Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Skrivet av anon214822:

Du skall var helt klar på vad du spelar med här. Du spelar med hela landsändar som kanske måste evakueras om det händer något för att någon slarvat och satt lönsamheten främst.

Du lär få stå ut med att omgivningen är både petig och grinig för att du alls skall få hålla på med något som kan få så ytterst allvarliga konsekvenser.

Och nej, försök inte med att svenska tekniker är så mycket bättre/noggrannare än amerikaner, ryssar och japaner. Det framgår av ditt inlägg att du är fullt kapabel att sätta lönsamhet före säkerhet.

Jag sätter alltid säkerheten först, försök inte påstå något annat! Det hade varit fint att ta med dig på en hel arbetsdag, jag tror du hade fått större förståelse om hur vi jobbar och varför. Säkerhet är och förblir ALLTID nr 1 på ett kärnkraftverk. Sedan pratar man också om var pengarna gör mest säkerhetsnytta. Är det i dokumentationen eller i faktiska säkerhetsåtgärder?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jackbob:

Sen om vi nu ändå pratar om kostnader som om det vore ett problem. Varför inte nämna havsbaserad vindkraft som till och med är dyrare per kWh än kärnkraft. Uppenbarligen så verkar ju inte kostnaden vara ett problem där. Oplanerbar dessutom.

Nej, så är det inte. Havsbaserad är dyrare än landbaserad men fortfarande billigare än kärnkraft. Sedan har vindkraften en snabbt sjunkande kostnadskurva, det har inte kärnkraften.

Sedan har kärnkraften lång leveranstid och lång återbetalningstid. Du skall jämföra kärnkraften med var sol och vind ligger i pris om 15-70 år. Vi vet inte exakt var vi hamnar om 15-70 år men man räknar med att sol och vind, med sina snabbt sjunkande kostnadskurvor, då ligger på bara en bråkdel av vad kärnkraften ligger på.

Ser du varför man tvekar inför att binda upp sig för kärnkraft?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ingenjören:

Jag sätter alltid säkerheten först, försök inte påstå något annat! Det hade varit fint att ta med dig på en hel arbetsdag, jag tror du hade fått större förståelse om hur vi jobbar och varför. Säkerhet är och förblir ALLTID nr 1 på ett kärnkraftverk. Sedan pratar man också om var pengarna gör mest säkerhetsnytta. Är det i dokumentationen eller i faktiska säkerhetsåtgärder?

Det är i dokumentationen som är det viktiga, inte den faktiska åtgärden. Det här är helt grundläggande. Att ha en stenhård koll på vad du håller på med, det är det som är det väsentliga, inte själva åtgärden, den är en liten sak i sammanhanget.

När du inte har fattat att det är dokumentationen som är det väsentliga, då har du börjat slira på säkerheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Står vi med risken att 50% av vårt totala energisystem endast levererar 5% an normalt, då har vi ju bara 52.5% av effekten vi behöver. Självklart kan vattenkraften täcka upp en hel del i rimliga situationer, men inte så mycket och inte länge.

Tankevurpa.

Säg att du har ett elsystem där du producerar 100 TWh årligen varav vind står för 50 % och vatten för 45 %, då har du en medeleffekt på ~11415,52 MW, men du har faktiskt ca 12000 MW installerad vatten, 4000 MW installerad pumpvattenkraft och ca 15000 MW installerad effekt på vind samt 2000 MW gasturbiner som du driver på biomassa. Ligger vinden på 5 % i en timme ger det bara 750 MW, men om du samtidigt ligger på 70 % av vattenproduktionen och 4000 MW pumpkraft och 2000 MW gasturbiner har du ändå 15150 MW att använda den där timmen. Är behovet den timmen 7000 MW är det bara att stänga av gasturbinerna och pumpkraften och köra vatten på 52 % av installerad effekt.

Timme till timme så sker det inte jättestora förändringar i effektanvändningen, hade det gjort det skulle det inte gå att använda särskilt mycket kärnkraft. Det finns anledning till att SVK inte stoppar/bromsar vindkraften än, vi klarar mer än 25 TWh vind.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Frankrike har bokstavligen talat halva energipriset jämfört med Tyskland.

https://www.statista.com/statistics/1267541/germany-monthly-w...
https://www.statista.com/statistics/1267546/france-monthly-wh...

Priserna är inte så långt ifrån varandra faktiskt, inte alls i närheten av det du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är faktiskt inte var jag varit inne på. Ska utsläppen ner måste energianvändningen i hela världen ner. Vi kan inte ligga på den nivå Sverige eller Kina använder per capita.

Ska vi eller ens Kina som använder mycket mindre per capita vara en förebild så kommer det bara leda till att användningen av fossila bränslen ökar när fler länder industrialiseras och deras ekonomiska aktivitet ökar. Vi kommer aldrig kunna bygga tillräckligt med kärnkraft för att göra något för att sänka utsläppen dramatiskt när vi samtidigt ökar energianvändningen hela tiden.

En sak man kan vara säker på om vi kollar historiskt på vår utveckling är att mänskligheten använder exponentiellt mer energi för varje år som går, då pratar jag inte bara tack vare att vi blir fler utan också varje person gör av mer än sina föräldrar. Det kommer vi nog inte kunna vända i närtid. Hur ofta har dina förfäder flugit halva jorden runt varje år på semester?

Ingen kommer vilja dra ner på energi, vi måste producera ren energi i tillräcklig mängd

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En sak man kan vara säker på om vi kollar historiskt på vår utveckling är att mänskligheten använder exponentiellt mer energi för varje år som går, då pratar jag inte bara tack vare att vi blir fler utan också varje person gör av mer än sina föräldrar. Det kommer vi nog inte kunna vända i närtid. Hur ofta har dina förfäder flugit halva jorden runt varje år på semester?

Ingen kommer vilja dra ner på energi, vi måste producera ren energi i tillräcklig mängd

Det går inte. Du har bara fossila bränslen (i huvudsak) att vända dig till om du vill fortsätta öka energianvändningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tankevurpa.

Säg att du har ett elsystem där du producerar 100 TWh årligen varav vind står för 50 % och vatten för 45 %, då har du en medeleffekt på ~11415,52 MW, men du har faktiskt ca 12000 MW installerad vatten, 4000 MW installerad pumpvattenkraft och ca 15000 MW installerad effekt på vind samt 2000 MW gasturbiner som du driver på biomassa. Ligger vinden på 5 % i en timme ger det bara 750 MW, men om du samtidigt ligger på 70 % av vattenproduktionen och 4000 MW pumpkraft och 2000 MW gasturbiner har du ändå 15150 MW att använda den där timmen. Är behovet den timmen 7000 MW är det bara att stänga av gasturbinerna och pumpkraften och köra vatten på 52 % av installerad effekt.

Timme till timme så sker det inte jättestora förändringar i effektanvändningen, hade det gjort det skulle det inte gå att använda särskilt mycket kärnkraft. Det finns anledning till att SVK inte stoppar/bromsar vindkraften än, vi klarar mer än 25 TWh vind.

Men vi kan ju inte ligga på 45% vattenkraft på årsbasis i framtiden, räkna på det ökade energibehovet så kommer andelen minska markant, och den går inte att reglera hur långt som helst. Bränner man några extra GWh idag så påverkar det effekten och energin i det kvarvarande vattnet i en vecka.

Och jag gillar inte inställningen med ’någon timme’ med 5% effekt (inte av installerad, utan snitteffekt för övrigt), självklart klarar vi det, problemet är ju när det blir en vecka eller så där den ligger under 5 eller 10%, sådana händelser ser man garanterat varje århundrade skulle jag gissa, och vattnet räcker inte att täcka det

Vi har ju dessutom problem med vattenbrist i många delar av landet, mer och mer torka, inte alls säkert att nuvarande nivå av vatten kommer finnas framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det går inte. Du har bara fossila bränslen (i huvudsak) att vända dig till om du vill fortsätta öka energianvändningen.

Så kan det vara, men kolla på vilken graf som helst. Kanske att elbilar kan vända utvecklingen eftersom en stor del av många hushålls stora post är just drivmedel, men mänskligheten kan inte alla börja köra elbilar innan det är långt över sista datumet

Och vi blir fortfarande fler, och två miljarder till kommer födas närmsta 40 åren

Att förlita sig på att minskad användning ska lösa något är att totalt blunda för all historia och allt vi vet om framtiden. Jag tror absolut inte det kommer bli så, utan tvärt om kommer vi hela tiden leta efter mer och mer energi på alla sätt vi kan

Hittade en snabb graf på google:

Den säger per person och är fortfarande så extrem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Bara fel. Det finns massor med kalkyler på vad kärnkraft kostar. Du kan ta reda på det själv. Arbeit!

Intressant med tanke på att jag hade några sådana kalkyler framme. Men Lars Celander på Sweclockers vet förstås bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

https://www.statista.com/statistics/1267541/germany-monthly-w...
https://www.statista.com/statistics/1267546/france-monthly-wh...

