Philips G7000 RF signal till ny tv.

Permalänk

Philips G7000 RF signal till ny tv.

Har fått en gammal Philips G7000 ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Philips_Videopac_G7000 ) som bara har en RF kabel ut, och vill ha in den på en vanlig platt tv, så tänkte kolla hur man kan gå till väga, verkar som signalen är lite svag för att plockas upp, den ska ligga på 556Mhz men får ingen bild bara en vit ruta, så tror inte den är stark nog för det, går det att köra med en simpel antenn förstärkare till den eller blir det lättare med någon adapter mellan RF till RCA?

har sökt via tvn jag har, men är sån där jobbig med fem hundra menyer så var svårt att komma in till rätt ställe, men gått igenom frekvenserna där omkring men inget kommer upp.

Finns det någon bra konverterare som inte kostar för mycket för att det ska funka?
det är mest en nostalgi grej då den har stått hos min farmor hur länge som helst, och vill kunna spela några av de gamla spelen med mina barn.

vi kan som sista alternativ rota fram en gammal bildrörs tv som kommer funka, men skulle vara smidigt om man kan plugga in den till en nyare platt tv istället.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Det verkar inte vara jättekomplicerat att plocka ut en användbar kompositsignal:
https://www.bastiaannaber.com/wiki/index.php/Philips_Videopac...
Brukar inte bli sådär jättebra på en modern TV, men bättre än RF i vart fall.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alex_farnstrom:

Har fått en gammal Philips G7000 ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Philips_Videopac_G7000 ) som bara har en RF kabel ut, och vill ha in den på en vanlig platt tv, så tänkte kolla hur man kan gå till väga, verkar som signalen är lite svag för att plockas upp, den ska ligga på 556Mhz men får ingen bild bara en vit ruta, så tror inte den är stark nog för det, går det att köra med en simpel antenn förstärkare till den eller blir det lättare med någon adapter mellan RF till RCA?

har sökt via tvn jag har, men är sån där jobbig med fem hundra menyer så var svårt att komma in till rätt ställe, men gått igenom frekvenserna där omkring men inget kommer upp.

Finns det någon bra konverterare som inte kostar för mycket för att det ska funka?
det är mest en nostalgi grej då den har stått hos min farmor hur länge som helst, och vill kunna spela några av de gamla spelen med mina barn.

vi kan som sista alternativ rota fram en gammal bildrörs tv som kommer funka, men skulle vara smidigt om man kan plugga in den till en nyare platt tv istället.

Du behöver troligen välja rätt tunerdel i tvn (den analoga) och så göra en kanalsökning så borde den hitta spelet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Udihow:

Det verkar inte vara jättekomplicerat att plocka ut en användbar kompositsignal:
https://www.bastiaannaber.com/wiki/index.php/Philips_Videopac...
Brukar inte bli sådär jättebra på en modern TV, men bättre än RF i vart fall.

jag tittade på den där, hittade däremot ingen exakt schema på vilka transistorer som behövdes, och hade om det gick undvikt att löda i den, men om inget annat alternativ så ger jag mig på det där.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Rekordmedlem

Bygga om till rgb ut med schema https://www.nightfallcrew.com/20/07/2013/philips-videopac-g70...
Sedan skaffar du en rgb till hdmi omvandlare så är det enkelt att ansluta till alla moderna tvar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver troligen välja rätt tunerdel i tvn (den analoga) och så göra en kanalsökning så borde den hitta spelet.

smart tvn har en automatisk sökning, men enligt vad jag läst om den är signalen för svag för att den ska kunna plocka upp den, kört två sökningar på analoga delen men den har inte hittat något, gör jag en manuell sökning så hittar jag en signal som ger mig en vit ruta men inget mer.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alex_farnstrom:

smart tvn har en automatisk sökning, men enligt vad jag läst om den är signalen för svag för att den ska kunna plocka upp den, kört två sökningar på analoga delen men den har inte hittat något, gör jag en manuell sökning så hittar jag en signal som ger mig en vit ruta men inget mer.

Om det verkligen är så att signalnivån är för svag så får du skaffa en antennförstärkare eller försöka justera konsolen.
I manualen finns det en lite vag beskrivning om justering av R748 tills optimal bild och ljud så prova justera den.
https://archive.org/details/G7000_Service_Manual_198x_Philips...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om det verkligen är så att signalnivån är för svag så får du skaffa en antennförstärkare eller försöka justera konsolen.
I manualen finns det en lite vag beskrivning om justering av R748 tills optimal bild och ljud så prova justera den.
https://archive.org/details/G7000_Service_Manual_198x_Philips...

ska kolla på justeringen där, se om det är något värt att göra.
lutar nu mer på att göra en composit konvertering av enheten.

men måste leta upp en antenn förstärkare först och se om det kanske kan hjälpa.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alex_farnstrom:

ska kolla på justeringen där, se om det är något värt att göra.
lutar nu mer på att göra en composit konvertering av enheten.

men måste leta upp en antenn förstärkare först och se om det kanske kan hjälpa.

Läste om en annan som hade haft ett snarlikt problem med en gammal konsol, den moderna tvn sökte reda på signalen men verkade inte kunna spara inställningen som var bäst utan bara exakt den frekvens som det skulle vara för kanalen, man kan säga att tvn alltid avrundade till en kanal medans äldre tvar med mekanisk tuner inta hade några fasta kanaler utan täckte frekvensområdet steglöst.
Det kanske är nått sånt för dig också så prova även att ändra på kanalvalet i rf modulatorn och se om det påverkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Svag signal kan också tyda på dålig kontakt någonstans. Har du kollat kontakten mellan antennkabel och kontakt i Philipsen?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Vill minnas att jag provade koppla mitt SNES via antennunttaget på en gammal VHS för prova köra via SCART istället, kan detta vara idé om VHS kanske har någon form av förstärkare i sig eller tar upp signalen lättare så VHSen är den som ger bilden?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7