El Salvador bygger Bitcoin-stad

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Beror lite på hur man definierar inflationär, är lite lurigt när inflation mäts i KPI men syftar man till penningmängden är detta inte ens nära sant. Bitcoin ökade från 18,19 till 18,69 miljoner i tot. supply under 2020-2021, alltså 2.75%. Under samma period ökade den totala mängden dollar med närmare 30%. Inflationen i USA är idag 6.4% YtY.

Det går ju inte att resonera med personer med sådan oärlig argumentation...
Ja, Bitcoins inflation i penningmängd är inte närheten av USD, som du noterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Ja man skulle hellre bo på gatan än att investera i en bostad.
Eller svälta ihjäl istället för att köpa en macka.
Man väljer ju att spara istället för att köpa grejer, då pengarna blir mer värda med tiden.

Nej, detta håller ju inte förstås, en ekomomi fungerar utmärkt i en värld utan centralbanker och centralplanering.

Att spara är det sämsta som människor kan göra. Pengar som bara ligger gör ju inget något gått. Det som samhället är intresserat av är konsumtion och investeringar. Konsumtion finns det inte mycket man kan göra åt med det monetära systemet, men investeringar vill man ju få upp, för de bidrar till ökad välfärd.

Skrivet av pine-orange:

Dai och Liquity har uppbackning >100% i Ethereum. Dai har betydligt mer uppbackning än Liquity. Det finns säkert fler.
Jag tänkte på UK. El Salvador är ett trasigt U-land, mutor och en dysfunktionell skattemyndighet ingår i paketet.

Nu har jag inte koll på hur bra det stämmer, men uppbackning i Ether är ju inte värt något. Både för att uppbackning ska vara i en valuta som inte ökar mycket i värde, och för att Ethereum efter senaste kraschen förlorade 96% av sitt värde. Men sen så misstänker jag att de inte har uppbackning i Ether, utan att de har uppbackning för dollarvärdet i Ether.

Skrivet av Cocosoft:

Länder med låg skatt, bjuder in investerare och har få statliga ingrepp/välfärd burkar bli populära.
Du kan kolla på Singapore, Hong Kong, Dubai, Taiwan osv.

Om det är något El Salvador inte behöver är det mer av det gamla.

Taiwan har blivit rikt på halvledarindustrin. Hong Kong har blivit rikt till följd av att det praktiskt taget är en stapelstad för världens största exportekonomi. Singapore har blivit rikt till följd av att det sitter med praktiskt taget ensamrätt till världens viktigaste handelsrutt. Dubai har blivit rikt på olja, och har byggt vidare på en fastighetsbubbla. Hong Kong, Singapore och Dubai är dessutom inga modellsamhällen, utan diktaturer som hårt slår ner meningsmotståndare.

Det har inget/väldigt lite med skatter att göra.

Skrivet av borggren4:

Varför göra det så komplicerat? Finns ingen anledning att starta en ICO för att tvätta FIAT idag, än mindre anledning att växla över till krypto innan tvättningen sker, det är onödiga kostnader och risker. Enklast är att CofeeBits Ltd startar ett offshorebolag i Cypern eller något annat skattefritt land där de allokerar sina vinster i pund.

Det går förstås annars också, men det här är en nisch. Det klassiska är ju att handla med varumärken (typisk dutch double irish) och licenser. Problemet är ju allokeringen av vinster. Du vill ha en förlust på ett ställe, och vinst på ett annat. Att bara sätta ett offshorebolag i Cypern hjälper inte vidare mycket, om du inte har något verktyg för att få det att se ut som en förlust.

Det finns utrymme för många typer av skatteparadis. Det här är bara ett sätt, som just nu är svårt att spåra för myndigheter.

Skrivet av borggren4:

Beror lite på hur man definierar inflationär, är lite lurigt när inflation mäts i KPI men syftar man till penningmängden är detta inte ens nära sant. Bitcoin ökade från 18,19 till 18,69 miljoner i tot. supply under 2020-2021, alltså 2.75%. Under samma period ökade den totala mängden dollar med närmare 30%. Inflationen i USA är idag 6.4% YtY.

Inflationär och inflationsnivån är olika sak. Jag syftar här främst till att Bitcoin är designat för att ha en ökande penningmängd oberoende aggregate demand, tills att det blir deflationärt med negativ ökning efter det som förloras naturligt. Sen så blir det för tillfället deflationärt i alla fall, på grund av ökning i savings raten.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Nu har jag inte koll på hur bra det stämmer, men uppbackning i Ether är ju inte värt något. Både för att uppbackning ska vara i en valuta som inte ökar mycket i värde, och för att Ethereum efter senaste kraschen förlorade 96% av sitt värde. Men sen så misstänker jag att de inte har uppbackning i Ether, utan att de har uppbackning för dollarvärdet i Ether.

Dai och Liquity är smart contracts så de är uppbackade exakt så som kontraktet beskriver. De håller motsvarande mängd ethereum som i sin tur algoritmiskt motsvarar att 1 dai/liquify ~ 1 usd. När ethereum krashar så likvideras uppbackningen för att hålla värdet stabilt, krashar det för mycket blir det värdelöst förstås som allting annat Jag hade glömt bort att Dai också håller en viss mängd USDC (~25%) och WBTC så det är väl ett problem eftersom USDC inte är helt uppbackat och det finns en governance mekanism så inte det är inte bara ett smart contract.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sando:

Att spara är det sämsta som människor kan göra. Pengar som bara ligger gör ju inget något gått. Det som samhället är intresserat av är konsumtion och investeringar. Konsumtion finns det inte mycket man kan göra åt med det monetära systemet, men investeringar vill man ju få upp, för de bidrar till ökad välfärd.

Nu har jag inte koll på hur bra det stämmer, men uppbackning i Ether är ju inte värt något. Både för att uppbackning ska vara i en valuta som inte ökar mycket i värde, och för att Ethereum efter senaste kraschen förlorade 96% av sitt värde. Men sen så misstänker jag att de inte har uppbackning i Ether, utan att de har uppbackning för dollarvärdet i Ether.

Taiwan har blivit rikt på halvledarindustrin. Hong Kong har blivit rikt till följd av att det praktiskt taget är en stapelstad för världens största exportekonomi. Singapore har blivit rikt till följd av att det sitter med praktiskt taget ensamrätt till världens viktigaste handelsrutt. Dubai har blivit rikt på olja, och har byggt vidare på en fastighetsbubbla. Hong Kong, Singapore och Dubai är dessutom inga modellsamhällen, utan diktaturer som hårt slår ner meningsmotståndare.

Det har inget/väldigt lite med skatter att göra.

Det går förstås annars också, men det här är en nisch. Det klassiska är ju att handla med varumärken (typisk dutch double irish) och licenser. Problemet är ju allokeringen av vinster. Du vill ha en förlust på ett ställe, och vinst på ett annat. Att bara sätta ett offshorebolag i Cypern hjälper inte vidare mycket, om du inte har något verktyg för att få det att se ut som en förlust.

Det finns utrymme för många typer av skatteparadis. Det här är bara ett sätt, som just nu är svårt att spåra för myndigheter.

Inflationär och inflationsnivån är olika sak. Jag syftar här främst till att Bitcoin är designat för att ha en ökande penningmängd oberoende aggregate demand, tills att det blir deflationärt med negativ ökning efter det som förloras naturligt. Sen så blir det för tillfället deflationärt i alla fall, på grund av ökning i savings raten.

I en konsumtiondriven ekonomi så tycker staten att det är dumt att folk lägger pengar under madrassen. Därför har man inflationsmål på 2 procent. Ni jävlar som sparar pengar ska också förlora köpkraft. Det är anledningen man vill differentiera sina tillgångar. Jag skiter i att handla onödigt skit för att staten inte ska ta ytterligare 25% moms. Hellre åka till thailand och bränna stålarna där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Dai och Liquity är smart contracts så de är uppbackade exakt så som kontraktet beskriver. De håller motsvarande mängd ethereum som i sin tur algoritmiskt motsvarar att 1 dai/liquify ~ 1 usd. När ethereum krashar så likvideras uppbackningen för att hålla värdet stabilt, krashar det för mycket blir det värdelöst förstås som allting annat Jag hade glömt bort att Dai också håller en viss mängd USDC (~25%) och WBTC så det är väl ett problem eftersom USDC inte är helt uppbackat och det finns en governance mekanism så inte det är inte bara ett smart contract.

Kraschar ETC eller USDC så räcker det ju inte med att likvidera. Det får i så fall motsatt effekt, och sänker värdet desto mera. För att det ska fungera som backing så borde ETH och USDC röra sig åt annat håll, eller inte alls, jämfört med DAI. Och det är ju inte fallet. Så en krasch i underliggande instrumenten lär också göra så att DAI kraschar.

Sen så är USDC i sig backat av värdepapper som är svåra att bedöma värdet på utan insikt.

Skrivet av anon333222:

I en konsumtiondriven ekonomi så tycker staten att det är dumt att folk lägger pengar under madrassen. Därför har man inflationsmål på 2 procent. Ni jävlar som sparar pengar ska också förlora köpkraft. Det är anledningen man vill differentiera sina tillgångar. Jag skiter i att handla onödigt skit för att staten inte ska ta ytterligare 25% moms. Hellre åka till thailand och bränna stålarna där.

Det finns ju inget mera värdelöst än sparade pengar. Vad är vitsen med att pengar ligger på hög? Likviditet behövs i samhället, och då är det betydligt bättre att den likviditeten går till investeringar. Bättre att pengarna då går till en entreprenör som kan skapa något nytt och sen återbetalas med ränta, än att de bara samlar damm.

Sen så gäller det alla ekonomier. En ekonomi kan som helhet beskrivas som GDP=C+I+G+(Ex-Im), där C är konsumtion, I är investeringar och G är offentliga utgifter, och Ex-Im är nettoexporten.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Kraschar ETC eller USDC så räcker det ju inte med att likvidera. Det får i så fall motsatt effekt, och sänker värdet desto mera. För att det ska fungera som backing så borde ETH och USDC röra sig åt annat håll, eller inte alls, jämfört med DAI. Och det är ju inte fallet. Så en krasch i underliggande instrumenten lär också göra så att DAI kraschar.

Det räcker med att likvidera upp till en viss nivå. Det är så allting "stabilt" fungerar, om det som man har antagit inte längre håller så slutar det att fungera. Så visst, en för stor krasch i krypto skulle leda till att Dai också krashar. För att förebygga det är det inte endast ett smart contract, så de kan ta lämpliga åtgärder utöver det vanliga.

Citat:

Sen så är USDC i sig backat av värdepapper som är svåra att bedöma värdet på utan insikt.

Det var det jag sa

Permalänk
Medlem

Alldeles oavsett vad man tycker om krypto, så känns det som en skakig grund att bygga en stad på. Att bygga en modern stad/kraftverk tar väl 10-20 år. Lite svårt att veta om kryptominig fortfarande kommer vara en grej om 20 år....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Sen så är USDC i sig backat av värdepapper som är svåra att bedöma värdet på utan insikt.

”USDC is fully backed by cash and equivalents and short-duration U.S. Treasuries, so that it is always redeemable 1:1 for U.S. dollars. Each month, we publish attestation reports by Grant Thornton regarding the reserve balances backing USDC.”

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

ISK är i dagsläget avservärt mer förmånligt än vad det var när det infördes. Att höjda skatten till samma nivå som den låg på vid införandet skulle inte vara så farligt tycker jag.

"Före inkomståret 2016 användes statslåneräntan rakt av utan ökning eller minimumnivå"
Så helt fel, Isk har snarare blivit sämre då schablonintäkten inte kan falla under 1.25% i nuläget, när det infördes var det baserat på statslåneräntan som låg runt 1.65%. 2015 var t.ex. schablonen 0.9%, statslåneräntan 0.9%

Men dem gamla reglerna skulle schablonen varit 0% då styrräntan idag är 0%.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Att spara är det sämsta som människor kan göra. Pengar som bara ligger gör ju inget något gått. Det som samhället är intresserat av är konsumtion och investeringar. Konsumtion finns det inte mycket man kan göra åt med det monetära systemet, men investeringar vill man ju få upp, för de bidrar till ökad välfärd.

Mina pengar, mitt val.

Ja att spara i det som du vurmar, fiatsystemet, är ju inte särskilt smart nej.
For everyone else, there's Bitcoin.

Skrivet av Sando:

Taiwan har blivit rikt på halvledarindustrin. Hong Kong har blivit rikt till följd av att det praktiskt taget är en stapelstad för världens största exportekonomi. Singapore har blivit rikt till följd av att det sitter med praktiskt taget ensamrätt till världens viktigaste handelsrutt. Dubai har blivit rikt på olja, och har byggt vidare på en fastighetsbubbla. Hong Kong, Singapore och Dubai är dessutom inga modellsamhällen, utan diktaturer som hårt slår ner meningsmotståndare.

Gäsp... oavsett dina moraliska argument här så har de här länderna låga skatter som bjuder in för investeringar i landet, vilket i sin tur berikar landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Att spara är det sämsta som människor kan göra. Pengar som bara ligger gör ju inget något gått. Det som samhället är intresserat av är konsumtion och investeringar. Konsumtion finns det inte mycket man kan göra åt med det monetära systemet, men investeringar vill man ju få upp, för de bidrar till ökad välfärd.

Nu har jag inte koll på hur bra det stämmer, men uppbackning i Ether är ju inte värt något. Både för att uppbackning ska vara i en valuta som inte ökar mycket i värde, och för att Ethereum efter senaste kraschen förlorade 96% av sitt värde. Men sen så misstänker jag att de inte har uppbackning i Ether, utan att de har uppbackning för dollarvärdet i Ether.

Taiwan har blivit rikt på halvledarindustrin. Hong Kong har blivit rikt till följd av att det praktiskt taget är en stapelstad för världens största exportekonomi. Singapore har blivit rikt till följd av att det sitter med praktiskt taget ensamrätt till världens viktigaste handelsrutt. Dubai har blivit rikt på olja, och har byggt vidare på en fastighetsbubbla. Hong Kong, Singapore och Dubai är dessutom inga modellsamhällen, utan diktaturer som hårt slår ner meningsmotståndare.

Det har inget/väldigt lite med skatter att göra.

Det går förstås annars också, men det här är en nisch. Det klassiska är ju att handla med varumärken (typisk dutch double irish) och licenser. Problemet är ju allokeringen av vinster. Du vill ha en förlust på ett ställe, och vinst på ett annat. Att bara sätta ett offshorebolag i Cypern hjälper inte vidare mycket, om du inte har något verktyg för att få det att se ut som en förlust.

Det finns utrymme för många typer av skatteparadis. Det här är bara ett sätt, som just nu är svårt att spåra för myndigheter.

Inflationär och inflationsnivån är olika sak. Jag syftar här främst till att Bitcoin är designat för att ha en ökande penningmängd oberoende aggregate demand, tills att det blir deflationärt med negativ ökning efter det som förloras naturligt. Sen så blir det för tillfället deflationärt i alla fall, på grund av ökning i savings raten.

Ja det är inflationärt tills att den når 21 miljoner i total supply, detta kommer ta en evighet men samtidigt är det inte mer än en ökning på 11% från idag. Bitcoin är i praktiken deflationärt då mynt försvinner ur cirkulation när plånböcker tappas bort osv. och som du säger ökad efterfrågan. Sannolikt är en stor del av det cirkulerande supplyet i passiva plånböcker som ingen har tillgång till.

Oavsett var det ju en ren och skär lögn när du jämförde med SEK, USD som har ökat med 17% och 28% respektive under bara 2020-2021. Detta är anledningen till varför folk köper krypto, man är orolig för denna experimentella penningpolitiken och vi ser redan tecken på potentiell hyperinflation med siffror som 6,4% i USA och löjliga utvecklingar på bostadsmarknader/aktiemarknader vilket redan är inne på kraftig tillgångsinflation sedan man införde QE under finanskrisen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

"Före inkomståret 2016 användes statslåneräntan rakt av utan ökning eller minimumnivå"
Så helt fel, Isk har snarare blivit sämre då schablonintäkten inte kan falla under 1.25% i nuläget, när det infördes var det baserat på statslåneräntan som låg runt 1.65%. 2015 var t.ex. schablonen 0.9%, statslåneräntan 0.9%

Men dem gamla reglerna skulle schablonen varit 0% då styrräntan idag är 0%.

Det kanske inte framgick att jag menade att jag tyckte att beskattningen kunde vara på samma nivå som när ISK infördes. Att beräkningsmetoden har ändrats är jag medveten om.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sando:

Kraschar ETC eller USDC så räcker det ju inte med att likvidera. Det får i så fall motsatt effekt, och sänker värdet desto mera. För att det ska fungera som backing så borde ETH och USDC röra sig åt annat håll, eller inte alls, jämfört med DAI. Och det är ju inte fallet. Så en krasch i underliggande instrumenten lär också göra så att DAI kraschar.

Sen så är USDC i sig backat av värdepapper som är svåra att bedöma värdet på utan insikt.

Det finns ju inget mera värdelöst än sparade pengar. Vad är vitsen med att pengar ligger på hög? Likviditet behövs i samhället, och då är det betydligt bättre att den likviditeten går till investeringar. Bättre att pengarna då går till en entreprenör som kan skapa något nytt och sen återbetalas med ränta, än att de bara samlar damm.

