Paypal drar 100 kronor från inaktiva konton från 15 november

Permalänk
Medlem

Inga problem för mig. Jag använder PayPal till månadsbetalning på streaming tjänster tex. Behöver jag byta kort behöver jag bara regga om det på ett ställe.

Permalänk
Medlem

Jahapp blir väl dags att dra hem mina små & få gåvor jag fått som tack för min YouTube hobby på min 2ndära paypal address jag typ aldrig mera använder. Har väl typ 500 kr som legat där i typ åratal då jag inte orkar bry mig i att flytta pengarna och slippa redovisa för extra inkomster (knappast några summor skatteverket skulle bry sig i men iallafall).

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Tog bort det förra året, har dock aldrig haft tillgångar på det.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Shit. Jag har kört fast i att inte kunna logga in.
När Paypal flaggade för att ens mobilnummer måste vara rätt så ignorerade jag det.
Och nu när jag försöker logga in så vill dom skicka något till ett gammal nummer som inte finns mer.
Mina tidigare försök att gå runt detta och nå kundtjänst har inte funkat.
Men får nog ta tag i detta. Tur jag såg rubriken.
- Fast nu när jag ser kommentarerna så kanske jag borde läst hela artikeln.
"Konton med ett saldo som är noll kommer inte att påverkas och den här debiteringen kommer inte att resultera i några underskott."

Permalänk
Medlem

Tack för upplysning. Då gick jag in direkt och avslutade mitt konto. Förbannat trams, smutsigt av PayPal.

Permalänk
Medlem

Har använts till Steam, men har inte fört över pengar till kontot, enbart kopplat till mitt kort. Så jag antar att jag slipper avgiften av artikeln att döma. Kan tycka 100 kronor är lite för högt "straff" för de som kanske glömt de har saldo kvar.

Permalänk
Medlem

Vidrigt hur folk försvarar detta. Vet folk inte om hur mycket paypal tar när ni enbart gör en överföring? Eller hur mycket extra det kostar när du handlar i annan valuta?

Om ni ska betala tillbaka en arbetskamrat för några luncher och plockar upp en femhundring så förväntar ni väl er att arbetskamraten får 500:-? Inte 450:-?

Permalänk
Medlem

Blev orolig då jag inte använt det på över 10 år men de drar inget om man inget har såg jag sen. Tror inte de kunde dra om de ville ändå eftersom jag bytt kort flera gånger sedan jag använde det.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag försökte ta bort mitt konto men saknar tillgång till både den mail och det telefonnummer som är knutet till kontot.
Enda sättet är att ringa på amerikansk kontorstid för att prata med någon om det.

Som tur är dras ju inga pengar om man inte har några så jag får väl bara fortsätta låta det ligga där.

Skrivet av https://www.paypal.com/se/smarthelp/contact-us#password-recovery:

Ring PayPals kundtjänst
0850252318
Öppettider för kundtjänst

Måndag–Fredag: 9.00–17.30

https://www.paypal.com/se/smarthelp/contact-us#password-recov...

Permalänk

Inte alls förvånande att en "bank" tar ut en avgift, vanliga banker tar ju stålars för allt...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

@HappyPie När jag försökte nå dem under upprepade gånger mellan Januari och Augusti i år så var jag för att komma vidare tvungen att autenticera mig genom att knappa in mitt telefonnummer: det telefonnummer som PayPal tror att jag har. Om telefonnumret är fel hos PayPal och man inte kan gissa rätt på det så kommer man inte fram till kundtjänst.

Och mellan Jan och Aug så fanns det inte någon på kundtjänst som tog emot telefonsamtalet ändå! Man fick alltid ett inspelat meddelande: "Just nu är det ingen som kan ta emot ditt samtal".

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

@HappyPie När jag försökte nå dem under upprepade gånger mellan Januari och Augusti i år så var jag för att komma vidare tvungen att autenticera mig genom att knappa in mitt telefonnummer: det telefonnummer som PayPal tror att jag har. Om telefonnumret är fel hos PayPal och man inte kan gissa rätt på det så kommer man inte fram till kundtjänst.

Och mellan Jan och Aug så fanns det inte någon på kundtjänst som tog emot telefonsamtalet ändå! Man fick alltid ett inspelat meddelande: "Just nu är det ingen som kan ta emot ditt samtal".

aj då... tänker ringa dem imorgon och hoppas de funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Trodde jag också tills jag läste...

"Avgiften är på totalt 100 kronor och dras endast från konton som har ett saldo.

Det dras alltså inte från konton som har ett kort kopplat till sig, utan endast konton där användare har ett existerande saldo från en överföring av något slag. Är saldot under 100 kronor dras endast det kvarvarande beloppet och konton kan inte övertrasseras. Ett konto med noll kronor kan därmed inte bli skyldig någon avgift."

Gör det ju inte mindre sjukt däremot, för sjukt är det. Paypal är och har visserligen alltid varit en sjukt företag, men tyvärr är de väldigt svåra att ersätta med något annat företag.

Får hoppas att flera sidor börjar ta betalt med google pay eller Apple Pay eller liknande tjänster så man kan droppa PayPal där de hör hemma på havsbotten eller åtminstone i pappers korgen skall ju in skräpa ner haven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag avslutade mitt konto i Augusti, efter att förgäves ha försökt komma in sedan Januari efter att de slagit på tvåfaktorautentisering som inte funkade.
De hade inte haft någon som bemannat telefonerna förrrän i Augusti. Det hade ingen mailadress och att skicka meddelande gick bara om man loggat in först (moment 22).

Seriösa företag som slår på 2FA via telefon provar numret först för att se att det funkar, men det hade inte PayPal gjort. Jag hade tyckt att mitt telefonnummer hade varit korrekt, med Sveriges landsnummer 46 först, så som det hade stått sedan jag reggat mig 2004. Men det tyckte inte PayPal's system som försökte ringa det inifrån Sverige istället, och då till riktnumret 046. Tack och lov fattade jag vilket nummer PayPal trodde jag hade och kunde knappa in det som autentikation när jag ringde kundtjänst - annars hade jag inte kunnat komma fram!

Jag har sett att de har fått många dåliga omdömen på eniro och många anmälningar hos Konsumentverket från andra som inte kommit in på sina konton - varav en del troligen redan fått pengar dragna.

Eftersom PayPal gett mig och andra så mycket strul, eftersom de drar pengar från inaktiva konton och eftersom de numera också är involverade i Bitcoin så tycker jag inte att de förtjänar att ha mig som kund längre.
Väldigt synd. Jag har haft mycket användning av PayPal under åren, framför allt i mina hobbies när jag köpt grejer från andra hobbyister i USA. Iom Postnords tullregler och när det är lag på att banköverföring ska vara gratis inom EU så är det mindre användbart numera visserligen.

Samma sak här, de slog på 2FA men eftersom det tydligen inte behövts för köp utan bara för att logga in på sidan orkade jag inte bry mig, förräns nu, mitt gamla nummer låg kopplat, jag valde då at trycka på den länken om felaktigt telefonnummer och sedan när de skickat mailet, utan att klicka på det så kunde jag logga in genom att backa tillbaka. Inte mycket till säkerhet där inte.
Men korten är borttagna och kontot får ligga kvar tomt tills de själva ger upp och raderar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Gör det ju inte mindre sjukt däremot, för sjukt är det. Paypal är och har visserligen alltid varit en sjukt företag, men tyvärr är de väldigt svåra att ersätta med något annat företag.

Får hoppas att flera sidor börjar ta betalt med google pay eller Apple Pay eller liknande tjänster så man kan droppa PayPal där de hör hemma på havsbotten eller åtminstone i pappers korgen skall ju in skräpa ner haven.

Håller med, PayPal och Klarna är djävulens påfund som lever på att skrämmas och erbjuda trygga betalsätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Använder bara PayPal om det är enda alternativet. Americanska företag verkar gilla att göra återbetalningar via PayPal och liknande tjänster.

Väljer Paypal över klarna 7/5 ggr…

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Kan det här ens vara godkänt i EU?

Vet du vilka andra som brukar dra pengar från ditt konto?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1626687-gratis-bank-pr...

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaget:

Vet du vilka andra som brukar dra pengar från ditt konto?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1626687-gratis-bank-pr...

Paypal tar väl även en transaktionsavgift? Så det här är ju bara ett sätt att dränera oanvända konton på medel.

Och det finns säkert flera miljoner oanvända konton... så det blir nog ett hyggligt tillskott.

Permalänk
Medlem

Undrar vad som händer om man har ett bankkort kopplat, men inga pengar i PayPal...

Permalänk
Medlem

Lycka till med och dra från mig, kortnumret jag hade då finns ju inte längre.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Undrar vad som händer om man har ett bankkort kopplat, men inga pengar i PayPal...

Rtfa - då dras inget.

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk

Så jag låter det bara vara kvar tomt? använder det ibland..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Håller med, PayPal och Klarna är djävulens påfund som lever på att skrämmas och erbjuda trygga betalsätt.

Tryggt och säkert är ju saker man inte kan argumentera emot, lika med brott mot barn och liknande. Retoriken är allt när det gäller att vinna över gemene man och vissa företag är överlägsna när det kommer till det här ämnet - hjärntvätt/manipulation deluxe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

"Avgiften är på totalt 100 kronor och dras endast från konton som har ett saldo. Det dras alltså inte från konton som har ett kort kopplat till sig, utan endast konton där användare har ett existerande saldo från en överföring av något slag. Är saldot under 100 kronor dras endast det kvarvarande beloppet och konton kan inte övertrasseras. Ett konto med noll kronor kan därmed inte bli skyldig någon avgift."

Tack!!

Permalänk
Medlem

Helt OK tycker jag, men 100kr var lite väl mycket. Oklart från artikeln om det är en avgift som dras om man inte genomfört någon betalning senaste 12mån eller om det är för att man inte loggat in på kontot.

Med tanke på hur många användare dom har etc så är det mer rimligt om man tar ut en kontoavgift på kanske 20-40kr per år för att man använder tjänsten. Det påminner ju om många andra tjänster som man betalar för, typ mail, domän etc. Även om det är andra nivåer på avgifter vi pratar om. Banken tar ju betalt för att man har ett konto, kan nyttja betalkort, kreditkort etc.

Finns det något som egentligen är gratis, ofta får man in pengar från annat håll. Undra varför dom plötsligt vill börja med detta, likviditetsproblem ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Helt OK tycker jag, men 100kr var lite väl mycket. Oklart från artikeln om det är en avgift som dras om man inte genomfört någon betalning senaste 12mån eller om det är för att man inte loggat in på kontot.

Med tanke på hur många användare dom har etc så är det mer rimligt om man tar ut en kontoavgift på kanske 20-40kr per år för att man använder tjänsten. Det påminner ju om många andra tjänster som man betalar för, typ mail, domän etc. Även om det är andra nivåer på avgifter vi pratar om. Banken tar ju betalt för att man har ett konto, kan nyttja betalkort, kreditkort etc.

Finns det något som egentligen är gratis, ofta får man in pengar från annat håll. Undra varför dom plötsligt vill börja med detta, likviditetsproblem ?

För att få folk att avsluta oanvända konton? Vet inte vilken kostnad de har av att vara bankfack åt folk men aktiva konton genererar ju iaf intäkter.

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Avstängd

Jag kör med Paypal, Ebay.. olika undersökningar, skicka pengar till andra etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Oklart från artikeln om det är en avgift som dras om man inte genomfört någon betalning senaste 12mån eller om det är för att man inte loggat in på kontot.

Om man följer länken till Paypals information är det klart tydligare:

"Aviseringar till inaktiva konton inleds den 15 november 2021 och ger förslag på enkla åtgärder som man kan vidta före den 15 december 2021 för att undvika avgiften:

Logga in på ditt konto; eller
Handla någonstans där PayPal accepteras; eller
Skicka pengar till vänner och familj eller till leverantörer för varor och tjänster; eller
Överför pengar från ditt konto; eller
Donera till en välgörenhetsorganisation med ditt konto "

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Inget svarsalternativ för "nej, men har konto"?

Jag har haft konto i säkert tio år, och har inte använt det på kanske halva den tiden. Tror bara jag har koppling till mitt kort, och har nog aldrig haft något på kontot i sig, men får väl ta och kolla upp det.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Kontot avslutas

Hhhaaahahhaahahaaa! Sicket jävla grisföretag, det här är exakt sånt skitgriseri som jag hade förväntat mig av Paypal! Så jävla glad bara att jag avslutade kontot jag hade för massor av år sedan nu. Var trött på alla nyheter man hörde vid den tiden om hur Paypal stulit folks pengar och vägrat lämna tillbaks dem igen, eller vägrat hjälpa kunder som drabbats av bedragare, och istället gömt sig bakom ursäkten att de inte behövde göra något för att de inte är någon bank (efter att själva ha gett intrycket att de faktiskt är det.)

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla