Amazon lanserar Fire TV i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Vad är det du inte fattar? Vi diskuterade om du har besök och så ska besöket leta fram en film. Då sa jag att då måste man låna ut sin mobil.
Då svarade någon tjomme att det bara är för besökaren att logga in på hans wifi och sen Casta.
Då skrev jag att det kräver ju att besökaren har samma abonnemang på streaming tjänster.

Har man en Apple TV eller liknande behöver besökaren inte ha något.

Har man en Android TV eller liknande behöver besökaren inte ha något heller.

Men om besökaren har ett abb. som inte jag har & där finns en film vi vill se så loggar han bara in & castar över den till min enhet!
Vad är det du inte förstår?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Apple TV är mycket bättre än en shield. Shielden ser ut som en leksak. Passar inte in i en tv möbel. Kanske på barnens rum.

Passar ganska bra i min TV-möbel, den sitter ovanpå förstärkaren.

Eller med andra ord; det är 2021, om man tycker att det är så viktigt med utseendet på en enhet så är väl det enklaste att gömma undan dem helt och hållet?

Jag använder mig av en Harmony Remote med tillhörande hub, kostade runt en tusenlapp när jag köpte det för en massa år sedan.

För övrig går det inte att säga att den ena enheten är bättre än den andra, det beror på vilka behov man har. En Apple TV är enkelt, välkänd och utmärkt om du är fast i deras ekosystem. Men samtidigt är det en Apple-produkt med allt vad det innebär.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

https://imgur.com/RLnccE7.jpg
Passar ganska bra i min TV-möbel, den sitter ovanpå förstärkaren.

Eller med andra ord; det är 2021, om man tycker att det är så viktigt med utseendet på en enhet så är väl det enklaste att gömma undan dem helt och hållet?

Jag använder mig av en Harmony Remote med tillhörande hub, kostade runt en tusenlapp när jag köpte det för en massa år sedan.

För övrig går det inte att säga att den ena enheten är bättre än den andra, det beror på vilka behov man har. En Apple TV är enkelt, välkänd och utmärkt om du är fast i deras ekosystem. Men samtidigt är det en Apple-produkt med allt vad det innebär.

Fast i ekosystem? Hur tänker du?

Permalänk
Skrivet av Bael:

Har man en Android TV eller liknande behöver besökaren inte ha något heller.

Men om besökaren har ett abb. som inte jag har & där finns en film vi vill se så loggar han bara in & castar över den till min enhet!
Vad är det du inte förstår?

Vad är det du fattar? Vi jämför mellan chromecast och en mediaspelare och du tar upp en mediaspelare? Då har du inte fattat ett dugg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Fast i ekosystem? Hur tänker du?

"Fast" kanske var fel ordval då det kan anses vara negativt laddad. Men det jag menar är att en Apple TV blir bättre om du har andra Appleenheter som kan utnyttja de extrafunktioner som det medför. T.ex. spegling av skärm och annat lull-lull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Vad är det du fattar? Vi jämför mellan chromecast och en mediaspelare och du tar upp en mediaspelare? Då har du inte fattat ett dugg.

En mediaspelare med chromecast, om du nu fattade det, en mediaspelare med android tv & chromecast.. men det spelar ingen roll för har polaren Pär en tjänst/abb. som du/jag inte har så måste han logga in på vårt nätverk sen kan du ha hela garderoben full av äpplen!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Blir då inte nackdelen att tillverkaren av den lösa boxen kan spionera på dig istället?

Jag har virat in min Xaomi Mi 4k box i folie så jag är helt säker från spioner!

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Jag har virat in min Xaomi Mi 4k box i folie så jag är helt säker från spioner!

Inte aluminiumfolie antar jag? Det ger ju inget skydd.

Permalänk
Medlem

Som Kodi-klient är en FTVS4K utmärkt. På tyska Amazon går dessa för halva priset typ varannan månad och garanterat på BF, så om samma mönster uppstår i Sverige är 4k-varianten för 350 kr mycket svårslaget. Enda nackdelen är som många nämnt brist på casting. Det går fixa begränsad casting med vissa tredjepartslösningar men alla appar funkar inte.

Permalänk
Medlem

Eminenta siten Retro Games Corp har testat Fire TV Stick 4K Max.

Amazon's latest Fire TV Stick 4K Max packs an impressive retro gaming value for its $55 MSRP -- essentially, it contains 75% of the NVIDIA Shield's gaming performance at 25% of the cost. In this video we'll go over setup, customization tips, and emulation performance of this device...

http://retrogamecorps.com/2021/10/31/review-amazon-fire-tv-st...

Permalänk
Skrivet av snajk:

Inte aluminiumfolie antar jag? Det ger ju inget skydd.

Först vira jag in den i aluminiumfolie men då gick det hitta det trådlösa nätverket så jag tänkte hårt och länge och kom fram till att folie som folie liksom, dessutom behövde jag allt aluminium folie jag har hemma för jag vågar inte köpa nytt för då kan "dom" spåra mitt kreditkort och se vad jag köper! Jag har försökt köpa med kortet virat i aluminium folie men det funka inte heller typiskt nog

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saltl:

Jag väntar nog till Nvidia tar tummer ur r*ven och producerar en NY Shield - hela internet undrar när den kommer -

Kommer den alls?

Shield är en produkt som utnyttjar Nvidias egna Tegra-processor. Den processorserien gjordes för att sitta i telefoner, men eftersom ingen köpte den har Nvidia använt dem till annat. Den enda stora kunden vi känner till är Nintendo med Switchen, och där lär Nvidia i princip ha gett bort chippen för att bli av med dem. Produkten är inte helt död eftersom Nvidia säljer den till automotive-kunder för att styra entertainment-systemen och hårdvara för driver assist (dvs, självkörande bilar), men det är också allt. Verkar inte ens finnas i Chromebooks längre. Det känns spontant inte som en produkt som också fungerar för en Shield. Om Nintendo vill ha en uppgraderad version så lär de få betala för utvecklingen, och då blir det inte en produkt som Nvidia kan sälja själva. Skall det till en ny Shield så får nog nVidia betala utvecklingen av chippet själv och sälja till Nintendo, och det är dålig affär om det enda användningsområdet är Shield. Skall man göra det, så skall man definitivt inte göra det när det är brist på halvledare och logistikkedjorna knakar.

Visa signatur

5900X | 6700XT