Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Inaktiv

Någon som faktiskt har någon bra artikel angående batteriteknik och livslängd osv? Såg en del påstå att batterierna ska överleva bilens livslängd? Har jag sovit under en sten eller har det hänt något revolutionerande med litiumjonbatterier? Hur ska dom klara 20+ år när alla undra produkter tappar halva prestandan efter bara något år om ens det? Antar att nya bilar kommer med kraftig överkapacitet och kan bara nyttjas mellan vissa laddintetvaller, men räcker för att det ska vara värdig prestanda kvar efter 10år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Någon som faktiskt har någon bra artikel angående batteriteknik och livslängd osv? Såg en del påstå att batterierna ska överleva bilens livslängd? Har jag sovit under en sten eller har det hänt något revolutionerande med litiumjonbatterier? Hur ska dom klara 20+ år när alla undra produkter tappar halva prestandan efter bara något år om ens det? Antar att nya bilar kommer med kraftig överkapacitet och kan bara nyttjas mellan vissa laddintetvaller, men räcker för att det ska vara värdig prestanda kvar efter 10år?

En stor skillnad är batterikemin som används, det är inte exakt samma batterier som sitter i telefonen som sitter i bilen. Sedan är en annan stor skillnad att batterierna i bilar både är mycket bättre övervakade men också har saker som värme/kylning som gör att man kan kontrollera temperatur medan de används/laddas.

Permalänk
Medlem

Efter många vändor med frugan och en hel del funderande blev det till slut en beställning av MG ZS från Holmgrens bil. Valde dock 24 mån privatleasing, Luxary med svart metallic för 3575 kr/mån. Vinterdäck och försäkring löser vi själva. Försäkringen skiljde nästan 150 kr/mån mot vad Holmgren erbjöd.

24 mån blev lite dyrare per mån men jag tror mycket hinner hända på två år på elbilsmarknaden, både vad gäller utbud men också politiskt kring subventioner etc.

Stort steg att gå från tesla 3 till denna men logiken tog överhanden här, oerhört bra pris tycker jag som är svårt att argumentera bort.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Det har inte hänt något revolutionerande, bilar tar väl hand om batteriet.
Tibor har skrivit mycket i ämnet.
https://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Det har inte hänt något revolutionerande, bilar tar väl hand om batteriet.
Tibor har skrivit mycket i ämnet.
https://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/

Klockren artikel, saxar följande från den:

Företaget FleetCarma samlar data från företag och bilpooler. De bekräftar Green Car Reports siffror på 29% räckviddsminskning på vintern – och visar dessutom statistik på att även bensinbilars räckvidd minskar med 19% på vintern!

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Japp, runt 60-65% av WLTP bör man räkna med på vintern om man kör landsväg och motorväg. Det är en bra tumregel har jag konstaterat efter att ha läst och sett alldeles för många räckviddstester på vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Klockren artikel, saxar följande från den:

Företaget FleetCarma samlar data från företag och bilpooler. De bekräftar Green Car Reports siffror på 29% räckviddsminskning på vintern – och visar dessutom statistik på att även bensinbilars räckvidd minskar med 19% på vintern!

Utan att veta vilka länder bilarna rullat i (vilka vinterförhållanden snittbilen i undersökningen utsatts för) så säger det inte speciellt mycket. Det är knappast svenska bilar man sett på?

Edit : okej klicka mig vidare och ser att det är Nissan Leaf och fanns mätpunkter ned till nästan -25 det borde representera Sverige bra.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av glemmy:

Utan att veta vilka länder bilarna rullat i (vilka vinterförhållanden snittbilen i undersökningen utsatts för) så säger det inte speciellt mycket. Det är knappast svenska bilar man sett på?

Edit : okej klicka mig vidare och ser att det är Nissan Leaf och fanns mätpunkter ned till nästan -25 det borde representera Sverige bra.

Vet inte om det representerar Sverige särskilt bra, norrut absolut. Men vi har stora temperaturskillnader mellan norr och söder. Från mellansverige och söderut där majoriteten av Svenskar bor är det ju sällan ens -15. Oftast inte ens mer än -10 på vintern.

