Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Ragnarock kommer till officiella affären nästa vecka, tidigare bara på App Lab:

https://m.youtube.com/watch?v=jgF7u-QLVCc&feature=emb_title

Mycket bra spel, spelar det då och då.
Har det på Steam men det är cross play med Quest. Man kan dessutom sätta in Custom låtar på Quest versionen.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Vader Immortal pack kostar just nu 15 dollar på oculus. Jag fick betala 9.9 dollar eftersom jag redan hade ettan.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Idag fått mig en Huawei AX3 Wifi6-router jag tänkta används som dedikerad PCVR-router (https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/h...). Är det någon som orkar förklara hur (eller länka till) jag kopplar in den för att göra detta. Explain it like I'm 5 😉 Jag är för gammal och trött för att klura ut det själv 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av p3pp3r:

Idag fått mig en Huawei AX3 Wifi6-router jag tänkta används som dedikerad PCVR-router (https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/h...). Är det någon som orkar förklara hur (eller länka till) jag kopplar in den för att göra detta. Explain it like I'm 5 😉 Jag är för gammal och trött för att klura ut det själv 😁

De flesta routrar låter dig sända ut två olika WiFis, en med 2.4 GHz och en med 5 GHz. Döp dem till olika saker och anslut bara Questen till 5 GHz allt annat till 2.4 GHz. Sen kan man styra i att den skickar på "80 MHz" bandet så kan du få bättre prestanda, men det varierar mellan routrar.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

De flesta routrar låter dig sända ut två olika WiFis, en med 2.4 GHz och en med 5 GHz. Döp dem till olika saker och anslut bara Questen till 5 GHz allt annat till 2.4 GHz. Sen kan man styra i att den skickar på "80 MHz" bandet så kan du få bättre prestanda, men det varierar mellan routrar.

Jag har andra väldigt bra routrar till Wifi för resten av huset, denna skall bara användas till q2. Tänker bara att denna i sin tur måste kopplas både till Internet och pc:n direkt? OBS jag har möjlighet att koppla pcn till den temporärt bara när jag skall köra PCVR, måste inte vara en "för-alltid"-lösning.

Permalänk
Skrivet av p3pp3r:

Jag har andra väldigt bra routrar till Wifi för resten av huset, denna skall bara användas till q2. Tänker bara att denna i sin tur måste kopplas både till Internet och pc:n direkt? OBS jag har möjlighet att koppla pcn till den temporärt bara när jag skall köra PCVR, måste inte vara en "för-alltid"-lösning.

Routern och pc ska kopplas in med nätverkskabel för bästa prestanda för PC spel på Questen (kabel från WAN porten på den nya routern till din befintliga router). Sedan kan du köra usb kabel eller trådlöst till questen.

Trådlöst:
Prova med AirLink först eftersom det är gratis. Många föredrar virtualdesktop i stället (finns två versioner. Köp rätt version

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Routern och pc ska kopplas in med nätverkskabel för bästa prestanda för PC spel på Questen (kabel från WAN porten på den nya routern till din befintliga router). Sedan kan du köra usb kabel eller trådlöst till questen.

Trådlöst:
Prova med AirLink först eftersom det är gratis. Många föredrar virtualdesktop i stället (finns två versioner. Köp rätt version

Ang AirLink och Virtual Desktop.
För grafiskt tyngre spel, tex Half life Alyx eller Boneworks föredrar jag Virtual desktop.
Snabba spel där det är viktigt med timing, tänk beat saber så väljer jag AirLink.
AirLink ser lite bättre ut än VD också.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Ang AirLink och Virtual Desktop.
För grafiskt tyngre spel, tex Half life Alyx eller Boneworks föredrar jag Virtual desktop.
Snabba spel där det är viktigt med timing, tänk beat saber så väljer jag AirLink.
AirLink ser lite bättre ut än VD också.

Jag håller på och kör Alyx med Virtual desktop. Tycker det fungera ganska bra men men dator är lite för klen. Jag mådde lite dåligt när jag körde Alyx och Airlink men inte när jag körde med VD. SKa testa AirLink igen med Alyx nästa gång. Förmodligen är det som du säger bäst att köra VD och Alyx.

Kör nog Dart Vader Immortal snart och då kanske AirLink är bäst?

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Jag håller på och kör Alyx med Virtual desktop. Tycker det fungera ganska bra men men dator är lite för klen. Jag mådde lite dåligt när jag körde Alyx och Airlink men inte när jag körde med VD. SKa testa AirLink igen med Alyx nästa gång. Förmodligen är det som du säger bäst att köra VD och Alyx.

Kör nog Dart Vader Immortal snart och då kanske AirLink är bäst?

Får alltid försöka 2/3 ggr att starta Alyx om jag kör med AirLink.
Upptäckt att det mår bäst av att starta via Steam och inte Oculus biblioteket.
Sen får man alltid en varning om förlite videominne inne i menyn i Alyx men inte då jag kör VD.

Blir spelet helt plötsligt lite tungdrivet då blir det rejäl hickup med rejäl input latency och det ser ut som det rinner vatten på bilden.
Med VD hack det till men flyter sen fint vidare.
Händer i te i original spelet men i moddar som kan vara tyngre.

Känns som AirLink är känsligare för störningar och tillfällig "FPS drop" än VD.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Får alltid försöka 2/3 ggr att starta Alyx om jag kör med AirLink.
Upptäckt att det mår bäst av att starta via Steam och inte Oculus biblioteket.
Sen får man alltid en varning om förlite videominne inne i menyn i Alyx men inte då jag kör VD.

Blir spelet helt plötsligt lite tungdrivet då blir det rejäl hickup med rejäl input latency och det ser ut som det rinner vatten på bilden.
Med VD hack det till men flyter sen fint vidare.
Händer i te i original spelet men i moddar som kan vara tyngre.

Känns som AirLink är känsligare för störningar och tillfällig "FPS drop" än VD.

Har kört lite "Dart Vader Immortal" nu. Med AL (AirLink) så blir det helt svart i spelet ibland. Tycket att VD fungerade bättre än AL överlag så jag kör vidare på VD.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Har kört lite "Dart Vader Immortal" nu. Med AL (AirLink) så blir det helt svart i spelet ibland. Tycket att VD fungerade bättre än AL överlag så jag kör vidare på VD.

Jag tror folk gärna skriver ut Air Link för det brukade finnas en annan VR strömningsapp som heter ALVR. Den är i princip bortglömd nu, men AL är lite förvirrande.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Jag tror folk gärna skriver ut Air Link för det brukade finnas en annan VR strömningsapp som heter ALVR. Den är i princip bortglömd nu, men AL är lite förvirrande.

Det har du rätt i. Ska skriva Air Link i fortsättningen.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Autoaktivering av Air Link vid uppstart: https://github.com/pd29/oculus-airlink-enabler

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Halldin:

Autoaktivering av Air Link vid uppstart: https://github.com/pd29/oculus-airlink-enabler

Tacka gudarna för det. Så många irriterade tillfällen när man kommer på att AirLink inte är igång efter man har tagit på sig headsetet.

Förövrigt så har jag börjat köra Beatsaber som träning nu när cykelsäsongen (för mig åtminstone) är över. Med vikter runt handlederna och fokus på stora rörelser så tar det inte många minuter innan hjärtat slår och svetten börjar ymma sig fram.

Men jag funderar på om det går att streama ljudet trådlöst på något sätt utan fördröjning? Det hade vart grymt att jamma till favoritlåten med ljudsystemet hemma. Istället för det inbyggda i quest2:an. Har någon en lösning på det?

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Tacka gudarna för det. Så många irriterade tillfällen när man kommer på att AirLink inte är igång efter man har tagit på sig headsetet.

Förövrigt så har jag börjat köra Beatsaber som träning nu när cykelsäsongen (för mig åtminstone) är över. Med vikter runt handlederna och fokus på stora rörelser så tar det inte många minuter innan hjärtat slår och svetten börjar ymma sig fram.

Men jag funderar på om det går att streama ljudet trådlöst på något sätt utan fördröjning? Det hade vart grymt att jamma till favoritlåten med ljudsystemet hemma. Istället för det inbyggda i quest2:an. Har någon en lösning på det?

Streama ljud trådlöst utan fördröjning. Pratar vi om spel som körs på Questen eller menar du från datorn? Du kommer få Bluetooth-fördröjning från Questen om du menar sådana spel och det finns inget riktigt sätt runt det. Om du spelar spelet på datorn kan du klicka på högtalaren i Windows taskbar och byta från Oculus till ditt normala ljudsystem.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av johanandersson:

Streama ljud trådlöst utan fördröjning. Pratar vi om spel som körs på Questen eller menar du från datorn? Du kommer få Bluetooth-fördröjning från Questen om du menar sådana spel och det finns inget riktigt sätt runt det. Om du spelar spelet på datorn kan du klicka på högtalaren i Windows taskbar och byta från Oculus till ditt normala ljudsystem.

I detta fall blir det trådlöst från headsetet.. Beatsaber kör jag native i headsetet.

Frågan jag har är om headsetet kanske har en fördröjning eller något man kan ställa in? Dvs att den skjuter fram låten en halv sekund eller vad nu fördröjningen är genom bluetooth. Jag har någonstans bak i huvudet att man kan göra så men jag kanske blandar ihop det med något annat just nu.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Samsung:

I detta fall blir det trådlöst från headsetet.. Beatsaber kör jag native i headsetet.

Frågan jag har är om headsetet kanske har en fördröjning eller något man kan ställa in? Dvs att den skjuter fram låten en halv sekund eller vad nu fördröjningen är genom bluetooth. Jag har någonstans bak i huvudet att man kan göra så men jag kanske blandar ihop det med något annat just nu.

Det funkar väl bra för att titta på videoklipp etc, men för spel blir det nog inte så trevligt om bild och ljud kommer en halv sekund efter man rör på kontrollerna

Det finns ju gaming-headset med egen low-latency-mottagare som skulle kunna kopplas in i USB-ingången på Questen, nåt sånt kanske skulle kunna funka? Annars brukar trådade lurar inte direkt vara i vägen om de har tillräckligt kort kabel.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Asus TUF RTX 3080 OC, Cooler Master NR200P, LG OLED55C1
i7-9700K, 32GB RAM, MSI RTX 2080 Gaming X Trio, Fractal Design Meshify 2 Compact, Xiaomi Curved Gaming Monitor 34

Permalänk

Hej alla vr experter!

Tänkte köpa quest 2 till min son 13 år.. och funderar på om jag borde köpa 2 st, så vi kan spela tillsammans.. är det någon poäng?

Om så är fallet vilka spel rekommenderar ni att man köper att spela ihop med?

Om man har 2 enheter .. måste man köpa dubbla uppsättningar spel för att kunna spela tillsammans?

Många frågor men väldigt tacksam för svar.

Oscar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svennesnubben:

Hej alla vr experter!

Tänkte köpa quest 2 till min son 13 år.. och funderar på om jag borde köpa 2 st, så vi kan spela tillsammans.. är det någon poäng?

Om så är fallet vilka spel rekommenderar ni att man köper att spela ihop med?

Om man har 2 enheter .. måste man köpa dubbla uppsättningar spel för att kunna spela tillsammans?

Många frågor men väldigt tacksam för svar.

Oscar

Ja det finns en poäng.
Du kan ha samma konto på 2st Quest och göra ett köp av ett spel till båda enheterna och spela tillsammans.
Det fungerar på vissa spel och på andra fungerar det inte.
Där behövs 2 köp.
För att då kunna spela tillsammans där det inte går (tex Beat saber, Pop 1) så måste en av Questarna även ha ett "gäst konto" som är ett eget Facebook konto som gör köpet av spelet. Då ska man kunna spela tillsammans även i dom spelen.
Hoppas du förstod

TLDR vissa spel fungerar med ett köp andra inte

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svennesnubben:

Hej alla vr experter!

Tänkte köpa quest 2 till min son 13 år.. och funderar på om jag borde köpa 2 st, så vi kan spela tillsammans.. är det någon poäng?

Om så är fallet vilka spel rekommenderar ni att man köper att spela ihop med?

Om man har 2 enheter .. måste man köpa dubbla uppsättningar spel för att kunna spela tillsammans?

Många frågor men väldigt tacksam för svar.

Oscar

Kolla på kolumnen Single Account Multiplayer här: https://www.reddit.com/r/oculus/wiki/crossplay/

Jag har testat Eleven Table Tennis och Walkabout Mini Golf och båda funkade bra.

I dina skor hade jag förmodligen köpt endast en för att testa och i så fall komplettera med en till om behovet visar sig.

För övrigt kanske det visas upp ny hårdvara 28:e.

Permalänk
Skrivet av Svennesnubben:

Hej alla vr experter!

Tänkte köpa quest 2 till min son 13 år.. och funderar på om jag borde köpa 2 st, så vi kan spela tillsammans.. är det någon poäng?

Om så är fallet vilka spel rekommenderar ni att man köper att spela ihop med?

Om man har 2 enheter .. måste man köpa dubbla uppsättningar spel för att kunna spela tillsammans?

Många frågor men väldigt tacksam för svar.

Oscar

Skrivet av Molotov:

Ja det finns en poäng.
Du kan ha samma konto på 2st Quest och göra ett köp av ett spel till båda enheterna och spela tillsammans.
Det fungerar på vissa spel och på andra fungerar det inte.
Där behövs 2 köp.
För att då kunna spela tillsammans där det inte går (tex Beat saber, Pop 1) så måste en av Questarna även ha ett "gäst konto" som är ett eget Facebook konto som gör köpet av spelet. Då ska man kunna spela tillsammans även i dom spelen.
Hoppas du förstod

TLDR vissa spel fungerar med ett köp andra inte

Stort tack till er som svarat.

Låter som jag bör avvakta några veckor o se om något nytt spännande släpps.

Hur ser det ut med tillbehör? Finns det några måsten eller nice to haves? Verkar som en synkkabel till datorn behövs .. han har ett geforce 1050 3gb vilket inte verkar stödjas.. så följdfrågan blir ju då om jag bör köpa ett nytt grafikkort också?

/oscar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svennesnubben:

Stort tack till er som svarat.

Låter som jag bör avvakta några veckor o se om något nytt spännande släpps.

Hur ser det ut med tillbehör? Finns det några måsten eller nice to haves? Verkar som en synkkabel till datorn behövs .. han har ett geforce 1050 3gb vilket inte verkar stödjas.. så följdfrågan blir ju då om jag bör köpa ett nytt grafikkort också?

/oscar

Tillbehör skulle jag säga är lite samma där, behovet kommer visa sig om det finns. De flesta, men inte alla, är inte jätteförtjusta i originalremmen och byter ut mot något annat (Elite Strap, Deluxe Audio Strap etc.). Finns en uppsjö av tillbehör på exempelvis Amazon.

Jag tyckte originalremmen var okej, speciellt om man fäster en motvikt (jag körde med ett Stanley 5m måttband med bältesclips som jag fäste bak) men inte mer än kanske 30 minuter åt gången. Nu kör jag med en Deluxe Audio Strap med extra vaddering och en powerbank bak som motvikt.

Kabel till datorn - behövs inte, det finns något som kallas Air Link som kan användas för trådlöst spelande (kräver bra nätverk, med sladd mellan PC och router). Det går också att använda valfri USB2/3-kabel för att köra sladdbundet. Kabeln Oculus säljer är fiberoptisk, tunn och lätt samt 5 meter lång men det är som sagt inget krav.

1050 3GB kommer man tyvärr inte långt med, vissa väldigt enkla spel möjligen men generellt inte.

Permalänk
Skrivet av Svennesnubben:

Stort tack till er som svarat.

Låter som jag bör avvakta några veckor o se om något nytt spännande släpps.

Hur ser det ut med tillbehör? Finns det några måsten eller nice to haves? Verkar som en synkkabel till datorn behövs .. han har ett geforce 1050 3gb vilket inte verkar stödjas.. så följdfrågan blir ju då om jag bör köpa ett nytt grafikkort också?

/oscar

1050 är för klent för att köra PCVR men det går förstås bra att köra många spel utan PC på Questen.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Både Eleven Table Tennis och Walkabout Mini Golf (två av de bästa spelen enligt mig) finns som standalone-spel till Quest, du kan alltså köra dem direkt på headsetet utan att behöva ha en dator.

Permalänk
Medlem

Virtual Desktop får sharpening:

Citat:

You now have the ability to enable Contrast Adaptive Sharpening (CAS) when streaming VR games. This is done on the Quest so doesn't affect the performance of games running on your computer. It increases image quality considerably by undoing the blurriness that comes from video encoding/decoding.

CAS is the first half of AMD's FSR (FidelityFX Super Resolution) technique. We are still investigating the second part and whether it is doable on the headset.

Sharpening works on both Quest 1 and 2 and is now enabled by default with a recommended value of 75%. It can work in conjunction with SSW on the Quest 2. You will find a slider in the Streaming tab to control the amount of sharpening.

Here are some comparative screenshots showing the improvements: Half-Life: Alyx | Moss | A township tale

The foveation quality of the edges of the image has also been improved in this update, here are the full release notes:

• Added Contrast Adaptive Sharpening on Quest 1 & 2: this improves image quality of VR games considerably

• You can control the amount of sharpening via a slider in the Streaming tab

• Improved foveation quality at the edges of the display

• You can now specify any directory as the root Video folder on Windows (it doesn’t have to be tied to the Videos folder)

• Fixed some issues on Windows 11 (there are still performance problems on some configurations so Windows 10 is still recommended for now)

Permalänk
Medlem

Resident Evil 4 släppt nu, $40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Resident Evil 4 släppt nu, $40.

Försökte köpa med min 30% promo kod som går ut imorgon, drog ned priset till 28$, men vid bank-ID verifikationen stod det 40$ ändå. Testade om koden funkade på något annat spel, köpet gick igenom utan bank-ID verifikation så nu sitter jag med något skitspel istället för RE4..

Nu blir det att sura och vänta på en refund istället för att spela RE4 haha

Visa signatur

PC: i7-12700K • Z690M-PLUS D4 • 32GB, 3200mhz • ASUS RTX3090 TUF
Monitor: LG 38'' UltraGear 38GN950

Permalänk
Medlem
Skrivet av floiyd:

Försökte köpa med min 30% promo kod som går ut imorgon, drog ned priset till 28$, men vid bank-ID verifikationen stod det 40$ ändå. Testade om koden funkade på något annat spel, köpet gick igenom utan bank-ID verifikation så nu sitter jag med något skitspel istället för RE4..

Nu blir det att sura och vänta på en refund istället för att spela RE4 haha

Låter kasst att det inte skulle funka, tidigare stortitlar har gjort det. Tänkte själv invänta en promokod.

Ibland kan det ge något att gnälla på Oculus Support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Resident Evil 4 släppt nu, $40.

Oh! Då blir det att köpa re4 för *räknar på fingrarna* 5e gången och damma av questen!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av floiyd:

Försökte köpa med min 30% promo kod som går ut imorgon, drog ned priset till 28$, men vid bank-ID verifikationen stod det 40$ ändå. Testade om koden funkade på något annat spel, köpet gick igenom utan bank-ID verifikation så nu sitter jag med något skitspel istället för RE4..

Nu blir det att sura och vänta på en refund istället för att spela RE4 haha

Jag är hemskt ledsen men det här blev dagens skratt för mig, tragikomik i sitt essä Förstår din frustration, jag planerar mina 30-procentare med omsorg också

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein