Ovanligt mycket ram som inte adderar ihop
Om du istället kikar på nästa flik "Prestanda" och sedan väljer "Minne" där så finns det mera information.
en bild därifrån kanske ger bättre möjlighet för någon att förklara eller svara.
Det där är inte alla processer som använder minne.
Viss mängd är reserverad också som jag tror inte visas i aktivitetshanteraren
Om du istället kikar på nästa flik "Prestanda" och sedan väljer "Minne" där så finns det mera information.
en bild därifrån kanske ger bättre möjlighet för någon att förklara eller svara.
Okej! Här är en bild på den fliken. Får väldigt mycket "frame stutter" eller vad man ska säga då den når 100% :/
Skulle det kunna va någon typ av memory leak?
Kanske.
Om det är ett memory leak hjälper det att köpa mer ram eller hur funkar det?
Ett tag, tills minnesläckan har använt upp allt minne igen. Det skulle troligen bara skjuta upp problemet. En minnesläcka är typiskt ett programmeringsfel, så det rättas med en uppdatering av mjukvaran, med avseende på just det problemet.
Jag är inte övertygad om att det alls är ett minnesproblem, men det skulle det kunna vara. På din skärmdump syns det att 25,8 GB virtuellt minne är allokerat. Det i sig är inte ett problem.
Om det faktiskt finns en minnesläcka så kommer den siffran antagligen att fortsätta öka. Det är dock inte säkert att en minnesläcka kommer orsaka prestandaproblem på det sättet du beskriver...
Det som kan orsaka problem med prestanda är när de körande processerna och operativsystemet faktiskt behöver läsa eller skriva mer virtuellt minne än du har fysiskt RAM. Varje gång man accessar virtuellt minne som inte finns i RAM uppstår ett "hard page fault" och den efterfrågade minnes-"sidan" måste läsas från disk till RAM (och en annan sida måste eventuellt skrivas ut till disk för att göra plats). Om det sker väldigt ofta, eller om disken (speciellt snurrdisk) är långsam eller trasig så kommer det ge negativa prestandaeffekter.
Jag sitter inte framför en Windows-dator just nu, så jag kan inte ge några specifika instruktioner, men google säger att du kan lägga till en prestandamätare som heter "Memory Page Reads /sec" i perfmon.exe för att mäta "hard page faults". Om den siffran är hög när du upplever problemet så är det troligt att du kan lösa problemet genom att köpa mer RAM eller stänga processer som använder mycket "privat" minne, dvs minne som är unikt för just den processen.
Jag vet inte hur Windows taskmgr.exe visar sina siffror, men: Om man kör två instanser av samma program kommer en del av minnesanvändningen bara behöva finnas i en kopia i RAM. Det kan vara en del av förklaringen till att summan av alla processer inte blir lika mycket som faktiskt använt virtuellt minne, om man valt att redovisa det delade minnet per process hade man dubbel (trippel, kvadrupel...)-räknat det delade minnet och det hade blivit fel åt andra hållet.
Att "Memory usage" (RAM-användning) är på 100% är inte ett problem i sig, men när man får problem med "thrashing", dvs extremt läsande från disk på grund av "hard page faults" så kommer man nästan garanterat ha nära 100% memory usage.
Kanske.
Ett tag, tills minnesläckan har använt upp allt minne igen. Det skulle troligen bara skjuta upp problemet. En minnesläcka är typiskt ett programmeringsfel, så det rättas med en uppdatering av mjukvaran, med avseende på just det problemet.
Jag är inte övertygad om att det alls är ett minnesproblem, men det skulle det kunna vara. På din skärmdump syns det att 25,8 GB virtuellt minne är allokerat. Det i sig är inte ett problem.
Om det faktiskt finns en minnesläcka så kommer den siffran antagligen att fortsätta öka. Det är dock inte säkert att en minnesläcka kommer orsaka prestandaproblem på det sättet du beskriver...
Det som kan orsaka problem med prestanda är när de körande processerna och operativsystemet faktiskt behöver läsa eller skriva mer virtuellt minne än du har fysiskt RAM. Varje gång man accessar virtuellt minne som inte finns i RAM uppstår ett "hard page fault" och den efterfrågade minnes-"sidan" måste läsas från disk till RAM (och en annan sida måste eventuellt skrivas ut till disk för att göra plats). Om det sker väldigt ofta, eller om disken (speciellt snurrdisk) är långsam eller trasig så kommer det ge negativa prestandaeffekter.
Jag sitter inte framför en Windows-dator just nu, så jag kan inte ge några specifika instruktioner, men google säger att du kan lägga till en prestandamätare som heter "Memory Page Reads /sec" i perfmon.exe för att mäta "hard page faults". Om den siffran är hög när du upplever problemet så är det troligt att du kan lösa problemet genom att köpa mer RAM eller stänga processer som använder mycket "privat" minne, dvs minne som är unikt för just den processen.
Jag vet inte hur Windows taskmgr.exe visar sina siffror, men: Om man kör två instanser av samma program kommer en del av minnesanvändningen bara behöva finnas i en kopia i RAM. Det kan vara en del av förklaringen till att summan av alla processer inte blir lika mycket som faktiskt använt virtuellt minne, om man valt att redovisa det delade minnet per process hade man dubbel (trippel, kvadrupel...)-räknat det delade minnet och det hade blivit fel åt andra hållet.
Att "Memory usage" (RAM-användning) är på 100% är inte ett problem i sig, men när man får problem med "thrashing", dvs extremt läsande från disk på grund av "hard page faults" så kommer man nästan garanterat ha nära 100% memory usage.
Okej så eftersom att en minecraft server och minecraft körs på javaw så kanske den inte visar all memory usage riktigt rätt och kan därför visa mer usage men mindre gb använding? om jag förstår dig rätt? Så ifall det är fallet så hade mer ram funkat?
- Idag Intel skyller Raptor Lake-krascher på moderkortstillverkare 19
- Idag TSMC utvecklar enorma kretsar med effekt mätt i kilowatt 11
- Idag Så mycket långsammare blir Intels värstingkretsar med ”Intel Baseline” i BIOS 50
- 26 / 4 Corsair Platform 6: För dig som inte nöjer dig med Ikea-skrivbord 11
- 26 / 4 Rykte: Switch 2 släpps i höst – OLED-variant dröjer 47
- Home Assistant - Hur kommer man igång?8
- Guide: Sätta upp en RAM-disk för Nvidia Instant Replay (f.d. Shadowplay)84
- Intel skyller Raptor Lake-krascher på moderkortstillverkare20
- Airtec Pro Type1 – batteridrivet alternativ till tryckluft på burk104
- Konsol åt 10-åring10
- Så mycket långsammare blir Intels värstingkretsar med ”Intel Baseline” i BIOS50
- Köpråd mus och tangentbord6
- Byta grafikkort i en Laptop.6
- Byta Samsunglur - räcker Googles sync?2
- Ubiquiti Unifi2768
- Säljes Vårstädning - i5-6600, GA-H170N-WIFI, 2x8GB DDR4, GTX 760, Noctua NH-U12S, FD Tesla 650W
- Köpes Uppgraderingspaket am4/am5/lga1700, ssd, gpu
- Säljes Flertal sata SSD'er 480GB-2TB
- Säljes Playstation 5 Digital 825gb
- Köpes Billig / gratis moderkort & cpu sökes till behövande pojk!
- Säljes ASUS ROG Ally 512GB + väska Ny oöpnad
- Säljes CaseLabs SMA8 (Gigantiskt sällsynt datorchassi)
- Säljes Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse
- Säljes 16GB 3600Mhz CL15 Trident Z DDR4
- Säljes Hårddiskar
- Intel skyller Raptor Lake-krascher på moderkortstillverkare19
- TSMC utvecklar enorma kretsar med effekt mätt i kilowatt11
- Så mycket långsammare blir Intels värstingkretsar med ”Intel Baseline” i BIOS50
- Stöd för komprimering i fler format på gång till Windows19
- Krönika: "Early access" är utstuderad girighet45
- Övergivet skadeprogram infekterar miljontals maskiner16
- Helgsnack: Är all reklam till ondo?85
- Microsoft släpper källkoden till MS‑DOS 4.0020
- Ny caps lock-symbol i Windows förbryllar HP-användare21
- Corsair Platform 6: För dig som inte nöjer dig med Ikea-skrivbord11
Externa nyheter
Spelnyheter från FZ
- Dragon’s Dogma 2 har sålt så bra att Capcom betalar ut mer pengar till aktieägarna idag
- Silent Hill 2 – Snart avslöjas släppdatum och till vilka plattformar det släpps idag
- River City Girls 2 gästas av Double Dragon i sommar idag
- Sand Land delar en sista hälsning från Akira Toriyama igår
- Alien: Rogue Incursion släpps till VR senare i år igår