The Wheel of Time – TV-serie baserad på Jordans böcker [Varning: Spoilers!]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Betyg är kanske inte parametern man använder, det är väl snarare antal tittare. Det verkar de dock också ha, tyckte jag läste något om "mest tittade tv-serien" men vet inte vilka kriterier det var under. Med det sagt så är jag inte speciellt förtjust i serien alls.. MEN jag kommer fortsätta titta på ett eller annat sätt så jag bidrar trots allt.

Betyg och tittare har ju en tendens att hänga ihop 🙂

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Tror betyget höjs av folk som inte läst böckerna samt att folk generellt är uttråkade (mindre kritiska).
Serien förtjänar enligt mig MAX 3/10, där 3 är generöst..

Jag tycker nog att den förtjänar mer än så så länge man intalar sig att den är inspirerad av böckerna.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Liten spoiler varning! ⚠️

Tycker den absolut sämsta ändringen va att Moiraine tvingades svära en ed på "the oath rod" att lyda Siuan.
Hade hon gjort det i böckerna hade Siuan blivit avsatt där och då som den diktator hon är.
Räcker att hon sagt till Moiraine "sluta andas" eller "berätta en lögn" för att Moiraine skulle kvävas ihjäl.
Något bokserien är väldigt tydlig med.

Det är korkat att de använder Oath Rod på det sättet eftersom det då inte längre blir någon skillnad mot vad vissa Amyrlin gör senare i serien men nej, Siuan kan inte beordra det eftersom hon också har svurit på Oath Rod. Hon får inte använda kraften för att skada någon (undantaget i självförsvar och mot Shadowspawn), och hon måste använda kraften för att aktivera Oath Rod.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mpat:

Det är korkat att de använder Oath Rod på det sättet eftersom det då inte längre blir någon skillnad mot vad vissa Amyrlin gör senare i serien men nej, Siuan kan inte beordra det eftersom hon också har svurit på Oath Rod. Hon får inte använda kraften för att skada någon (undantaget i självförsvar och mot Shadowspawn), och hon måste använda kraften för att aktivera Oath Rod.

Igen, varning för liten spoiler ⚠️

Om det är att använda kraften för att skada någon eller inte går att debattera.
När 2 andra aes sedai senare i serien är i en liknande situation, att någon svurit att lyda dem, så ger de en order som denne inte kan utföra p.g.a. en annan ed (inte ljuga). Hon håller på att kvävas men den aes sedai som gett orden har ingen brådska att ta tillbaka orden som håller på att döda den andra personen.
Tekniskt sett så är det inte hon som använder saidar för att skada någon, tvånget är redan på plats sedan tidigare.
Blir lite filosofisk tolkningsfråga och det finns nog inget konkret 100% riktigt svar, men av det som står i böckerna så tolkar jag det som att det inte hade varit att använda kraften som ett vapen.
Om Siuan däremot hade haft det som avsikt att skada Moiraine med hjälp av eden så hade hon aldrig kunnat använda kraften för att "aktivera" staven.

Permalänk
Medlem

Jag minns scenen, men som du säger använder hon inte kraften i det läget, och hennes ed gör ingenting.

Det finns också ett element av förståelse här - när sagda Aes Sedai ger sin (kraftigt överilade) order, inser hon inte att den kommer att ha den effekten. Om det hade varit någon ombord på den där färjan som Moiraine förstörde, hade ederna inte stoppat henne så länge hon inte trodde att personen i fråga skulle bli skadad av hennes tilltag.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv

För de som är intresserade så hade Robert Jordan en lista med skådespelare han tyckte hade passat bra i en tv-serie adaption.
https://www.reddit.com/r/WoT/comments/cib8ue/robert_jordans_c...

Hör och häpna men hans val av skådespelare matchar hur karaktärerna beskrivs i böckerna, till skillnad från den assembly of the woke Rafe skrapat ihop.
Så många karaktärer som blivit "race swapped". Tydligast i senaste avsnittet är Siuan som i böckerna beskrivs att ha ljus hy, blå ögon & mörkt hår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

För de som är intresserade så hade Robert Jordan en lista med skådespelare han tyckte hade passat bra i en tv-serie adaption.
https://www.reddit.com/r/WoT/comments/cib8ue/robert_jordans_c...

Hör och häpna men hans val av skådespelare matchar hur karaktärerna beskrivs i böckerna, till skillnad från den assembly of the woke Rafe skrapat ihop.
Så många karaktärer som blivit "race swapped". Tydligast i senaste avsnittet är Siuan som i böckerna beskrivs att ha ljus hy, blå ögon & mörkt hår.

Visste du förresten att Rafe och Taylor Napier (väktare i serien) är pillow friends?

För övrigt som jag sade tidigare så spelar hudfärg noll roll för mig i serien så länge skådespelare och handling håller måttet. Serien är inspirerad av böckerna, men är ju verkligen inget plagiat!

rättstavning
Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ingenjören:

Visste du förresten att Rafe och Taylor Naparier (väktare i serien) är pillow friends?

Det förklarar saken, va lite för många vita väktare tyckte jag, usch! Men att va pillow friend med chefen har ju sina fördelar.. 😂

Permalänk
Medlem

Tycker sista avsnittet lyfta serien väsentligt, känner mig överlag mer "hemma" i universummet och i relation till böckerna nu.
Sen kan jag hålla med om att det där med oath rod osv. blev lite intryckt och kanske fel, hade gått att göra bättre.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ingenjören:

Visste du förresten att Rafe och Taylor Napier (väktare i serien) är pillow friends?

För övrigt som jag sade tidigare så spelar hudfärg noll roll för mig i serien så länge skådespelare och handling håller måttet. Serien är inspirerad av böckerna, men är ju verkligen inget plagiat!

Där finns 2 problem.
1. Endast en viss typ av karaktärer "race swappas". Vilket gör det principiellt väldigt fel. Hade de bara kört på vilken skådespelare som "känns" mest som en karaktär baserat på utstrålning etc så hade det inte varit ett problem då de varit konsekventa.
2. Handlingen håller inte måttet. Är man generös så går handlingen att jämföra med dålig fanfiction.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Där finns 2 problem.
1. Endast en viss typ av karaktärer "race swappas". Vilket gör det principiellt väldigt fel. Hade de bara kört på vilken skådespelare som "känns" mest som en karaktär baserat på utstrålning etc så hade det inte varit ett problem då de varit konsekventa.
2. Handlingen håller inte måttet. Är man generös så går handlingen att jämföra med dålig fanfiction.

JAg kommer även om jag inte är svinnöjd ge den en chans. Tycker dock att The Witcher är en bättre serie överlag. Är själv ganska insnöad på fantasy och liknande böcker som röde orm, tusenårsriket mm.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Jag höll ut till halva senaste avsnittet men där fick det räcka för min del. Det är så dåligt att det inte ens går att se eländet.

Permalänk
Medlem

Jag tycker skådespeleriet håller hög kvalité överlag. Gillar även kulisserna och framförallt allas kläder. Fanns två avsnitt behind the scenes där de beskrev designen på kläderna. Väldigt intressant och tydligt att de tagit i beaktning de kulturella skillnaderna mellan länderna.

Ser fram emot avsnitt sju imorgon 🙂

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Öppningsscenen med Aiel kvinnan vid dragonmount var i särklass det bästa i serien so far. Jag satt och rös hela vägen 😀 Det var helt otroligt att äntligen få se Aiel in acton (även om hon inte är riktig Aiel utan Tigraine som "invandrat").
11/10 ger jag den scenen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KingCobra:

Öppningsscenen med Aiel kvinnan vid dragonmount var i särklass det bästa i serien so far. Jag satt och rös hela vägen 😀 Det var helt otroligt att äntligen få se Aiel in acton (även om hon inte är riktig Aiel utan Tigraine som "invandrat").
11/10 ger jag den scenen.