Priserna är inte så långt ifrån varandra faktiskt, inte alls i närheten av det du säger.

Va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men vi kan ju inte ligga på 45% vattenkraft på årsbasis i framtiden, räkna på det ökade energibehovet så kommer andelen minska markant, och den går inte att reglera hur långt som helst. Bränner man några extra GWh idag så påverkar det effekten och energin i det kvarvarande vattnet i en vecka.

Och jag gillar inte inställningen med ’någon timme’ med 5% effekt (inte av installerad, utan snitteffekt för övrigt), självklart klarar vi det, problemet är ju när det blir en vecka eller så där den ligger under 5 eller 10%, sådana händelser ser man garanterat varje århundrade skulle jag gissa, och vattnet räcker inte att täcka det

Vi har ju dessutom problem med vattenbrist i många delar av landet, mer och mer torka, inte alls säkert att nuvarande nivå av vatten kommer finnas framöver

Händer något extraordinärt så får man koppla bort konsumenter, det är ingen skillnad från idag. Väder har vi prognoser på och idag kan du få snabbstoppa flera kärnkraftverk samtidigt utan någon prognos som förvarnar samtidigt som du kan ha lågt vatten i magasinen. Eller så kan distributionsnätet och stamnätet gå sönder i en storm i stora delar av ett land idag.

Tittar du på produktionshistoriken idag så är det bara enstaka timmar vi ligger på 5 %, totalt kanske det motsvarar ett dygn per år om vi tar i lite.

Magasin och grundvatten har i princip inget med varandra att göra.

Det var bara ett grovt exempel på att vi faktiskt har mer effekt än 52,5 % de där timmarna när det inte blåser. Om vindkraften blir billig är det lite av ett icke-problem då man då bygger mer till havs istället för att bygga så du har stora effektreserver eller energilagring. Lösningar som svänghjul och komprimerad luft räkna jag ju heller inte in och där kan du få flera tusen MW både på kort sikt och flera dygn beroende på hur mycket du vill investera.

Som du såg i det grova exemplet var också andelen biomassa väldigt låg, drygt 5 TWh. I verkligheten kommer det snarare ligga på minst 20-30 %, vi ligger på 10 % idag. Vissa länder kommer ha kärnkraft, men det går inte att bygga särskilt mycket kärnkraft och därför kommer många länder bli utan kärnkraft, grova exemplet var ett exempel utan kärnkraft medan Sverige förmodligen kommer ha lite kärnkraft även efter 2045.

Permalänk
Medlem

Det är svårt att jämföra hushållselpriser, det påverkas ju av olika skatter och avgifter. I den här tråden har vi alltid kollat på elbörsens priser så det är det jag gör här med. Det blir som äpplen och äpplen.

Permalänk
Skrivet av anon214822:

Det är i dokumentationen som är det viktiga, inte den faktiska åtgärden. Det här är helt grundläggande. Att ha en stenhård koll på vad du håller på med, det är det som är det väsentliga, inte själva åtgärden, den är en liten sak i sammanhanget.

När du inte har fattat att det är dokumentationen som är det väsentliga, då har du börjat slira på säkerheten.

När jag säger dokumentationen syftar jag på ren byråkrati. Men jag tycker du är ganska dömande. Du kan gissningsvis ganska lite branschen, hur otroligt hårt vi jobbar med säkerhet men står ändå och pekar på att det är dokumentet som är det viktiga och att jag slirar med säkerheten? För mig är det solklart viktigaste att vi fångar risker och fel i anläggningen och sedan rättar till det efter noga överväganden. Ingenting kommer in på ett kärnkraftverk utan rigorösa kontroller. Dessa kontroller är allt från tester till papper.

Jag ställde tidigare frågan vad du var rädd för men har fortfarande inte fått svar. Är det rädsla för att ett papper saknas, eller är det rädsla för att det ska explodera så att hela Göteborg blir obeboeligt?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Händer något extraordinärt så får man koppla bort konsumenter, det är ingen skillnad från idag. Väder har vi prognoser på och idag kan du få snabbstoppa flera kärnkraftverk samtidigt utan någon prognos som förvarnar samtidigt som du kan ha lågt vatten i magasinen. Eller så kan distributionsnätet och stamnätet gå sönder i en storm i stora delar av ett land idag.

Tittar du på produktionshistoriken idag så är det bara enstaka timmar vi ligger på 5 %, totalt kanske det motsvarar ett dygn per år om vi tar i lite.

Magasin och grundvatten har i princip inget med varandra att göra.

