El är spännande och skrämmande

Permalänk
Avstängd

El är spännande och skrämmande

Eld brukar sägas vara ett av människans viktigaste "uppfinningar" (eller snarare upptäckter?) då det är vackert, varmt och även farligt. Elektricitet skulle jag också säga är en av människans viktigaste "upptäckter" då det är spännande och även riktigt skrämmande. Jag skulle vilja påstå att det är mer skrämmande än eld på grund av hur plötsligt det kommer och försvinner.

Nyligen såg jag en "meme compilation video" där vid 05:07 (klicka på videon nedan så tas du dit direkt) tiden fick se vad som såg ut att vara ett proppskåp(?) eller annan elcentralgrej där det sprakade på rejält vilket såg ut som att kunna bli brand närsomhelst:

(länkningen tar dig direkt till 05:07 tidpunkten)

Detta gjorde mig då nyfiken på att utforska el mer och jag fann exempel på varför man skall vara kvalificerad elektriker innan man pysslar med elinstallationer:

(videon verkar vara demonstration av "elblixt" eller "elexplosion")

I detta klipp klipps elkabel vilket orsakar en ljusbåge på grund av spänningen om jag förstått korrekt vid 00:36:

Till sist fann jag kompilering av elektricitetsexplosioner vilket på video ser coola ut men precis som bilolyckor så är de alltid obehagliga att se på riktigt:

Jag bara kände för att påminna mig själv och andra om att respektera el då det är det den värsta formen av "plötsligt händer det" som kan drabba en! Vad är din relation till el utifrån dina erfarenheter med el?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Ångrar inte en sekund att jag valde elkraftbranchen. Obegränsat med saker att lära sig och väldigt fräna grejer

Permalänk
Medlem

Jag har skalat ledningar som suttit väggen inte en, utan två gånger. Sista gången från en trappstege. Hade jag inte landat i soffan hade jag åkt med ryggen först i ett bord och fått ännu mer inihelvete ont än vad jag fick.
Fixar fortfarande en del elgrejor själv men är jävligt noga med att testa och mäta att strömmen är av om inte sladden ifråga går att dra ut!

Permalänk
Medlem

Jag jobbar med högspänning. Det var häftigt i början men nu handlar det mer om att överleva på arbetet så man kommer hem varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Jag jobbar med högspänning. Det var häftigt i början men nu handlar det mer om att överleva på arbetet så man kommer hem varje dag.

Ute på linjen med induktionsrisk eller är det för pressat tempo? Elsäkerhet är sjukt viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Ute på linjen med induktionsrisk eller är det för pressat tempo? Elsäkerhet är sjukt viktigt.

Du kan ha världens lugnaste jobb, det krävs ändock endast ett misstag för att du ska dö. Oavsett arbetstempo i denna bransch. Så att vara stressad är skitsamma. Risken finns där ändå.

Och jag håller med. Elsäkerhet är viktigt.

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/y61qqFQJrik?t=395 Sista videon. Fåglarna visste att de skulle flyga iväg precis innan det small till.

Permalänk
Medlem

@AplAy Kanske du ska bli elektriker?

Ljusbågar beror på att en plasmakanal öppnas som leder ström. Det är faktiskt på samma sätt en elsvets fungerar.
Ljusbågar är väl i sig inte farligt, men högst oönskat. Finns ju en del intressanta exempel med väldigt långa som uppstår när man faktiskt vill bryta strömmen. Det och felbelastning är de största felen i större anläggningar skulle jag gissa.

Explosionerna man ser är ofta transformatorer som badar i olja (för kylning) där oljan blir upphettad och antänds, kanske av en kortslutning i en transformator spole eller överbelastning.

Vi har inte så mycket luftledningar i städerna längre, men är ju viktigt att röja kraftledningsgator mot träd som kan kortsluta.

I hushållsel har man ofta jordbrytare som ska upptäcka om strömmen försvinner nån annan väg och bryta. Dessutom finns säkringar som går sönder vid kortslutning m.m. gör de inte det kan ledare/kablar bli varma av strömmen som rusar genom dem.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Alltid varit fascinerad av el, fick mycket respekt för el när jag skulle byta en lampa, och strömmen var "av" i taket. Visst, brytaren var av, men jag fick ändå en stor stöt. El är inte att leka med, förutom när man slickar på ett 9V-batteri

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wasp:

Du kan ha världens lugnaste jobb, det krävs ändock endast ett misstag för att du ska dö. Oavsett arbetstempo i denna bransch. Så att vara stressad är skitsamma. Risken finns där ändå.

Och jag håller med. Elsäkerhet är viktigt.

Exakt det där som gör el så sjukt mycket mer skrämmande att arbeta med eld än. Elden kan du trots allt se och vad som kan antändas i närheten kan du också oftast se eller med hjälp av mätinstrument (t.ex. antändbara luktlösa ångor). Du har också chansen att släcka elden medan du aldrig har chansen att undvika en stöt när den väl kommer.

Elens interaktion med material, luften, temperaturen och miljön skapar också mer spännande ljud tycker jag medan eld som bäst kan skapa myskänslor i en fräsig julbrasa under skorstenen. Ljudet från elen tycker jag också visar att den skall inges en helt annan respekt.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Sötast

Enjoy the sound of the videos

Eller varför inte lyssna på den svenska varianten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

@AplAy Kanske du ska bli elektriker?

Ljusbågar beror på att en plasmakanal öppnas som leder ström. Det är faktiskt på samma sätt en elsvets fungerar.
Ljusbågar är väl i sig inte farligt, men högst oönskat. Finns ju en del intressanta exempel med väldigt långa som uppstår när man faktiskt vill bryta strömmen. Det och felbelastning är de största felen i större anläggningar skulle jag gissa.

Explosionerna man ser är ofta transformatorer som badar i olja (för kylning) där oljan blir upphettad och antänds, kanske av en kortslutning i en transformator spole eller överbelastning.

Vi har inte så mycket luftledningar i städerna längre, men är ju viktigt att röja kraftledningsgator mot träd som kan kortsluta.

I hushållsel har man ofta jordbrytare som ska upptäcka om strömmen försvinner nån annan väg och bryta. Dessutom finns säkringar som går sönder vid kortslutning m.m. gör de inte det kan ledare/kablar bli varma av strömmen som rusar genom dem.

Med tanke på det @Wasp berättade så är det inget jag vill sätta mig in i! Jag har alltid funderat dock beträffande kunskapsnivån mellan en elektriker och en "electrical engineer". Sistnämnda verkar hålla på med byggande där el används (kretsar, elektronikprodukter, med mera) medan elektriker tycks arbeta mest med "vanlig hushålls- & företagsel"? Fast jag kan tänka mig att vissa elektriker också kan åka ut på uppdrag att fixa elledningar vid elavbrott?

Ja, en explosion definieras väl lite i stil med något som antänds jättefort varav "explosionen" är trycket som skapas vid den snabba antändningen? Damm kan ju i princip "explodera" om det är tillräckligt mycket och mycket antändbart om jag förstått det hela korrekt.

Sedan har vi Ryssland och deras fantastiska självlärda elektriker. Jag vet inte vad personen här bads att göra men fel blev det:

Just Ryssland och Indien verkar ha riktigt tveksamma kunskaper om el eller kanske just elsäkerhetstänket?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

https://www.youtube.com/watch?v=TfygyWcD4OA

Enjoy the sound of the videos

Eller varför inte lyssna på den svenska varianten

https://www.youtube.com/watch?v=bslHKEh7oZk

Fast det är de bildade ljudvågorna som elektricitet skapar när det joniserar(?) luftens vattenmolekyler och liknande som är intressanta!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vituraz:

Ångrar inte en sekund att jag valde elkraftbranchen. Obegränsat med saker att lära sig och väldigt fräna grejer

Eftersom du arbetar med elkraft så antar jag att detta är dina arbetshandskar?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Napoleongl:

Jag har skalat ledningar som suttit väggen inte en, utan två gånger. Sista gången från en trappstege. Hade jag inte landat i soffan hade jag åkt med ryggen först i ett bord och fått ännu mer inihelvete ont än vad jag fick.
Fixar fortfarande en del elgrejor själv men är jävligt noga med att testa och mäta att strömmen är av om inte sladden ifråga går att dra ut!

Är du utbildad elektriker eller hobbyelektriker? Sistnämnda är så klart INTE att rekommendera precis som "hobbykirurg"!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Fast det är de bildade ljudvågorna som elektricitet skapar när det joniserar(?) luftens vattenmolekyler och liknande som är intressanta!

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Med tanke på det @Wasp berättade så är det inget jag vill sätta mig in i! Jag har alltid funderat dock beträffande kunskapsnivån mellan en elektriker och en "electrical engineer". Sistnämnda verkar hålla på med byggande där el används (kretsar, elektronikprodukter, med mera) medan elektriker tycks arbeta mest med "vanlig hushålls- & företagsel"? Fast jag kan tänka mig att vissa elektriker också kan åka ut på uppdrag att fixa elledningar vid elavbrott?

Ja, en explosion definieras väl lite i stil med något som antänds jättefort varav "explosionen" är trycket som skapas vid den snabba antändningen? Damm kan ju i princip "explodera" om det är tillräckligt mycket och mycket antändbart om jag förstått det hela korrekt.

Sedan har vi Ryssland och deras fantastiska självlärda elektriker. Jag vet inte vad personen här bads att göra men fel blev det:
https://youtu.be/GPqcPoZgPMk?t=530

Just Ryssland och Indien verkar ha riktigt tveksamma kunskaper om el eller kanske just elsäkerhetstänket?

Det du tänker på angående elavbrott osv är applicerbart på en högspänningselektriker eller distributionselektriker. Kallas också för linjemontör, det jag arbetar med.

Kul förövrigt att ni respekterar elen. Det ska man verkligen göra om man vill ha livet i behåll. Matcho-kulturen är tyvärr alldeles för utbredd i branschen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Jag har skalat ledningar som suttit väggen inte en, utan två gånger. Sista gången från en trappstege. Hade jag inte landat i soffan hade jag åkt med ryggen först i ett bord och fått ännu mer inihelvete ont än vad jag fick.
Fixar fortfarande en del elgrejor själv men är jävligt noga med att testa och mäta att strömmen är av om inte sladden ifråga går att dra ut!

Jag tar ut säkringen om jag ska göra något och mäter 5 gånger. Känner jag mig det minsta osäker drar jag även huvudsäkringen och sätter alla knappar på off och mäter 5 gånger till.
Kan man inte och saknar respekt för el så bör man inte göra ens de minsta saker själv.
Försöker alltid göra rätt genom att läsa bbr, ama och eventuell annan information jag kan hitta.
Tex skal tång är givet för att inte "nagga" fasta ledare eller råka skala bort kardeler. Extremt farligt.
Skruvklämmor ska alltid efterdras efter någon månad då koppar kan "flyta" vilket kan leda till dålig kontakt och gnist bildning och senare eldsvåda. Gäller oavsett volt.
Min far var elektriner och det var inte mycket bra han lärde mig pga olika saker men att ha respekt för el lärde han mig tidigt.

Upp till ca 50 volts system känner jag mig väldigt säker med och föredrar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

El är inte så konstigt som folk tror. Det är mycket konstigare!

INGEN energiöverföring sker i ledaren. ALL överföring sker utanför, i form av elekromagnetisk strålning. Vektorprodukten av elektriska och magnetiska fält ger energiflödet. Det gäller även likström.
När det gäller höga frekvenser så kan man mha antenn rikta vågorna så att en sändare på en watt på månen med lätthet kan tas emot på jorden.

Permalänk
Medlem

Ja hur skulle vi annars styra elnätet? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Du kan ha världens lugnaste jobb, det krävs ändock endast ett misstag för att du ska dö. Oavsett arbetstempo i denna bransch. Så att vara stressad är skitsamma. Risken finns där ändå.

Och jag håller med. Elsäkerhet är viktigt.

Jobbar i en väldigt stor fastighet. Anläggningen skulle moderniseras och den från 60-talet skulle bytas ut. Arbetet sker live för att inte störa verksamhet. Elektrikern tappar en skruvmejsel och får en enorm ljusbåge samt hela anläggningen är död i 2 dagar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

Jag har alltid funderat dock beträffande kunskapsnivån mellan en elektriker och en "electrical engineer". Sistnämnda verkar hålla på med byggande där el används (kretsar, elektronikprodukter, med mera) medan elektriker tycks arbeta mest med "vanlig hushålls- & företagsel"?

Jo, det är väldigt stor skillnad där. Hobbyelektriker är nog ingen höjdare att vara, men hobby-elingenjör kan vara helt lugnt -- jag skulle själv klassa mig som en. Det kan handla om farliga saker även där (t ex om man bygger eller reparerar nätdelar och annat som går på 230 V), men till skillnad elektriker så finns massvis med saker att göra med väldigt låga spänningar.

Högsta spänningen jag arbetat med är 19 volt, så man får anstränga sig för att skada sig där. Vanligast är 5 volt och nedåt. Skulle kunna vara farligt med 19 V om man får in två ledare i kroppen så att blodet leder, t ex -- någon nisse lyckades döda sig själv med ett 9 V-batteri, men det är extremt osannolikt och ovanligt. Att bara ta på två ledare lär inte ens kännas med under 20 volt likström.

Det är nog större risker med lödningen (brännskador, inandning av dåliga ämnen om man inte ventilerar okej) än elen på min nivå.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Rekordmedlem

9V batterier kan också bli livsfarliga om man har några stycken. Det här hade kunnat sluta väldigt illa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

9V batterier kan också bli livsfarliga om man har några stycken. Det här hade kunnat sluta väldigt illa.
https://www.youtube.com/watch?v=VqhVfpZ1UaU

Även ETT enda sådant batteri kan vara farligt, om man har otur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Alltid varit fascinerad av el, fick mycket respekt för el när jag skulle byta en lampa, och strömmen var "av" i taket. Visst, brytaren var av, men jag fick ändå en stor stöt. El är inte att leka med, förutom när man slickar på ett 9V-batteri

Ja, det där med att lampor som inte lyser är ofarliga är ju högst osäkert, beroende på hur det är kopplat, jag blir helt tokig på folk (släktingar) som ska fippla med fumliga händer när de byter lampor, "kontakten/brytaren är ju avstängd", jo tjena. Speciellt om det saknas jordfelsbrytare är det illa såklart.

Det värsta jag dragit på mig är nog sådana där småstötar pga potentialskillnader eller krypströmmar när man kopplar ihop olika mackapärer och råkar få fingret emellan sladden och apparaten. Typ när man kopplade in skrivaren i parallelporten, TVn i centralantennen, osv. 70V kanske? *gissar*. Känns som att slicka på 9V-batteri ungefär, fast i fingret.

Tillägg : Killen som kopplade ihop en shitload of 9-voltsbatterier, han verkade oerhört slarvig. Fick stänga av.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Bildexpert

Va... Skulle elektricitet vara skrämmande och riskfyllt? Det är ju bara att ni jordar er så slipper ni all form av oro! Jag lovar, det är heeeelt vattentätt!

Detta är inget annat än ett bondfångeri som i viss mån är förmodligen direkt olaglig.

Dold text