Håller helt klart med om att det va bästa scenen i serien! Första gången kläderna faktiskt inte såg nyproducerade ut 😅
Hade dock varit bättre om de som skrev avsnittet faktiskt brytt sig om lore och att hon hade täckt sitt ansikte när hon slogs. Trots allt en väldigt viktig tradition för aiel

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Håller helt klart med om att det va bästa scenen i serien! Första gången kläderna faktiskt inte såg nyproducerade ut 😅
Hade dock varit bättre om de som skrev avsnittet faktiskt brytt sig om lore och att hon hade täckt sitt ansikte när hon slogs. Trots allt en väldigt viktig tradition för aiel

jag hade mer problem med att hon var klädd i vitt ingen Aiel skulle klä sig i vitt och bära vapen. dock var hon korrekt nivå av badass.

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Efter att ha gett detta ett par avsnitt till... "Legend Of The Seeker" känslan smyger sig in gällande kvalité. Med det källmaterial som finns och 10 miljoner dollar/avsnitt anser jag att man borde ha lyckats bättre.

Ett par vänner har redan gett upp spektaklet, jag försöker desperat hitta bra delar att klänga mig fast vid för att förhoppningsvis se serien lyftas i Säsong 2, tvivlar starkt på att sista avsnittet i denna säsong förändrar mycket.

Jag tycker inte heller man kan hävda att man kör på "inspired by" då man valt att faktiskt ta sig an en redan befintlig story och återberätta den. Att då helt sonika skriva om en story "bara för att" och inte för att lyckas med adaptionen till serie-format är bortom all förståelse för mig. Att vissa saker sker på lite olika sätt har jag inget emot så länge resultatet blir det samma och leder till samma "slut". Men att ta sig an ett sådant här projekt bör handla om att försöka visualisera det hela, inte skriva "fan fiction". I det läget kan man köpa rättigheterna till att få göra något i denna värld, t ex skriva om en helt påhittad Epok och sedan låna friskt från hela WoT historien.

Den karaktär jag tycker de misslyckats kapitalt med är Lan, både till utseende, utstrålning och hur han rör och för sig: "Lan is often described as having a face of stone and chilling blue eyes. He is very tall with shoulder-length hair graying at the temples, held back by a leather headband called a hadori."

Som adaption faller denna platt för mig så här långt, men jag gör mer än min vänskapskrets och försöker hänga med till Säsong 2 i förhoppningen att det hela lyfter markant. Risken att denna faller i skymundan när väl Lotr serien släpps nästa år är överhängande, vilket jag inte tror Amazon är helt omedvetna om, dvs finns en risk för minskad budget eller rent av en cancel.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

jag hade mer problem med att hon var klädd i vitt ingen Aiel skulle klä sig i vitt och bära vapen. dock var hon korrekt nivå av badass.

Jodå Aiel är vapen. Det är endast svärd de vägrar ta i. Favoritvapnet är två korta spjut på ryggen och en liten sköld.
Sen är det ju så att hon inte är "riktig" Aiel eftersom hon är Tigraine....från Camelyn.
Hon är ju bara liiite tränad som de.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jodå Aiel är vapen. Det är endast svärd de vägrar ta i. Favoritvapnet är två korta spjut på ryggen och en liten sköld.
Sen är det ju så att hon inte är "riktig" Aiel eftersom hon är Tigraine....från Camelyn.
Hon är ju bara liiite tränad som de.

jag antar att det saknas ett B i meningen "Jodå Aiel är vapen" men jag tror du missförstod vad jag menade jag är väl medveten om att dem använder spjut kör resten i spoiler tag för lika bra att inte spoila för folk som inte läst böckerna

men dem enda i Aiel Samhället som bär vitt är Gai'shain om dem är förbjudna att bära vapen i "ett år och en dag" och eftersom tigraine är accepterad i Far'Dareis'Mai så är hon accepterad som en "riktig" Aiel och lär följa deras regler på den punkten.

Dold text
Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

jag antar att det saknas ett B i meningen "Jodå Aiel är vapen" men jag tror du missförstod vad jag menade jag är väl medveten om att dem använder spjut kör resten i spoiler tag för lika bra att inte spoila för folk som inte läst böckerna

men dem enda i Aiel Samhället som bär vitt är Gai'shain om dem är förbjudna att bära vapen i "ett år och en dag" och eftersom tigraine är accepterad i Far'Dareis'Mai så är hon accepterad som en "riktig" Aiel och lär följa deras regler på den punkten.

Dold text

Ja det saknas ett b i den me ingen 😀 jag har ny mobil och fingrarna pickar fel ibland.
Jag uppfattade inte att du tyckte hon var klädd i vitt så där missförtod vi vandra.
Ljust sandfärgad tycker jag hennes kläder är, vilket passar väldigt bra i en öken.
Hade hon varit Gai'shain hade arit riktigt knas.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Överlag har serien fungerat bra hittils och de senare avsnitten har i mitt tycke varit bättre,
förutom detaljer här och var så äre hur serien är skriven som håller den tillbaka mest.
Sen förhåller jag mig till tumregeln " Första säsongen är alltid sämre i en ny serie"

Tycker Books with Bianca slår huvet på spiken med den videon.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Håller helt klart med om att det va bästa scenen i serien! Första gången kläderna faktiskt inte såg nyproducerade ut 😅
Hade dock varit bättre om de som skrev avsnittet faktiskt brytt sig om lore och att hon hade täckt sitt ansikte när hon slogs. Trots allt en väldigt viktig tradition för aiel

Men du skulle ju läsa böckerna istället för att se klart serien? Jag tycker mig ana hatkärlek?
Jag tycker faktiskt att sista avsnittet var bra, fin stämning på vägarna! Tror som många andra att den kommer utvecklas positivt även i nästa säsong.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ingenjören:

Men du skulle ju läsa böckerna istället för att se klart serien? Jag tycker mig ana hatkärlek?
Jag tycker faktiskt att sista avsnittet var bra, fin stämning på vägarna! Tror som många andra att den kommer utvecklas positivt även i nästa säsong.

Ligger hemma med feber och har några dagar kvar på Prime abonnemanget 🤓
Viss hatkärlek finns ja. Älskar i princip allt de har med som är från böckerna, hatar det mesta de hittat på själva.
Hoppas du har rätt dock, vill så gärna att serien ska va bra 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Ligger hemma med feber och har några dagar kvar på Prime abonnemanget 🤓
Viss hatkärlek finns ja. Älskar i princip allt de har med som är från böckerna, hatar det mesta de hittat på själva.
Hoppas du har rätt dock, vill så gärna att serien ska va bra 👍

Ok segt, krya på dig!
Ja är man ett äkta fan så vill man ju gärna att det ska vara ruggigt bra. Men jag tror det är svårt att överträffa bilderna man själv skapat i sin hjärna. Läste som sagt om böckerna för några år sedan, tog totalt 1,5 år (hade småbarn) och det är en sjuhelvetes show man bjuds på!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Oh fy 😅
Tror det blir som med de flesta andra bokserier som blir filmade. Flopp.
Ogillar valet av skådisar.

Tragiskt med kvotering av alla olika hudfärger istället för att följa böckerna och alla härliga kontraster med folk som kommer ifrån olika delar av världen och det djup detta ger i handlingen. Jag stängde av efter första avsnittet då det var alldeles för många faktafel. Helt bissart hur dom fullkomligen mördat Perrin's karaktär och hans påhittade fru, tagit bort Nynaeve osv. Ingen av karaktärerna känns trovärdiga. Mat är ett skämt och Rosamund är bara pinsam att se på. Kan inte varit ett fan som regisserat då dom inte verkar ens ha läst böckerna, för då hade det inte sett ut så här. De hade med lätthet kunnat göra 10-20 säsonger och blivit det nya walking dead I längd, utan att bli lika urvattnat. Får hoppas den läggs ned snarast för att öka chanserna för att få en bättre dramatisering inom min livstid. Enda bra jag kan säga var att "great serpent" ringen var snyggt gjorda, blev som en mix av sten ringen för att nå tel'aran'riod och ringen för Aea Sedai. Trist!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Men du skulle ju läsa böckerna istället för att se klart serien? Jag tycker mig ana hatkärlek?
Jag tycker faktiskt att sista avsnittet var bra, fin stämning på vägarna! Tror som många andra att den kommer utvecklas positivt även i nästa säsong.

