Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Dune.

Helt okej, men lite kort

Permalänk
Medlem

The Lord of the Rings: The Return of the King (Extended Edition), boy that's a mouthful
Skitfilm, liksom alla filmer i serien.

YEAH NO

Dold text
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

The hunger games - Bra dystopisk film med Jennifer lawrence. Spännande, sorglig och våldsam. 8/10

The hunger games:catching fire - Mer av samma. Lite seg i början men bra sen. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Senaste filmen som var bra (någon vecka sedan): I väntan på Jan Myrdals död.

Senaste filmen som var minst en timme för lång: It del 2, tycker fortfarande den gamla filmen är bättre än både del 1 & 2 av nyinspelningarna.

Permalänk
Medlem

Reminiscence imdb

Nick Bannister, a private investigator of the mind, navigates the alluring world of the past when his life is changed by new client Mae. A simple case becomes an obsession after she disappears and he fights to learn the truth about her

rörig skräpfilm 3/10

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av danwi:

Senaste filmen som var bra (någon vecka sedan): I väntan på Jan Myrdals död.

Senaste filmen som var minst en timme för lång: It del 2, tycker fortfarande den gamla filmen är bättre än både del 1 & 2 av nyinspelningarna.

Menar du miniserien från 1990? Var år och dagar sedan jag såg den, kanske ska se om den då.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Jag såg Moonrise Kingdom idag. Absurt bra och underhållande. En god familje film i sann wes andersson känsla, med ett gäng kändisar i biroller.

Sevärd, 9/10. Imdb 7,8.

Edit: Det var nog 5e gången. Fortfarande bra.

Permalänk
Medlem

The hunger games: Mockingjay 1&2 - Avslutningen på denna sagan. Lite sisådär. En del saker är ju bra som när katniss sjunger men vissa saker är ju bara otroligt utdragna och sega. Det känns som man rätt lätt hade kunnat göra en film av detta och det hade nog blivit bättre. 6/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Menar du miniserien från 1990? Var år och dagar sedan jag såg den, kanske ska se om den då.

Ja precis. Det tycker jag absolut du ska göra. Om man kan bortse från att alla effekter inte håller dagens standard (vet ej ens om det alltid är något att stå efter) så är Pennywise läskig i den filmen. Vilket varken jag eller mina barn (11 & 13) tycker om de nya filmerna. De nya byggde i min mening enbart på ”jump-scares”.

Permalänk
Avstängd

The Texas Chainsaw Massacre 3, godkänd skräckfilm.

Permalänk
Medlem

Kom precis hem från bion efter att ha sett Knackningar. Mycket sevärd svensk thriller, väl värd alla goda betyg den fått i recensioner (obs jag läste dem efter att ha sett filmen, en del av dem borde inledas med spoiler-varning, så se hellre filmen före ni börjar läsa om den). Lätt en stark 4:a från mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jutvify:

The Texas Chainsaw Massacre 3, godkänd skräckfilm.

Det är den från 1990? Texas Chainsaw Massacre har fått ett antal filmer, och nästa år kommer en till https://www.imdb.com/title/tt11755740/

Är själv lite svag för den från 2003 med Jessica Biel och "uppföljaren" från 2006 med Jordana Brewster. De är i alla fall rätt blodiga fast de rullar på i exakt samma spår som tidigare. Det är som att se om samma film lite då och då med nya skådisar.

Permalänk
Medlem

Såg Finch med Tom hanks på äppeltv-tjänsten. Fy farao vilken kass rulle. För att citera en DN-recensent som såg en annan mindre bra Tom Hanks rulle ”tom, tommare, Tom Hanks”…

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fulci:

Det är den från 1990? Texas Chainsaw Massacre har fått ett antal filmer, och nästa år kommer en till https://www.imdb.com/title/tt11755740/

Är själv lite svag för den från 2003 med Jessica Biel och "uppföljaren" från 2006 med Jordana Brewster. De är i alla fall rätt blodiga fast de rullar på i exakt samma spår som tidigare. Det är som att se om samma film lite då och då med nya skådisar.

Ja det är den från 1990. Favoriten är tvåan från 1986, har mycket humor.

Permalänk

L.A. Confidential, en film som lätt kunnat vara 1h längre.

Lika bra som jag minns den, 9/10

Permalänk
Medlem

Har kollat igenom Harry potter boxen(blue-ray) med ungarna igår och idag. Så länge sen jag såg dem filmerna. De håller fortfarande.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Netflix, The Last of the Mohicans 10/10.

Wes Studi!

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av elp:

Är tydligen väldigt unik om den åsikten om man ska tro alla som skrivit här i tråden samt på imdb...

Tja, jag kan förstå din inställning (även om jag själv gillade filmen skarpt); den slutar just precis där boken börjar ta fart. Första delen är mestadels världsbyggande. I boken så är Paul typ 12 år gammal eller därikring under hela handlingen i film 1. Sedan följer ett tidshopp på flera år innan historien fortsätter. Boken är - skulle då jag säga - väldigt episk, och mycket välskriven; du borde läsa, tycker jag.

Nu har jag i och för sig själv inte läst den på ett kvartssekel typ så intryck kan ju förändras - exempel: började nyss titta på Lethal Weapon på HBO Max (jävligt bra bildkvalitet i 4K/HDR!), och jösses satan typ... Filmen har ju åldrats som fan! Tittade i helgen som var på ur-Predator med farsan (ännu ett steg i att utbilda honom i klassiska actionfilmer), och man märker egentligen knappt att det är en 80-talsrulle. Förutom skådespelarna, tugget om Sandinistas osv (som ju var ett ständigt återkommande begrepp på den tiden) och en del idag rätt risiga specialeffekter så känns den otroligt modern vad gäller klippning, musik, foto med mera. Den är SÅ jävla slipad, det är ingen dötid, inga bortkastade scener. Man förstår hur den kunde bli så otroligt stilbildande inom actiongenren.

Att nu däremot igen se Lethal Weapon för första gången sedan före millenniumskiftet förmodligen (eller iallafall väldigt tidigt 00) å andra sidan känns som när jag fick höra att pappan till två jättesöta tjejer jag en gång i tiden simtränade tillsammans med i min ungdom numera förvandlats till en konspirationsbesatt Trumptard. Det var som ett slag rätt i njurarna nästan... Den här filmen skulle INTE ha kunnat göras idag, och det har inte med PK att göra (även om - lol - det finns stora bekymmer där), utan för att den känns så jävla mossig bara helt enkelt. Hela produktionen har helt enkelt inte åldrats väl.

Schysst dock att återse Gary Busey under sin storhetstid, före han blev tokig på riktigt. Få kan gestalta en psykotisk mördare med sådan iskyla som han då kunde.

Skrivet av killawife:

Event horizon - Här snackar vi kvalitets-90 tals sci-fi skräckis. Både Morpheus och Brian de Bois-Guilbert gör ett utmärkt jobb och allt är faktiskt bra i den. Den får 9 Liberate tu temet ex infernises av 10.

Att du minns rollkaraktärens namn... Tittar du på Ivanhoe varje nyårsafton kanske?!

Event Horizon är ju kul på så sätt att den är en inofficiell Warhammer 40.000 fan-film, även om den är ganska B tycker då jag själv. Folk har dragit paralleller mellan WH40k:s lore och filmen i många år nu, och såg nu för en tid sedan att manusförfattaren och/eller regissören (är de en och samma) numera offentligt bekräftat att så är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Att du minns rollkaraktärens namn... Tittar du på Ivanhoe varje nyårsafton kanske?!

Event Horizon är ju kul på så sätt att den är en inofficiell Warhammer 40.000 fan-film, även om den är ganska B tycker då jag själv. Folk har dragit paralleller mellan WH40k:s lore och filmen i många år nu, och såg nu för en tid sedan att manusförfattaren och/eller regissören (är de en och samma) numera offentligt bekräftat att så är fallet.

Njae, jag hade det på tungan men var tvungen att googla faktiskt. Jag kan tänka mig att det finns likheter mellan dessa.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

1917 igår på projektorn ! Wow vad bra filmad blev lite chockad!

9/10

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Netflix, The Last of the Mohicans 10/10.

Wes Studi!

*amen* Fast jag sätter 9/10. Tiopoängaren finns inte i min värld än. Några har varit nära. Dansar med Vargar, Amadeus och första Matrix utöver "Mohikanen". (Självklart glömt av ett flertal filmer till som varit nära.)

Dune (2021) 8/10. Gillade den skarpt. Ser rejält mycket fram emot tvåan. Har en fet mancrush på Jason Momoa. Gillat honom skarpt sedan Stargate Atlantis. Tyckte han var bra skådis redan där.

Edit: Irriterande skrivfel.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

1917 igår på projektorn ! Wow vad bra filmad blev lite chockad!

9/10

Bra bild. Den tappade mig på vissa delar som kändes overkliga och hur det hängde ihop.

Är ingen film
Den osannolika mördaren
Robert Gustafsson i riktigt bra serie. Solklart bästa svenska serie bara tråkigt att det var bara 5 avsnitt.

Permalänk
Medlem

Såg Dune för ett par dagar sen. Vad skall jag säga? Snyggt filmad som bara den, otroliga ljudeffekter. Men.....jag vet inte. Handlingen var ytterst torftig och förutsägbar.
Fick verkligen ingen känsla alls för historien. Är jag nyfiken på hur prinsen skall lösa detta? Nej. Kommer han att lösa det? Såklart.
Som en karbonkopia på Star Wars utan lasersvärd, och jag gillar inte Star Wars heller.
Jag vet att jag låter besviken...och det är jag faktiskt. Hade sett fram emot den här filmen.
Jag skall faktiskt ge den en chans till bara för att se om jag missat något.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Kommer han att lösa det? Såklart.

Jag hoppas de filmatiserar mer än bara första boken, jag tror många skulle bli förvånade över om/hur vår hjälte löser problemen på Arrakis och i Galaxen.

Skrivet av KingCobra:

Som en karbonkopia på Star Wars utan lasersvärd,

Oboy, du känner dig modig idag märker jag, jag fixar popcornen medans du kollar upp hur man får skyddad identitet.

Dune kom nämligen ut mer än tio år innan Star Wars och Lucas har själv sagt att han tog mycket inspiration från Dune. Känsligt ämne hos vissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Såg Dune för ett par dagar sen. Vad skall jag säga? Snyggt filmad som bara den, otroliga ljudeffekter. Men.....jag vet inte. Handlingen var ytterst torftig och förutsägbar.
Fick verkligen ingen känsla alls för historien. Är jag nyfiken på hur prinsen skall lösa detta? Nej. Kommer han att lösa det? Såklart.
Som en karbonkopia på Star Wars utan lasersvärd, och jag gillar inte Star Wars heller.
Jag vet att jag låter besviken...och det är jag faktiskt. Hade sett fram emot den här filmen.
Jag skall faktiskt ge den en chans till bara för att se om jag missat något.

Läs böckerna istället om du inte hänger med i de fakta som presenteras i filmen.
Väldigt bra bokserie som riktar sig till vuxna mer än barn.

Det är snarare Star wars som är en kopia av Dune eftersom boken kom ut -65.

OT:
Hitman's wife's bodyguard 2/5
Inte speciellt bra.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Som en karbonkopia på Star Wars utan lasersvärd, och jag gillar inte Star Wars heller.

Bra koll på läget

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

På tal om filmer som utspelar sig på en väldigt begränsad plats (för att gå tillbaka till en tidigare diskussion) så såg jag av en slump en sådan film igår.

Rope - https://www.imdb.com/title/tt0040746/

En film av Hitchcock där två män begår ett mord i sin lägenhet av den enkla anledningen för att de kan. För att bevisa sin överlägsenhet bjuder de sedan in till fest direkt efteråt. Starkt fokus på dialoger som håller än idag. Hela filmen håller faktiskt riktigt bra än idag. Jag gillar äldre filmer men normalt sett brukar det alltid finnas ett par scener man fnissar lite till för att det känns så gammalt men inte i den här, den hade inte känts mer modern ens om den gjorts idag. Bortsett från de två små scener som innehöll våld, om man ens kan kalla det för våld.

Hela filmen utspelar sig i en lägenhet och nästan i realtid.

En stark åtta får den av mig!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Bra koll på läget

Framför allt så blev det tydligt när man kikade på Dune hur mycket har lånats från just Dune...och inte tvärtom

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Framför allt så blev det tydligt när man kikade på Dune hur mycket har lånats från just Dune...och inte tvärtom

Det förutsätter dock att man vet vilka år Dune och SW kom, något jag tror få gör.

Visst, lite klumpigt kanske att anta att SW var först men så konstigt är det inte, alla vet ju trots allt att originaltrilogin släpptes någon gång när Jesus var liten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Det förutsätter dock att man vet vilka år Dune och SW kom, något jag tror få gör.

Visst, lite klumpigt kanske att anta att SW var först men så konstigt är det inte, alla vet ju trots allt att originaltrilogin släpptes någon gång när Jesus var liten

Ja, det är ju enkelt att förstå varför många kommer tro att Dune inte är originell eftersom Lynch film kom ju först på 80-talet också.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR