The Wheel of Time – TV-serie baserad på Jordans böcker [Varning: Spoilers!]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Get to tha white towa! 😂

Efter att ha sett 4:e avsnittet:

Stör mig fortfarande på att de ändrat fundamentala saker som att draken kan va vem som helst. I böckerna så är han skrämmande pga att han oundvikligen kommer bli galen & folk är livrädda för att han kommer gå bärsärkargång på världen igen.

Gillade dock detta avsnittet mer då jag delvis kommit över min initiala skepsis mot diverse övriga ändringar.
Karaktärerna "känns" i mångt och mycket som i böckerna och tycker ändå att tv-serien får med viktiga händelser om än i omgjort format för att det ska fungera i en tv-serie.
Logain ser ut ungefär som han beskrivs i böckerna (+). En stor ändring är dock att han i tv-serien framställs som galen trots att "the taint" aldrig riktigt hann påverka honom i böckerna. Är han galen kan han omöjligt spela den roll han gör senare i serien så den ändringen gillar jag inte. Förstår att de i ett tidigt skede ville visa vad saidin orsakar för skada och galenskap, men de hade kunnat göra det på ett bättre sätt utan att förbruka en trots allt ganska viktig karaktär.

Nynaeve är en av mina absoluta favoriter från böckerna, men hoppas innerligt att de inte är dumma nog att göra henne til draken.
Förmodligen bara för att behålla spänningen för tittare som inte läst böckerna, men med tanke på vissa PK/woke signaler man fått från producenterna av tv-serien så litar jag inte helt på deras omdöme.

Med det sagt så tror jag att tittare som inte läst böckerna tyckte detta va ett riktigt bra avsnitt

Dold text

Ja håller med!

Jag ber innerligt att inte Nynaeve är draken i denna serien. Men å andra sidan, det skulle inte fungera. Hela Rand storyn med Aiel, tre fruar, Lanfear osv faller ju då direkt. Nä, det skulle aldrig funka.
Jag menar, Rand existerar ju endast på grund av att Gitara Moroso i vita tornet såg en syn som skickade Rands mamma Tigraine till Aielöknen, så hon kunde möta hans far Janduin, som gifte sig med henne och få Rand.
Gitara Moroso var ju även den personen Moiraine och Siuan hörde utala profetsian om att draken var född på dragonmounts sluttning 20 år innan TV serien börjar. Det är ju därför Moiraine söker draken utan att de andra i vita tornet har en aning, det är ju hennes och Siuans hemlighet.
Hela denna plotten blir heeeelt onödig om Rand inte är draken.
Det betyder ju att Rand gifter sig med Elayne, som är släkt med honom. Iof släkt på långt håll. En rolig twist i böckerna tycker jag. Rand är av kungligt blod

Dold text
Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag tror definitivt att Draken återfödd är densamme i serien, av den enkla anledningen att det är jobb nog att komprimera serien även utan att behöva skriva om hela plotlines fullständigt.
Rent krasst så det kunna vara vem som, om man läser profetiorna som att "Draken skall ånyo rasera världen", det behöver man inte bli galen av smittan på urkällan för. Så ja, att Moiraine håller ett öppet sinne är ju förnuftigt i så fall.
Likaså, möjligheten att det kan vara en av damerna öppnade möjligheten till ett snabbt avverkat tuflodenavsnitt.

Dold text

Dagens avsnitt i ett ord: magnifikt!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Jag tror definitivt att Draken återfödd är densamme i serien, av den enkla anledningen att det är jobb nog att komprimera serien även utan att behöva skriva om hela plotlines fullständigt.
Rent krasst så det kunna vara vem som, om man läser profetiorna som att "Draken skall ånyo rasera världen", det behöver man inte bli galen av smittan på urkällan för. Så ja, att Moiraine håller ett öppet sinne är ju förnuftigt i så fall.
Likaså, möjligheten att det kan vara en av damerna öppnade möjligheten till ett snabbt avverkat tuflodenavsnitt.

Dold text

Dagens avsnitt i ett ord: magnifikt!

Ursäkta nu, men det är självklart att dragon reborn är samma som i böckerna. Finns ju inte en chans i helvete att de skulle ändra det. Mystiken är bara för nya tittare som inte har läst böckerna

Edit: sen att folk är butthurt över det faktum att de antyder till annat, man ska skita i det

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Ursäkta nu, men det är självklart att dragon reborn är samma som i böckerna. Finns ju inte en chans i helvete att de skulle ändra det. Mystiken är bara för nya tittare som inte har läst böckerna

Edit: sen att folk är butthurt över det faktum att de antyder till annat, man ska skita i det

Ja efter detta avsnittet har vi tre kandidater. Logain, Mat eller Ninyeve eller hur det stavas.
För de som inte läst böckerna är detta riktigt spännande 😄

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ja efter detta avsnittet har vi tre kandidater. Logain, Mat eller Ninyeve eller hur det stavas.
För de som inte läst böckerna är detta riktigt spännande 😄

Har planerat hela dagen för dagen avsnitt, men det sket sig fullständigt… så det blir imorgon.

Helt onödigt att somna mitt i avsnittet 😅

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Om ni läst AMAn från skaparen så förklarar han varför Moiraine är så osäker på vem som kan vara Draken. Implikationen där är att de inte kommer att ändra vem det är.

Det här avsnittet håller ju upp Mat och Nynaeve, och lite lätt implicit också Egwene (Lan frågar Moiraine om Logain är lika stark som Egwene, dvs de vet att hon är mycket stark). Det vill också få oss att tro att det kan vara Logain, men det tror jag inte att någon tittare går på.

Dold text

Sen är det ju ett pampigt avsnitt, men det var värst vad de måste ändra på reglerna runt magin hela tiden. Det skall sitta sex systrar runt en infångad man hela tiden, för det är enda sättet man är säker på att det räcker. Ganska många kan knäcka 2.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag tyckte böckerna öppnade ganska bra, men sedan tappade mer och mer, för att räddas först på slutet. Så inte min favorit fantasyserie, men kommer ge TV serien en chans iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Helt onödigt att somna mitt i avsnittet 😅

Det var precis vad jag gjorde igår kväll! Skyller på att sonen väckte mig 5 på morgonen. Men ikväll gör jag ett nytt försök!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Tyckte ändå att de tre första avsnitten var helt okej. Ändringarna är irriterande och varken Moiraine, Lan eller Thom klickar för mig, men över lag har det känts bra.

Men fjärde avsnittet

var tamigfan pinsamt dåligt. De tar verkligen i från tårna för att det ska kännas pampigt och episkt, men det känns bara ostigt, tramsigt och krystat. Hoppas innerligt att det kändes så pass risigt eftersom de i princip hittade på egna grejer, och att det blir bättre när de återgår till att (mer eller mindre) faktiskt följa böckerna.

Dold text
Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Tyckte avsnitt fyra var bäst hittills! Gillar att Nynaeve nu har en starkare relation till Logain inför vad som kommer i framtiden. Bra ändring!

De blandar in lore i så många konversationer och ställen, imponerad över hur mycket de fått in. Ändå introducerat många olika koncept viktiga för world building utan att det blir för pålagt.

Andan med WoT är definitivt där, även om detta avsnitt är det som följer böckerna minst.

Jag är väl av den skaran som älskar att det är en annan turning of the wheel, förändringarna och möjligheten att kunna bli överraskad av vad som händer är magiskt och nervkittlande! Hade varit urtråkigt att se en exakt kopia av böckerna.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av marukusu:

Tyckte avsnitt fyra var bäst hittills! Gillar att Nynaeve nu har en starkare relation till Logain inför vad som kommer i framtiden. Bra ändring!

De blandar in lore i så många konversationer och ställen, imponerad över hur mycket de fått in. Ändå introducerat många olika koncept viktiga för world building utan att det blir för pålagt.

Andan med WoT är definitivt där, även om detta avsnitt är det som följer böckerna minst.

Jag är väl av den skaran som älskar att det är en annan turning of the wheel, förändringarna och möjligheten att kunna bli överraskad av vad som händer är magiskt och nervkittlande! Hade varit urtråkigt att se en exakt kopia av böckerna.

Avsnitt fyra är intressant på det faktum jag har en kompis kommer att hata det, visste iofs redan när första avsnitten släpptes att han inte kommer att gilla det.

Själv tycker jag avsnitt fyra är absolut bäst hittills. Förklarar historien, men är inte bunden till böckerna på samma sätt.