Rimligtvis är därför räckviddsminskningen mindre för de flesta än vad som framgår där om de undersökt vid -25.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Om man klickar vidare så handlar nästan all ökad förbrukning för bensinbilen om sådant som är relaterat till kallstart, dvs att motorn är ineffektiv innan den blivit lite varm och att folk låter bilen stå på tomgång för att värma upp och/eller medan de skrapar rutor osv. Detta är knappast någon nyhet, men påverkar inte väsentligt när man kör långa sträckor. Har man tillgång till motorvärmaruttag så kan man minska effekten av detta väldigt mycket med motor- och kupévärmare. Men det gör man knappast för "räckvidden", utan för att man sparar lite pengar, det minskar slitaget och onödiga utsläpp. Och framförallt för att det är mycket bekvämare med en upptinad bil som man inte behöver stå och skrapa rutorna på. Komfortmässigt kan man förstås även ha bränslevärmare, men en del av fördelarna faller av förklarliga skäl bort då.

"Problemet" för elbilen på vintern är inte bara, men i väsentlig utsträckning, att den är för effektiv. Det blir väldigt lite "gratis" värme. Det här är i grunden en bra egenskap och får man upp kapaciteten ytterligare på batterierna kommer man nå en nivå där få kommer att bry sig. Ju fler tillverkare som ger sig in och verkligen försöker konkurrera desto större blir både pressen på att förbättra batterierna på olika sätt, liksom intäkterna för att räkna hem utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Vet inte om det representerar Sverige särskilt bra, norrut absolut. Men vi har stora temperaturskillnader mellan norr och söder. Från mellansverige och söderut där majoriteten av Svenskar bor är det ju sällan ens -15. Oftast inte ens mer än -10 på vintern.

Rimligtvis är därför räckviddsminskningen mindre för de flesta än vad som framgår där om de undersökt vid -25.

Ja, håller med! Det jag menade var att om bilarna rullar i Kalifornien så är vintern något annat än den är i Sverige.
Men de har data från -25 och varmare, alltså hela spannet som är relevant för Sverige.
För någon som bor i Sibirien är statistiken inte lika intressant

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Hejsan,

Känns som många har koll i denna tråden. Går och funderar på att leasa en elbil. Är priset på MG marvel bra? Hur går motiveringen kring 2 eller 3 år. Tänker att utvecklingen går jäkligt snabbt kring elbilar just nu. Blir vinterdäck alltid en extrakostnad? Oftast när man köper bil brukar man få det till, om än efter lite förhandling.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whoever:

Hejsan,

Känns som många har koll i denna tråden. Går och funderar på att leasa en elbil. Är priset på MG marvel bra? Hur går motiveringen kring 2 eller 3 år. Tänker att utvecklingen går jäkligt snabbt kring elbilar just nu. Blir vinterdäck alltid en extrakostnad? Oftast när man köper bil brukar man få det till, om än efter lite förhandling.

Tacksam för svar.

Stod exakt inför samma val som du med samma funderingar. Provkörde Marvel R och MG ZS. Båda ger mycket bil för pengarna. Min referensbil är Tesla Model 3 så du vet.

Jag resonerade att elbilsmarknaden går som tåget nu, händer mycket många nya modeller och osäkra andrahandsvärden (kan vara viktigt ifall man vill köpa loss sin leasingbil sen), pandemin verkar inte vara över heller för den delen så vill man verkligen vara låst i ett avtal i 3 år?

Det slutade med en MG ZS i 24 mån för min del, 3575 kr/mån utan försäkring och vinterdäck. Försäkring får jag billigare själv och vinterdäck köper jag till och säljer efter leasingperioden.

Marvel R är snäppet över ZS (2021 årsmodell som jag provkörde) men zS 2022 årsmodell ska ha höjt sig ytterligare, 22an har längre räckvidd och fartresurser så det räcker, bra utrustning etc. Till det priset kändes det ett givet för min del iaf.

Edit: är man uppe och snuddar vid 4500-5000 kr som ju Marvel R kostar så är nog Kia EV6 att föredra, den spelar i sin egen liga 😀

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Stod exakt inför samma val som du med samma funderingar. Provkörde Marvel R och MG ZS. Båda ger mycket bil för pengarna. Min referensbil är Tesla Model 3 så du vet.

Jag resonerade att elbilsmarknaden går som tåget nu, händer mycket många nya modeller och osäkra andrahandsvärden (kan vara viktigt ifall man vill köpa loss sin leasingbil sen), pandemin verkar inte vara över heller för den delen så vill man verkligen vara låst i ett avtal i 3 år?

Det slutade med en MG ZS i 24 mån för min del, 3575 kr/mån utan försäkring och vinterdäck. Försäkring får jag billigare själv och vinterdäck köper jag till och säljer efter leasingperioden.

Marvel R är snäppet över ZS (2021 årsmodell som jag provkörde) men zS 2022 årsmodell ska ha höjt sig ytterligare. ZS 2022 har längre räckvidd och fartresurser så det räcker, bra utrustning etc. Till det priset kändes det ett givet för min del iaf.

Edit: är man uppe och snuddar vid 4500-5000 kr som ju Marvel R kostar så är nog Kia EV6 att föredra, den spelar i sin egen liga 😀

Marvel R är galet mycket bättre än ZS 2021. Jag har kört ZS snart ett halvår och den är långt bakom Marvel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Marvel R är snäppet över ZS (2021 årsmodell som jag provkörde) men zS 2022 årsmodell ska ha höjt sig ytterligare, 22an har längre räckvidd och fartresurser så det räcker, bra utrustning etc. Till det priset kändes det ett givet för min del iaf.

Tack för snabbt svar! Marvel ligger på 3935kr månaden att leasa 2 år just nu. Fick offert idag. Då gäller det luxury paketet. Så ingen fyrhjulsdrift eller panoramatak. Försäkring vet jag inte vad den går på! Kanske 500kr ish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

jag gick på ev6, men måste säga invändigt så var marvel r ändå helt ok.
Tyckte inte alls om den gigantiska skärmen dom satte i mitten dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Marvel R är galet mycket bättre än ZS 2021. Jag har kört ZS snart ett halvår och den är långt bakom Marvel.

Ja jag håller med, 2021 kändes inte alls lika premium framförallt infotainmentsystemet. Men körmässigt tyckte jag ändå ZS förvånade, trots låga effekten så va den pigg.

Skrivet av Whoever:

Tack för snabbt svar! Marvel ligger på 3935kr månaden att leasa 2 år just nu. Fick offert idag. Då gäller det luxury paketet. Så ingen fyrhjulsdrift eller panoramatak. Försäkring vet jag inte vad den går på! Kanske 500kr ish.

Jag fick 208 kr/mån för fyrhjulsdrivna Marvel R från trygg hansa pga samlingsrabatt, med 2000 mil per år dessutom. Hade jag valt Marvel R hade jag gått på fyrhjulsdrift, det kommer jag sakna.

Skrivet av Alrik:

jag gick på ev6, men måste säga invändigt så var marvel r ändå helt ok.
Tyckte inte alls om den gigantiska skärmen dom satte i mitten dock.

Köper helt att du valde den, den va grym! Skärmens storlek och så va ju coolt men jag tyckte den hamnar för långt bak (för nära inpå mig liksom) och vinkeln va inte alls passande för mig… men man vänjer sig säkert som allt annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur lyckas ni få prisuppgifter på försäkringar förresten? Jag ringde trygg Hansa och de vägrade ge mig ens en fingervisning för månadskostnaden innan jag har ett registreringsnummer. Och det kommer jag ju inte ha förrän bilen levereras.

Detsamma gällde vinterdäck. Helt värdelöst att få prisuppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Hur lyckas ni få prisuppgifter på försäkringar förresten? Jag ringde trygg Hansa och de vägrade ge mig ens en fingervisning för månadskostnaden innan jag har ett registreringsnummer. Och det kommer jag ju inte ha förrän bilen levereras.

Ta regnr från bilen du testkör 😁

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Ta regnr från bilen du testkör 😁

Fungerar det? Trodde den behövde vara registrerad på mitt namn. Försökte använda något försäkringsbolag hemsida som skulle beräkna månadskostnad och då gnällde den på att mitt personnummer inte matchade ägarskap på regnumret jag angav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Fungerar det? Trodde den behövde vara registrerad på mitt namn. Försökte använda något försäkringsbolag hemsida som skulle beräkna månadskostnad och då gnällde den på att mitt personnummer inte matchade ägarskap på regnumret jag angav.

Jodå det går, du måste ju kunna se pris för en försäkring på ex en begagnad bil du funderar på att köpa. Märkligt vilket försäkringsbolag var det?

Vad gäller vinterdäck så använd samma regnr på ex abswheels.se

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Nej, du inte behöver ha den registrerad på ditt namn. Hade det varit så hade alla fått en faktura från Trafikförsäkringsföreningen vid ägarbyte, eftersom det hade gjort det omöjligt att försäkra bilen innan ägarbytet registrerats hos Transportstyrelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nej, du inte behöver ha den registrerad på ditt namn. Hade det varit så hade alla fått en faktura från Trafikförsäkringsföreningen vid ägarbyte, eftersom det hade gjort det omöjligt att försäkra bilen innan ägarbytet registrerats hos Transportstyrelsen.

Sant!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det låter fullt rimligt. Ska prova igen. Tack.

Permalänk
Medlem

Glömde fråga! Hur är det när man lämnar tillbaka bilen vid leasing. Är det problemfritt, är ganska vagt att de tillåter normalt slitage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whoever:

Glömde fråga! Hur är det när man lämnar tillbaka bilen vid leasing. Är det problemfritt, är ganska vagt att de tillåter normalt slitage.

Det där är en bra fråga och något som oroar mig. Ska tydligen framgå i villkoren vad som anses med normalt slitage. Ett par stenskott och något dörruppslag men inga kantskrapade fälgar exempelvis. Tror dock det är helt beroende på leverantör också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Det där är en bra fråga och något som oroar mig. Ska tydligen framgå i villkoren vad som anses med normalt slitage. Ett par stenskott och något dörruppslag men inga kantskrapade fälgar exempelvis. Tror dock det är helt beroende på leverantör också.

Får ta och läsa igenom vad man skriver på när det väl blir aktuellt då känner jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ja, håller med! Det jag menade var att om bilarna rullar i Kalifornien så är vintern något annat än den är i Sverige.
Men de har data från -25 och varmare, alltså hela spannet som är relevant för Sverige.
För någon som bor i Sibirien är statistiken inte lika intressant

-25 är ju en ganska varm dag i januari/februari men ja vad är det 5-10% av landet som bor där det blir så kallt?

Jobbar man natt som jag gjort förr så var det kallare än -30 när jag skulle till/från jobbet i ungefär sex veckor om året.

Men bor man t.ex i Göteborg där det är typ +5 till -5 från november till maj med någon enstaka dag ner mot -15 så är nog inte påverkan från kylan så enorm (och man behöver inte köra värmen på absolut max för att överleva i bilen

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Jodå det går, du måste ju kunna se pris för en försäkring på ex en begagnad bil du funderar på att köpa. Märkligt vilket försäkringsbolag var det?

Vad gäller vinterdäck så använd samma regnr på ex abswheels.se

Hittade 150 kr månaden för halvförsäkring hos Länsförsäkringar Vagnskadegaranti ingick från MG så det blir som helförsäkring om jag förstått det rätt.

Har dock svårt att hitta vinterdäck till MG Marvel R. Abswheel och många andra verkar inte ha modellen inskriven än. Grip500 öste en mängd däck över mig men med reservation för att dimensionerna inte var rätt så kändes lite sådär

Någon som beställt odubadde vinterdäck till Marvel R? Min bilhandlare vill ha 18 000 kr för att leasa däck vilket kändes ovärt. Vill gärna ha bra däck med låg ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Provkörde äntligen Marvel R Performance igår på MG i Segeltorp. Har redan beställt den för ca en månad sen på 3 års leasing med dubbfria vinterdäck och deras inbakade försäkring (ca 5200 i månaden totalt). Vid tidpunkten då jag beställde den så fanns den inte att provköra ännu. Jag vet att det kan låta sjukt att beställa en bil innan man ens provkört den, men jag gjorde en chansning då jag inte ville vänta extra och få sen leverans.

Hursomhelst, provkörningen var precis som förväntat. Grymt skön bil att köra, väldigt bra komfort, lätt att ratta, sköna säten och på vägarna är den väldigt tyst. Då jag kommer från en snart 3 år gammal 190 hästars diesel (VW Arteon, också den på leasing några månader till) och aldrig egentligen kört en elbil förut, så var detta en ren wow-upplevelse på de flesta plan. Inte bara när det gäller acceleration och alla fördelar med elbil, men även när det kommer till komfort, infotainment och premium-känslan i sin helhet. Marveln känns som en 10 år nyare bil än min VW Arteon, som ändå ofta är klassad som premium-bil och min är trots allt full-utrustad.

När det gäller prrstandan så är Marvel R Performance ruskigt pigg i gasen, drar i väg fint från stillastående, men har även imponerande acceleration när man trampar i botten redan liggandes i 60-70km/h. En kille som provkörde den direkt efter mig sa att den drar iväg snabbare än en standard Tesla Model 3, vilket jag dock inte kan intyga då jag aldrig kört en Tesla själv. Självklart är jag medveten att det finns mycket snabbare Teslor, men ändå...

Märkte egentligen ingen enorm skillnad på Eco läget och Sport eller Sport+, men Eco är nog lite trevligare i stadsmiljöer, då den inte rycker iväg lika snabbt så fort man trampar ner från rött ljus.

Den stora skärmen och infotainment systemet är inte alls så långsamt som många får det att låta. Visst, det är ju ingen extremt rapp skärm såsom i iPhone eller Galaxy S21, men den är helt klart snabbare och mycket mer modern än vad jag sett i de flesta andra el bilar jag bara suttit i när jag besökt bilförsäljare. Bortsett från Tesla då såklart...

Bagageutrymmet har mycket kvar att önska, och jag är medveten om att räckvidden kan bli ett problem på vintrarna eller på längre resor.

Men ändå... för de pengarna finns det seriöst inga bättre alternativ om man vill ha en pigg och modern elbil. Skoda, Audi, VW och liknande är alldeles för dyra med en bra motor och extra utrustning såsom 360 kamera mm.
En välutrustad EV6 må va sexig på sitt sätt (ja jag gillar den skarpt), men vill man ha en likvärdig motor och acceleration så pratar vi 2000kr mer i månaden, eller mer om man satsar på GT Line... alltså ca 7 papp i månaden, eller mer. Samtidigt skulle jag aldrig satsa på en standard EV6 som är mer eller mindre lika slö som min Arteon (bakhjulsdrivna EV6 varianten för 5600kr i månaden inkl däck och försäkring). Och då saknar den dessutom massa extra lull lull.

Nä, då kör jag mycket hellre på en MG Marvel R Performance även om den inte är lika snygg, vilket jag erkänner. Ångrar inte en sekund att jag var tidig med att beställa den. Kan knappt vänta till våren nu!

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Hittade 150 kr månaden för halvförsäkring hos Länsförsäkringar Vagnskadegaranti ingick från MG så det blir som helförsäkring om jag förstått det rätt.

Har dock svårt att hitta vinterdäck till MG Marvel R. Abswheel och många andra verkar inte ha modellen inskriven än. Grip500 öste en mängd däck över mig men med reservation för att dimensionerna inte var rätt så kändes lite sådär

Någon som beställt odubadde vinterdäck till Marvel R? Min bilhandlare vill ha 18 000 kr för att leasa däck vilket kändes ovärt. Vill gärna ha bra däck med låg ljudnivå.

Nice, det va bra pris för försäkringen!

Vad gäller vinterdäck så kolla runt lite, kolla blocket om du kan få fram något annat regnr. Jag tror däckdimensionen är samma på denna årsmodellen som tidigare. 18 000 kr för ”orginalfälgar” med vinterdäck är löjligt högt pris om du frågar mig. Troligtvis inte bästa vinterdäck heller. Köper hellre själv där jag kan välja både däck och fälg fritt.

Jag kan rekommendera Maxxis Vinterdäck tro det eller ej 😂 hade en uppsättning till min BMW som va nordiskt anpassade. Lågt buller och bra grepp, väldigt bra pris också!

Visa signatur