Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Men får väl se när prospekt etc. dyker upp.

Prospektet dök väl upp i eftermiddags?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Ja jag såg men varför ska jag köpa en bilkoncern på längre sikt till p/e 50 som hans video påstår? Då ska dem ändå bli dubbelt så stora som BMW först, dem kommer få det fortsatt tungt i Europa och Kina. Jag spelar endast med optioner på den aktien.

Du kan köpa VW till p/e 7, preffen ännu lägre givetvis, dem har också Quantumscape med solidstate batterier.

Jag köper inga bilkoncerner över p/s 0.2. Först då kan det bli intressant om dem börjar få lönsamhet på sin omsättning. Ju större dem blir, ju tyngre blir det också att växa.

Håller inte med, WV tog till och med in Elon på sin konferans för dom vet inte vad dom ska göra. KK bolag.

Där har du en jättebra anledning varför du inte kan bry dig helhjärtat om nyckeltal, för det talar inte om var bolaget är på väg. Likt P/E i Tesla.

WV är bland de sista jag skulle köpa i dagsläget.

Credz till WV VD dock som insett de sitter i skiten och säger det rakt ut att de måste omstrukturera bolaget men tyvärr för sent i mitt tycke.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

@Marke angående utdelning i Tesla så har Tesla ett annat powerplay på $1000. De skulle kunna späda ut aktieägarna med några ynka procent med en nyemission som skulle generera snuskigt mycket pengar för så låg utspädning. Det skulle vara i Teslas fördel jämtemot utdelning. Nu kan de ju vara så att det inte finns någon anledning i dagsläget då det finns kassa men jag tror ändå det kommer komma för vi har en extrem expansion för Tesla.

Kanske uppköp av någon spelare som inte vill konvertera till el snabbt nog tex Toyota eller WV om de skulle vara på väg att torska. Skulle göra god nytta av deras fabriker. Dock tror jag Tesla bygger nya fabriker snabbare än de skulle konvertera en oeffektiv fabrik från WV/Toyota som troligen är för liten också.

WV tar 30h att göra en bil medans Tesla tar 10h. Effektivitet är skillnaden på fabrikerna.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Kan bli läge igen för en snabbt in, och ännu snabbare ut i morgon i callen

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/borsraketen-ville-salja-sj...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

@Maarus angående utdelning i Tesla så har Tesla ett annat powerplay på $1000. De skulle kunna späda ut aktieägarna med några ynka procent med en nyemission som skulle generera snuskigt mycket pengar för så låg utspädning. Det skulle vara i Teslas fördel jämtemot utdelning. Nu kan de ju vara så att det inte finns någon anledning i dagsläget då det finns kassa men jag tror ändå det kommer komma för vi har en extrem expansion för Tesla.

Kanske uppköp av någon spelare som inte vill konvertera till el snabbt nog tex Toyota eller WV om de skulle vara på väg att torska. Skulle göra god nytta av deras fabriker. Dock tror jag Tesla bygger nya fabriker snabbare än de skulle konvertera en oeffektiv fabrik från WV/Toyota som troligen är för liten också.

WV tar 30h att göra en bil medans Tesla tar 10h. Effektivitet är skillnaden på fabrikerna.

Haha, jag pratar om längre sikt angående utdelning, jag föredrar aktieåterköp. Men med en nyemission så har vi ytterligare aktier som dem där framtida vinsterna ska delas på.

Oavsett finns det långt intressantare EV plays än tesla, som inte är dem gamla traditionella bilkoncernerna om du vill ha expansion och som växer snabbare. Jag undviker högt värderade och spekulativa bolag, då T-bill 10Y fortsätter ånga på, tillsammans med Brent, och det har inte varit fel beslut iår. Och Powells "transitory inflation" narrativ har redan börjat flagna, 200usd brent optioner är redan i handel.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur går era tankar kring att teckna sig för Volvo Cars?

Är väl ett klassiskt exempel där ägarna insett att de är för sent på bollen gällande omställning från bensin/diesel till el-drift och försöker casha ut medan det går. Värderingen är ju rent grotesk i mina ögon. Stor chans / risk för ett nytt Telia!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Är väl ett klassiskt exempel där ägarna insett att de är för sent på bollen gällande omställning från bensin/diesel till el-drift och försöker casha ut medan det går. Värderingen är ju rent grotesk i mina ögon. Stor chans / risk för ett nytt Telia!

Menar du att VDn far med osanning i pressmeddelandet? 🙈

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2021/10/18/volvo-...

"Geely gör inte det här för att realisera vinst ('cash in') på Volvo Cars. De gör detta för att få en bredare ägarbas och de avser att vara storägare under en överskådlig framtid", var beskedet från Björn Annwall.

Permalänk
Medlem

Tänker jag fel när jag räknar ut Volvo cars PE-tal till 27.2 om kursen börjar på 68kr?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur går era tankar kring att teckna sig för Volvo Cars?

Volvo cars värdering på 19-23 miljarder dollar placerar dem i nivå med Suzuki, Nissan och Subaru i börsvärde. Kia ligger på 28 miljarder usd och levererade förra året 2,61 miljoner bilar, Volvos motsvarande siffra är 0,66. Kia har enligt mig även nått längre i elektrifieringen.

https://companiesmarketcap.com/automakers/largest-automakers-...

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Volvo Cars tjänar 3-4 gånger mer per bil än Kia, så räcker inte att bara jämföra antal sålda bilar.
Men håller med om att Kia har kommit en bra bit längre med elektrifieringen.

Jag kommer sannolikt att teckna, om det inte dyker upp något.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

@glemmy var hittar du det att Volvo skulle tjäna 3-4 ggr mer per bil än Kia?

Anledningen de gör en IPO är för att de inte vill fläcka ner "Volvo Cars" elektriska sida med deras fossila "Volvo" maskiner som kommer ligga under lupp framöver.

"Volvo Cars" 50% sålda elbilar vid 2025 är alldeles för lite och 100% 2030 för långt bort. Går för segt till elektrifiering. Hur långt har Tesla kommit 2025? Någon som ens törs gissa? Blir Volvo Cars överkörda av Tesla bilar i Sverige 2025? Stor sannolikhet till det.

Det blir ett krig utan dess like samt att Volvo Cars kan konsten att ta betalt för bilarna. Som då blir till en svaghet storleksmässigt.

Hybrider är rena skräpet men jag gissar att de räknar in dessa i sin statistik om elektrifierade bilar konstigt nog.

"The future customer offer cannot just consist of an electric car, we also need to listen to our consumers" Yikes, snacka om att krokbena sig själv med den frasen. Bygg elbilar och folk kommer köpa men låter man folket välja då kan man köra på fossilt hur länge som helst så länge soppan är billig nog.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Anledningen de gör ett nytt dotterbolag är för att de inte vill fläcka ner "Volvo Cars" elektriska sida med deras fossila "Volvo" maskiner som kommer ligga under lupp framöver.

Skall Volvo Cars skapa ett nytt dotterbolag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Skall Volvo Cars skapa ett nytt dotterbolag?

Syftar på IPOn om segregering fossilt/el.

Förtydligande: Köper du 'Volvo A/B' investerar du i fossilt. I 'Volvo Cars' fossilfritt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Förtydligande: Köper du 'Volvo A/B' investerar du i fossilt. I 'Volvo Cars' fossilfritt.

Nja, Volvo AB är moderbolaget för Lastvagnar, bussar m.fl vilka fortfarande är svenska.

Skrivet av glemmy:

Volvo Cars tjänar 3-4 gånger mer per bil än Kia, så räcker inte att bara jämföra antal sålda bilar.
Men håller med om att Kia har kommit en bra bit längre med elektrifieringen.

Jag kommer sannolikt att teckna, om det inte dyker upp något.

Givetvis, har inte påstått att den analysen är tillräcklig. Men det säger en del om marknadsandelar och produktionskapacitet för två tillverkare med liknande målgrupp.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Volvo AB erbjuder väl elfordon? Tror att jag har läst om både lastbilar och delar av VCE's utbud som är eldrivna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Volvo AB erbjuder väl elfordon? Tror att jag har läst om både lastbilar och delar av VCE's utbud som är eldrivna.

Jo i småklasserna. Men dyra som stryk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Jag försöker avväga också om detta är en bra investering eller ej. Får väl satsa en summa jag är bekväm med att förlora.

Är också rädd för ett nytt Telia.

Och andra sidan har Volvo börjat sälja så det knakar i Kina. Man köper Volvo främst för att de ses som säkra.
I Beijing så får man i princip inte köpa bränslebilar längre. Man får vara med i ett lotteri om ett regnummer.
För elbilar kunde man få reg nummer direkt, vet inte om det fortfarande är så.

Volvo är ett bra märke och har historiskt gjort bra bilar. Just nu är det elbilar som gäller. De har hybrider och dyra sådana.
De måste få fram billigare nu.

Något som är oroande är dock halvledarbristen och hur det kan påverka volvo.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Skrivet av MeSaber:

Jo i småklasserna. Men dyra som stryk.

Njae...
Kanske bara förvirring över Volvo Cars/Volvo A/B, men Volvo A/B är aktier för företaget som gör lastvagnar och andra tyngre fordon, de tillverkar inte bilar, och deras eldrift är inte bara för "småklasser".

https://www.volvotrucks.se/sv-se/trucks/trucks/volvo-fh/volvo...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Volvo AB och Volvo Cars har inget med varandra att göra förutom namnet.
En gång i tiden var det samma ägarbild men det knoppades av för länge sen.
Klassiskt misstag dock att tro att Volvo A/B på stockholmsbörsen hade nått med Volvo bilarna att göra
Men som tidigar nämnts handlar det om lastbilar och anläggningsfordon.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Volvo AB och Volvo Cars har väl inget med varandra att göra? Och har inte haft det på många år.

Det är inget som ändras iom IPO

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MeSaber:

Skulle vilja påstå att om man investerar i Volvo A/B så investerar man absolut i fossilfritt. De har ju börjat satsa rejält på tillverkning av fordon byggt på fossilfritt stål samt ellastbilar, elbussar och andra eldrivna maskiner. De har även förbundit sig till FN:s mål för hållbar utveckling.

Permalänk
Medlem

Då vi är inne på bilar. Lite vad Munro tycker och tänker.

@anon134512 menade att Volvo AB kommer leva på fossilt ett bra tag framöver om inte batterier innoveras rejält. Det är dyrt och tungt för nischad marknad tex inom städer där man vill ha tysta maskiner och även lång batteritid. Gör man småjobb passar el och dess storlek bra men dyr inköpskostnad för nya maskiner.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MeSaber:

Då vi är inne på bilar. Lite vad Munro tycker och tänker.

https://youtu.be/vTbRvolzXzE

@SprengdPanda menade att Volvo AB kommer leva på fossilt ett bra tag framöver om inte batterier innoveras rejält. Det är dyrt och tungt för nischad marknad tex inom städer där man vill ha tysta maskiner och även lång batteritid. Gör man småjobb passar el och dess storlek bra men dyr inköpskostnad för nya maskiner.

Absolut så är det så, dock tycker jag ändå det blir fel att säga att man investerar i fossilt när de verkar ha ett tydligt fokus på att satsa (investera?) sig därifrån. Men det lär ta tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Anledningen de gör en IPO är för att de inte vill fläcka ner "Volvo Cars" elektriska sida med deras fossila "Volvo" maskiner som kommer ligga under lupp framöver.

Volvo Cars är Volvo Cars, vilka "Volvo" maskiner syftar du på? Deras vanliga bilar?

Citat:

"Volvo Cars" 50% sålda elbilar vid 2025 är alldeles för lite och 100% 2030 för långt bort. Går för segt till elektrifiering. Hur långt har Tesla kommit 2025? Någon som ens törs gissa? Blir Volvo Cars överkörda av Tesla bilar i Sverige 2025? Stor sannolikhet till det.

Det blir ett krig utan dess like samt att Volvo Cars kan konsten att ta betalt för bilarna. Som då blir till en svaghet storleksmässigt.

Hybrider är rena skräpet men jag gissar att de räknar in dessa i sin statistik om elektrifierade bilar konstigt nog.

https://youtu.be/KUM1393b4UE?t=108

"The future customer offer cannot just consist of an electric car, we also need to listen to our consumers" Yikes, snacka om att krokbena sig själv med den frasen. Bygg elbilar och folk kommer köpa men låter man folket välja då kan man köra på fossilt hur länge som helst så länge soppan är billig nog.

