Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Snart dags när man får lite fritid,
jag hittade den här guiden för vettiga inställningar https://www.polygon.com/guides/22765718/forza-horizon-5-begin...
Det intressantaste var att de föredrar 'simulation steering' följt av justering av kontrollerna för att få rätt känsla.

Jag har för mig att jag hade några liknande inställningar innan jag förlorade min sparfil i FH4 vilket hjälpte mycket i högre hastigheter,
men det intressanta är väl att de börjar med den linjära styrningen och gör den lagom olinjär istället för att fixa med standardstyrningen.

Permalänk

För er som sitter med "gamla" Xbox One X (INTE Series X eller S) så är FH5 ett nerköp om du inte plötsligt får lust att anpassa dig till 30 bilder i sekunden, eftersom det inte finns något "Performance" läge för denna konsol i FH5. Detta KAN ha tagit upp tidigare, men jag vill bara att alla ska veta detta. Sen tycker jag personligen att FH4-FH5 är en synnerligen ljummen uppdatering. Av det gameplay jag sett på tuben, så känns det "same, same" även om det är andra miljöer, bättre ljud (?), lite ändrad fysik (?) osv...

Någon som känner detsamma?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

40 medlemmar! Nu lyfter vi! Kan vi nå 50 för att sedan sakta men säkert klämma oss upp till 100

Ansluter mig snart! ett splinkas nytt 3070 TI dimper ner i brevlådan vilken dag som helst nu och G29an som egentligen är nerpackade i lådor (ska flytta inom några veckor) får komma fram igen 😁😁

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem

Sådär då har man byggt en flotta för online. Från klass D till S2.
Volvo 242 bakhjulsdriven i B klass är spännande, underskattat monster trots den värdelösa accet på grus och vatten.

Redo att lira efter arbetstid idag ifall nån är på!

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats installera från Xbox på Win11 med Gamepass?

Visa signatur

"Det som inte för något ont med sig är inte heller gott nog"

Permalänk
Medlem

Nu har jag lyckats snygga till klubben med bland annat logo. Tips för kryssboxare: i Xbox Console Companion kan man hantera klubbar och dylikt på PC utan att behöva installera spelen på datorn också. Att föra över bilder till Xbox är krångligare än man kan tro...

Permalänk
Lego Master

Jag satt och kollade igenom de olika miljöerna Forza Horizon-spelen har funnits i genom åren (bara spelat 4 o 5 själv).
Vore det inte koolt med ett Forza Horizon Nordic? Kala fjäll, tallskogar, höga kusten, svenska rallyt...kan även slänga in lite norska fjordar och rapsfält bara för att få lite omväxling.
Jag menar, från landet som har åstadkommit allt från Volvo 240, Saab 900 Turbo till Koenigsegg och det tidigare nämnda svenska rallyt. Det känns givet.

Kasta in några set pieces med Viggen så är vi hemma.

EDIT:
En radiokanal med ABBA och lite nyare svenskproducerad internationellt erkänd musik. Dolda gliringar till välkända svenska märken som IKEA. I mean it's all there!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Har skickat till SweClockers klubben!
Heter Holonyaa i spelet

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

grabbens i5 3570k / GTX 1080 verkar inte riktigt orka med. Även på lägsta settings får den fps-drops och strömningsproblem från disk, förmodligen pga dålig throughput i CPUn.
Har vi några funderingar på lösningar? Alla drivrutiner är uppdaterade och i5an är 20% AI OCad.

Jag hade liknande problem med en 4790K @ 4.8GHz samt ett 3060Ti.
Jag gjorde en optimized default i BIOS, d.v.s ingen överklockning alls och minnen @ 1333...

Får fortfarande lite stutter men det är klart spelbart nu iaf.
Kör allt på High med v-sync och låst till 48 fps
Det är det bästa jag lyckats med hittills, får hoppas det kommer någon patch som optimerar lite.

Lista över known issues:
https://support.forzamotorsport.net/hc/en-us/articles/4409616...

Permalänk
Medlem

Testade imorse auto settings rekommenderade present ultra. Flyter i 100-130 fps med laptop i sign i 1080p. Inga stutter. Positivt överraskad 🤩

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Falcon:

Jag hade liknande problem med en 4790K @ 4.8GHz samt ett 3060Ti.
Jag gjorde en optimized default i BIOS, d.v.s ingen överklockning alls och minnen @ 1333...

Får fortfarande lite stutter men det är klart spelbart nu iaf.
Kör allt på High med v-sync och låst till 48 fps
Det är det bästa jag lyckats med hittills, får hoppas det kommer någon patch som optimerar lite.

Lista över known issues:
https://support.forzamotorsport.net/hc/en-us/articles/4409616...

Many thanks brother. Ska se vad jag kan få till senare, men jag är helt enkelt rädd att den CPUn gjort sitt för AAA-spel från och med nyss. FH4 funkar förvånansvärt bra på den dock, han har en 27" 1080p 144hz-skärm, som får det att flyta riktigt fint.
Men 5an? It's a nope. Sad, sad day.

ELLER. Så tar pappa det som ett tecken på att det är dags att kicka upp min rigg till 12th gen Intel och kastar min 8600k på grabben.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av dacieed:

Någon som lyckats installera från Xbox på Win11 med Gamepass?

Var inga problem för mig, preloada spelet i lördags med Windows 11 via Xbox appen och Gamepass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Snart kommer de! Pre-load 1:a eller 2:a november! HAJP!

Edit: Nu finns det en Club för Sweclockers medlemmar på FH5 förkortning [Swec].

Grymt

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur många som kan vara med i samma convoy? Hade varit kul att cruisa runt ett helt gäng och göra diverse shenanigans

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Någon som vet hur många som kan vara med i samma convoy? Hade varit kul att cruisa runt ett helt gäng och göra diverse shenanigans

Jag läste något om upp till 12 spelare samtidigt i en convoy, minns dock inte exakt vart det var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Sådär då har man byggt en flotta för online. Från klass D till S2.
Volvo 242 bakhjulsdriven i B klass är spännande, underskattat monster trots den värdelösa accet på grus och vatten.

Redo att lira efter arbetstid idag ifall nån är på!

Jag försökte styra upp något liknande, fick inte till det, bilen gick som en påtta skit. skulle du kunna skicka vad du har för tuning lite ungefärligt bara.

Camber och antirollbaren, skall den vara lägre på framaxeln än bakaxeln? Dampning och spring får jag inte till heller.. Vill man ha den hårdare fram för att få bättre styrning?
På en B-klass bil finns ingen anledning att ha vinge/spoiler?

Försökte få ordning på en Mustang med men får ej fart i grejerna, om man jämför med AIn som verkar ganska linjär.

Visa signatur

Hey boiy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnoj:

Jag försökte styra upp något liknande, fick inte till det, bilen gick som en påtta skit. skulle du kunna skicka vad du har för tuning lite ungefärligt bara.

Kan kolla ikväll!
Men min B-klass tuning behövs ingen broms, man bestämmer bara hur bred sladd man tänkt göra i svängarna.
Tyvärr blir jag oftast utklassad av 4x4 bilarna på grus, på asfalt kommer jag ikapp. Blev väl snitt 2-5e plats igår vid ett par körningar. Men rolig att köra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

ELLER. Så tar pappa det som ett tecken på att det är dags att kicka upp min rigg till 12th gen Intel och kastar min 8600k på grabben.

Perfekt argument mot frugan.
Både son och man står eniga.

She never had a chance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnoj:

Jag försökte styra upp något liknande, fick inte till det, bilen gick som en påtta skit. skulle du kunna skicka vad du har för tuning lite ungefärligt bara.

Camber och antirollbaren, skall den vara lägre på framaxeln än bakaxeln? Dampning och spring får jag inte till heller.. Vill man ha den hårdare fram för att få bättre styrning?
På en B-klass bil finns ingen anledning att ha vinge/spoiler?

Försökte få ordning på en Mustang med men får ej fart i grejerna, om man jämför med AIn som verkar ganska linjär.

Denna bild kanske hjälper

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnoj:

Jag försökte styra upp något liknande, fick inte till det, bilen gick som en påtta skit. skulle du kunna skicka vad du har för tuning lite ungefärligt bara.

Camber och antirollbaren, skall den vara lägre på framaxeln än bakaxeln? Dampning och spring får jag inte till heller.. Vill man ha den hårdare fram för att få bättre styrning?
På en B-klass bil finns ingen anledning att ha vinge/spoiler?

Försökte få ordning på en Mustang med men får ej fart i grejerna, om man jämför med AIn som verkar ganska linjär.

HokiHoshi har en bra tuning guide om man känner sig lite vilsen.
https://youtu.be/wkHNIBBw6Tw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swejay77:

HokiHoshi har en bra tuning guide om man känner sig lite vilsen.
https://youtu.be/wkHNIBBw6Tw

Man kan även utgå från de "färdiga" tuningarna och slipa utifrån dessa till sin körstil.
Det kostar ju en slant spelpengar men pengar är till för att användas.

Permalänk
Medlem

Haft det ett par dagar och kan inte rekommendera att köpa spelet idag pga för mycket buggar :/
Bil spel som ratt å pedal gör att det crashar...

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Lego Master

Oväntat nog är min favoritbil hittills Ford Puma FE. Trimmad till topp (S2 950-nånting) och går som en gokart på fultjack. Alltså den är helt oresonligt rolig att köra, enda problemet är att den "bara" går i 332km/h.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Oväntat nog är min favoritbil hittills Ford Puma FE. Trimmad till topp (S2 950-nånting) och går som en gokart på fultjack. Alltså den är helt oresonligt rolig att köra, enda problemet är att den "bara" går i 332km/h.

Den är ettrig. Har den som S1 rallybil, funkar väl sådär men kul att köra!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Emma242:

Den är ettrig. Har den som S1 rallybil, funkar väl sådär men kul att köra!

Nej, jag brukar inte köra race med den, men den är definitivt min go-to när jag ska ta mig från A till B.
Råkade hamna i drift-zonen på vägen upp till calderan i den, fick ihop flera hundra tusen poäng innan jag körde lite för långt utanför flaggorna i en av de sista kurvorna och tappade allt. ^^

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Har hamnat i ett läge där saker antingen är för lätt eller svårt. Osäker på rak arm vilken svårighetsgrad det är på avatars.
Samt så har jag märkt att jag har väldigt svårt med bakhjulsdriva bilar.
Har stängt av alla hjälpmedel som abs, traction control, stabilty control. Detta passar mig perfekt när jag har en fyrhjulsdriven bil, riktigt härlig känsla. Men så fort det blir bakhjulsdrift så är jag som Bambi.

Jag har framför allt stora problem med Goliath eventet, jag hänger med bra första halvan men sen händer det något och alla bara bränner förbi mig på raksträckor!

Tips från coachen?

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Har hamnat i ett läge där saker antingen är för lätt eller svårt. Osäker på rak arm vilken svårighetsgrad det är på avatars.
Samt så har jag märkt att jag har väldigt svårt med bakhjulsdriva bilar.
Har stängt av alla hjälpmedel som abs, traction control, stabilty control. Detta passar mig perfekt när jag har en fyrhjulsdriven bil, riktigt härlig känsla. Men så fort det blir bakhjulsdrift så är jag som Bambi.

Jag har framför allt stora problem med Goliath eventet, jag hänger med bra första halvan men sen händer det något och alla bara bränner förbi mig på raksträckor!

Tips från coachen?

Om du kör med skador på "simulation" (eller vad de kallar det) så är det troligen däck du kör slut på under Goliath eftersom det är ett så pass långt event.

Edit/Tillägg: Eftersom AI:n inte drabbas av slitna däck så blir helt enkelt tipset att helt enkelt stänga av den inställningen när du kör de riktigt långa racen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus K:

Om du kör men skador på "simulation" (eller vad de kallar det) så är det troligen däck du kör slut på under Goliath eftersom det är ett så pass långt event.

Jo jag stängde av simulation efter mitt första försök men upplevde ändå samma sak, att jag blir helt kass efter hälften =(

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Lego Master
Skrivet av issue:

Samt så har jag märkt att jag har väldigt svårt med bakhjulsdriva bilar.
Har stängt av alla hjälpmedel som abs, traction control, stabilty control. Detta passar mig perfekt när jag har en fyrhjulsdriven bil, riktigt härlig känsla. Men så fort det blir bakhjulsdrift så är jag som Bambi.

Jag hatar också bakhjulsdrivna bilar, överlag. De går inte att kontrollera om man är van vid framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Om jag verkligen MÅSTE kan jag hanka mig genom ett race med en Mustang eller liknande, men jag kommer aldrig välja RWD över AWD.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Verkar funka bra efter ca 4 timmar spelat!
Inga större buggar eller prestanda problem
Favorit bilen för närvarande är Mercedes-Benz E63 AMG "Brabus 800"
Går ruskigt bra!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR