Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Hemligt!

Äger man mycket värdefulla saker borde man ju fundera över dels kassavalv men även huruvida det är smart att ens ha det i hemmet eller på ett säkrare ställe...

Bättre att ha ett kassavalv som honungsfälla och gömma guld/silver nån annanstans tex, i soffkudde, livsmedelspaket etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brent:

Vi sparar totalt 1000 kr i månaden för våra två barn. Inte jättemycket men det har hunnit bli några hundratusen ändå på ca 4 år med avkastning och återinvestering av alla utdelningar. Har dem i ett ISK på Aktieinvest och har aktier i bl.a. Apple, Alphabet, Netflix, SBB, Cibus, Embracer, Investor, Nibe, Swedish Match, Vitrolife, Tomra m.fl. Totalt 17 olika innehav med lite högre viktning på stabila och lite mindre på mer skakiga chansningar.

Att jag valde Aktieinvest fast jag även har Avanza, Nordnet, SEB m.fl. var för att jag redan var medlem i Aktiespararna och då får man rabatt samt att man där kan autospara för en viss summa varje månad och fördela den summa på ett gäng aktier, så köps andelar i aktier. Alltså lite som att man plockar ihop sin egen fond. Kan bli 0.3 aktier i Investor, 0.03 i Apple osv. per månad och minns jag rätt är courtaget per tillfälle totalt 10 kr. Dessutom återinvesteras utdelningar automatiskt (om man vill) så det sköter sig helt själv. De har även färdiga sparboxar av olika slag om man inte vill välja egna aktier eller fonder för månadssparandet.

Har dom kommit igång igen nu efter hackerattacken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Bättre att ha ett kassavalv som honungsfälla och gömma guld/silver nån annanstans tex, i soffkudde, livsmedelspaket etc.

Det är absolut också en bra tanke. Men nu har vi nog gått så mycket off topic att moderatorerna snart börjar ta bort våra inlägg

Så för att återgå till ämnet
När det kommer till aktier gillar jag både Apple och Nvidia då de (nästan) alltid går uppåt. Precis som många andra på Sweclockers kör jag teknikfonder av olika slag (typ Swedbank Robur Ny Teknik och TIN Ny Teknik A). Sedan döljer jag ju inte direkt att jag är väldigt krypto-positiv, även om jag inte har jättemycket investerat i krypto

Permalänk
Avstängd

Någon mer än jag som har Abelco här?
Investeringsbolag med spelstudio, e-sport, krypto, e-handel och mycket mer bland innehaven.

Jag tror starkt på detta bolag och senast igår kom två riktigt trevliga PM och rapport släpps i nästa vecka.
Bolaget har ändrat inriktning rejält sen två år tillbaka så äldre siffror går inte att jämföra med.

https://www.abelco.se/

Har också Midsummer som jag tror och hoppas mycket på. Bygger maskiner för tillverkning av solceller och producerar givetvis även egna som de säljer och monterar som ett helkoncept. Bolaget håller till i Järfälla där all produktion ligger men kommer under -22 dra igång en fabrik som är 10 gånger större i Italien för europamarknaden, där kommer endast tillverkning av solceller ske med maskiner som byggs i Järfälla.

https://midsummer.se/

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har dom kommit igång igen nu efter hackerattacken?

Jadå. De åkte ju på en ransomware-attack på sina administrativa system. Om jag minns rätt blockerade de inloggningen någon vecka, därefter OK att logga in igen med BankID men ej med anv-namn/lösenord. Givetvis lite obehaglig upplevelse för oss kunder, och kunde såklart kommit ivägen för någon viktig transaktion. Inga tillgångar påverkades, i alla fall inte enligt dem själva men jag förstår att det troligen inte hade trummats ut om så var fallet heller.

typo
Permalänk
Medlem

https://www.gp.se/debatt/isk-konto-%C3%A4r-rena-guldgruvan-f%...

