Hur kan iPhone vara i nästa dubbelt så snabbt som en Androidtelefon?

Permalänk
Medlem

Hur kan iPhone vara i nästa dubbelt så snabbt som en Androidtelefon?

https://browser.geekbench.com/mobile-benchmarks
Kolla man listan där
Så ser man att
iPhone 13 pro får 1699
Går man långt ner på listan hittar man
Samsung Galaxy S21+ 5G som får 966.

Hur kan detta komma sig?

Är android sämre optimerat och koden sämre java mot Swift?

Är hårdvaran hos Apple byggd bättre än android?

Testet kan också såklart vara fel men litar nog ganska bra på Geekbench att det skulle vara så stor skillnad har jag svårt att tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

https://browser.geekbench.com/mobile-benchmarks
Kolla man listan där
Så ser man att
iPhone 13 pro får 1699
Går man långt ner på listan hittar man
Samsung Galaxy S21+ 5G som får 966.

Hur kan detta komma sig?

Är android sämre optimerat och koden sämre java mot Swift?

Är hårdvaran hos Apple byggd bättre än android?

Testet kan också såklart vara fel men litar nog ganska bra på Geekbench att det skulle vara så stor skillnad har jag svårt att tro.

Själv bryr jag mig inte så mycket om benchmarks. I mitt tycke är det mycket viktigare att telefonen känns rapp och inte seg, men vad den får i benchmarks bryr jag mig inte mycket om

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

https://browser.geekbench.com/mobile-benchmarks
Kolla man listan där
Så ser man att
iPhone 13 pro får 1699
Går man långt ner på listan hittar man
Samsung Galaxy S21+ 5G som får 966.

Hur kan detta komma sig?

Är android sämre optimerat och koden sämre java mot Swift?

Är hårdvaran hos Apple byggd bättre än android?

Testet kan också såklart vara fel men litar nog ganska bra på Geekbench att det skulle vara så stor skillnad har jag svårt att tro.

Bättre cpu, operativ och hårdvara byggd och designat av samma företag, så det går att optimera enklare. Men det är som sagt ingen hemlighet att apple ligger före på cpusidan, dom har helt enkelt några års försprång.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Som lekman Apple har färre enheter att anpassa sig till, jämfört med Android som har en hel uppsjön med olika tillverkare och modeller som mjukvaran ska anpassas till.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Själv bryr jag mig inte så mycket om benchmarks. I mitt tycke är det mycket viktigare att telefonen känns rapp och inte seg, men vad den får i benchmarks bryr jag mig inte mycket om

Jobbar du möjligtvis på intel?

Visst men vissa saker kräver ju kraft man gör med mobilen och mig veterligen är geekbench ett av de bättre verktyg för att jämföra

Permalänk

Apple har sedan tjänat väldigt mycket pengar på iPhones. Och valde att satsa väldigt mycket på att göra cpun och gpunsnabbare för att ha processorn på flera ställen som laptops.

När det gäller android så de slöa snapdragon 730G etc är inte roliga, de nya går emot att bli ok så man mer stör sig på andra saker. Jag själv begriper inte hur folk kan arbeta från en pytteliten 6,7" display, där svaret brukar göra att de inte gör så mycket från mobilerna. En annan sak är priset, billigaste vettiga vikbara ligger runt 20 000kr, det är för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

https://browser.geekbench.com/mobile-benchmarks
Kolla man listan där
Så ser man att
iPhone 13 pro får 1699
Går man långt ner på listan hittar man
Samsung Galaxy S21+ 5G som får 966.

Hur kan detta komma sig?

Är android sämre optimerat och koden sämre java mot Swift?

Är hårdvaran hos Apple byggd bättre än android?

Testet kan också såklart vara fel men litar nog ganska bra på Geekbench att det skulle vara så stor skillnad har jag svårt att tro.

Skrivet av blade80:

Bättre cpu, operativ och hårdvara byggd och designat av samma företag, så det går att optimera enklare. Men det är som sagt ingen hemlighet att apple ligger före på cpusidan, dom har helt enkelt några års försprång.

Iphonen är ju nästan dubbelt så dyr, du får alltså 70% bättre prestanda enlogt geekbench för strax under dubbla priset. Utgår man ifrån att prestanda = pris så är Samsungen snäppet bättre. Baserat på argumentationen att Apples enheter har samma eko-system/företag kan lättare optimera enheterna så borde dom kunna sänka priset på telefonen med 40%

Permalänk
Medlem

Det enkla svaret är att ja, apples chip är så mycket snabbare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lappen81:

Iphonen är ju nästan dubbelt så dyr, du får alltså 70% bättre prestanda enlogt geekbench för strax under dubbla priset. Utgår man ifrån att prestanda = pris så är Samsungen snäppet bättre. Baserat på argumentationen att Apples enheter har samma eko-system/företag kan lättare optimera enheterna så har dom isåfall saltat priset rejält

I vilken värld är 12290 vs 9489 nästan dubbelt så mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon287298:

I vilken värld är 12290 vs 9489 nästan dubbelt så mycket?

Jag vet inte vilken värld du lever i men i min värld säger prisjakt 12290 vs 7149:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Hur kan detta komma sig?

Flamebait?

Apples CPU:er är så mycket längre fram är det krassa svaret, de har lyckats få fram en otroligt bra och effektiv CPU-design, som du även ser i geekbench resultatet för deras datorer.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lappen81:

In den världen prisjakt säger 7149:-

Nu var det ju S21 Plus som ts jämförde med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon287298:

Nu var det ju S21 Plus som ts jämförde med.

Ja S21+5G? eller menar du att det finns en S21+ (+5G)

Okej det verkar finns en + + 5G men den vanliga S21'an ligger ju i närheten prestanda mässigt (920 vs 966)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Är hårdvaran hos Apple byggd bättre än android.

Apple använder en stor, dyr och väloptimerad SoC. Dock är Geekbench endast ett program, och andra program ger betydligt mindre skillnader i prestanda, i vissa fall går även ledningen till Qualcomms toppmodeller. Säger inte att Geekbench visar fel, bara att bilden är långt ifrån komplett.

Permalänk
Medlem

För att folk köper den ändå? Vore ju korkat om man gjorde annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Apple använder en stor, dyr och väloptimerad SoC.

En story, dyr och väloptimerad SoC som man har tagit fram själv och därmed har ensamrätt på, dessutom.

Skrivet av hakro807:

Dock är Geekbench endast ett program, och andra program ger betydligt mindre skillnader i prestanda, i vissa fall går även ledningen till Qualcomms toppmodeller. Säger inte att Geekbench visar fel, bara att bilden är långt ifrån komplett.

Det varierar ju absolut hur stor roll detta övertag faktiskt spelar i verkligheten, men helt klart har ju Apple dragit ifrån med sina egenutvecklare kretsar både på mobilsidan och datorsidan.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lappen81:

Ja S21+5G? eller menar du att det finns en S21+ (+5G)

Okej det verkar finns en + + 5G men den vanliga S21'an ligger ju i närheten prestanda mässigt (920 vs 966)

Ser man det så blir det tyvärr ännu värre för Android-sidan.

Iphone 13 mini kostar 8595:- hos Apple, den har i stort sätt identisk ST-prestanda och inom 10 % för MT-prestanda (samma systemkrets, så bara möjlighet till kylning som skiljer) mot Pro/Pro Max.

Förklaringen är som redan nämnts i tråden: till en rätt liten del kommer det av bättre integration med OS, fast Android är långt bättre än man kan tro på denna punkt. Nästan hela förklaringen är att Apple har en CPU-design som ligger år före det Qualcomm/Samsung använder.

Skillnaden är lite mindre när man jämför GPU-intensiva applikationer, men finns det överhuvudtaget någon benchmark där Iphone 13 inte vinner mot alla existerande Android-lurar?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Jobbar du möjligtvis på intel?

Visst men vissa saker kräver ju kraft man gör med mobilen och mig veterligen är geekbench ett av de bättre verktyg för att jämföra

Självklart jobbar jag inte på Intel. Är du Apple fanboy?

Det jag gör med en telefon behöver jag inte en sån kraftfull CPU. Sedan lägger jag inte heller 9-10k på en telefon

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av jnsson:

Självklart jobbar jag inte på Intel. Är du Apple fanboy?

Det jag gör med en telefon behöver jag inte en sån kraftfull CPU. Sedan lägger jag inte heller 9-10k på en telefon

Jag tror det var ett skämt med tanke på intels uttalande om benchmarks

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag tror det var ett skämt med tanke på intels uttalande om benchmarks

Jag vet Intels uttalande men jag läser inte det som om att han skämtar, men ok

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag vet Intels uttalande men jag läser inte det som om att han skämtar, men ok

Jag tolkade det iaf som ett skämt från hans sida, eftersom det låg en smiley sist

*ta inte detta inlägg på allvar*

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Självklart jobbar jag inte på Intel. Är du Apple fanboy?

Det jag gör med en telefon behöver jag inte en sån kraftfull CPU. Sedan lägger jag inte heller 9-10k på en telefon

Även om man idag inte behöver prestandan så är ju mobiler något som man kan framtidssäkra nu för tiden. Min 6S fungerar t.ex. alldeles utmärkt trots att den är mer än sex år gammal.

Men nästa år får det bli en ny mobil. Tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Iphonen är ju nästan dubbelt så dyr, du får alltså 70% bättre prestanda enlogt geekbench för strax under dubbla priset. Utgår man ifrån att prestanda = pris så är Samsungen snäppet bättre. Baserat på argumentationen att Apples enheter har samma eko-system/företag kan lättare optimera enheterna så borde dom kunna sänka priset på telefonen med 40%

Ja att dom varit duktiga att ta betalt vet vi ju nu vid det här laget. Men det är en annan diskussion. Själv köper jag inte mobil efter hur bra dom är i Geekbench, jag har nog aldrig ens installerat det.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ser man det så blir det tyvärr ännu värre för Android-sidan.

Iphone 13 mini kostar 8595:- hos Apple, den har i stort sätt identisk ST-prestanda och inom 10 % för MT-prestanda (samma systemkrets, så bara möjlighet till kylning som skiljer) mot Pro/Pro Max.

Förklaringen är som redan nämnts i tråden: till en rätt liten del kommer det av bättre integration med OS, fast Android är långt bättre än man kan tro på denna punkt. Nästan hela förklaringen är att Apple har en CPU-design som ligger år före det Qualcomm/Samsung använder.

Skillnaden är lite mindre när man jämför GPU-intensiva applikationer, men finns det överhuvudtaget någon benchmark där Iphone 13 inte vinner mot alla existerande Android-lurar?

Mini'n är ju inte en del av deras framtida lineup/ hoppas att dom fortsätter och bra att dom har pressat priserna.
Nej jag antar inte det, får väll se vad 898 levererar men jag ser ju hellre längre batteritider + AR stöd det fungerar out of the box på jobbets iphone utan någon greenscreen för inspelning av mixed reality.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Även om man idag inte behöver prestandan så är ju mobiler något som man kan framtidssäkra nu för tiden. Min 6S fungerar t.ex. alldeles utmärkt trots att den är mer än sex år gammal.

Men nästa år får det bli en ny mobil. Tror jag.

Min Xiaomi telefon som är 3 år gammal fungerar också alldeles utmärkt, och den kostade mig 2000:- Sedan kan det löna sig att köpa en telefon för typ 3-4 tusen och sedan 2-3 år senare köpa en ny än att köpa en telefon för 10k, för du får nyare hårdvara om du köper en ny telefon efter 2-3 än att hålla kvar vid en telefon i 5-6 år

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Min Xiaomi telefon som är 3 år gammal fungerar också alldeles utmärkt, och den kostade mig 2000:- Sedan kan det löna sig att köpa en telefon för typ 3-4 tusen och sedan 2-3 år senare köpa en ny än att köpa en telefon för 10k, för du får nyare hårdvara om du köper en ny telefon efter 2-3 än att hålla kvar vid en telefon i 5-6 år

Jo, att det går att få billigare vet jag men av de mobiler i den prisklassen jag testat så är det ingen som erbjudit någon vidare trevlig upplevelse. Jag måste dock erkänna att jag inte testat så många.

Sen vet jag inte om jag håller med om att det är bättre att köpa billigare och byta oftare. Men då är jag ju lite av en miljömupp också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jo, att det går att få billigare vet jag men av de mobiler i den prisklassen jag testat så är det ingen som erbjudit någon vidare trevlig upplevelse. Jag måste dock erkänna att jag inte testat så många.

