Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Nä insåg det att man måste vara medlem i gruppen elbilsdelar köp & sälj men jag uppdaterade mitt inlägg till samma grej fast från Amazon. Finns säkert liknande hos alla svenska tillbehörssidor typ Mekonomen, Hamphi.com osv

Rent krasst borde man nog ha något sånt om man bor där det regelbundet snöar, eller om bilen hade haft värmare runt ladduttaget också, när man ändå förvärmer resten av bilen före avfärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Är det inte till elcentralen inne i huset lastbalansering måste gå? Jag har inkommande el med huvudsäkring och elmätare på garaget.

Lastbalanseraren ska sitta efter den vanliga elmätaren. Så oftast ute vid mätarskåpet, men om man inte har något inkopplat före elcentralen inne i huset kan den sitta där inne också. Det enda den gör är att mäta hur mycket ström som går igenom, för att räkna ut hur mycket ström det finns kvar på huvudsäkringen som elbilen kan ladda.

Skrivet av atego:

värmepump + hela klimatanläggning drar nånstanns mellan 0.7kw-3.5kw

Media har förstorat upp som fan att "massa" elbilar står still måste vart 20 elbilar på rad med mindre än 4% på E6:an i kö då

De flesta bilar Tesla björn övernattar i vid poolcirklen med "Campmode" =sover i bilen i 6 timmar. Drar ca 10% på batteriet.

Är väl bara tesla som har "campmode" tydligt och lätt tillgängligt för mindre insatta? Kanske folk kör med "motorn" igång, vilket drar mer? Eller 12volt systemet för att folk kör med "motorn" av? I kombination med för låg soc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Är väl bara tesla som har "campmode" tydligt och lätt tillgängligt för mindre insatta? Kanske folk kör med "motorn" igång, vilket drar mer? Eller 12volt systemet för att folk kör med "motorn" av? I kombination med för låg soc?

IONIQ 5 har det också, men det kallas "Utility mode". Samma sak i praktiken, annat namn. Drar 7-10% för en hel natt beroende på temp utanför. Sedan går det ju att göra med de flesta bilar även om det kanske är lite mer meckigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Oavsett vilket, hur många hade bilen utstyrd så här som i början när han "vaknar"? Min prognos är exakt noll stycken.
https://www.youtube.com/watch?v=EiHtPpq8PL0

Här var det inte heller lika kallt. Det är inte snöstorm när det är 7 plusgrader, även om det kanske var någon grad eller två kallare under natten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

IONIQ 5 har det också, men det kallas "Utility mode". Samma sak i praktiken, annat namn. Drar 7-10% för en hel natt beroende på temp utanför. Sedan går det ju att göra med de flesta bilar även om det kanske är lite mer meckigt.

Om han brände ca 10 % av batteriet med försatta rutor med 5-7 plusgrader med en Model Y LR så kommer det förstås gå mer om det är så kallt att det kan bli snöstorm där snön ligger kvar och inga rutor är täckta. Svårt att säga hur mycket, men garanterat mer. En del bilar har inte värmepump heller. Har du ett mindre batteri och det går åt motsvarande 20-30 % av ett 75 kWh-batteri så kan det ju vara halva till nästan hela batteriet, om det vore fullt. Betänk då att stoppet uppstod någon gång sen eftermiddag/kväll igår. En del som laddar hemma lär då ha kört iväg på morgonen och varit på väg tillbaka, dvs ingalunda ett fulladdat batteri. När bilarna lade av vet vi inte riktigt, men de kan säkert ha stått där 12 timmar. Så länge sover inte Björn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om han brände ca 10 % av batteriet med försatta rutor med 5-7 plusgrader med en Model Y LR så kommer det förstås gå mer om det är så kallt att det kan bli snöstorm där snön ligger kvar och inga rutor är täckta. Svårt att säga hur mycket, men garanterat mer. En del bilar har inte värmepump heller. Har du ett mindre batteri och det går åt motsvarande 20-30 % av ett 75 kWh-batteri så kan det ju vara halva till nästan hela batteriet, om det vore fullt. Betänk då att stoppet uppstod någon gång sen eftermiddag/kväll igår. En del som laddar hemma lär då ha kört iväg på morgonen och varit på väg tillbaka, dvs ingalunda ett fulladdat batteri. När bilarna lade av vet vi inte riktigt, men de kan säkert ha stått där 12 timmar. Så länge sover inte Björn.

