Permalänk

fritidsintressen som student?

halloj
jag flyttade till en studentort för 3 månader sedan och började plugga civ ing. och tycker helt ärligt att det är riktigt tråkigt, inte själva ämnena i sig, de känns väl okej än så länge. men allt runtomkring, jag känner att jag har fastnat i studentrummet. jag är iofs rätt introvert och känner inget behov att träffa en väldans massa människor osv, men då och då gör jag gärna det för att inte bli helt knäpp. jag måste börja göra något. träna har jag inget intresse av egentligen, har gjort det periodvis men finner det inte så väldans underhållande och brukar tappa intresset efter några månader. jag gillar att meka bilar, bygga högtalare, bygga radiostyrda drönare osv. saker som alla är ganska tekniska men också dyra. inget av detta kan jag hålla på med som student. jag känner att det även blir svårt att hitta motivationen till skolan om man inte gör nånting man verkligen tycker är roligt. vad gör ni studenter på fritiden? förutom att festa och plugga då :P.

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla vad studentkåren har för aktiviteter. Där jag pluggade fanns det allt möjligt, vi var ganska många som var med på brädspelskvällar och ännu fler som var med på chillkvällar med typ Mario Kart-turneringar och våfflor. Allt måste inte vara fest om man inte lockas av det Bor du i studentområde kan det finnas grupper där också. Träning fick jag personligen upp intresset för men det har du ju redan täckt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HickeHiskelig:

vad gör ni studenter på fritiden? förutom att festa och plugga då :P.

Spela dator.
Spela discgolf.
Dricka sprit med vänner.

Plugg är inte fritid

Permalänk
Medlem

Prova på allt möjligt. Exempelvis dans. Fega inte ur. Det viktiga är att försöka. Det är ytterst sällan jag ångrar något jag gjort. Däremot ångrar jag mycket jag inte gjort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

halloj
jag flyttade till en studentort för 3 månader sedan och började plugga civ ing. och tycker helt ärligt att det är riktigt tråkigt, inte själva ämnena i sig, de känns väl okej än så länge. men allt runtomkring, jag känner att jag har fastnat i studentrummet. jag är iofs rätt introvert och känner inget behov att träffa en väldans massa människor osv, men då och då gör jag gärna det för att inte bli helt knäpp. jag måste börja göra något. träna har jag inget intresse av egentligen, har gjort det periodvis men finner det inte så väldans underhållande och brukar tappa intresset efter några månader. jag gillar att meka bilar, bygga högtalare, bygga radiostyrda drönare osv. saker som alla är ganska tekniska men också dyra. inget av detta kan jag hålla på med som student. jag känner att det även blir svårt att hitta motivationen till skolan om man inte gör nånting man verkligen tycker är roligt. vad gör ni studenter på fritiden? förutom att festa och plugga då :P.

Skaffa en begagnad symaskin och lär dig använda den. Du kan laga kläder och med tiden även sy praktiska saker. Blir du riktigt skicklig kanske du även kan sy kläder från grunden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Finns det inte någon förening på högskolan som pillar med det tekniska du är intresserad av? Ofta kan dom väl få bidrag, och många verktyg och liknande som blir billigare när många delar.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Skaffa en begagnad symaskin och lär dig använda den. Du kan laga kläder och med tiden även sy praktiska saker. Blir du riktigt skicklig kanske du även kan sy kläder från grunden.

har funderat på något liknande faktiskt, att trycka vinyldekaler. inte för att man direkt kommer tjäna storkovan, men det hade kanske varit kul att försöka sälja via fb marketplace, etsy etc och se vad som händer

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Skrivet av ChipZ:

Finns det inte någon förening på högskolan som pillar med det tekniska du är intresserad av? Ofta kan dom väl få bidrag, och många verktyg och liknande som blir billigare när många delar.

inte en aning, studerar i umeå för den delen. jag har iallafall inte fått nys om nånting i stil med föreningar, utöver typ studentkåren än så länge. men det kanske finns

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

inte en aning, studerar i umeå för den delen. jag har iallafall inte fått nys om nånting i stil med föreningar, utöver typ studentkåren än så länge. men det kanske finns

Som andra redan har svarat gå med i en förening, det brukar finnas många olika sorter på universiteten. På Chalmers fanns det t.ex en robotförening, byggförening med tillgång till 3D-printrar mm, pyroteknisk förening, fotoförening, osv.

Hör med din studentkår om vad det finns för olika sorters föreningar:
https://www.umu.se/utbildning/universitetsstudier---sa-funkar...

Edit:
Även om du är introvert så försök ändå hitta några st kompisar i klassen att hänga med. Det är ganska stora fördelar att sitta och plugga med några andra mellan lektionerna vilket kommer göra att plugget kommer gå lättare. Kör man fast kan man fråga kompisen om han/hon har löst problemet, diskutera vad som är bra att ha med i inlämningen som ska göras eller hjälpa varandra i tentaplugget. Behöver ju inte hänga med dem varje kväll, men är ändå trevligt att ta nån öl eller liknande nån gång då och då också.

Permalänk
Avstängd

När jag pluggade så brukade jag ett par-tre till "spela" biljard på det lokala biljardstället.
Jag skriver "spela" eftersom ingen av oss var särskilt lysande på det. Vi var ungefär lika kassa så det fungerade fint att se varandra misslyckas helt

Permalänk
Medlem

Prova MTB eller skidor? Eller padel kanske?

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600