Här kommer funderingar tankar om fortsättningen, bok spoiler i princip iaf.

Det jag är intresserad av är vad de skall göra med stepin (Peter Franzén), han hade för stor roll i avsnittet för att inte komma med senare. Därtill allt för känd skådespelare ifrån Vikings för att bara vara med i ett avsnitt

Dold text
Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Här kommer funderingar tankar om fortsättningen, bok spoiler i princip iaf.

Det jag är intresserad av är vad de skall göra med stepin (Peter Franzén), han hade för stor roll i avsnittet för att inte komma med senare. Därtill allt för känd skådespelare ifrån Vikings för att bara vara med i ett avsnitt

Dold text

Om jag inte minns fel dog hans Aes Sedai. Möjligen använder de detta för att visa hur Warders blir galna när det händer, och hur han kanske blir bondad till någon annan. Alanna är ju där, eller så introducerar de Myrelle tidigare.

Dold text

Mycket av förändringarna handlar om att de visar saker som ingen av berättar-karaktärerna såg - det är bara Rand, Perrin och Nynaeve som har PoV i första boken - samt att de gasar något enormt. Vad gäller utveckling är vi nu framme vid Caemlyn i historien, men det är bortklippt.

I så fall borde våra huvudpersoner återförenas, samt träffa Loial, i nästa avsnitt.

Dold text
Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag har ingen erfarenhet utav böckerna.

Serien gav iallafall ett intryck utav att jag tittade på Hercules, Xena, Young Hercules eller Legend of the Seeker, fast med lite fräschare specialeffekter men det är mest p.g.a utveckling och framsteg inom just området specialeffekter.

Men vem vet, den kanske gör som The Expanse och bättrar på sig framöver.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag har ingen erfarenhet utav böckerna.

Serien gav iallafall ett intryck utav att jag tittade på Hercules, Xena, Young Hercules eller Legend of the Seeker, fast med lite fräschare specialeffekter men det är mest p.g.a utveckling och framsteg inom just området specialeffekter.

Men vem vet, den kanske gör som The Expanse och bättrar på sig framöver.

Legend of the Seeker är baserad på Sword of Truth, en bokserie som på många sätt är en rip-off från Wheel of Time. Läste bara en novell av Goodkind, så möjligen blir det bättre, men den novellen är bland det mest korkade jag har läst. Den mannen borde hittat ett annat yrke än författare.

Såg aldrig Legend of the Seeker, men jag har sett några avsnitt av de andra, och de är alla syndikerade TV-serier där varje avsnitt skall ha en avslutad historia. Det är absolut inte fallet med Wheel of Time. Jordan jobbade hårt för att varje bok skulle ha ett slut, så det blir väl en avslutning av säsongen, men absolut inte varje avsnitt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Tyckte avsnitt 4 var ett steg uppåt i kvalitet, de tre första avsnitten imponerade inte mycket.

Tycker casting och skådespeleriet är ganska bra, den enda som inte klickar är Lan, det ser ut som att han går runt och småler hela tiden, verkar vara mer teddybjörn än skrämmande krigare.
De andra är ganska spot on.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lille7:

Tyckte avsnitt 4 var ett steg uppåt i kvalitet, de tre första avsnitten imponerade inte mycket.

Tycker casting och skådespeleriet är ganska bra, den enda som inte klickar är Lan, det ser ut som att han går runt och småler hela tiden, verkar vara mer teddybjörn än skrämmande krigare.
De andra är ganska spot on.

Du missar en detalj. Lan småler inte, han hånler vilket är ännu värre än att vara ett stenansikte

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk

har bara sett 2 utav episoderna ännu och tja, jag har då inget att invända, riktigt trevlig serie faktiskt, hoppas serien håller i sig.

gillar lite ironiskt rubrikerna som serien har fått: "det nya game of thrones - utan snusk och mörker"

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Jag funderar på hur de skall få ihop storyn nu. Bael Domon (stavning?) skulle ju Mat, Rand och Tom få lift med på båten. Han har en ganska stor roll i hela bokserien.
De skulle ha fått lift innan Tom separerades från Mat och Rand på grund av en Fade, precis som de blev i avsnitt fyra.
På båten ser de ju silvertornet avstånd...som har en enorm betydelse för handlingen några säsonger fram.

Skall bli intressant och se hur han knyter ihop säcken så han får med alla sub plots som leder upp till the last battle.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag funderar på hur de skall få ihop storyn nu. Bael Domon (stavning?) skulle ju Mat, Rand och Tom få lift med på båten. Han har en ganska stor roll i hela bokserien.
De skulle ha fått lift innan Tom separerades från Mat och Rand på grund av en Fade, precis som de blev i avsnitt fyra.
På båten ser de ju silvertornet avstånd...som har en enorm betydelse för handlingen några säsonger fram.

Skall bli intressant och se hur han knyter ihop säcken så han får med alla sub plots som leder upp till the last battle.

Stor roll? Det var en väldigt frikostig stämpel måste jag säga ... Ser inga uppenbara problem att ersätta Bayle Domon och hans "uppgifter" (eller delar av) med [generic skeppare] och andra roller som råkar röra sig i närheten.
Tower of Ghenjei kan hypotetiskt flyttas dit det behövs, och introduceras i anslutning till att det får "användning".

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Stor roll? Det var en väldigt frikostig stämpel måste jag säga ... Ser inga uppenbara problem att ersätta Bayle Domon och hans "uppgifter" (eller delar av) med [generic skeppare] och andra roller som råkar röra sig i närheten.
Tower of Ghenjei kan hypotetiskt flyttas dit det behövs, och introduceras i anslutning till att det får "användning".

Det är ju fullständigt irrelevant att de såg Tornen i bok. Det är ju bara foreshadowing, ingen betydelse för storyn

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Det är ju fullständigt irrelevant att de såg Tornen i bok. Det är ju bara foreshadowing, ingen betydelse för storyn

Jag har för mig att Mat mindes detta och därför kunde veta var tornet fanns när han skall rädda Moiraine.
Det var ju dessutom en "wtf" upplevelse att den lilla detaljen påverkade vad som skulle hända typ 13 böcker senare.
Ungefär (inte riktigt) som "Hodor" i GoT. Det var det i alla fall för mig.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Stor roll? Det var en väldigt frikostig stämpel måste jag säga ... Ser inga uppenbara problem att ersätta Bayle Domon och hans "uppgifter" (eller delar av) med [generic skeppare] och andra roller som råkar röra sig i närheten.
Tower of Ghenjei kan hypotetiskt flyttas dit det behövs, och introduceras i anslutning till att det får "användning".

Det är klart det går att lösa på annat sätt Men många plots är ju bundna till Bael Domon. Bland annat skall ju han och hans Seishan fästmö kasta adamen som kan binda Rand så han kan styras av två kvinnor i havet osv.
Han skall rädda Egwene och CO från Seishan staden...vilket ger honom möjligheten att följa med dem på äventyr osv.
Blir konstigt om de väljer en random karaktär för varje del då Tjejerna från Two River måste lita på den personen.

Ja ja det blir nog bra till slut. En timme och 20 minuter kvar till avsnitt 5 släpps snaart.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det är klart det går att lösa på annat sätt Men många plots är ju bundna till Bael Domon. Bland annat skall ju han och hans Seishan fästmö kasta adamen som kan binda Rand så han kan styras av två kvinnor i havet osv.
Han skall rädda Egwene och CO från Seishan staden...vilket ger honom möjligheten att följa med dem på äventyr osv.
Blir konstigt om de väljer en random karaktär för varje del då Tjejerna från Two River måste lita på den personen.

Dold text

Ja ja det blir nog bra till slut. En timme och 20 minuter kvar till avsnitt 5 släpps snaart.

Nu förutsätter du att enstaka detaljer och enstaka plottrådar faktiskt kommer att utspela sig på samma vis i det här varvet på hjulet som i det varv vi ser i böckerna, något vi redan efter enstaka avsnitt inte är fallet.

Var även gärna lite generös med spoilertaggar för de stackare som inte läst böckerna.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Han har gjort åtminstone två direkta fel och en liten missvisning i sitt inlägg (förutom stavfelen), så om serien mot förmodan följer serien exakt så blir de ändå överraskade.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Han har gjort åtminstone två direkta fel och en liten missvisning i sitt inlägg (förutom stavfelen), så om serien mot förmodan följer serien exakt så blir de ändå överraskade.

Mycket möjligt, det var ett par år sedan jag läste hela serien, och minnet är inte fläckfritt, så jag kan varken bekräfta eller dementera ditt påstående. Men ja, det gäller nog de flesta som inte har lika vidrigt bra minne som min fru, eller som läst böckerna femtioelva gånger, eller som precis har läst boken i fråga - även saker som är identiska med böckerna kommer att överraska, förr eller senare.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Men ja, det gäller nog de flesta som inte har lika vidrigt bra minne som min fru, eller som läst böckerna femtioelva gånger.

Hey, I resemble that remark! Bägge delarna av den faktiskt.

Seanchan och Bayle Domon är namnen. Det jag regerade på var mest ”Egwene & Co” - Egwene är inte med på de äventyren, det är Elayne och Nynaeve som åker till Tarabon, och även är i Ebou Dar senare. Samt att den där a’damen skulle användas av två kvinnor - den är till för en person, men det nämns att den möjligen skulle kunna användas av två kvinnor om de var helt i synk, för att minska påverkan av ”the taint”

Dold text
Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag har gått från att tycka det var dåligt till att känna mig kränkt efter de två senaste avsnitten. Går ju inte ens att titta på utan skämskudde.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att det är dåligt. Karaktärerna är desamma som vi lärt känna i böckerna, även om händelserna inte är samma.

Det som är ett problem för mig är att vi inte får de stora scenerna från böckerna. Den första boken innehåller ett antal som jag tycker är klassiker, inklusive den mellan Rand och Trollocerna på hans gård som på många sätt var det som fick mig att läsa resten. Dessa scener är antingen nerkapade till ingenting, som den scenen och i den med dimman i Shadar Logoth, eller helt borta, som flera som jag inte kommer att nämna utan spoilertaggar. Säsongen är inte slut, de kan fortfarande komma, men jag är rädd att jag har förlorat flera ögonblick som jag hade velat se. Då är frågan om jag skall se den. Det är inte så att jag behöver se den för att veta hur det går - jag ser den för att det är intressant att se hur de visar de händelser jag redan vet skall komma. Om de bara gör andra scener istället, ja då kanske det får vara. Ett par avsnitt till, antagligen den här säsongen, men om de inte återvänder till böckerna scener vet jag inte hur länge jag stannar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Absolut största problemet: Allt känns för rusat. Jordans stil var utdragen. Bra att man går speedar upp lite men saker känns alldeles för hastade. Flytet känns fel för mig, där vi är nu skulle behövt två avsnitt till eller så. Varje episod måste inte ha en massa action. Jag tror att om dom inte reder ut det så kommer dom bara rusa snabbare och snabbare tills serien faller pannkaka.

Dock är det väldigt mycket till trots som jag tycker dom har gjort bra med att fånga karaktären i storyn, personerna och händelser.
När Thom gav den döda Aiel krigaren några ord är ett av mina favorit ögonblick hittills och ett bra exempel. Det liksom dränktes i allt annat på något sätt.

Sedan hur dom väver magin är jag lite so-so på. I första avsnittet vart jag ordentligt besviken, billiga effekter med Moiraine som stod och vevade. Lite bättre har det blivit men särskilt när dom använde helande skulle jag sett lite mer subtila effekter. Inte varje gång men ibland lite likt introt typ i karaktärens mind-eye att dom faktiskt väver samman olika element.

Där missade dom också något viktigt med Rand och hur han föreställer sig lågan som fokus.

Men som en långtime Wot fan så måste jag säga att dom ändå gör ett bra jobb med många skådisar som verkligen passar. Kate Fleetwood passar perfekt som Liandrin.

Permalänk
Medlem

Om man tänker på det som besparingar så är det lite lättare. Vi skippar Caemlyn och Baerlon för att de inte har råd att bygga upp de städerna, och vi får Tar Valon istället för att den ändå behövs lite senare. Loial ser ut som han gör för att de inte har råd med VFX. Måste säga att Loial ser bättre ut i rörelse än på stillbild, så den skådespelaren gör något rätt.

Men vi är helt borta från böckernas handling, och det stör mig. Vi behöver åtminstone vara i närheten av den, och det är vi knappt just nu.

Visa signatur

5900X | 6700XT