Det var bara ett grovt exempel på att vi faktiskt har mer effekt än 52,5 % de där timmarna när det inte blåser. Om vindkraften blir billig är det lite av ett icke-problem då man då bygger mer till havs istället för att bygga så du har stora effektreserver eller energilagring. Lösningar som svänghjul och komprimerad luft räkna jag ju heller inte in och där kan du få flera tusen MW både på kort sikt och flera dygn beroende på hur mycket du vill investera.

Som du såg i det grova exemplet var också andelen biomassa väldigt låg, drygt 5 TWh. I verkligheten kommer det snarare ligga på minst 20-30 %, vi ligger på 10 % idag. Vissa länder kommer ha kärnkraft, men det går inte att bygga särskilt mycket kärnkraft och därför kommer många länder bli utan kärnkraft, grova exemplet var ett exempel utan kärnkraft medan Sverige förmodligen kommer ha lite kärnkraft även efter 2045.

Jag tror inte det handlar om några timmar med låg effekt från vind, är det verkligen så kan man ju nästan räkna vind som stabil källa ju? De graferna som postades tidigare i tråden visade på markant större förändringar än så

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så kan det vara, men kolla på vilken graf som helst. Kanske att elbilar kan vända utvecklingen eftersom en stor del av många hushålls stora post är just drivmedel, men mänskligheten kan inte alla börja köra elbilar innan det är långt över sista datumet

Och vi blir fortfarande fler, och två miljarder till kommer födas närmsta 40 åren

Att förlita sig på att minskad användning ska lösa något är att totalt blunda för all historia och allt vi vet om framtiden. Jag tror absolut inte det kommer bli så, utan tvärt om kommer vi hela tiden leta efter mer och mer energi på alla sätt vi kan

Hittade en snabb graf på google:
https://i1.wp.com/ourfiniteworld.com/wp-content/uploads/2012/03/per-capita-world-energy-by-source.png

Den säger per person och är fortfarande så extrem...

Nej det är inte att blunda för något, det är att vara ärlig. Alla scenarion där världen minskar utsläpp så finns det en stor komponent av minskad energianvändning.

Har du den inställningen kan du göra 1,5-gradersmålet till 2-gradersmålet och vara öppen med det istället för att hänvisa till några magiska lösningar som inte finns. I det perspektivet blir det totalt meningslöst om vi ska ha några procent kärnkraft eller inte. Bästa du kan göra då är att du kör rökgasrening på det fossileldade.

Det är just det svåra med att minska energianvändningen jag pekar på, gör man inte det så kommer vi inte minska utsläppen och då behöver vi heller inte låtsas. Sätt upp realistiska mål och åtgärder som går att arbeta mot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror inte det handlar om några timmar med låg effekt från vind, är det verkligen så kan man ju nästan räkna vind som stabil källa ju? De graferna som postades tidigare i tråden visade på markant större förändringar än så

Jag har bara tittat på siffrorna från SVK och då är det enstaka timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej det är inte att blunda för något, det är att vara ärlig. Alla scenarion där världen minskar utsläpp så finns det en stor komponent av minskad energianvändning.

Har du den inställningen kan du göra 1,5-gradersmålet till 2-gradersmålet och vara öppen med det istället för att hänvisa till några magiska lösningar som inte finns. I det perspektivet blir det totalt meningslöst om vi ska ha några procent kärnkraft eller inte. Bästa du kan göra då är att du kör rökgasrening på det fossileldade.

Det är just det svåra med att minska energianvändningen jag pekar på, gör man inte det så kommer vi inte minska utsläppen och då behöver vi heller inte låtsas. Sätt upp realistiska mål och åtgärder som går att arbeta mot.

Jag tror inte set kommer hända, men det skulle såklart vara bäst. Men om det ändå sker så är ju fossila bränslen knappt ett problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror inte set kommer hända, men det skulle såklart vara bäst. Men om det ändå sker så är ju fossila bränslen knappt ett problem

Om vad ändå sker?

Även med kraftigt minskad energianvändning måste fossila utsläpp ner lägre än så med hjälp av CCS. Utan minskad energianvändning räcker inte enbart CCS eller CCS + kärnkraft.

Även om världen halverar användningen av fossila bränslen så är utsläppen på tok för höga, då hamnar vi på typ 80-talets nivå.

Permalänk
Medlem

@medbor: Om du inte tror på vindkraft på land så kanske det bästa du kan göra är att förespråka vindkraft till havs och kärnkraft... Att det skulle bli vindstilla i hela Östersjön, Bottniska viken och Kattegatt är bra mycket mindre sannolikt än samma över land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag har bara tittat på siffrorna från SVK och då är det enstaka timmar.

Hittar ni nån annan graf än den här så visa gärna , men in min värld så är vind fortfarande lätt oberäknerkigt och det kan blåsa väldigt lite under flera dagar i sträck.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Det största problemet just nu är att det behövs rejäla mängder planerbar elkraft om gruv, stål och cementindustrin ska sadla om till el. Då funkar det inte med fluktuerande elpriser och oberäknelig tillförd effekt. Just nu område S1 billigast energi men det beror på liten efterfrågan och överföringskablar som inte är på plats. Lägg därtill Northvolt och serverhallen utanför Gävle som är på gång. Prisbilden kommer bli helt annorlunda där. När de dessutom inte kan skicka lika mkt ström nedåt så kommer priserna stegras från S2-S4 där S4 blir dom största förlorarna i och med behovet från Tyskland och Danmark. Det kan tyckas att det är lite sjukt att Sverige ska påverkas av hur efterfrågan ser ut utanför våra gränser. Om man vill att elektrifieringen ska bli allvar så krävs det stabila elpriser och reglering. Planerbar effekt är svårt att skynda på i synnerhet när det gäller kärnkraft men det är trots allt den energikälla som gör minst påverkan på miljö och klimat. Då återstår vattenkraften och det låter jätteeffektivt med överföringskablar som ska ta 10 år att förlägga med alla markägare inblandade. Min åsikt är att det dom inte skulle haft så jäkla bråttom att stänga ned reaktorerna innan alla andra element var på plats.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Jag har en konspirationsteori om att staten fick bråttom att lägga ner kärnkraft, för att minska tillgången på el, för att driva upp priset och därmed göra övervinster på vattenkraften, och även kunna räkna hem investeringar i grön energi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@medbor: Om du inte tror på vindkraft på land så kanske det bästa du kan göra är att förespråka vindkraft till havs och kärnkraft... Att det skulle bli vindstilla i hela Östersjön, Bottniska viken och Kattegatt är bra mycket mindre sannolikt än samma över land.

Alltså jag gillat vindkraft, tro inget annat, men i den här tråden låter det som att vind löser allt och är set enda som är värt något alls.

Jag tror att om vi satsar på bara vind och skalar ner annat så får vi extrema problem inom snar framtid (läs Texas)

Den typen av extremväder blir vanligare och vanligare. Hade det bara blåst de dagarna hade det inte alls blivit lika illa

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Det största problemet just nu är att det behövs rejäla mängder planerbar elkraft om gruv, stål och cementindustrin ska sadla om till el. Då funkar det inte med fluktuerande elpriser och oberäknelig tillförd effekt. Just nu område S1 billigast energi men det beror på liten efterfrågan och överföringskablar som inte är på plats. Lägg därtill Northvolt och serverhallen utanför Gävle som är på gång. Prisbilden kommer bli helt annorlunda där. När de dessutom inte kan skicka lika mkt ström nedåt så kommer priserna stegras från S2-S4 där S4 blir dom största förlorarna i och med behovet från Tyskland och Danmark. Det kan tyckas att det är lite sjukt att Sverige ska påverkas av hur efterfrågan ser ut utanför våra gränser. Om man vill att elektrifieringen ska bli allvar så krävs det stabila elpriser och reglering. Planerbar effekt är svårt att skynda på i synnerhet när det gäller kärnkraft men det är trots allt den energikälla som gör minst påverkan på miljö och klimat. Då återstår vattenkraften och det låter jätteeffektivt med överföringskablar som ska ta 10 år att förlägga med alla markägare inblandade. Min åsikt är att det dom inte skulle haft så jäkla bråttom att stänga ned reaktorerna innan alla andra element var på plats.

Rätt. Cementindustrin kräver mycket höga temperaturer. Där kan man komplettera med att elda sorterat avfall exempelvis gamla bildäck. Känns fel att använda el till uppvärmning. Någon måste uppfinna en värmepump som fungerar i tusen grader!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Alltså jag gillat vindkraft, tro inget annat, men i den här tråden låter det som att vind löser allt och är set enda som är värt något alls.

Jag tror att om vi satsar på bara vind och skalar ner annat så får vi extrema problem inom snar framtid (läs Texas)

Den typen av extremväder blir vanligare och vanligare. Hade det bara blåst de dagarna hade det inte alls blivit lika illa

Tyskland är till 80% beroende av kol, olja och gas. Sol och vind räcker inte på långa vägar för att ersätta denna fossila energi. Alltså måste de importera. Och där drabbas vi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har inte förespråkat att öka vind och skala ner annat. Har du designat din kondenskraft och gasturbiner så att den inte kan gå när de behövs är det just det som är problemet. Mer av kraft som inte går att köra är inte lösningen där. Mer vind hade inte hjälpt.

Jag har argumenterat för att om Sverige inte ska ha kärnkraft så behöver vi skala upp biokraft kraftigt, men att vi förmodligen behöver göra det även om vi ska ha kärnkraft och vind. De åtgärderna räcker dock inte till att kraftigt minska utsläppen. Ska man minska energianvändningen så handlar det inte bara om vad man gör med elen, elen står för ca 1/3 av energianvändningen i Sverige (mer när vi räknar in förluster i kärnkraft) uppdelat på energibärare.

Industrin genererar värde med den insatsen energi de får, bostäder och service som förbrukar ca 39 % av vår energi generar inget värde i att förbruka denna energi. Att denna sektor i praktiken inte får röras är varför det kommer bli problem i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

1. 80 år är det ingen som tror är rimligt, 30-40 år är vad man räknar med.

2.Stabil för det mesta, men mindre problem kan ju ställa till det ganska rejält och i långa perioder. En städmaskin som brann i Ringhals för tio år sedan gjorde att de fick stänga den reaktorn i månader exempelvis. Och en reaktor är ju en ganska stor del av det hela.

3. Beror förstås på hur man räknar och vad man jämför med.

4. Nej risken är inte i princip obefintlig, även om den inte är stor. Det har hänt incidenter även i Sverige som hade kunnat sluta riktigt illa. Men man kan inte bara bedöma risken att något ska gå fel utan man behöver också ta med i beräkningen konsekvenserna av detta, och där är ju kärnkraft problematisk.

5. Sen finns det ju risker utanför själva olycksrisken, exempelvis är det extremt riskfyllt att bryta uran jämfört med typ alla andra typer av gruvor och de som jobbar i sådana operationer har en väldigt hög risk att få lungcancer och liknande sjukdomar som leder till tidig död.

6. Kärnkraft är inte billigt, inte nu och inte på sikt. Att driva vidare redan byggd kärnkraft är däremot relativt billigt då den stora investeringen redan är gjord.

7. Detta behöver ytterligare förklaring. Vattenkraften är bra som reglerkraft, den kan möta toppar och dalar i förbrukning och i generation, vilket gör den till ett bra komplement till alla andra typer av generation, men den passar inte speciellt bra med kärnkraft på något sätt.

8. Det beror förstås på hur man ser det. Kärnkraft producerar stabilt, men är inte enkelt reglerbar när det gäller effektuttaget. Alltså kan man inte klara sig på bara kärnkraft utan man behöver reglerkraft också. Har man mycket kärnkraft så innebär det ju överproduktion nästan automatiskt då man inte enkelt kan stänga av den exempelvis på natten och den ekonomiska kalkylen kräver ju att man kör kärnkraften även när det inte är lönsamt för stunden liksom.
Jo, i framtiden, förhoppningsvis. Men jämfört med vatten, vind och sol är ju inte det någon större fördel då de inte behöver något bränsle alls.

9. Nej, bara om slutlagringslösningar som ännu ej är uppfunna.
Det beror på en massa faktorer. Kostnaden för överföring över långa avstånd är hög och ur den aspekten är kärnkraft bättre än vatten exempelvis, men sämre än vind och solel som ju innebär att produktionen kan placeras närmare förbrukarna.
Man tror inte de är bomber, snarare minns man konsekvenserna av de olyckor som hänt. Vi fick kassera djur långt in på 2000-talet efter Tjernobyl exempelvis.
Efter att staten subventionerade byggandet, ja. Men om man räknar med detta så är inte kärnkraft billigt.
Politiker förstår inte mycket, men de har ju tillgång till experter som förklarar saker för dem. De flesta länder går mot allt större delar förnybart även om det skiljer hur man löser reglerdelen, och det är ju inte helt enkelt men billigare och bättre för miljön än alternativen. De flesta experter är mer eller mindre överens om att det är vägen framåt, både av ekonomiska och miljömässiga skäl.

1. Uinper/fortum bedömde att oskarshamns 3e reaktor skulle kunna köras till någonstans 2060-talet, startade 1985... Inte några 30 år. Du har helt enkelt jättefel här, när det pratas kärnkraft brukar man snacka 60-80 år. https://www.energy.gov/ne/articles/whats-lifespan-nuclear-rea...

2. De problem som varit har varit 2-3or på 7 gradig allvarlighetsskala. De har inte varit nära några katastrofer! Har man många reaktorer finns redundans men blir större problem med tillfälliga reaktorbortfall ju fler man stänger...

3. Den har lägre Co2 per KWh än el från solceller men ungefär samma som vind, vissa studier säger lägre andra högre andra samma. Väderoberoende är den. https://energy.glex.no/footprint/?fbclid=IwAR1JAH-XhgKs16eQ6D...

4. Jo den är i princip obefintlig och tänker du på Tjernobyl så kan samma scenario som hände i Tjernobyl ej ske i svenska reaktorer.

5. Inte i moderna gruvor. Det du skriver handlar om 80-talets uranbrytning och kanske möjligtvis på några obskyra platser. "The modern uranium mining industry is regulated and has a good safety record. Radiation dose records compiled by major mining companies under the scrutiny of regulatory authorities have shown that company employees are not exposed to radiation
doses in excess of defined limits during normal operations. The maximum dose received is normally about half of the 20 mSv/yr
limit and the average is considerably less" https://www.world-nuclear.org/information-library/safety-and-...- health/occupational-safety-in-uranium-mining.aspx
Gruvor måste du ha många gånger fler för förnybart eftersom de kräver så oerhört mycket större resurser för att uppföra än vad kärnkraft gör för både uppförande och drift, livscykel.

6. Japp driva vidare är billigt och reaktorer går att optimera som gjorts på flera av våra svenska reaktorer. Men ändå läggs de ner men absolut inte av marknads skäl utan politiska. Jag har haft lång mejlkorrespondens med högt uppsatta politiker ansvariga för sina partiers miljöfrågor i Riksdagen om detta och de har inte några andra motiv att komma med då. Jag har även annan insiderinfo från vänner och släkt som jobbar på olika forskningsavdelningar med dessa frågor som kan belysa hur processerna har sett ut. Finns även rapporter från både uniper och vattenfall där de ställer sig positiva till nybyggnation,.

7. Vattenkraften passar alldeles utmärkt med kärnkraft eftersom man får en helt annan planerbarhet för flödena än vid intermittent kraft. Vilket förstås är bra för de områden som påverkas av vattnets stigning/avrinning.

8. Fast med kärnkraft vet du hur mycket du har så det blir enkelt reglerat med vattenkraft. Det du skriver är argument mot intermittent kraft inte kärnkraft. Viss reglerbarhet finns dessutom i kärnkraft och används i Frankrike men det är sparsamt. Överproduktion vid vissa tillfällen blir ett extremt mycket större problem med intermittent kraft. Speciellt med den intermitterna kraftens urusla kapacitetsfaktor då krävs väldigt mycket mer installerad effekt och stundom stor överproduktion för att täcka behovet hela tiden. Gå in på svenska kraftnäts kontrollrum och slå in Danmark och se hur förändringen i produktion ser ut ena dagen står vindkraftten för 40% nästa kanske 5%, och nästa 20%. Dessutom är vinden i Europa mer samstämd än vad man tror så när det blåser mycket på ett ställe gör det ofta det generellt och när det mojnar gör det ofta det ganska generellt också. Finns grafer över detta. Vindkraft ger en extremt volatil och osäker marknad. Inte bra. Kärnkraft vet man vad man får och när man får det, bra.
När man räknar måste man räkna in allt sk, systemkostnader, i kärnkraft finns alla kostnader redovisade. Folk som är för väldigt stor utbyggnad av intermittent kraft brukar slarva med beräkningar och köra kWh mot kWh och kW mot kW, det är inte ärligt men visst de är billiga att bygga. Men sedan ska man lösa att ta hand om alla delarna efter dessa jättemaskiner. Det är inte helt lätt det heller. Du får väldigt mycket dyra investeringar i elnät med intermittent kraft men dessa behöver inte vindkraftsnissen bekosta och vill inte räkna med i sina kalkyler.

9. Slutförvaret är löst gå in och läs hos skb:s hemsida så har du massor av studier på området att förkovra dig i. Kopparkaplsarna är inte något problem om det är det du tänker på, de är inte ens en så viktig del av själva slutförvaret, inte ens om man la ner bränslet utan inkapsling så långt skulle det antagligen vara något större problem då bränslet har benägenhet att adderera med mineralerna i urberget.
Dock är det extremt oetiskt mot framtida generationer att börja slutförvara nu när man eventuellt kommer kunna köra bränslet flera gånger och få ner lagringstiden mångfalt och dessutom kan få ut betydligt mer energi. Vi behöver ta vara på alla sätt vi kan att få ut energi CO2-snålt.

Permalänk
Medlem

Angående att kärnkraften inte är lönsam beror på hur man ser på det. Ur ett företags perspektiv där man investerar dyra pengar för att balansera prisnivån till det lägre så innebär det ju att man inte tjänar lika mycket på varan/tjänsten man levererar. Men är det en förlustaffär där elbolagen kommer gå back i form av negativ balansrapport? Svaret på det vet vi väl alla. Det handlar om att man vill tjäna så mycket pengar som möjligt till så få investeringar som möjligt. Är det bra för statskassan och elbolagen? Svar Ja. Är det bra för elektrifieringen och klimatet? Nix. Sen har Bolund mage att påstå att om man väntar så kommer omställningen bli ännu dyrare. Tror fasen det om nu någon vill ta risken med nuvarande energipolitik.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Vissa punkter är kanske lite cherrypicking från min sida. Överlag var det ett bra inlägg.

Skrivet av didrix:

1. Uinper/fortum bedömde att oskarshamns 3e reaktor skulle kunna köras till någonstans 2060-talet, startade 1985... Inte några 30 år. Du har helt enkelt jättefel här, när det pratas kärnkraft brukar man snacka 60-80 år. https://www.energy.gov/ne/articles/whats-lifespan-nuclear-rea...

Livslängden brukar väl räknas till ungefär 40 år men visst går det att köra längre och det borde de göra för det förändrar den ekonomiska biten rätt mycket.

Citat:

6. Japp driva vidare är billigt och reaktorer går att optimera som gjorts på flera av våra svenska reaktorer. Men ändå läggs de ner men absolut inte av marknads skäl utan politiska. Jag har haft lång mejlkorrespondens med högt uppsatta politiker ansvariga för sina partiers miljöfrågor i Riksdagen om detta och de har inte några andra motiv att komma med då. Jag har även annan insiderinfo från vänner och släkt som jobbar på olika forskningsavdelningar med dessa frågor som kan belysa hur processerna har sett ut. Finns även rapporter från både uniper och vattenfall där de ställer sig positiva till nybyggnation,.

Vad baserar du det här på? Vattenfall påstår något annat.
https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/nyheter/201...

Skrivet av Vattenfall:

Stängningsbeslutet var affärsmässigt då Vattenfall fann det ekonomiskt ohållbart att driva Ringhals 1 och Ringhals 2 vidare.

Citat:

8. Fast med kärnkraft vet du hur mycket du har så det blir enkelt reglerat med vattenkraft. Det du skriver är argument mot intermittent kraft inte kärnkraft. Viss reglerbarhet finns dessutom i kärnkraft och används i Frankrike men det är sparsamt. Överproduktion vid vissa tillfällen blir ett extremt mycket större problem med intermittent kraft. Speciellt med den intermitterna kraftens urusla kapacitetsfaktor då krävs väldigt mycket mer installerad effekt och stundom stor överproduktion för att täcka behovet hela tiden.

30-50% kapacitetsfaktor skulle jag ändå inte kalla urusel.

Citat:

När man räknar måste man räkna in allt sk, systemkostnader, i kärnkraft finns alla kostnader redovisade.

Försäkringen eller snarare avsaknaden av en försäkring får staten stå för, så det är inte helt sant.

Citat:

Folk som är för väldigt stor utbyggnad av intermittent kraft brukar slarva med beräkningar och köra kWh mot kWh och kW mot kW, det är inte ärligt men visst de är billiga att bygga. Men sedan ska man lösa att ta hand om alla delarna efter dessa jättemaskiner. Det är inte helt lätt det heller. Du får väldigt mycket dyra investeringar i elnät med intermittent kraft men dessa behöver inte vindkraftsnissen bekosta och vill inte räkna med i sina kalkyler.

Vad är en väldigt stor utbyggnad av icke-planerbar kraft? Hur många procent motsvarar det?
Vad är det som de inte behöver bekosta? De betalar för stamnätet så du syftar på lagring eller andra kostnader antar jag?

Citat:

Dock är det extremt oetiskt mot framtida generationer att börja slutförvara nu när man eventuellt kommer kunna köra bränslet flera gånger och få ner lagringstiden mångfalt och dessutom kan få ut betydligt mer energi. Vi behöver ta vara på alla sätt vi kan att få ut energi CO2-snålt.

Det är billigare att använda nytt bränsle än att köra gammalt bränsle, uran är ganska billigt. Det kommer antagligen inte hända på ett bra tag innan de börjar köra gammalt bränsle. Oavsett om det blir genom upparbetning i Ryssland eller Frankrike eller om de lyckas göra en Gen IV som klarar det utan upparbetning.