Sen så gäller det alla ekonomier. En ekonomi kan som helhet beskrivas som GDP=C+I+G+(Ex-Im), där C är konsumtion, I är investeringar och G är offentliga utgifter, och Ex-Im är nettoexporten.

Jag som individ kanske inte alltid har makrotänket. Tänker hellre pengar i näven än en onödig pryl. Dessutom vill inte alla risk med sina tillgångar. Har du en miljard. Så finns det 0 incitament att lägga in de i en bank med 0-ränta. Utomlands får du till och med betala för att sätta in de. Bättre ha en miljard i cash. Då får ju banksystemet inte tillgång till dessa för att låna ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Jag som individ kanske inte alltid har makrotänket. Tänker hellre pengar i näven än en onödig pryl. Dessutom vill inte alla risk med sina tillgångar. Har du en miljard. Så finns det 0 incitament att lägga in de i en bank med 0-ränta. Utomlands får du till och med betala för att sätta in de. Bättre ha en miljard i cash. Då får ju banksystemet inte tillgång till dessa för att låna ut.

Hur tänker du att man förvarar en miljard i cash säkert? Intressant när dom byter ut sedlar iaf här i Sverige, brand, inbrott osv
Visst banksystemen är ju inte optimalt men man får sprida riskerna

Transaktioner per sekund och avgifter är en stor nackdel för btc

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 1ntel_R15E:

Hur tänker du att man förvarar en miljard i cash säkert? Intressant när dom byter ut sedlar iaf här i Sverige, brand, inbrott osv
Visst banksystemen är ju inte optimalt men man får sprida riskerna

Transaktioner per sekund och avgifter är en stor nackdel för btc

SEK är ju ett skämt. Ska man ha cash så är det USD/CHF/YEN/EUR som gäller. Sen ser man till att man har ett uttagskvitto på en miljard. Inte så att Riksbanken kan vägra byta ut sedlarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Jag som individ kanske inte alltid har makrotänket. Tänker hellre pengar i näven än en onödig pryl. Dessutom vill inte alla risk med sina tillgångar. Har du en miljard. Så finns det 0 incitament att lägga in de i en bank med 0-ränta. Utomlands får du till och med betala för att sätta in de. Bättre ha en miljard i cash. Då får ju banksystemet inte tillgång till dessa för att låna ut.

Ja, varför skulle man bry sig om "makrotänket"? Värre slavmentalitet får man leta långt efter

Skrivet av 1ntel_R15E:

Hur tänker du att man förvarar en miljard i cash säkert?

Bitcoin.

Skrivet av 1ntel_R15E:

Transaktioner per sekund och avgifter är en stor nackdel för btc

Nej, det är det inte. Det fungerar helt utmärkt.
Folk använder Bitcoin som betalmedel i El Salvador, idag.
På McDonalds, i affärer, på restauranger.

#19355818

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

SEK är ju ett skämt. Ska man ha cash så är det USD/CHF/YEN/EUR som gäller. Sen ser man till att man har ett uttagskvitto på en miljard. Inte så att Riksbanken kan vägra byta ut sedlarna

Kommer man med den mängden pengar så går det nog att hitta på skäl

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Mina pengar, mitt val.

Ja att spara i det som du vurmar, fiatsystemet, är ju inte särskilt smart nej.
For everyone else, there's Bitcoin.

Gäsp... oavsett dina moraliska argument här så har de här länderna låga skatter som bjuder in för investeringar i landet, vilket i sin tur berikar landet.

Nej, det berikar inte LANDET utan ett fåtal individer/specifikt skikt inom det landet. Att Dubai i sig är uppbyggt på och under slavlika förhållanden är kanske inte något som bör anses vara "positivt" och ses som ett exempel på ett "bra" land (?) Eller är det okey att skita fullständigt i människors hälsa och liv så länge man kan berika sig själv?

Kanske inte riktigt lysande exempel heller då man vill se så lite stat som möjligt och kallar dem för "tjuvar", men håller du dig inte jäkligt väl med de som styr/har makt i dessa exempel finner du plötsligt att du saknar alla former av rättigheter och rikedomar... och i bästa fall lever under slavlika förhållanden själv.

Så man vill då alltså byta ut en mer eller mindre demokratisk stat mot en diktatur utan skatt - känns genomtänkt. Eller är det mer så att man helst inte vill bo där MEN kunna ha sina tillgångar där och då ännu en gång berika sig själv på andras "olycka". Låter verkligen som en lyckad, framtida utopi.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal