Permalänk
Medlem

Digital-binär sanity check.

Har ni som lyssnar eller tittar på nyheter och reportage upptäckt att flera personer, politiker, journalister och dylikt gärna säger order digital när de menar binär? Felet sprider sig med, fler och fler säger det.

Nu kanske jag själv har fel, rätta mig gärna då, men det är intressant när man så "framför sina egna öron" bara hör att ett ord bli vanligare bland folk som normalt sätt inte, alltså, öht, har något med sådana ord att göra.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Digital har nästan samma innebörd som binär, minst två men möjligen fler diskreta nivåer...

Har ytterst svårt att se att det inte skulle gå att använda digital vs binär?

Kan vara bra att jag får en sanity check på detta jag med! 😂

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Digital har nästan samma innebörd som binär, minst två men möjligen fler diskreta nivåer...

Har ytterst svårt att se att det inte skulle gå att använda digital vs binär?

Kan vara bra att jag får en sanity check på detta jag med! 😂

"Jag identifierar mig som icke-digital" 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Digital har nästan samma innebörd som binär, minst två men möjligen fler diskreta nivåer...

Har ytterst svårt att se att det inte skulle gå att använda digital vs binär?

Kan vara bra att jag får en sanity check på detta jag med! 😂

Nä va? Digital betyder att något avser siffror medan binär betyder att det kan ha ett av två olika tillstånd. Jag ser det som helt olika ord, låt gå för att de i många meningar går att byta ut med varandra utan att meningen blir felaktig (men med förändrad betydelse).

För att svara TS så är dock detta inte någon utveckling som jag märkt av.

Permalänk
Medlem

På engelska:
"Property of representing values as discrete, often binary, numbers rather than a continuous spectrum."

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

"Jag identifierar mig som icke-digital" 😂

Du är alltså analog?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Digital har nästan samma innebörd som binär, minst två men möjligen fler diskreta nivåer...

Har ytterst svårt att se att det inte skulle gå att använda digital vs binär?

Kan vara bra att jag får en sanity check på detta jag med! 😂

Det finns inget som säger att digital inte kan vara ickebinärt. Det skulle vara knepigare men inte omöjligt att använda en annan bas än 2.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ternary_computer

Och definitionen av Digital: https://www.merriam-webster.com/dictionary/digital

Digital är bara motsatsen till "analog".

Permalänk
Avstängd

Språkbruket går ju i mode som allt annat. På åttiotalet var Digital häftigt och stod gärna utskrivet på produkter och liknande (jag har en väldigt analog gammal (och väldigt dyr när den var ny) Sony kassett-Walkman där det står Digital stort på utsidan), sen blev analogt coolt, i vissa kretsar i alla fall, när exempelvis analoga spakar kom till N64 och PSX. "Digitalt kan ju bara vara på eller av, analogt kan ju vara på, av och allt däremellan"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Herr K:

Nä va? Digital betyder att något avser siffror medan binär betyder att det kan ha ett av två olika tillstånd. Jag ser det som helt olika ord, låt gå för att de i många meningar går att byta ut med varandra utan att meningen blir felaktig (men med förändrad betydelse).

För att svara TS så är dock detta inte någon utveckling som jag märkt av.

Skrivet av dlq84:

Det finns inget som säger att digital inte kan vara ickebinärt. Det skulle vara knepigare men inte omöjligt att använda en annan bas än 2.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ternary_computer

Och definitionen av Digital: https://www.merriam-webster.com/dictionary/digital

Digital är bara motsatsen till "analog".

För mig så betyder digital = diskreta nummer.
Binär = två diskreta värden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

För mig så betyder digital = diskreta nummer.
Binär = två diskreta värden.

Men jag tänker att i frågor om språk så är SAOL facit, deras definition är "som av­ser siffror; som av­ser data­teknik", d.v.s inget om huruvida det är diskreta nummer i sig. Sen är så klart språk föränderligt så om tillräckligt många människor tycker något annat så kan det ändras med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr K:

Men jag tänker att i frågor om språk så är SAOL facit, deras definition är "som av­ser siffror; som av­ser data­teknik", d.v.s inget om huruvida det är diskreta nummer i sig. Sen är så klart språk föränderligt så om tillräckligt många människor tycker något annat så kan det ändras med tiden.

Eftersom Svensk ordbok har en senare utgåva och mer fokuserar på aktuellt språkbruk borde den kanske snarare vara referens i sammanhanget.

https://svenska.se/so/?id=113469
● som an­ger värden med hjälp av siffer­uttryck
○ äv. (i elektroniska samman­hang) som bryter ner information i en mängd poster som bara kan ha ett av två värden

Med tanke på hur varenda företag numera strösslar med termer som "algoritmer" eller "AI" i sin marknadsföring och teknobabbel blivit en del av den mediala vardagen är det inte så underligt att även "digital" används utanför sina ordinarie ramar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd

Har någon ett exempel från verkligheten?

Permalänk
Medlem

Problemet är väl kanske att man blandar ihop olika betydelser för samma term. Talar man om signaler så är det enkelt: digital = diskret signal, analog = kontinuerlig signal, binär = diskret signal med två tillstånd.

Men digital används för mycket annat än bara signaler, att räkna på fingrarna är t.ex. digitalt (i mer än en mening). Digital data lagras ofta binärt, men då är både själva datan digital samtidigt som den binära representationen också är digital. Det digitala värdet 65 kan t.ex. lagras som det binära talet 0100 0001, där varje 0:a och 1:a också är ett digitalt (binärt) värde.

Så en binär signal är digital, men en digital signal är inte alltid binär. Och binär data är också digital, i alla fall så länge som man har ett begränsat antal bitar, men digital data lagras inte alltid binärt. Utan något specifikt exempel så blir det därför en ganska meningslös diskussion eftersom det beror på sammanhanget om binär och decimal är samma sak eller ej.

Permalänk
Medlem

@Hipshot

Fram tills vi har datorer som hanterar 3 eller fler tillstånd för en bit är det väl ingen skillnad inom kontexten?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Jag håller med de här som tycker att digital inte nödvändigtivs anser binära signaler.

Om vi tar NAND-FLASH i SSDer celler som exempel. Vi är alla ganska överrens om att de lagrar digitala värden. Men om man faktiskt ser till hur tekniken fungerar så lagar man flertalet bitar i en cell (bortsett från SLC, då).

Om vi bara tar MLC för enkelhetens skull, så kan man alltså lagra värderna 0, 1, 2, 3. När de är lagrade i själva cellen är de lagrade som olika spänningsnivåer (0V, 1/3V, 2/3V, 1V). Detta kan såklart översättas till binärsekvenserna 00, 01, 10, 11. Men ifall digital alltid skulle vara binär, och vise versa, skulle man inte kunna påstå att MLC-celler lagrar digitala värden. De skulle istället lagra något som översätts i digitala (binära) värden. Det blir i mitt huvud onödigt komplicerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@Hipshot

Fram tills vi har datorer som hanterar 3 eller fler tillstånd för en bit är det väl ingen skillnad inom kontexten?

Det finns sådana datorer. Det har funnits länge. (Ja, fast de har inte några bitar då "bit" implicerar ett binärt tillstånd.) De är mest kuriosa eftersom sådana datorer inte har några egentliga fördelar jämfört med vanliga binära datorer.

Permalänk
Medlem

Tråden får mig att minnas ett citat från en föreläsare i digitalteknik jag själv inte haft, men jag har hört det i tredje hand, så att säga: "Digitalt och tidsdiskret är inte samma sak, men begreppen används analogt".

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det finns sådana datorer. Det har funnits länge. (Ja, fast de har inte några bitar då "bit" implicerar ett binärt tillstånd.) De är mest kuriosa eftersom sådana datorer inte har några egentliga fördelar jämfört med vanliga binära datorer.

Japp, menade rent praktiskt användbara då, och då behöver de givetvis ha motvsrande prestanda mot nuvarande binära. Från högskolan har jag för mig att det var något som det forskas i aktivt, men minns inte riktigt om det gällde "hela datorn" eller mer specifikt lagring, t.ex. via användandet av olika kvanttillstånd.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Digital på svenska skulle jag inte tolka som flera tillstånd, då skulle jag nog använda diskret, men jag är matematiker (främst utbildad på engelska) så inte säker att det är korrekt svenska

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

Tråden får mig att minnas ett citat från en föreläsare i digitalteknik jag själv inte haft, men jag har hört det i tredje hand, så att säga: "Digitalt och tidsdiskret är inte samma sak, men begreppen används analogt".

Hur kan något vara digitalt utan att vara tidsdiskret? Alla datorer arbetar ju i slutändan diskret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av afulm:

Hur kan något vara digitalt utan att vara tidsdiskret? Alla datorer arbetar ju i slutändan diskret?

Digitalt betyder inte datorbearbetat

Permalänk
Medlem

"Digital kommer från engelskans digit (för siffra) som i sin tur kommer från latinets digitus i betydelsen finger. Begreppet digital kommer således endast indirekt från den gamla seden att räkna på fingrarna, men det handlar likväl om räkning med diskreta storheter, sådana som kan uttryckas med siffror (motsatsen är analog).[1] Däremot kan en läkare utföra en digital undersökning, det vill säga en undersökning med fingrarna.[2]"

Kan vi komma överens om att detta stämmer iaf?

Jag är mer nyfiken på de händelser TS pratar om, jag har aldrig reagerat över det. Inte för att jag tittar på TV särskilt ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Digitalt betyder inte datorbearbetat

Ja, men att räkna på papper känns också väldigt diskret ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av afulm:

Ja, men att räkna på papper känns också väldigt diskret ändå.

Tid är diskret i grunden, men vet inte varför vi diskuterar sånt, hur är det relevant?

Hela rumtiden är ju kvantiserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tid är diskret i grunden, men vet inte varför vi diskuterar sånt, hur är det relevant?

Hela rumtiden är ju kvantiserad

Vi har väl inte något bättre för oss? Vad baserar du att rumstiden är kvantiserad på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av afulm:

Ja, men att räkna på papper känns också väldigt diskret ändå.

Du förväxlar nog i så fall digitala signaler med binär aritmetik. En signal kan vara digital utan att vara tidsdiskret om den kan ändra värde när som helst men bara kan anta diskreta värden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av afulm:

Vi har väl inte något bättre för oss? Vad baserar du att rumstiden är kvantiserad på?

’Kvant’-mekanik?

Planck och grabbarna hade dessa idéer

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

’Kvant’-mekanik?

Planck och grabbarna hade dessa idéer

Jag trodde att rumstiden tillhörde relativitetsteorin? Både tid och rum brukar väl vara kontinuerliga i kvantmekaniken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av afulm:

Jag trodde att rumstiden tillhörde relativitetsteorin? Både tid och rum brukar väl vara kontinuerliga i kvantmekaniken?

Planck-avståndet är ju en minimal längd, men frågan är vad det betyder i övrigt. Tror det kanske är en obesvarad fråga om rum och tid är kvantiserade eller ej...

Detta är dock helt off topic, tror inte vi lekmän kommer längre ändå