Sen vet jag inte om jag håller med om att det är bättre att köpa billigare och byta oftare. Men då är jag ju lite av en miljömupp också.

Du får nyare hårdvara på t.ex. kameran vilket ger bättre bilder :). Nu har jag visserligen bytt mjukvaran på min Xiaomi, men jag har testat några andra nya telefoner /S21 och ZenFone 8 bland annat) och batteritiden på dessa var typ sämre än Xiaomin och då hade jag använt telefonen i 2 år (och därmed mer slitet på batteriet än ett helt nytt).

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag använder mobilen för att ringa, skicka meddelanden via Facebook/Messenger, ta bilder, signera med BankID, swisha och slösurfa. Enstaka gånger använder jag nån app för kartor eller GPS-positionering.
Inget som kräver nån särskild prestanda. Min nuvarande mobil är från 2017 och jag räknar med att använda den i ett par år till. Det är väl mest om den skulle gå sönder eller om BankID skulle sluta fungera på den som jag behöver byta.
Så benchmarks på mobil är skrattretande irrelevanta!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av cyklonen:

Jag använder mobilen för att ringa, skicka meddelanden via Facebook/Messenger, ta bilder, signera med BankID, swisha och slösurfa. Enstaka gånger använder jag nån app för kartor eller GPS-positionering.
Inget som kräver nån särskild prestanda. Min nuvarande mobil är från 2017 och jag räknar med att använda den i ett par år till. Det är väl mest om den skulle gå sönder eller om BankID skulle sluta fungera på den som jag behöver byta.
Så benchmarks på mobil är skrattretande irrelevanta!

Ja, benchmarks är uppenbarligen inte för alla

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Iphonen är ju nästan dubbelt så dyr, du får alltså 70% bättre prestanda enlogt geekbench för strax under dubbla priset. Utgår man ifrån att prestanda = pris så är Samsungen snäppet bättre. Baserat på argumentationen att Apples enheter har samma eko-system/företag kan lättare optimera enheterna så borde dom kunna sänka priset på telefonen med 40%

Nu var priset inte en faktor jag inte räknade men med tanke på att du får hoppa ner flera generationer av iphone innan du kommer tror jag inte det är en fördel.

Skrivet av Yoshman:

Ser man det så blir det tyvärr ännu värre för Android-sidan.

Iphone 13 mini kostar 8595:- hos Apple, den har i stort sätt identisk ST-prestanda och inom 10 % för MT-prestanda (samma systemkrets, så bara möjlighet till kylning som skiljer) mot Pro/Pro Max.

Förklaringen är som redan nämnts i tråden: till en rätt liten del kommer det av bättre integration med OS, fast Android är långt bättre än man kan tro på denna punkt. Nästan hela förklaringen är att Apple har en CPU-design som ligger år före det Qualcomm/Samsung använder.

Skillnaden är lite mindre när man jämför GPU-intensiva applikationer, men finns det överhuvudtaget någon benchmark där Iphone 13 inte vinner mot alla existerande Android-lurar?

Samsung har tagit fram Exynos alltså egen design och operativet är eget ( nåja modiferat) men inte har de lyckats mycket bättre än qualcomm i alla fall om man ska tolka geekbench.

Skrivet av jnsson:

Självklart jobbar jag inte på Intel. Är du Apple fanboy?

Det jag gör med en telefon behöver jag inte en sån kraftfull CPU. Sedan lägger jag inte heller 9-10k på en telefon

Detta är sweclockers och här jämför man saker, om du inte lägger 9-10k på en telefon påverkar inte benchmarket.

Skrivet av cyklonen:

Jag använder mobilen för att ringa, skicka meddelanden via Facebook/Messenger, ta bilder, signera med BankID, swisha och slösurfa. Enstaka gånger använder jag nån app för kartor eller GPS-positionering.
Inget som kräver nån särskild prestanda. Min nuvarande mobil är från 2017 och jag räknar med att använda den i ett par år till. Det är väl mest om den skulle gå sönder eller om BankID skulle sluta fungera på den som jag behöver byta.
Så benchmarks på mobil är skrattretande irrelevanta!

Så dina områden innefattar allas områden? Många spelar, använder till andra saker som kräver kraft.