Provkörde äntligen Marvel R Performance igår på MG i Segeltorp. Har redan beställt den för ca en månad sen på 3 års leasing med dubbfria vinterdäck och deras inbakade försäkring (ca 5200 i månaden totalt). Vid tidpunkten då jag beställde den så fanns den inte att provköra ännu. Jag vet att det kan låta sjukt att beställa en bil innan man ens provkört den, men jag gjorde en chansning då jag inte ville vänta extra och få sen leverans.
Hursomhelst, provkörningen var precis som förväntat. Grymt skön bil att köra, väldigt bra komfort, lätt att ratta, sköna säten och på vägarna är den väldigt tyst. Då jag kommer från en snart 3 år gammal 190 hästars diesel (VW Arteon, också den på leasing några månader till) och aldrig egentligen kört en elbil förut, så var detta en ren wow-upplevelse på de flesta plan. Inte bara när det gäller acceleration och alla fördelar med elbil, men även när det kommer till komfort, infotainment och premium-känslan i sin helhet. Marveln känns som en 10 år nyare bil än min VW Arteon, som ändå ofta är klassad som premium-bil och min är trots allt full-utrustad.
När det gäller prrstandan så är Marvel R Performance ruskigt pigg i gasen, drar i väg fint från stillastående, men har även imponerande acceleration när man trampar i botten redan liggandes i 60-70km/h. En kille som provkörde den direkt efter mig sa att den drar iväg snabbare än en standard Tesla Model 3, vilket jag dock inte kan intyga då jag aldrig kört en Tesla själv. Självklart är jag medveten att det finns mycket snabbare Teslor, men ändå...
Märkte egentligen ingen enorm skillnad på Eco läget och Sport eller Sport+, men Eco är nog lite trevligare i stadsmiljöer, då den inte rycker iväg lika snabbt så fort man trampar ner från rött ljus.
Den stora skärmen och infotainment systemet är inte alls så långsamt som många får det att låta. Visst, det är ju ingen extremt rapp skärm såsom i iPhone eller Galaxy S21, men den är helt klart snabbare och mycket mer modern än vad jag sett i de flesta andra el bilar jag bara suttit i när jag besökt bilförsäljare. Bortsett från Tesla då såklart...
Bagageutrymmet har mycket kvar att önska, och jag är medveten om att räckvidden kan bli ett problem på vintrarna eller på längre resor.
Men ändå... för de pengarna finns det seriöst inga bättre alternativ om man vill ha en pigg och modern elbil. Skoda, Audi, VW och liknande är alldeles för dyra med en bra motor och extra utrustning såsom 360 kamera mm.
En välutrustad EV6 må va sexig på sitt sätt (ja jag gillar den skarpt), men vill man ha en likvärdig motor och acceleration så pratar vi 2000kr mer i månaden, eller mer om man satsar på GT Line... alltså ca 7 papp i månaden, eller mer. Samtidigt skulle jag aldrig satsa på en standard EV6 som är mer eller mindre lika slö som min Arteon (bakhjulsdrivna EV6 varianten för 5600kr i månaden inkl däck och försäkring). Och då saknar den dessutom massa extra lull lull.
Nä, då kör jag mycket hellre på en MG Marvel R Performance även om den inte är lika snygg, vilket jag erkänner. Ångrar inte en sekund att jag var tidig med att beställa den. Kan knappt vänta till våren nu!
Bra slutsats tycker jag, sen håller jag inte med om att den sticker snabbare än Teslan 😂 även om jag håller Marveln nästan på par med Teslan så är teslans grepp bra mycket vassare. Men å andra sidan snackar vi en bil som kostar närmare 7-8 laxar i mån att leasa så det vore ju bedrövligt om den fick pisk på fingrarna av Marveln 🙈
Håller dock helt med om att Marveln ska vara i Performance utförande, annars kan man lika gärna ta ZS
| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop