The Wheel of Time – TV-serie baserad på Jordans böcker [Varning: Spoilers!]

Permalänk
Medlem

Varför ska loial vara med om han inte ens behöver öppna porten? Det förtar ju lite av syftet? Nu kanske han är med för att guida i vägarna, men att det krävs en person som kan leda kraften för att starta vägarna blir jävligt svårt att förklara när man ska beskriva hur trollockerna kunde komma till tufloden. Kan myrdraaler också leda kraften nu? Tankevurpa deluxe

Dold text
Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

lättläst tråd!

OnT: mycket som diffar från böckerna så jag väljer som jag skrev tidigare att se detta som en tolkning av berättelsen.
Det vore ju otroligt trist om de bara följde böckerna rakt av - inget spännande, man vet precis vad som ska hända i minsta detalj.
Inte jättesåld men ser den som en ok fantasyserie, inte GoTkvalitet (första säsongerna )

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

https://i.imgur.com/MZZmKSF.png
OnT: mycket som diffar från böckerna så jag väljer som jag skrev tidigare att se detta som en tolkning av berättelsen.
Det vore ju otroligt trist om de bara följde böckerna rakt av - inget spännande, man vet precis vad som ska hända i minsta detalj.
Inte jättesåld men ser den som en ok fantasyserie, inte GoTkvalitet (första säsongerna )

Haha ja men man fick ju smisk på stjärten om man spoilade för någon vilket jag kan förstå. Jag tycker också att det är bra underhållning trots den fria tolkningen. Känns som att den närmade sig GoT efter senaste avsnittet, det var ett gäng nakna bröst med. Inte som att det behöver vara odelat positivt men men.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Haha ja men man fick ju smisk på stjärten om man spoilade för någon vilket jag kan förstå.

Det är ju snällt att markera det så kör på
Men jag undrar om folk verkligen läser trådar om filmer/TVserier som de inte är "ikapp" med? Personligen håller jag mig galet långt ifrån sådant som skulle kunna innehålla spoilers. Missar hellre diskussioner än att riskera spoilers.
Av ren nyfikenhet: någon som läser detta som inte har sett avsnitt 6 ännu?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Av ren nyfikenhet: någon som läser detta som inte har sett avsnitt 6 ännu?

Jag har inte sett det.

Har iofs inte sett något avsnitt ännu, men rundat böckerna 3-4 gånger för vad det är värt.

Dold text
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ingenjören:

Haha ja men man fick ju smisk på stjärten om man spoilade för någon vilket jag kan förstå. Jag tycker också att det är bra underhållning trots den fria tolkningen. Känns som att den närmade sig GoT efter senaste avsnittet, det var ett gäng nakna bröst med. Inte som att det behöver vara odelat positivt men men.

Kul att någon gillar serien iaf!
Tycker personligen det ser mer och mer ut som en billig b produktion baserad på dålig fanfiction.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Det är ju snällt att markera det så kör på
Men jag undrar om folk verkligen läser trådar om filmer/TVserier som de inte är "ikapp" med? Personligen håller jag mig galet långt ifrån sådant som skulle kunna innehålla spoilers. Missar hellre diskussioner än att riskera spoilers.
Av ren nyfikenhet: någon som läser detta som inte har sett avsnitt 6 ännu?

Jag var en av dom som klagade på spoilers, men det var framförallt när första avsnitten släppts. Nu tycker jag att det är lite på egen risk att gå in i tråden.

Kanske nån admin skulle ändra själva rubriken på tråden till att innehålla en varning om [ spoilers]

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Kul att någon gillar serien iaf!
Tycker personligen det ser mer och mer ut som en billig b produktion baserad på dålig fanfiction.

Mitt största problem med serien är att det ser lite för välputsat ut. Alla ser för rena och fräscha ut. Hade önskat lite mer "gritty". Tycker nya Star Wars filmerna träffade helt perfekt på den punkten.

Det som är positivt är skådespelarnas insatser men även hur de gjort väven. Tycker det verkligen funkar.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Jag har inte sett det.

Balls of steel att våga lita på att alla använder spoiler tags korrekt
Speciellt med tanke på hur mycket serien diffar från böckerna.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Det är ju snällt att markera det så kör på
Men jag undrar om folk verkligen läser trådar om filmer/TVserier som de inte är "ikapp" med? Personligen håller jag mig galet långt ifrån sådant som skulle kunna innehålla spoilers. Missar hellre diskussioner än att riskera spoilers.
Av ren nyfikenhet: någon som läser detta som inte har sett avsnitt 6 ännu?

Det var detta jag menade med att vi borde ha en spoiler-policy. Jag tycker att det är rimligt att man har spoilers på allt som är från böckerna men inte visats i serien än, och kanske på senaste avsnittet (man hinner ju inte alltid se det direkt när det släpps), men det får vi ju vara överens om.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det var detta jag menade med att vi borde ha en spoiler-policy. Jag tycker att det är rimligt att man har spoilers på allt som är från böckerna men inte visats i serien än, och kanske på senaste avsnittet (man hinner ju inte alltid se det direkt när det släpps), men det får vi ju vara överens om.

Jag har skrivit till en admin och föreslagit att själva namnet på tråden ska innehålla nått om att det kan förekomma spoilers, så vi kan skriva fritt

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ingenjören:

Mitt största problem med serien är att det ser lite för välputsat ut. Alla ser för rena och fräscha ut. Hade önskat lite mer "gritty". Tycker nya Star Wars filmerna träffade helt perfekt på den punkten.

Det som är positivt är skådespelarnas insatser men även hur de gjort väven. Tycker det verkligen funkar.

- Allt ser fabriksnytt ut.
- Ljussättningen är katastrof och förstärker intrycket av att det är nya kostymer skådespelarna har på sig + att ljussättningen får allt att se "platt" ut.
- Ändringarna de gjort med kläderna som t.ex. Aes Sedai har får det att se ut som att det är något B live. Skrikiga färger i sitt ajahs färger + ring med ajah färg istället för ringen som beskrivs i böckerna + sjalen. För att va en adaption som vurmar mångfald så är de extremt "bra" på att kategorisera & trycka in folk i fack.
- Holy fuck men de är dåliga på att skriva! De tar bort saker från böckerna för att ersätta med egenkomponerad dynga.
- Loial Loial Loial...
- Var är logiken i att skicka iväg sin dotter över en halv kontinent istället för att följa med och skydda henne på vägen????!!!!
- Aes Sedai ser gamla ut i serien, inte tidlösa.
- Väldigt lite fokus på de viktigaste karaktärerna (Egwene, Rand, Mat, Perrin). Istället får man se ett halv avsnitt med en väktare ingen bryr sig om.
- WTF har de gjort med portarna till "The ways"?

Serien hade kunnat va så mycket bättre (enligt mig) om man förutom fixar problemen ovan:
1. Tar sig tid för mer dialog. Gör säsongen några avsnitt längre och ge oss mer av dialoger och tid för nya tittare att lära känna karaktärerna.
2. Böckerna skrevs av en mycket talangfull författare. Håll er mer till källmaterialet och sluta skriva egen skit.
3. Låt karaktärerna växa över tid. T.ex. Egwene va väldigt rädd i första boken. Fullt naturligt och trovärdigt. Under seriens gång så växer hon otroligt mycket och blir på många sätt den absolut starkaste karaktären. I the woke of time tv-serien så kör de på att hon är orädd och stark direkt vilket troligen kommer resultera i samma problem som nya star wars filmerna hade med Ray. Känns inte trovärdigt någonstans.

Personligen kommer jag läsa igenom bokserien igen istället för att kolla igenom tv-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

- Allt ser fabriksnytt ut.
- Ljussättningen är katastrof och förstärker intrycket av att det är nya kostymer skådespelarna har på sig + att ljussättningen får allt att se "platt" ut.
- Ändringarna de gjort med kläderna som t.ex. Aes Sedai har får det att se ut som att det är något B live. Skrikiga färger i sitt ajahs färger + ring med ajah färg istället för ringen som beskrivs i böckerna + sjalen. För att va en adaption som vurmar mångfald så är de extremt "bra" på att kategorisera & trycka in folk i fack.
- Holy fuck men de är dåliga på att skriva! De tar bort saker från böckerna för att ersätta med egenkomponerad dynga.
- Loial Loial Loial...
- Var är logiken i att skicka iväg sin dotter över en halv kontinent istället för att följa med och skydda henne på vägen????!!!!
- Aes Sedai ser gamla ut i serien, inte tidlösa.
- Väldigt lite fokus på de viktigaste karaktärerna (Egwene, Rand, Mat, Perrin). Istället får man se ett halv avsnitt med en väktare ingen bryr sig om.
- WTF har de gjort med portarna till "The ways"?

Serien hade kunnat va så mycket bättre (enligt mig) om man förutom fixar problemen ovan:
1. Tar sig tid för mer dialog. Gör säsongen några avsnitt längre och ge oss mer av dialoger och tid för nya tittare att lära känna karaktärerna.
2. Böckerna skrevs av en mycket talangfull författare. Håll er mer till källmaterialet och sluta skriva egen skit.
3. Låt karaktärerna växa över tid. T.ex. Egwene va väldigt rädd i första boken. Fullt naturligt och trovärdigt. Under seriens gång så växer hon otroligt mycket och blir på många sätt den absolut starkaste karaktären. I the woke of time tv-serien så kör de på att hon är orädd och stark direkt vilket troligen kommer resultera i samma problem som nya star wars filmerna hade med Ray. Känns inte trovärdigt någonstans.

Personligen kommer jag läsa igenom bokserien igen istället för att komma

Nej det finns tyvärr mycket brister i serien, en av de allvarligare för min del är ju portarna. Hade sett fram mot att se lövet flyttas

Men vad menar du med "istället för att komma"? Syftar du på aes sedaiernas erotiska äventyr i tornet i serien?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ingenjören:

Nej det finns tyvärr mycket brister i serien, en av de allvarligare för min del är ju portarna. Hade sett fram mot att se lövet flyttas

Men vad menar du med "istället för att komma"? Syftar du på aes sedaiernas erotiska äventyr i tornet i serien?

Haha gick lite fort där med auto correct Istället för att KOLLA igenom tv-serien skulle det va
Medelålders aes sedaier är inte riktigt min grej oavsett oavsett äventyr

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Haha gick lite fort där med auto correct Istället för att KOLLA igenom tv-serien skulle det va
Medelålders aes sedaier är inte riktigt min grej oavsett oavsett äventyr

Äsch var inte så kräsen, finns säkert något du kan lära dig 🤭

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Håller med om att designen av portarna är ett av de större problemen. Inte nog med att det krävs en Aes Sedai för att öppna dem, den vi ser ligger mitt ute på ett öde fält när de egentligen låg i steddings och träddungar i städer. Tar Valons gateway låg alltså mitt inne i staden. Att de ändrat det så gör att det både är svårt att förklara vad Loial har med dem att göra (varför skulle Ogier bygga dem om de inte kunde öppna dem själva?) och det förändrar deras roll senare i serien.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Håller med om att designen av portarna är ett av de större problemen. Inte nog med att det krävs en Aes Sedai för att öppna dem, den vi ser ligger mitt ute på ett öde fält när de egentligen låg i steddings och träddungar i städer. Tar Valons gateway låg alltså mitt inne i staden. Att de ändrat det så gör att det både är svårt att förklara vad Loial har med dem att göra (varför skulle Ogier bygga dem om de inte kunde öppna dem själva?) och det förändrar deras roll senare i serien.

Jo jag håller med till 100 %. Detta var en kraftigt negativ del i serien hittills. Men oroa er inte, det har potential att bli värre

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mpat:

Håller med om att designen av portarna är ett av de större problemen. Inte nog med att det krävs en Aes Sedai för att öppna dem, den vi ser ligger mitt ute på ett öde fält när de egentligen låg i steddings och träddungar i städer. Tar Valons gateway låg alltså mitt inne i staden. Att de ändrat det så gör att det både är svårt att förklara vad Loial har med dem att göra (varför skulle Ogier bygga dem om de inte kunde öppna dem själva?) och det förändrar deras roll senare i serien.

Största problemet med tv-serien är att de som skriver den inte tycks ha läst hela serien eller förstå många grundläggande delar Jordan skrev om i böckerna. Kommer bli ett spektakulärt misslyckande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

https://i.imgur.com/MZZmKSF.png
OnT: mycket som diffar från böckerna så jag väljer som jag skrev tidigare att se detta som en tolkning av berättelsen.
Det vore ju otroligt trist om de bara följde böckerna rakt av - inget spännande, man vet precis vad som ska hända i minsta detalj.
Inte jättesåld men ser den som en ok fantasyserie, inte GoTkvalitet (första säsongerna )

Det är inte många som minns den massiva kritiken första säsongen av GoT fick

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Har sett fram emot denna TV-serie och hoppades att den skulle följa bokserien hyfsat nära, men jag tycker det visat sig rätt väl att serien bara är "inspirerad" istället för "baserad" på första boken.

Då det var rätt länge sedan jag läste böckerna och då jag tyckte att TV-avsnitten inte var som jag mindes det har jag börjat läsa om bokserien. Oj oj oj vad mycket som skiljer sig åt - nästan inga viktiga händelser är som i första boken och det "nya" känns inte som det riktigt passar in. Kan bli tufft att fortsätta serien när man gjort om och hoppat över så mycket av det som finns i bok 1.

Nåja, man får väl kika vidare och hoppas på ett mirakel.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Har sett alla avsnitt och tycker det är bra. Helt klart sevärt.

Jag har inte läst böckerna men min fru har. Hon tycker fortfarande det är bra men påpekar också massa saker som skiljer sig. Hon tycker dock att det är roligt eftersom annars hade hon vetat exakt allt som händer.

Känns som många hänger upp sig på faktumet att storyn inte är samma. Varför måste storyn vara precis samma? Om storyn är bra och intressant så spelar det väl ingen som helst roll om den är samma som böckerna.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Har sett alla avsnitt och tycker det är bra. Helt klart sevärt.

Jag har inte läst böckerna men min fru har. Hon tycker fortfarande det är bra men påpekar också massa saker som skiljer sig. Hon tycker dock att det är roligt eftersom annars hade hon vetat exakt allt som händer.

Känns som många hänger upp sig på faktumet att storyn inte är samma. Varför måste storyn vara precis samma? Om storyn är bra och intressant så spelar det väl ingen som helst roll om den är samma som böckerna.

Jag tycker inte att man behöver följa slaviskt, jag förväntar mig att det finns en massa saker man måste tänka/göra annorlunda för att kunna få till en bra anpassning för tv-formatet men de gör en massa korkade saker som ändrar förutsättningarna fullkomligt helt i onödan och där ligger väl det här med vem som kan vara draken och vägarna högt upp på listan.

Permalänk
Medlem

Det måste inte vara exakt samma, och jag kan vara ganska generös när det gäller saker som är svåra eller dyra att få identiska. Det gäller exempelvis att Loial ser ut som han gör (det hade spräckt budgeten att göra honom med CGI i varje scen) eller att de hoppar över Baerlon och Caemlyn (de vill inte introducera viktiga karaktärer för en scen och sedan ha dem med nästa år, eftersom det är svårt att få skådespelare att ställa upp på det). Mycket av det som är ändrat handlar också om att Moiraine inte är fullt lika allvetande som hon är i boken - i boken vet hon precis hur återfödelser går till och kan räkna ut att draken är en av tre, medan det i serien är en av fyra med lite parantes för en femte. Serien ägnar sig också åt att indikera att flera olika personer kan vara Draken, medan boken är tydligt med att det är en, och en normalbegåvad läsare inser ganska snart vem det är (även om Moiraine inte alls är säker så tidigt). Den biten är ganska oväsentlig för mig, men skulle de bestämma sig för att ändra vem draken är så skulle jag sluta titta.

Det som stör mig är när viktiga scener är helt borta eller kraftigt nedkapade. Detta gäller Rands upplevelse i det första avsnittet, sekvensen i Shadar Logoth, Rand och Mat på vägen till Caemlyn, Perrin och Elyas och lite mer. Från kommentarer från skaparen kan man ana att en del av detta kommer som flashbacks - att det kommer mer från Shadar Logoth och vad som hände med Rand - men jag har svårt att förstå varför man flytta sekvenser från Shadar Logoth specifikt. Jag tycker också att själva manuset i de nyskrivna delarna är rätt dåligt. Man har också ändrat utan att ha några bra skäl, på ett sätt som jag tycker försvagar vilka karaktärerna är.

Frågan är hur pass nära historien man kommer att gå framöver. Det vi såg i GoT var att mindre ändringar nånstans mitt på ledde till att slutet inte riktigt passade med resten. Här är det större förändringar och tidigare, och det gör att jag undrar hur de skall få ihop det. Ur det perspektivet spelar det mindre roll om vi får se samma scener under första boken, men de andra förändringarna är mer oroande. Mest uppenbart är hur mycket Moiraine är seriens huvudperson. Jag vet att hon är den största stjärnan, men jag hade sett framför mig en ensemble-serie, och det har vi inte riktigt. Utan att spoila kan jag säga att samtliga viktiga karaktärer saknas helt eller nästan helt i minst en bok, så om historien skall fungera ändå krävs att man har en ensemble.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Tycker hon lyfter rätt bra vad som var bra och dåligt med serien.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

En sak jag funderat en del på är varför "waygates" öppnas med kraften? Ogierna som byggde de här "waygates" kan ju inte använda kraften. I böckerna öppnas de ju med en "nyckel" av Loiel och som är en del av arkitekturen.
Sen placeringen av waygaten i TV serien.....den skall vara i staden (Camelyn) eftersom staden är byggd på mark som har varit en stedding.
Många konstiga ändringar som KAN ställa till det i mitten, slutet av TV serien.
Mat följde inte med in heller. Det kan ju vara på grund av att skådespelaren hoppade av, men det blir konstigt. Skall Mat inte vara med i de sista två avsnitten alls nu?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

En sak jag funderat en del på är varför "waygates" öppnas med kraften? Ogierna som byggde de här "waygates" kan ju inte använda kraften. I böckerna öppnas de ju med en "nyckel" av Loiel och som är en del av arkitekturen.
Sen placeringen av waygaten i TV serien.....den skall vara i staden (Camelyn) eftersom staden är byggd på mark som har varit en stedding.
Många konstiga ändringar som KAN ställa till det i mitten, slutet av TV serien.
Mat följde inte med in heller. Det kan ju vara på grund av att skådespelaren hoppade av, men det blir konstigt. Skall Mat inte vara med i de sista två avsnitten alls nu?

Njae, han ska vara med i 1 avsnitt till, inte 2.
Jag kollade IMDB och där är Mat med i 8 av 9 avsnitt.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KingCobra:

En sak jag funderat en del på är varför "waygates" öppnas med kraften? Ogierna som byggde de här "waygates" kan ju inte använda kraften. I böckerna öppnas de ju med en "nyckel" av Loiel och som är en del av arkitekturen.
Sen placeringen av waygaten i TV serien.....den skall vara i staden (Camelyn) eftersom staden är byggd på mark som har varit en stedding.
Många konstiga ändringar som KAN ställa till det i mitten, slutet av TV serien.
Mat följde inte med in heller. Det kan ju vara på grund av att skådespelaren hoppade av, men det blir konstigt. Skall Mat inte vara med i de sista två avsnitten alls nu?

Liten spoiler varning! ⚠️

Tycker den absolut sämsta ändringen va att Moiraine tvingades svära en ed på "the oath rod" att lyda Siuan.
Hade hon gjort det i böckerna hade Siuan blivit avsatt där och då som den diktator hon är.
Räcker att hon sagt till Moiraine "sluta andas" eller "berätta en lögn" för att Moiraine skulle kvävas ihjäl.
Något bokserien är väldigt tydlig med.
De är imponerande dåliga är på att dels skriva men mest imponerande är att de lyckas missa i princip alla grundläggande delar av hur Jordans värld är uppbyggd & "fungerar". Den lore Jordan byggde upp i böckerna är som bortblåst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Liten spoiler varning! ⚠️

Tycker den absolut sämsta ändringen va att Moiraine tvingades svära en ed på "the oath rod" att lyda Siuan.
Hade hon gjort det i böckerna hade Siuan blivit avsatt där och då som den diktator hon är.
Räcker att hon sagt till Moiraine "sluta andas" eller "berätta en lögn" för att Moiraine skulle kvävas ihjäl.
Något bokserien är väldigt tydlig med.
De är imponerande dåliga är på att dels skriva men mest imponerande är att de lyckas missa i princip alla grundläggande delar av hur Jordans värld är uppbyggd & "fungerar". Den lore Jordan byggde upp i böckerna är som bortblåst.

Kan hålla med om att de gjort mycket ändringar. Trots det så ligger den på 7,5 på IMDB så det blir nog ett gäng säsonger som det ser ut nu. Detta är ju positivt för då kanske de ger ut alla böcker igen, och översätter rubbet. Jag har både svenska och engelska men hade gärna haft den svenska komplett!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Kan hålla med om att de gjort mycket ändringar. Trots det så ligger den på 7,5 på IMDB så det blir nog ett gäng säsonger som det ser ut nu. Detta är ju positivt för då kanske de ger ut alla böcker igen, och översätter rubbet. Jag har både svenska och engelska men hade gärna haft den svenska komplett!

Betyg är kanske inte parametern man använder, det är väl snarare antal tittare. Det verkar de dock också ha, tyckte jag läste något om "mest tittade tv-serien" men vet inte vilka kriterier det var under. Med det sagt så är jag inte speciellt förtjust i serien alls.. MEN jag kommer fortsätta titta på ett eller annat sätt så jag bidrar trots allt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ingenjören:

Kan hålla med om att de gjort mycket ändringar. Trots det så ligger den på 7,5 på IMDB så det blir nog ett gäng säsonger som det ser ut nu. Detta är ju positivt för då kanske de ger ut alla böcker igen, och översätter rubbet. Jag har både svenska och engelska men hade gärna haft den svenska komplett!

Tror betyget höjs av folk som inte läst böckerna samt att folk generellt är uttråkade (mindre kritiska).
Serien förtjänar enligt mig MAX 3/10, där 3 är generöst..