Elbilar har lägre vinstmarginaler än vanliga bilar, det är inte så konstigt att Volvo Cars behöver 10 år på sig för att ställa om. Jag tror att det är alldeles för lite tid till och med. Hela deras verksamhet är baserad på en annan kostnadsstruktur, stora delar av Volvos nuvarande arbetskraft blir helt överflödiga.

Permalänk
Medlem

Något som kan vara värt att ha i åtanke är att Volvo Cars äger stor del av Polestar. Senast i Juli i år 49,5%, och det verkar inte som det finns några planer på att använda annat än Volvo Cars fabriker och elarkitektur för att bygga Polestar 3 och även vissa framtida modeller. Sneglar man på Polestars potentiella värdering på 20 miljarder$ så ter sig Volvo Cars värdering väldigt låg för mig iaf, även om Polestars värdering kan innehålla mycket "hype" utan substans.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag försöker avväga också om detta är en bra investering eller ej. Får väl satsa en summa jag är bekväm med att förlora.

Är också rädd för ett nytt Telia.

Och andra sidan har Volvo börjat sälja så det knakar i Kina. Man köper Volvo främst för att de ses som säkra.
I Beijing så får man i princip inte köpa bränslebilar längre. Man får vara med i ett lotteri om ett regnummer.
För elbilar kunde man få reg nummer direkt, vet inte om det fortfarande är så.

Volvo är ett bra märke och har historiskt gjort bra bilar. Just nu är det elbilar som gäller. De har hybrider och dyra sådana.
De måste få fram billigare nu.

Något som är oroande är dock halvledarbristen och hur det kan påverka volvo.

Än så länge har jag faktiskt bara sett positiva omdömen som säger man bör investera. Kommer det tillräckligt många så kan det vara värt risken med en chanspost och sälja direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Än så länge har jag faktiskt bara sett positiva omdömen som säger man bör investera. Kommer det tillräckligt många så kan det vara värt risken med en chanspost och sälja direkt.

En negativ: https://www.privataaffarer.se/oklar-vardering-avskracker-i-vo...

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

https://youtu.be/KUM1393b4UE?t=108

Du har fått något om bakfoten gällande Volvo Cars/Volvo AB som andra påpekat.
Du tänker kanske på Polestar (som också ägs av Geely). Det var "hustrimfirman" till Volvo Cars som lanserades som ett elbilsmärke.

Här var källan https://www.autocar.co.uk/car-news/industry/global-car-maker-...
Kia måste sälja 155 bilar för att tjäna lika mycket som Ferrari tjänar på en, Volvo 45 bilar.

Gjorde en kontrollräkning baserat på EBIT/rörelseresultat för Kia och Volvo för 2019 (ca 15 Mdr SEK för båda, men Kia säljer ca 4 ggr mer bilar, men det svänger år till år och VCC hade lägre rörelseresultat i 2020 än tidigare år.

Skrivet av eas@tetris:

Nja, Volvo AB är moderbolaget för Lastvagnar, bussar m.fl vilka fortfarande är svenska.

Givetvis, har inte påstått att den analysen är tillräcklig. Men det säger en del om marknadsandelar och produktionskapacitet för två tillverkare med liknande målgrupp.

Jag håller inte med om att de har liknande målgrupp.
Kia har ryckt upp sig på senare år men de är fortfarande en volymproducent som konkurrerar med t.ex. Toyota/VW.
Volvo är ett nischmärke som siktar på att konkurrerar med de tyska premiummärkena + Jaguar, Lexus osv.
På största marknaden Kina räknas de till Luxury-segmentet.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

@glemmy trevlig artikel men ja Kia säljer ju bra mycket mer bilar än Volvo. Kia har väl blivit ett bra märke nu för tin som är "billigt" men med sämre kvalité än Volvo i stora hela.

Likaså med Mitsubishi ASX som det finns fler av där jag bor än Volvos.

Inför Tesla Q3 rapport om en timme.

Highlight (5min): https://youtu.be/t4u9MSjFq-A?t=3210

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle ni säga att det är värt att månadsspara ett par tusen i Thematica – Future Mobility? specifikt på avanza, Avgiften är 5,80% så säljer av vid senast 50 tusen (rabatt)

Väldigt fin utveckling vad tror ni om fondens förväntade avkastning framöver?

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1158131/thematica...