Citat:

Det är svårt för lagstiftare i Sverige och EU att hänga med i den snabbt växande kryptomarknaden. Därför är det extra viktigt att det satsas resurser under kommande åren för att modernisera kapitalbeskattningen, så att kryptorelaterade tillgångar inte blir ett tillhåll för skatteflykt.

Enligt några ekonomer på Göteborgs universitet är ett ISK skatteflykt när folk använder det för tillgångar som går upp "för mycket" i värde. Det är nog lättare att få igenom ISK lagförändringar om det riktas mot ett hatobjekt som kryptovalutor

Permalänk
Inaktiv

"...skyndsamt förändra ISK-systemet så att det bättre står i samklang med den övergripande principen om 30 procents skatt på kapitalvinster. En sådan förändring skulle göra ISK-systemet till mindre av en plattform för kortsiktig spekulation i allmänhet och för krypto i synnerhet."

Vad är det som de vill ändra? 30% svepande på ISK? Förbjuda bitcoin certifikat?

Två akademiker som svamlar i nattmössan. För övrigt verkar den pågående ISK-debatten totalt ha glömt bort att det har promotats även för pensionsparande eftersom de kissade på de som sparade i IPS.

Det har riktats kritik mot s.k. sparekonomer som jobbar på banker att de hörs för mycket i media och är opartiska, men de är i alla fall pålästa, till skillnad från politiker och andra tomtar. Åsikter kan man ha...

Permalänk

Ni som verkar ha lite koll!
Finns det någon direkt fördel att spara i t.ex. Avanza än på ISK-konto hos sin bank? Särskilt om avgifterna är desamma?
Gillar att ha all min ekonomi på ett ställe och slippa dela upp

Visa signatur

Intel I7 7700K - GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

"...skyndsamt förändra ISK-systemet så att det bättre står i samklang med den övergripande principen om 30 procents skatt på kapitalvinster. En sådan förändring skulle göra ISK-systemet till mindre av en plattform för kortsiktig spekulation i allmänhet och för krypto i synnerhet."

Vad är det som de vill ändra? 30% svepande på ISK? Förbjuda bitcoin certifikat?

Två akademiker som svamlar i nattmössan. För övrigt verkar den pågående ISK-debatten totalt ha glömt bort att det har promotats även för pensionsparande eftersom de kissade på de som sparade i IPS.

Det har riktats kritik mot s.k. sparekonomer som jobbar på banker att de hörs för mycket i media och är opartiska, men de är i alla fall pålästa, till skillnad från politiker och andra tomtar. Åsikter kan man ha...

Det här var väl sossarna och Magdalena Andersson i spetsen som vill höja skatten på ISK för att göra de ännu svårare och mindre fördelaktigt att spara sina pengar...

Vi får hoppas att det inte blir verklighet, men med tanke på alliansen med V så bådar det inte gott för oss småsparare.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultranooben:

Ni som verkar ha lite koll!
Finns det någon direkt fördel att spara i t.ex. Avanza än på ISK-konto hos sin bank? Särskilt om avgifterna är desamma?
Gillar att ha all min ekonomi på ett ställe och slippa dela upp

Om avgifterna är identiska? Nej.

Det kan vara enklare att hitta hos Avanza, och du får mycket bättre information/feedback/statistik än vad du kan få hos vissa av storbankerna.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultranooben:

Ni som verkar ha lite koll!
Finns det någon direkt fördel att spara i t.ex. Avanza än på ISK-konto hos sin bank? Särskilt om avgifterna är desamma?
Gillar att ha all min ekonomi på ett ställe och slippa dela upp

Jag har Länsförsäkringar som huvudbank, min främsta anledning till att börja använda Avanza istället var att LFs användargränssnitt var så mycket sämre (och fortfarande är, gapet blir allt större eftersom Avanza hela tiden utvecklar sitt gränsnitt men LF verkar ha stått still i 10 år nu). Definitivt värt det om din bank också har kasst gränssnitt.

En annan anledning kan också vara att få tillgång till specifika fonder som endast finns för de egna kunderna, t.ex. Avanza Zero för Avanza.

Tidigare i år började jag också använda en sekundär platform, efter att också ha velat om att splitta upp mina innehav. Detta var för Savr, främst då för deras fondrabatter men också för insättningsgarantin som endast gäller upp till ~1Mkr per bank/institution. Notera dock att Savr endast förvaltar fonder, så inga aktier etc. Så har i nuläget alla mina dyrare fonder där, aktier och billiga eller avanza-specifika fonder på Avanza, samt ett mindre månadsspar på LF (för att bli guldkund).

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Tidigare i år började jag också använda en sekundär platform, efter att också ha velat om att splitta upp mina innehav. Detta var för Savr, främst då för deras fondrabatter men också för insättningsgarantin som endast gäller upp till ~1Mkr per bank/institution.

Fast insättningsgarantin har inget att göra med fond- och aktieinnehav om jag har förstått saken rätt. Dessa innehaven är skyddade oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast insättningsgarantin har inget att göra med fond- och aktieinnehav om jag har förstått saken rätt. Dessa innehaven är skyddade oavsett.

Du har rätt i att det skiljer, men investerarskyddet täcker bara 250 tkr om man får tro nedanstående PDF. Löjligt låg gräns.

https://www.avanza.se/avanzabank/hem/konton/blanketter/insatt...

https://blogg.avanza.se/skillnaden-mellan-insattningsgaranti-...

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

250k är visserligen ett lågt belopp men det skall nog mycket till för att man skulle behöva använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Du har rätt i att det skiljer, men investerarskyddet täcker bara 250 tkr om man får tro nedanstående PDF. Löjligt låg gräns.

För vem? I normalfallet påverkas ju inte dina tillgångar utanför banken, så även om banken kursar så är dina investeringar intakta. Om det skulle bli något problem med att komma åt tillgångarna så träder investerarskyddet in. Vilket ju betyder att banken/institutet ska brutit mot dom regelverk som finns om att hålla dina värdepapper skilda från sina egna tillgångar. Hur mycket fuffens ska staten verkligen gå in och garantera skydd för? Jag som skattebetalare tycker att nivån är lagom, jag vill inte att det betalas ut en massa pengar i onödan.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast insättningsgarantin har inget att göra med fond- och aktieinnehav om jag har förstått saken rätt. Dessa innehaven är skyddade oavsett.

Nej, du har nog rätt, blandade ihop insättningsgarantin (som verkar gälla endast pengar på kontot) med investerarskyddet (som gäller värdepapper) med ett lägre belopp om 250tkr.

När träder insättningsgarantin in?
Insättningsgarantin innebär att du får ersättning av staten om den bank eller det institut där du har dina pengar går i konkurs eller om Finansinspektionen beslutar att insättningsgarantin ska träda in. Garantin gäller också om staten hanterar ett krisdrabbat institut genom så kallad resolution.
https://www.riksgalden.se/sv/var-verksamhet/insattningsgarant...

Om ett finansiellt institut som hanterar dina värdepapper går i konkurs och det visar sig att du inte kan få ut dina värdepapper eller pengar kan investerarskyddet träda in. Det innebär att du kan få ersättning för ett belopp på högst 250 000 kronor.
https://www.riksgalden.se/sv/var-verksamhet/insattningsgarant...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Uzanar:

Då var det officiellt; Vi upplevde precis den historiskt sämsta enskilda börsdagen på Stockholmsbörsen (OMXSPI) i och med en nedgång på -11,1%. Sitter fortfarande still i båten men nog är det dystert och psyket ställs på prov! Det gäller att älta sina långsiktiga mål i huvudet och komma ihåg sin investeringsfilosofi!

https://omni.se/just-nu-storsta-borskraschen-i-modern-tid-sto...

Otrevlig börsdag idag pga virusoron i Sydafrika, särskilt på Stockholmsbörsen...

Roade mig därmed med att blicka tillbaka på blodbadet i mars 2020 och blev glatt överraskad av hur rätt jag hade i mina klyschiga men visa uttalanden

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag som tyckte bitcoin gått ner mycket idag men verkar som börsen gått ner mera
Fast jag kände det mer som en normal dag. Ena dagen ner, nästa dag upp. Se det långsiktigt.
Köper ni dippen idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag som tyckte bitcoin gått ner mycket idag men verkar som börsen gått ner mera
Fast jag kände det mer som en normal dag. Ena dagen ner, nästa dag upp. Se det långsiktigt.
Köper ni dippen idag?

"Time in the market beats timing in the market."

Låter det rulla på som vanligt. Inser att jag förmodligen kommer förlora på att försöka tajma marknaden.

Bitcoin har gått ner 7,66 % idag, vilken börs har gått ner mer?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

"Time in the market beats timing in the market."

Låter det rulla på som vanligt. Inser att jag förmodligen kommer förlora på att försöka tajma marknaden.

Bitcoin har gått ner 7,66 % idag, vilken börs har gått ner mer?

Var ju någon som skrev -11% ovan.
Trodde det stämde, har inte kollat.

Jaha, det var ju jättegammalt inlägg som citerades.
OK, glöm det.
-3% är ju bara brus i kurvan

Edit: Finns anledningar till att jag tycker börsen känns tråkig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Var ju någon som skrev -11% ovan.
Trodde det stämde, har inte kollat.

Jaha, det var ju jättegammalt inlägg som citerades.
OK, glöm det.
-3% är ju bara brus i kurvan

Edit: Finns anledningar till att jag tycker börsen känns tråkig

Förstår vad du menar, blir ju inga roliga toppar som med enskilda aktier men man tenderar att slippa riktigt tråkiga dippar istället.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Förstår vad du menar, blir ju inga roliga toppar som med enskilda aktier men man tenderar att slippa riktigt tråkiga dippar istället.

Jag gillar både toppar att sälja och dippar att köpa. Går säkert hitta någon sådan aktie om man letar istället för att kolla på index.

Permalänk
Medlem

Black friday på börsen, och ny löning på fickan. Bra tillfälle fylla på. Ett enda av mina innehav har gått upp idag, Danaher Corp (har ett innehav bara på skoj för att jag jobbar åt dem).

Börsen ner idag, sen skriver man att det kommer en ny vaccinvariant som kan tas fram snabbt, och då går väl börsen upp, sedan kommer man på att den inte är effektiv och plötsligt är alla aktier på väg ner igen. Upp och ner som en jojo.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

LF Global Indexnära gick bara ner 1,11 %, det var överraskande. Trodde på det dubbla iallafall.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Inaktiv

Börserna går upp och ner hela tiden, månadshandla och var långsiktig 10-20år + ) och du är garanterat en vinnare.

sparacash kan många ha nytta av att lyssna på.

https://www.youtube.com/watch?v=LnFoUBkFklE&ab_channel=SparaC...

Permalänk
Medlem

köpte på mig ännu mer evo ett riktigt fint bolag som växer 60 procent årligen å fin lönsamhet.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

köpte på mig ännu mer evo ett riktigt fint bolag som växer 60 procent årligen å fin lönsamhet.

Tydligen får vi inte diskutera enskilda aktier här då sådana inlägg tas bort. Så "Hur investerar ni?" är tydligen bara generellt, går man mer ingående på en aktie blir man raderad.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Skrivet av MeSaber:

Tydligen får vi inte diskutera enskilda aktier här då sådana inlägg tas bort. Så "Hur investerar ni?" är tydligen bara generellt, går man mer ingående på en aktie blir man raderad.

Verkar sjukt 🤪

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Tydligen får vi inte diskutera enskilda aktier här då sådana inlägg tas bort. Så "Hur investerar ni?" är tydligen bara generellt, går man mer ingående på en aktie blir man raderad.

Man kan visst nämna enskilda aktier, men långa hausse-poster för specifika aktier hör inte hemma i tråden.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

" Jag investerar i " Scandinavian chemotech och tycker den är väldigt intressant.

https://www.chemotech.se/wp-content/uploads/2021/05/CMOTEC202...

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I