Anmäl dig till Roborock Challenge!

Veckans fråga: Vad är ett moderkort värt?

Permalänk
Medlem

För min del hänger det mycket på vad jag ska ha datorn till, dvs vilken processor jag petar in i sockeln.
Speldator - inga problem att lägga över 1500 upp till 2000.
HTPC - helst under 1500, men troligtvis under 1200.

Samtidigt vill man ju inte köpa skräp heller.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Enligt mig är det typ en av de mest onödiga grejerna att slänga pengar på i hela datorn.

Finns ingen anledning till att gå över 1000-1500 ( MAX ) om du inte ska extreeeeeeeemöverclocka.
Har kört med mitt Gigabyte-itx moderkort i 3 generationer ryzen OCH kan ändå slänga in en 5600x om jag vill. Från Ryzen 1600 - 5600 för 1200 kr.

Har nog aldrig lagt mer än 1500kr på ett modertkort och hoppas jag inte blir tvingad att göra så i framtiden.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Vad köpte du för övriga komponenter om du la ner så mycket på ett moderkort?

En i7-7820X cpu, 1070-grafikkort, samsung 950 PRO ssd, billig fractal design låda, seasonic prime 750W Titanium, corsair vengeance minne (32 GB).

Då jag ville ha lite mer minneskanaler så blev det ett X299-kort och då hoppade priset på moderkortet genast upp. Processorn var dock betydligt dyrare än moderkortet så jag kan ändå tycka att det var någon form av balans mellan moderkort och processor.

Permalänk
Inaktiv

Inte mer än 2000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Nästa kort kommer inte att bli ett "gaming" med massa rgb osv, utan lutar mot ett ProArt.

Samma för min del. Har förbokat ett Asus ProArt nu, får se hur det blir med leveranstiden bara. Avsaknaden av vettigt ram-minne är dock ett problem.

Permalänk
Medlem

Oj har priserna dragit iväg så?

Mellan 1000-2000 Kr är rimligt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Föredetting

Jag undviker att betala i möjligaste mån, men brukar hamna någonstans runt 1 500 – 2 000 kronor för de kort jag köper.

Brukar bli ett enklare kort med den mest avancerade styrkretsen, men typ Asus Prime-serie blir det inte på ett tag igen efter att jag snittar upp mer än ett finger på I/O-skölden som var av kriminellt tunn och vass aluminium.

Har alltid tyckt att det är lite kul med billigare grejer oavsett. Exempelvis Asus P5K var riktigt bra, även om det var bland de billigaste korten. GA-P35-DS3 föll i samma kategori, det var på tiden när till och med Biostar hade bra moderkort.

Sedan har jag haft en uppsjö ROG-moderkort också, varav favoriten förmodligen var Rampage III Extreme. Där var behållningen funktioner för extremöverklockning, snarare än något annat.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag tillhör gruppen som är svårt ointresserad av massa features på moderkortet. Inte ens överklockning är helt ärligt ett måste längre, i ett läge där vi har såpass bra boost-funktioner. Ljudkort, Wifi, RGB, abnorma mängder faser och liknande är bara pengar i sjön för min del.

Det syns väl också på de moderkort jag kör i mina stationära datorer. Båda köpta enligt devisen "minsta möjliga investering för att få precis det jag behöver" - vilket dock tyvärr ibland innebär att jag trots allt får en del lull-lull, då det helt enkelt saknas vettiga modeller.

EDIT: Asrock B560M-ITX/ac gav jag tydligen 1 149 kr för, Asus Prime B450-Plus köpte jag för 799 kr.

Känner exakt samma, så länge det finns de portar jag är intresserad av så räcker det. 4 ram-slots, en sockel, lagom med i/o portar och slots...

Förstår inte alls varför man ska slänga tusenlappar i onödan på ’premium’

Alla mina moderkort (förutom P4 med sockel 478, billiga elektrolytkondingar är sämst) har hållit sen inköp tills nu utan att klaga

Permalänk
Medlem

1000-1500 och gärna lite oc möjligheter. Ska tilläggas att jag aldrig köpt nya MB, Cpu eller ram. Precis uppgraderat med en 10900k, MB och 32GB RAM för 6000:-. Ska ersätta min 3770k som tuffat på länge med ett GTX 1070. Otroligt nöjd med den cpu:n. Överlevt delidd och överklockning till 4,8ghz. Men grabben får ärva till lite Minecraft och Lego-spel så kan jag titta in och bli lite nostalgisk.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Max 1000kr för ett budgetkort.
max 1500-2000kr för ett bra mellan-klass kort
3000-4000kr för ett lyxigt high-end kort.

Det är väl ungefär vad jag tycker är rimliga priser på moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Enligt mig är det typ en av de mest onödiga grejerna att slänga pengar på i hela datorn.

Finns ingen anledning till att gå över 1000-1500 ( MAX ) om du inte ska extreeeeeeeemöverclocka.
Har kört med mitt Gigabyte-itx moderkort i 3 generationer ryzen OCH kan ändå slänga in en 5600x om jag vill. Från Ryzen 1600 - 5600 för 1200 kr.

Har nog aldrig lagt mer än 1500kr på ett modertkort och hoppas jag inte blir tvingad att göra så i framtiden.

Är det b450-moderkort? Sitter själv på Gigabyte ab350-n itx och surar lite över att det aldrig verkade komma stöd för 5000-serien

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Kommer nog köpa för 0-1500kr beroende på vad som krävs för att få de utgångar jag behöver. Jag överklockar inget och enda jag gör med datorn är spelar och surfar.

Köpte mitt första "premiumkort" i samband med am4 det kostade 3000kr men känner inte att jag fått en bättre dator för det, kunde lika gärna kört ett b350 kort för 1100kr. Tidigare har jag alltid köpt billigaste jag kommit undan med.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag pröjsade tydligen knappt 1500 för mitt senaste, ett Asus Z170 Pro Gaming Aura. Det var visserligen ganska exakt fem år sedan, men då tyckte jag att jag tog i från tårna. För mig börjar det kännas ganska aj redan vid 2000-strecket ärligt talat.

De allra billigaste är inte lika trevliga att bygga med, men jag har inte behov av att ha absolut alla finesser det går att tänka sig heller. Hade någon riktig budgetmodell en gång som tog mig väldigt nära fullkomlig meltdown och som jag lyckades skära mig och skrapa mig på ett antal gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Är det b450-moderkort? Sitter själv på Gigabyte ab350-n itx och surar lite över att det aldrig verkade komma stöd för 5000-serien

Ja, det är ett: https://www.gigabyte.com/Motherboard/B450-I-AORUS-PRO-WIFI-re...

Lär kunna ta sin tid om det ens kommer till 350 :'( Håller tummarna för dig.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig snåla in på mobo igen. Köpte först ett Z390-F. Min 9900K stannade vid 4.6 med AVX och 4.8 utan. Böt till ett Maximus Hero, landade på 4.9 med AVX och 5.0 med. Ska man inte clocka så kan man absolut satsa på ett kort under 2000kr men annars är den bara dumsnålt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Avstängd

Nu var det ett tag jag köpte något sist men vill helst inte betala över 1500kr.
Vill ha minst 2 st m2:or, 4 minnesplatser, ett ok ljudkort och wifi men det är inget måste. Allt annat med snygga plastbitar och RGB skiter jag fullständigt i då lådan är stängd.

Räknar med att få betala minst 2000kr för en simpel bräda i framtiden och det är för jävligt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag försöker hålla mig runt 1000-1800kr för att hålla mig lite över medel, men kollar främst efter hur många portar/utgång det har för att fylla mina behov.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Frågan är ju inte så enkel, beror ju på vad det är för dator man bygger, jag spenderade mer pengar på ett moderkort när jag byggde mitt senate bygge med en Threadripper 3960X än vad jag lagt på datorer som jag byggde när jag enbart spelade.

Nu tänker jag inte bara på att plattformen för Threadripper är dyrare utan hur mycket jag är villig att lägga utöver det "billigaste" alternativet.

Sedan beror det ju också på vad datorn ska används till, bus och lek eller en drivande faktor till ens privata inkomst.

Så beror helt enkelt på vad datorn ska användas till.

Permalänk
Medlem

Köpt ett par ROG-plattor senaste 10 åren, 2500-3000 kr tror jag de har kostat styck. Gillar inte RBG och sånt men jag fick redan i tonåren intrycket att det är bra att spendera lite på moderkortet för stabilitetens skull. Kommer garanterat köpa instegsmodell nästa gång dock nu när priserna är så galna.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Snusfri
Skrivet av joakim99:

Samma för min del. Har förbokat ett Asus ProArt nu, får se hur det blir med leveranstiden bara. Avsaknaden av vettigt ram-minne är dock ett problem.

Inväntar 32GB dimms innan jag beställer, hoppas att man inte får vänta allt för länge.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Hade jag inte velat ha alternativet att köra ITX, även om mina chassin är ATX och µ-ATX, så hade jag nog max lagt 1500, men vill man ha hyfsat kylning på ett ITX så verkar det dra iväg lite mer i nuläget, så upp till 2000kr då.

Frun skaffade en 5600x med ett ASUS ROG Strix B550-I nyligen, som då låg på 1689kr, vilket ändå var 300kr rabatt... Ångrar lite att jag inte slog till då jag också, men det blir väl Black Friday för min del.

Vi satt bägge två på gamla i5-4590 (icke K), men hon har iaf ett 1070 som GPU, medan jag får klara mig med ett HD7850, då jag inte hann med att uppgradera innan först mining-boomen och sen COVID och allt annat.

Förr var det ju vettigt med både extra PCI-express för att ha möjlighet till dubbla grafikkort, även om jag aldrig kört det, samt fler än 4 SATA och kunna uppgradera minnet.
I nuläget känns det dock onödigt med något större än ITX, särskilt när jag flyttat ut alla hårddiskar och optiska läsare till Fil-PCn som har ett Sabertooth 990FX ATX.
Dessutom kan man ju slänga på två M2-enheter utöver de fyra SATA nu, så där är det ju verkligen inga problem.
Antal USB-portar är ju färre å ena sidan, men å andra sidan använder jag hubbarna i mina skärmar för att koppla in webcam och sånt, så där räcker det bra också.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Betalade 2190 för mitt nuvarande för två år sedan. Dyraste moderkort jag någonsin köpt och det är väl där någonstans jag tycker smärtgränsen går. Moderkortet jag köpte innan 2011 kostade strax under 2000 då och räknar man om värdet så är det i princip samma pris.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Egentligen ligger min gräns runt 800:- men man har ju vant sig så jag är beredd på 1300:- och kanske upp till 1500:- om jag känner att det verkligen har något extra.

Kan på rak arm inte komma på någon feature som jag är beredd att lägga 3000:- på när det gäller moderkort, är inte en tillräckligt avancerad användare.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Detta är en väldigt konstig fråga att ha förutvalda svar på. Jag gick tillbaka och kollade vad moderkortet kostade som jag köpte i Maj 2020 för 4199kr. Så det blev 4000kr och upp, tydligen är det jag och 27 till i skrivande stund. Jag köpte en ASUS PRO WS X570-AC.

Permalänk
Skrivet av superapan:

Z690 m-ITX jag beställt gick på FEM TUSEN KRONOR. Jag dör.

Jag har en förbeställning på processor men kommer låta den ligga här hemma och samla damm tills det dyker upp lite mer "rimliga" m-itx kort. Hoppas det dyker upp lite fler alternativ inom inte alltför lång tid. För m-itx går min smärtgräns någonstans mellan 3-4000 kronor.

Permalänk
Medlem

Brukar oftast försöka hålla mig kring tusenlappen (+- 200kr). Skulle nog säga att smärtgränsen går kring 2000kr.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Nuvarande lade jag nog ut 2500 för. Men nästa kommer jag prispressa så mycket det bara går. Jag överväger att köra externt ljud längre fram, så ljuddelen på moderkortet skulle lika väl kunna skippas om det gick. RGB behövs inte, det har jag ändå stängt av.
Behöver bara ett moderkort med stabilt uefi och bra med interna anslutningar.
Saknar den tiden då man själv fick välja ljudkort och nätverkskort.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Så lite som möjligt för att få de portar och funktioner jag behöver.
Svårt att sätta en siffra på

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Beror väl på vad datorn ska användas till (surfdator till server), hur länge man räknar kunna använda kortet (sockelns förväntade livslängd ), om det ska överklockas eller eftersträvar tyst system (kraftförsörjning, kylarrangemang) och vilka övriga funktioner man vill ha (blåtand, wifi, ljudkrets mm). Om nu tar rikligt påkostat kort med ny chipset och sockel som gör rejäl skillnad från tidigare generationer så ligger nog max runt 3500kr men då ska det vara bra grejer. Surfdator max 1000.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Detta är en väldigt konstig fråga att ha förutvalda svar på. Jag gick tillbaka och kollade vad moderkortet kostade som jag köpte i Maj 2020 för 4199kr. Så det blev 4000kr och upp, tydligen är det jag och 27 till i skrivande stund. Jag köpte en ASUS PRO WS X570-AC.

Nu är vi 32, håller mig generellt under 2k (servern, och htpcn) men blev ett C8 Hero wifi till gamingriggen

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome