Permalänk
Medlem

WiFi förstärkare

Hej!

Jag har precis blivit sambo och fått flytta min dator ut i vardagsrummet. Problemet jag har då är att jag vill inte dra en kabel genom hela lägenheten från routern som står i sovrummet.

Jag då köpt en billig (förlängare)? Där jag har kopplat in ena i ett el uttag bredvid routern och den andra vid ett uttag under datorn. Sedan en ethernet kabel mellan router och förlängare i uttaget där samt en kabel från förlängaren som går till datorn.

Det fungerar sådär får ut ca 60 Mbit på min 1000 Mbit lina jag har. Men det är kanske för att man köpt nån billig produkt.

Problemet jag har dock är att min wifi signal i vardagsrummet till tvn är dålig pga betongväggar i lägenheten.

Finns det någon nyare förlängare som samtidigt förstärker wifi signalen i vardagsrummet och som går att koppla en ethernet kabel in i datorn samtidigt för extra hastighet till datorn när man spelar osv. Och denna ska då kunna förstärka wifi signalen samtidigt som datorn kör på via ethernet kabel.

Hoppas det inte blev för rörigt och att ni förstår vad jag menar.

Permalänk
Medlem

Jag har inte så mycket att komma med annat än att jag haft ett par olika powerlines (internet genom elledningen) och jag märkte ganska snabbt att de hastigheterna som företagen skriver på kartongen är drömsiffror som knappt ens nås i teorin.

Jag kommer inte ihåg exakta siffror men för exemplets skull så kan vi säga att jag först köpte en som skulle klara av 100 mbit/s vilket var lika snabbt som mitt internet. Men jag fick bara ut en liten bråkdel av det. Provade en som skulle klara ~400 mbit/s och då gick det bättre men jag nådde inte riktigt hela vägen till att mätta min 100-lina.

Jag slog då på stora trumman och köpte en av de dyrare som skulle klara 2 gbit/s eller något liknande. Då gick det jättebra att mätta min lina och när jag bytte till 250/250 så klarade den även av det också.

Det jag vill ha sagt i min nattyra är… För mig och många andra går det att få höga hastigheter men man måste köpa ”onödigt” bra produkter. Observera dock att det inte garanterar att det funkar för dig.

Angående din fråga så finns det powerlines med inbyggt wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Hej!

Jag har precis blivit sambo och fått flytta min dator ut i vardagsrummet. Problemet jag har då är att jag vill inte dra en kabel genom hela lägenheten från routern som står i sovrummet.

Jag då köpt en billig (förlängare)? Där jag har kopplat in ena i ett el uttag bredvid routern och den andra vid ett uttag under datorn. Sedan en ethernet kabel mellan router och förlängare i uttaget där samt en kabel från förlängaren som går till datorn.

Det fungerar sådär får ut ca 60 Mbit på min 1000 Mbit lina jag har. Men det är kanske för att man köpt nån billig produkt.

Problemet jag har dock är att min wifi signal i vardagsrummet till tvn är dålig pga betongväggar i lägenheten.

Finns det någon nyare förlängare som samtidigt förstärker wifi signalen i vardagsrummet och som går att koppla en ethernet kabel in i datorn samtidigt för extra hastighet till datorn när man spelar osv. Och denna ska då kunna förstärka wifi signalen samtidigt som datorn kör på via ethernet kabel.

Hoppas det inte blev för rörigt och att ni förstår vad jag menar.

Nej det finns ingen produkt som fungerar för spelande. Du måste dra en kabel. Drar du en kabel kan du köpa en accesspunkt som har inbyggd switch, dvs 2 ethernetportar så att du kan koppla in datorn med kabel och ha en vettig wifi.

Beroende på router kan detta göras sömlöst med roaming eller så bör man göra 2 separat wifi-nät.

Permalänk
Samsung Sverige

Ethernet över elnätet hemma brukar vanligtvis fungera bra om dom två olika uttagen du använder sitter på samma fas. Är dom däremot på olika faser i kombination med att jordningen är sådär i elanläggningen så kan det vara väldigt varierande hastighet och kvalitét på uppkopplingen.

För att svara på din fråga så finns det helt klart routrar som är kraftfullare än vad du troligen har, men mest troligt så finns det nog ingen router som kan ta sig genom betongväggar. Det du söker är en accesspunkt men likaså där så kan man inte trolla fram en bättre WiFi-signal, troligtvis lär du inte få en imponerande hastighet på nätverket.

Kolla över om du inte kan klamra en ethernetsladd genom rummen. Oftast så går det att gömma kabeln om man är lite kreativ.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Jag får undersöka saken vidare, det viktigaste är att hitta en som kav leverera internet genom el uttaget och kanel samtidigt som den förstärker wifi signalen i lägenheten om jag sätter den i ett el uttag i vardagsrummet.