Microsoft Xbox Series-lagringskort på 2 TB kostar 5 099 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Känns som att priserna ligger i nivå med den lagring som rekommenderas till PS5, Eventuellt några hundralappar över. Inget att skrika om när man då får en garanti att det ska fungera.

Känns ändå lite märkligt när det amerikanska priset är $399.99 - vilket jag anser mer relevant att jämföra med än vad någonting till Playstation 5 kostar.

Permalänk
Medlem

Är inte de höga läskraven för att dessa används till DirectStorage eller vad det heter? att snabba upp laddningstider?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Skrivet av Jonathan460:

Enligt mig så behöver man inte ha mer än cirka 500gb längre på konsoler när fiber ändå finns. Det är lite av en sak som blivit bättre med tiden att vi inte är lika beroende av så mycket minne när vi ändå kan avinstallera och installera ett nytt spel på minuter istället för timmar eller till och med dagar.

Dessutom hur många spel, spelar du egentligen samtidigt? Räcker det inte med att du har några spel installerade som du byter emellan. Har bara lite svårt med att förstå varför man vill ha så många spel installerade när man ändå inte spelar alla, och du ändå om du ville kan installera ett på kort varsel.

Visst är det bekvämt att det går så mycket fortare att tanka nu för tiden, men jag tycker nog att det interna utrymmet är lite snålt ändå. Jag är lite bekväm av mig och lagrar helst ett gäng spel. Nu har jag ingen XSX, men på PS5 (som har mindre användbart internt utrymme än XSX) klarar jag mig på det som ingår. Detta tack vare att jag lagrar allt som jag inte aktivt spelar på en extern hårddisk, det funkar men ser inte så snyggt ut i hyllan. Så jag hade helst haft en intern SSD på minst 2 TB, men när de kostar mer än hälften av konsolen som sådan så känns det inte värt det.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Discokungen

Är det kassettavgift på 800kr där också eller? Riktigt bitigt pris. Tyckte jag såg något om 400 dollar och det bör ju inte bli mer än 4300 med moms.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Överpris som överpris? Men visst apples är snabbare, men du kan få en 2TB 5GB/s M2 SSD för 1500kr

Har varit lite sugen på 14" MB Pro, skulle då ta så liten SSD som möjligt och köpa till extern lagring.

Jag tänker att om man behöver hastigheten 7,4 GB/s så kanske det är värt det. Håller helt med om liten intern och resten extern lagring för MB Pro, det är så jag beställt iaf.

Du får gärna länka till en 2TB 5GB/s M2 SSD för 1500kr för jag börjar få slut på disk i min PC.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Problemet med att tillåta det är att spel som drar nytta av hastigheten i spelkonsolernas SSD-lagring skulle bli så gott som ospelbara med en externa USB-ansluten enhet, i synnerhet om det är en hårddisk men också en SSD.

Ja de säger det. Det är dock svårt att relatera till då jag aldrig har stött på ett spel som varit ospelbart pga av för långsam hårddisk.

Permalänk
Medlem

Man behöver inte heller ha flera spel installerade samtidigt, jag tror de flesta här på forumet har glömt en svunnen tid från slutet av 90 talet då vi hade orimligt små hårddiskar, jag satt t.ex. på en 6gb hdd 2001 varav windows XP tog upp över 3gb av den... fanns väl utrymme kvar för 2-3 spel sen var det fullt

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Känns ändå lite märkligt när det amerikanska priset är $399.99 - vilket jag anser mer relevant att jämföra med än vad någonting till Playstation 5 kostar.

Där har du en poäng.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Överpris som överpris? Men visst apples är snabbare, men du kan få en 2TB 5GB/s M2 SSD för 1500kr

Har varit lite sugen på 14" MB Pro, skulle då ta så liten SSD som möjligt och köpa till extern lagring.

Skrivet av Jumpcut:

Jag tänker att om man behöver hastigheten 7,4 GB/s så kanske det är värt det. Håller helt med om liten intern och resten extern lagring för MB Pro, det är så jag beställt iaf.

Du får gärna länka till en 2TB 5GB/s M2 SSD för 1500kr för jag börjar få slut på disk i min PC.

Sorry mitt fel! Såg nu att det var 1TB. Men köp två, fortfarande billigare.
Nu hittar jag inte just den, men finns dessa trevliga 7GB/s
https://www.amazon.com/Western-Digital-WD_Black-Internal-Gami...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Sorry mitt fel! Såg nu att det var 1TB. Men köp två, fortfarande billigare.
Nu hittar jag inte just den, men finns dessa trevliga 7GB/s
https://www.amazon.com/Western-Digital-WD_Black-Internal-Gami...

3500 kr för 2TB är ju bra såklart. Men jag lägger hellre på typ 500 kr till och köper den i Sverige för drygt 4000 kr. Sett i det perspektivet är ju 5000 kr till för att gå från 1 till 2 TB disk i en MB Pro mycket pengar.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Fattar inte det här med att man måste ha mer utrymme jag klarar mig fint som det är på min series x och har 12 spel installerade just nu..

Du kanske använder konsolen själv. För oss som har sambos eller barn räcker det inte på långa vägar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ja de säger det. Det är dock svårt att relatera till då jag aldrig har stött på ett spel som varit ospelbart pga av för långsam hårddisk.

Finns inte många. Men kan bli en grej när de riktiga nextgen spelen kommer. Rift apart är dock väldigt beroende av snabb disk. Men det är ju iofs på ps5.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Hur var det nu, skulle inte MS lansera något nytt gällande xcloud till jul? Nu finns det väl enbart via Android och för PC? Kan man köra cloud-gaming direkt ifrån en Xbox så kanske det också minskar lite behovet av stor lagring (för en del typen av spel dock naturligtvis).

Har en äldre Xbox S digital edition så det skulle ju väcka lite liv i den om larencyn är ok.

Edit:
Hittade detta så verkar komma till julen 2021
https://www.bullfrag.com/xcloud-is-coming-to-consoles-this-ch...