Har lite svårt att testa det i praktiken, då det aldrig blir snöstorm på mina breddgrader. Teslabjörn har en separat video på I5, minns inte vad han fick men har för mig det var 7-8% med ett par plusgrader, regn och vind. Det går i linje med mitt eget test.

Självklart bör man räkna med avsevärt högre förbrukning om det är snö och minusgrader. Och än mer om man har en bil utan värmepump, det är självskrivet. Jag vet inte riktigt vad där är för scenarior ni diskuterar, kommenterade bara påståendet om att endast Tesla hade camp mode vilket inte stämde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Har lite svårt att testa det i praktiken, då det aldrig blir snöstorm på mina breddgrader. Teslabjörn har en separat video på I5, minns inte vad han fick men har för mig det var 7-8% med ett par plusgrader, regn och vind. Det går i linje med mitt eget test.

Självklart bör man räkna med avsevärt högre förbrukning om det är snö och minusgrader. Och än mer om man har en bil utan värmepump, det är självskrivet. Jag vet inte riktigt vad där är för scenarior ni diskuterar, kommenterade bara påståendet om att endast Tesla hade camp mode vilket inte stämde.

Min poäng är att förutom att det är "best case" att ta de nyaste bilarna med värmepump och stort batteri, vilket blir missvisande för helheten, så är inte Björns siffror jämförbara med den aktuella situationen. Isolerar man bilen kommer den förstås att göra av med mindre energi för att hålla sig uppvärmd. Du kan därmed direkt skriva upp förbrukningen även för de bilar som Björn testat, men exakt hur mycket vet vi inte. Bilrutor har dock knappast lysande U-värde, så att sätta för dem gör rimligen en hel del.

Här är Ioniq 5:
https://www.youtube.com/watch?v=h-XUKCqXJkI

Det var 11 grader när han vaknade, vilket är rätt långt från gårdagens förhållanden på E6:an. Ungefär samma antal kWh som Model Y:n.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad det är med mig men gillar verkligen BMW i4.

Speccar man den med adaptiv farthållare (katastrof att det inte ingår som standard hos premiumtillverkare år 2021), helljus-assistans, rattvärme så den är likvärdig EV6 utrustningsmässigt då hamnar priset på 636.000 kr.

EV6 ligger på 570.000 kr. Känns som det skiljer en del men inte mer än jag trodde.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Heeeelt offtopic, förlåt men kunde inte låta bli nu när det har blivit vinter igen och folk inte hade räknat med det

https://youtu.be/JWs8hq48RZw

Stoppa en sån här i bilen, men elda inte upp dig själv

Vem fan skulle rekommendera någon sånt här. Mod borde ta bort ditt inlägg innan någon råkar ta livet av sig...omg

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zargoz:

Vem fan skulle rekommendera någon sånt här. Mod borde ta bort ditt inlägg innan någon råkar ta livet av sig...omg

Låt natural selection ha sin gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Skärp dig för fan! Är ni så bakom flötet så ni inte har någon självbevarelsedrift och se vad som grejen är med denna och hur den ska användas?!

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Min poäng är att förutom att det är "best case" att ta de nyaste bilarna med värmepump och stort batteri, vilket blir missvisande för helheten, så är inte Björns siffror jämförbara med den aktuella situationen. Isolerar man bilen kommer den förstås att göra av med mindre energi för att hålla sig uppvärmd. Du kan därmed direkt skriva upp förbrukningen även för de bilar som Björn testat, men exakt hur mycket vet vi inte. Bilrutor har dock knappast lysande U-värde, så att sätta för dem gör rimligen en hel del.

Här är Ioniq 5:
https://www.youtube.com/watch?v=h-XUKCqXJkI

Det var 11 grader när han vaknade, vilket är rätt långt från gårdagens förhållanden på E6:an. Ungefär samma antal kWh som Model Y:n.

En av de viktigaste detaljerna med vädret var nog ändå forcerad konvention. Det blåste runt 21 m/s i byarna, nedkylningsfaktorn då blir ganska brutal. Dessutom var det runt -5-7°C. Det motsvarar säkert en bit under - 10

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

En av de viktigaste detaljerna med vädret var nog ändå forcerad konvention. Det blåste runt 21 m/s i byarna, nedkylningsfaktorn då blir ganska brutal. Dessutom var det runt -5-7°C. Det motsvarar säkert en bit under - 10

Permalänk

Frågan är om det där är "wet bulb" temperaturer? Såg bra mycket värre ut än jag trodde.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Skärp dig för fan! Är ni så bakom flötet så ni inte har någon självbevarelsedrift och se vad som grejen är med denna och hur den ska användas?!

Tipsa på internet kan vara vanskligt. Du vet aldrig vem mottagaren är..

https://www.thedailybeast.com/kansas-man-chugs-cleaning-produ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Tipsa på internet kan vara vanskligt. Du vet aldrig vem mottagaren är..

https://www.thedailybeast.com/kansas-man-chugs-cleaning-produ...

Källkritik!
Men visst jag ger mig. Jag har redan gått offtopic i denna tråden så nu släpper jag den. Ta bort inlägget eller gör vad ni vill, jag bryr mig inte längre!

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Från SVT:
"Flera elbilar står övergivna längs E6:an

Det har tidigare rapporterats om övergivna bilar längs E6:an. Nu berättar nattens trafikvägledare på E6:an, Mikael Salo, för P4 Göteborg att flera elbilar har lämnats längs vägen.
– Vi har en del övergivna elbilar där räddningstjänsten tagit hand om förare och passagerare. Vi kommer flytta bilarna från vägen och sedan para ihop dem med sina ägare, säger Mikael Salo, vägtrafikledare på Trafikverket.
Anledningen? Slut på batteritid.
– Det är helt enkelt så att batteriet tar slut när de står stilla så lång tid. De måste behålla värmen i bilen"

Kanske skulle ha med ett dieselaggregat i bilen när man kör på vintern i busväder

Det var ju en ganska extrem situation oavsett vad man hade för typ av bil. Min kollega fick exempelvis åka och hämta hans grannes barn för att de satt fast i kön i fyra timmar, och en del satt tydligen fast i åtta timmar. Så det var nog inte bara elbilar som lämnades vid vägkanten om man säger så.

Sen finns det ju "reservdunkar" för elbilar, eller börjar komma i alla fall: https://elbilen.se/nyheter/brittiskt-foretag-utvecklar-reserv...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Ska inte 3 och 4 komma först? För mig är den där mycket mer intressant för jag är inte så sugen på en SUV, men marknaden håller ju inte med mig tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ska inte 3 och 4 komma först? För mig är den där mycket mer intressant för jag är inte så sugen på en SUV, men marknaden håller ju inte med mig tyvärr.

Fattar inte heller det där

Har du sett nya Nio ET7 sedan?
https://youtu.be/oiAWBQtqLXI

Finns tydligen 3 och 4 också
https://www.vibilagare.se/nyheter/polestar-3-4-och-5-pa-gang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Det påverkar säkerligen, men det är då utöver de faktorer jag tog upp. Man kanske kan notera att det även "blåser" väldigt mycket när man kör med bilen. Att använda tabeller över kylfaktorn för naken hud tror jag dock inte på. De syftar till att avgöra när man riskerar att drabbas av förfrysning och förutom hudens egenskaper som sådana, är det så att kroppen stryper blodflödet för att behålla temperaturen. Något som håller upp kroppens kärntemperatur, men aktivt sänker den på ytan och i extremiteter etc. Den mekanismen minskas av om man dricker mycket alkohol, eftersom blodkärlen utvidgas, vilket snabbare kyler ned folk som "däckar" i en snödriva. Sitter man hemma och småfryser om fötterna på grund av kallras e dyl så kommer det snabbt att avta om man häller ned några "järn". Kanske inte en rekommenderad lösning, men effekten är rätt tydlig.

Permalänk
Medlem

För de som varit oroliga för bonusutbetalningen så har det nu rapporterats att utbetalningarna av årets bonus kommer återupptas så att det ska gå ut pengar före jul, såg jag när jag bläddrade igenom nyheterna tidigare.

Skrivet av snajk:

"På gång" är lite relativt, för jag tror att det pratades om 2024 för Polestar 5. Hyundais Ioniq 6 som jag nämnde är planerad tidigare än så, enligt vad som sagts tidigare.

Permalänk
Medlem

Nu är det 2**8 sidor om elbilar. Intresset är enormt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vet inte vad det är med mig men gillar verkligen BMW i4.

Speccar man den med adaptiv farthållare (katastrof att det inte ingår som standard hos premiumtillverkare år 2021), helljus-assistans, rattvärme så den är likvärdig EV6 utrustningsmässigt då hamnar priset på 636.000 kr.

EV6 ligger på 570.000 kr. Känns som det skiljer en del men inte mer än jag trodde.

Tycker också om den, väntar på att få provköra den någon gång snart.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av ztenlund:

För de som varit oroliga för bonusutbetalningen så har det nu rapporterats att utbetalningarna av årets bonus kommer återupptas så att det ska gå ut pengar före jul, såg jag när jag bläddrade igenom nyheterna tidigare.

Skönt! Nu kan man ju debattera i år och dar om man stödjer bonus-malus eller inte. Men har man väl "lovat" folk att systemet ska fungera så, då hade det varit jävligt osnyggt att hux-flux ändra det. Visst kan systemet avskaffas i framtiden genom demokratiska beslut, men det är helt sjukt att risken ens fanns att det kunde drabbat oss som redan köpt bil med de förutsättningarna - retroaktivt efter vårt köp.

Nu hade pengarna inte tippat över till att jag "inte haft råd" med bilen, men nog fan hade 70tkr känts ändå.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Jo den är absolut imponerande, tekniskt i alla fall. Designmässigt är den lite i samma läge som Tesla med ganska generisk design typ som någon Genesis eller liknande, i mina ögon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Finns tydligen 3 och 4 också
https://www.vibilagare.se/nyheter/polestar-3-4-och-5-pa-gang-...

Aha, femman är alltså vad som blev av konceptbilen Precept? De hade någon grej utanför mitt jobb förra sommaren där de körde den och ett par andra rätt trevliga bilar:

Den ser rätt nice ut ändå, dock lär den hamna rätt långt utanför min prisklass.

Permalänk
Medlem

Värmen drog ~3 kW i min Ioniq 38kWh igår när jag åkte hem från jobbet och de var -15. Skulle vara intressant att se vad den skulle behöva om man inte körde bilen.

Jag kom hem med ~20% (runt 7.6 kWh) efter att vi kört 130km sedan fulladdat så jag skulle väl inte ha några massiva marginaler om jag hade behövt stå några timmar på vägen.

Nu var dock inte batteriet fulladdat när jag åkte utan jag bytte bara av min sambo när hon kom hem från sitt jobb där bilen hade stått ute på natten utan möjlighet till laddning. Men så är det ibland att man inte har möjlighet att åka hemifrån med 100%. Tex. så hade inte bilen laddat klart när jag åkte till jobbet idag. Jag kopplade in den när jag kom hem men blåste en säkring (16A inkommande) då jag skulle laga mat så jag drog ur den då och satte i den vid kl 20 ungefär. Det hade varit bättre med en bil med 3-fas laddare men det får bli nästa

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Lastbalanseraren ska sitta efter den vanliga elmätaren. Så oftast ute vid mätarskåpet, men om man inte har något inkopplat före elcentralen inne i huset kan den sitta där inne också. Det enda den gör är att mäta hur mycket ström som går igenom, för att räkna ut hur mycket ström det finns kvar på huvudsäkringen som elbilen kan ladda.

nej flertalet bilar har det i de lite finare klasserna, alla tesla, polestar, Kia E-niro, E6, osv. Bilen drar inte mer om bilen är "på" eller "motorn" igång, drar bara när du gasar, det ser man enkelt via en OBD avläsare. 12 voltsystemet blir inte heller urladdat i en elbil då det laddas av det stora batteripacket!

Det enda lär vara för låg SoC möjligtvis.