Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

https://companiesmarketcap.com/automakers/largest-automakers-...
Tesla har en högre marketcap än Toyota, Volkswagen, BYD, Daimler, General Motors, Great Wall Motors och BMW ihop. Det lutar åt irrationell för min del

Ganska poänglöst att argumentera logiskt runt tesla. Jag tror nog Tesla kommer ligga kvar på den här orimligt höga värderingen till sommaren men det börjar verkligen kracklera nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ganska poänglöst att argumentera logiskt runt tesla. Jag tror nog Tesla kommer ligga kvar på den här orimligt höga värderingen till sommaren men det börjar verkligen kracklera nu.

Jag förstår inte riktigt varför folk tycker det är orimligt värde just nu. Allt som är på gång på energisektorn med el, solceller, försäkringar, stora batterier, självkörning. Vissa tror att aktien kommer stå i 3000 dollar inom 3 år.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

https://companiesmarketcap.com/automakers/largest-automakers-...
Tesla har en högre marketcap än Toyota, Volkswagen, BYD, Daimler, General Motors, Great Wall Motors och BMW ihop. Det lutar åt irrationell för min del

Förstår det om man bara kollar på skalet av Tesla. Kika vad som finns inuti. Du låter som en typisk P/E investerare tyvärr.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Spot priset på el vintern 2010 extrema. Så inga 1000% prisökningar.
https://www.energiforetagen.se/energifakta/elsystemet/elhande...

Jämförde min faktura från september med förra året.
Bara 326% högre snittpris
Augusti var rena fyndet med bara 236% högre.

Juli var dock 1500% högre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Jag förstår inte riktigt varför folk tycker det är orimligt värde just nu. Allt som är på gång på energisektorn med el, solceller, försäkringar, stora batterier, självkörning. Vissa tror att aktien kommer stå i 3000 dollar inom 3 år.

Pga värdering. Den kan mycket väl stå i 3000usd, men den kan ligga gärna stå i 50usd och nyckeltalen skulle likväl inte vara så imponerande. Det är en stor kostym att fylla ut, en väldigt stor.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Förstår det om man bara kollar på skalet av Tesla. Kika vad som finns inuti. Du låter som en typisk P/E investerare tyvärr.

Ja hur vågar han kolla på siffror när han ska investera, vilken tok! Du låter som en typisk dotcom investerare tyvärr.

Jag undrar hur många som har investerat i Tesla har koll på siffrorna, skulle inte förvåna mig om det enda dom vet är hur många bilar som producerats och sålts kvartal för kvartal. Det och aktiekursen.

Om Teslas aktie skulle tappa 90% så skulle P/E talet ligga på 43.9

Är det otänkbart att den skulle kunna göra det? Är det orimligt?

Google P/E: 30.65
Facebook P/E: 24.06
Apple P/E: 28.34

Dold text
Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Man kan inte sälja drömstoft förevigt. Någon gång måste bolaget tjäna pengar som motsvarar värderingen
Med tanke på att Tesla tappar marketshare i Europa och Kina så minskar möjligheterna att tjäna pengar. FSD kommer inte ske inom en överskådlig framtid. Solarroof verkar inte heller gå så bra då man började kräva 50% prisökningar på redan accepterade och betalade offerter.
4680 batterierna har fortfarande inte börjat tillverkas vad jag vet.
Tesla semi är fortfarande "SoonTM" och Volvo säljer ellastbilar på löpande band med leverans.

Cybertruck och roadster är försenade och konkurrenter släpper produkter som konkurrerar med dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Du har investerat i Tesla så du är nog mer påläst än vad jag är. Om du vill får du gärna redovisa hur du värdesätter det som finns inuti. Det hade varit intressant att se hur du värderar innehållet i dagens pengar + någon framtidsmultipel för de olika delarna. Då kan vi se var våra åsikter går isär eller så kanske jag kommer hålla med dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Ja hur vågar han kolla på siffror när han ska investera, vilken tok! Du låter som en typisk dotcom investerare tyvärr.

Jag undrar hur många som har investerat i Tesla har koll på siffrorna, skulle inte förvåna mig om det enda dom vet är hur många bilar som producerats och sålts kvartal för kvartal. Det och aktiekursen.

Om Teslas aktie skulle tappa 90% så skulle P/E talet ligga på 43.9

Är det otänkbart att den skulle kunna göra det? Är det orimligt?

Google P/E: 30.65
Facebook P/E: 24.06
Apple P/E: 28.34

Stiligt att länka en snubbe som gör 3 olika analyser per vecka. Du bör nog kika på nån som är mer insatt i bolaget likt Tesla Daily. Då får du vettigare värdering än att kolla på bara skalet som jag nyss nämnde.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Stiligt att länka en snubbe som gör 3 olika analyser per vecka. Du bör nog kika på nån som är mer insatt i bolaget likt Tesla Daily. Då får du vettigare värdering än att kolla på bara skalet som jag nyss nämnde.

En youtubekanal med namnet på bolaget i sitt namn kan kanske vara biased?
Du får gärna bemöta min kommentar och förklara varför alla dessa saker inte är några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

En youtubekanal med namnet på bolaget i sitt namn kan kanske vara biased?
Du får gärna bemöta min kommentar och förklara varför alla dessa saker inte är några problem.

Vad tycker du kanalen borde heta? Not a Tesla channel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Kan vi inte fokusera på det som är viktigt här istället? Någon redogörelse av din analys som du använde för att komma fram till att Tesla är rimligt värderat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Ganska talande att du skriver flera inlägg men inte bemöter en stavelse av min kritik till Tesla's värdering i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ganska talande att du skriver flera inlägg men inte bemöter en stavelse av min kritik till Tesla's värdering i dagsläget.

Nu är jag personligen ingen förkämpe för Teslas aktiekurs men din "kritik" var ju lite ogrundad. Det är klart att man kan tjäna mer pengar även med en minskande marknadsandel på en växande marknad och påståendet om att 4680 celler inte tillverkas är direkt felaktigt även om de ännu inte lanserat någon bil med de cellerna i. Att någon form av självkörning inte lanseras inom överskådlig framtid vet ingen, inte ens Tesla. Nivå 3 regelverk är ju delvis på plats här i EU och nivå 4 följer tätt inpå verkar det som, det är inte omöjligt att Tesla hänger på där, sen vad det är värt om andra också har det kan man ju dock diskutera.

Tesla är ett tillväxtbolag och värderas därefter, sen kan kan man ha delade meningar om ifall man tror på att den stora tillväxten som är inprisad kommer komma tillräckligt snart eller inte, det är ju dock en annan fråga.

Permalänk
Medlem

Nej sant jag har ingen vinning av att bemöta Tesla bears. Svarar på det jag känner för.

Q3 siffrorna närmar sig. Där har du faktan hur det går för Tesla. Då Rob Maurer har snudd på korrekt i sina estimat så kan de va värt att att spana på om du vill ha en realistisk bild om Teslas nuvarande vinst. Såg väldigt bra ut fastän pandemin stökat till i dryga två år.

Snacka marketshare på en marknad där elbilar nyss börjat är bara löjligt. Tesla säljer alla bilar de producerar. Räcker det? Finns det ett lager osålda bilar? Nej. Den dagen handlar det om marketshare.

Elon har sagt konkurrans är vad han vill ha och därför är alla patent öppna. No brainer. Det snabbar på elövergången vilket är Teslas syfte.

FSD är i beta fas och det rullar på fint. Faktiskt väldigt intressant att se och skulle funka felfritt där jag bor då man ser hur idiotiska korsningar dom har i Amerika. Småpotatis i Sverige.

Solar roof kommer bli standard men tar tid.

4680 är i produktion

Allt detta nämns i Tesla Daily om man som investerare i Tesla är nyfiken hur det går. Så klart de finns bias men Rob är väldigt transparent och kollar från neutrala vinklar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Nej sant jag har ingen vinning av att bemöta Tesla bears. Svarar på det jag känner för.

Q3 siffrorna närmar sig. Där har du faktan hur det går för Tesla. Då Rob Maurer har snudd på korrekt i sina estimat så kan de va värt att att spana på om du vill ha en realistisk bild om Teslas nuvarande vinst. Såg väldigt bra ut fastän pandemin stökat till i dryga två år.

Snacka marketshare på en marknad där elbilar nyss börjat är bara löjligt. Tesla säljer alla bilar de producerar. Räcker det? Finns det ett lager osålda bilar? Nej. Den dagen handlar det om marketshare.

Elon har sagt konkurrans är vad han vill ha och därför är alla patent öppna. No brainer. Det snabbar på elövergången vilket är Teslas syfte.

FSD är i beta fas och det rullar på fint. Faktiskt väldigt intressant att se och skulle funka felfritt där jag bor då man ser hur idiotiska korsningar dom har i Amerika. Småpotatis i Sverige.

Solar roof kommer bli standard men tar tid.

4680 är i produktion

Allt detta nämns i Tesla Daily om man som investerare i Tesla är nyfiken hur det går. Så klart de finns bias men Rob är väldigt transparent och kollar från neutrala vinklar.

Men du vill ändå inte erkänna det galna börsvärdet? Jag tror inte ens dem kan växa in i den värderingen om de så tar 50% av hela fordonssektorn. På batterifronten har vi väldigt många aktörer, solar roofs är solceller, låg marginal produkt, och du har massa aktörer som redan har integrerade solceller i färdiga tak.

Även jag handlar tesla aktien, både kort och long, men jag ser inte hur någon utdelning skulle kunna komma därifrån, det får bli någon 0.01% per aktie, på toppvinster i en topp konjunktur. Kul med växande bolag, men allt har ett pris, alltid.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

@Marke Utdelning kommer inte på frågan då Tesla gör bättre saker med pengarna. Den dagen vi ser utdelningar då finns det ingen tillväxtpotential kvar. Utdelning är m.a.o pengar i sjön i nuläget.

Kolla igenom denna video sen dra din egen slutsats angående värdering.

Och angående Burry (som cashat ut på minus).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Gainsgoblin ditt track record för Tesla är ju inte direkt fläckfritt. Tydligt du inte vet vad du har att göra med men snackar som om du visste (utan källor).

Och @Aphex med sitt berömda P/E-tal.

Bara en miss på så där 22x pengarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kul att du väljer Kathie Wood och ARK som storsålt Tesla på sistone. Men japp hade storfel då, men FA har fortfarande alltid rätt i slutändan.
“The stock market can remain irrational longer than you can remain solvent.” är alltid relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Kul att du väljer Kathie Wood och ARK som storsålt Tesla på sistone. Men japp hade storfel då, men FA har fortfarande alltid rätt i slutändan.
“The stock market can remain irrational longer than you can remain solvent.” är alltid relevant.

Suck... De säljer för de vill max ha 10% tesla i fonden. Finns ingen större Tesla-bull än Cathie

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Kan vi göra en tesla aktie tråd istället?

Permalänk
Inaktiv

Tesla PE Ratio Range, Past 5 Years:
Minimum 335.09 Jul 23 2021
Maximum 1401.73 Jan 26 2021

Folk var "dumma i huvudet" för 10 år sedan som köpte "övervärderade" aktier som Amazon & Microsoft.

Den som stirrar sig blind på PE och substansvärde riskerar att missa att tjäna pengar. Vill du köpa låga PE-tal så shoppa på Europa-börserna, massor av fina bolag som ingen jävel vill köpa... eller varför inte Ryssland? Där har du riktigt billiga kvalitetsbolag.

Skrivet av Nioreh83:

Typ så. Folk läser en massa skit i media, gör ingen egen research.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MeSaber:

@Blomkungen ditt track record för Tesla är ju inte direkt fläckfritt. Tydligt du inte vet vad du har att göra med men snackar som om du visste (utan källor).

Och @Aphex med sitt berömda P/E-tal.

Bara en miss på så där 22x pengarna.

https://i.imgur.com/lAjB6Ax.png

https://i.imgur.com/JFSkfD1.png

P/E-tal är grund och botten rätt, men aktiekursens utveckling är förtroende för företagets förmåga att i slutändan tjäna pengar.

Att @Aphex gjorde den analysen är ju inte helt åt skogen, bara att det inte blev rätt.

Personligen är jag skitdålig på att sia sånt, så jag är nöjd med mina indexfonder liksom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon324648:

Tesla PE Ratio Range, Past 5 Years:
Minimum 335.09 Jul 23 2021
Maximum 1401.73 Jan 26 2021

Folk var "dumma i huvudet" för 10 år sedan som köpte "övervärderade" aktier som Amazon & Microsoft.

Den som stirrar sig blind på PE och substansvärde riskerar att missa att tjäna pengar. Vill du köpa låga PE-tal så shoppa på Europa-börserna, massor av fina bolag som ingen jävel vill köpa... eller varför inte Ryssland? Där har du riktigt billiga kvalitetsbolag.

Typ så. Folk läser en massa skit i media, gör ingen egen research.

I techbolag är det svårt att bedöma vad innehållet är värt. Sen finns det externa faktorer som påverkar kursen. Ditt exempel på billiga kvalitetsbolag i Ryssland beror mycket på omvärldens förtroende. Men man kanske inte ska ge tips till nybörjare att gå all in på Tesla.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon333222:

Men man kanske inte ska ge tips till nybörjare att gå all in på Tesla.

Nej, det är därför jag nämnde Rika Tillsammans på förra sidan. Ironiskt nog gjorde de precis ett avsnitt om first & second-level thinking... 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

@Maarus Utdelning kommer inte på frågan då Tesla gör bättre saker med pengarna. Den dagen vi ser utdelningar då finns det ingen tillväxtpotential kvar. Utdelning är m.a.o pengar i sjön i nuläget.

Kolla igenom denna video sen dra din egen slutsats angående värdering.
https://www.youtube.com/watch?v=i9eWmAkTTTw

Och angående Burry (som cashat ut på minus).
https://www.youtube.com/watch?v=rswPeMCkfGs

Ja jag såg men varför ska jag köpa en bilkoncern på längre sikt till p/e 50 som hans video påstår? Då ska dem ändå bli dubbelt så stora som BMW först, dem kommer få det fortsatt tungt i Europa och Kina. Jag spelar endast med optioner på den aktien.

Du kan köpa VW till p/e 7, preffen ännu lägre givetvis, dem har också Quantumscape med solidstate batterier.

Jag köper inga bilkoncerner över p/s 0.2. Först då kan det bli intressant om dem börjar få lönsamhet på sin omsättning. Ju större dem blir, ju tyngre blir det också att växa.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Personligen är jag skitdålig på att sia sånt, så jag är nöjd med mina indexfonder liksom.

Det är väl även så att folk verkar lite bättre på att berätta när dom fick rätt än när dom fick fel när det gäller investeringar.

Permalänk
Mattecoach

Bara ett litet inlägg om Tesla (företaget, inte aktien).

Jag har varit rejält skeptisk innan, och ett tag såg det riktigt skakigt ut. Före lanseringen av Model 3 hade de modesta intäkter och det betvivlades att de skulle klara av att ha en "vanlig" bilproduktion. Model 3 lanserades, när ramp-up skulle ske i fabriken uppstod kvalitetsproblem. Dessa är dock hanterade nu och de har nyligen (i Europa) lanserat Model Y som bygger på samma plattform som Model 3. Att återanvända plattformar är standard inom bilvärlden, det är helt enkelt det som gör att serietillverkare tjänar pengar (kostar ofantligt mycket att utveckla en plattform). Musk är troligtvis bättre på detta än de traditionella bolagen, vilket för mig att tro att Tesla verkligen klarat sig över puckeln.

Jag kollar just nu på en ny förmånsbil. Har idag en V60 diesel som är mycket trevlig, men om jag skaffar en ny likadan blir det mer än dubbelt så dyrt för mig jämfört med nu. Dessutom räcker inte den skattefria ersättningen för att täcka drivmedelskostnader under körning i tjänst. Jag kollar då elbilar med förutsättningen att jag för det mesta kommer att ladda hemma, men en del långkörningar med laddning på väg. Här finns det helt enkelt inget annat alternativ än Tesla. De har flest och bäst laddstationer, dessutom är det den billigaste laddningen. Model Y har ett lågt förmånsvärde, även om det blir något dyrare för företaget.

Permalänk
Medlem

Hur går era tankar kring att teckna sig för Volvo Cars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur går era tankar kring att teckna sig för Volvo Cars?

Inte omöjligt att jag kommer teckna mig, i alla fall om min överföring av en fond till Savr (som inte finns för nyköp där, men man kan handla med om man redan har den där) drar ut på tiden mer så jag inte kan lägga de pengar jag har för köp i nyläget där innan dess.

Men får väl se när prospekt etc. dyker upp.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz