och passthrough för strömmen. Kopplar jag in några externa diskar så får de sin egen port för max bandbredd och kopplas ur när jag är klar. Funkar för mig.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Halldin:

För all del, men jag menade ur perspektivet att skärmen är ”värdelös” så fort datorn är det. Är det värt kostnaden över en Mac Mini med separat skärm? Jag byter inte dator ofta men om jag hade köpt en skärm för kanske 15-20k hade jag gärna behållt den till nästa burk.

Håller med. Det är orsaken till att jag är förbluffad att Apple drog sig ur marknaden för "bara lite dyrare" skärmar och hoppas de tar sig in där igen. En bra stationär Mac med separat skärm är betydligt mer användbar för mig också än en AIO där jag måste svälja hela kostnaden varje gång den ska uppdateras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag är intresserad av stora iMac också, men hur motiverar man kostnaden? Den är väl förvisso förmodligen billigare än om man hade plockat ut dator, skärm och högtalare av motsvarande kaliber separat men samtidigt kan skärmen inte användas som en fristående skärm för en annan enhet.

Är av den anledningen lite mer inne på att skaffa en biffigare Mac Mini med M1X och i så fall komplettera med en lagom fin skärm.

Well, personligen är jag mer intresserad av den som dator och inte som skärm. Den extra arbetsytan är mer en bonus. Mitt XSX är inkopplad i TV:n så det är ingen sådan lösning jag suktar efter. Men är det en mer multi-lösning du letar efter finns säkert bättre alternativ.

Permalänk
Medlem

är det ingen 120hz+ skärm skjuter man sig själv i benet. Förväntar mig minst 240hz+ för att ens få någon sorts stå päls.