Känslorna har svängt massor för mig angående serien. Har på något sätt accepterat att TV serien inte kommer vara lik böckerna i detalj. Avsnitt 7 var faktiskt riktigt bra. Bästa scenen än så länge var ju med....och den var ju böckerna trogen.
Jag börjar gilla kärleks scenerna nu, gillade dem INTE i de första avsnitten. Jordan var helt oduglig på att beskriva kärlek och erotik så nu tycker jag detta tillför djup till karaktärerna.

Jag tyckte Rands insikt i att han var draken var lite blek. Att Moiraine inte reagerade mer och krävde "bevis" på det kändes tunt. Jag menar, hela världens öde står på spel om inte den riktiga draken är med.
Annars ett toppenavsnitt.
Nu väntar finalen. Nu vill vi se draken in action!!😀

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Känslorna har svängt massor för mig angående serien. Har på något sätt accepterat att TV serien inte kommer vara lik böckerna i detalj. Avsnitt 7 var faktiskt riktigt bra. Bästa scenen än så länge var ju med....och den var ju böckerna trogen.
Jag börjar gilla kärleks scenerna nu, gillade dem INTE i de första avsnitten. Jordan var helt oduglig på att beskriva kärlek och erotik så nu tycker jag detta tillför djup till karaktärerna.

Jag tyckte Rands insikt i att han var draken var lite blek. Att Moiraine inte reagerade mer och krävde "bevis" på det kändes tunt. Jag menar, hela världens öde står på spel om inte den riktiga draken är med.
Annars ett toppenavsnitt.
Nu väntar finalen. Nu vill vi se draken in action!!😀

Jag tycker det räcker med att tittaren blir övertygad i scenen alldeles innan med Min. Jag tolkar det som att det är underförstått att han berättar för Moiraine (som för övrigt enligt den fonetiska texten i boken ska uttalas Mwa-raine eller nått liknande) och att hon därmed blir övertygad. Det har dom nog kapat för att få ett snabbare tempo.

Jag har för övrigt använt namnet Elmindreda (vilket du säkert vet är Min's hela namn, men nämner det för alla andra) i ett flertal RPG som namn på min char

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

https://www.alfaspel.se/463-ovriga-rollspel/115603-wheel-of-t...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Då måste man ju ha vänner...*sad face*

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Det rollspelet köpte jag på Gothcon tidigt 2000-tal, fick aldrig tillfälle att spela det dock så vet inte bra det är, tog upp boken igår efter att ha tittat på senaste avsnittet för att visa min son, (hade till och med ett par färdiga karaktärsblad liggande i boken). Han uppskattar tv-serien men jag har inte lyckats lura honom till att börja läsa böckerna ännu tyvärr.

Tycker serien håller ok kvalitet rent objektivt, men 2/10 hur dom typ slaktat böckerna.
Förstår inte varför man ska skriva om saker/hitta på konflikter som inte finns och inte bidrar på något vis.
Att folk ligger runt och har olika hudfärg spelar ingen större roll för min del, men karaktärs slakten som pågår av Lan och Perrin, hur dom framställer Vägarna och dess faror, tuatha'an och även Mats personlighet som gått från att vara en spjuver till någon med inneboende mörker och en alkoholiserad (antar jag) far?? För att bara nämna små saker.
Jag förstår att man kanske vill snabbare framställa hur vissa karaktärer är och deras egenheter än i böckerna, men nej, mycket missnöjd.

Förövrigt så anser jag att dom bör mörda Perrin så att jag slipper se honom förpesta serien ännu mer.