The Wheel of Time – TV-serie baserad på Jordans böcker [Varning: Spoilers!]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Böckerna skulle jag säga är mer eller mindre lika mörka som GoT.

Eh. Ibland är de det, med GoT är mycket skitigare, och det är ganska deprimerande mest hela tiden. WoT har lite mer av en väg som Lord of the Rings, att man har ett minimum där det är som mörkast ungefär mitt på och sedan vänder det (när Gandalf återkommer och säger att det vänder…) medan GoT är bara mörker hela tiden.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Better safe then sorry, spoiler tag på allt som rör storyn är väl iaf vad jag anser vara rätt.

Better safe than sorry är väl spoilertags om allt, och hur skall man då veta om man skall öppna dem eller inte?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Eh. Ibland är de det, med GoT är mycket skitigare, och det är ganska deprimerande mest hela tiden. WoT har lite mer av en väg som Lord of the Rings, att man har ett minimum där det är som mörkast ungefär mitt på och sedan vänder det (när Gandalf återkommer och säger att det vänder…) medan GoT är bara mörker hela tiden.

Tycker det är rätt gott om mörker hela vägen in i slutet, men visst, det finns väl fler ljusglimtar än GoT.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tycker det är rätt gott om mörker hela vägen in i slutet, men visst, det finns väl fler ljusglimtar än GoT.

Spoilers för böckerna:

Botten är i bok 8. Dumai’s Wells skickar Rand in i en spiral när han håller på att bli galen. Bok 9 är väldigt fokuserad på att rensa sai’din, men när det är över, får Rand åter PTSD över att ha blivit inspärrad en gång till i Far Madding. Han kommer ur detta precis i slutet av bok 11, och efter det har Rand planen klar. För alla andra är det bistert, men den vakne läsaren inser att det här kommer att ordna sig.

Dold text
Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Verkar som om de första avsnitten hade goda tittarsiffror:

https://deadline.com/2021/11/the-wheel-of-time-premiere-ratin...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Igår var jag och såg förhandsvisningen på Park, två avsnitt.

Har inte läst böckerna men tjejen har och drog med mig. Det var spännande.

Jag med! Var en riktigt härlig stämning i salongen

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som får känslan av denna serie kommer få en sån där trevlig cancel efter typ 3-4 säsonger?
Sett de tre första avsnitten och har riktigt svårt att se hur de kommer kunna framställa det mer episka/storslagna längre fram. Eller alla subplots, de olika "factions & characters" och dess komplexitet.

Självklart hoppas jag det mest är en "paranoid" känsla då jag verkligen vill att denna serie skall lyckas och kunna gå hela vägen då jag anser att Wheel Of Time är något av det bättre som kommit i denna genre, böckerna då alltså. Men jag kan ändå inte skaka av mig den känslan av att det mer eller mindre kommer koka ned till die-hard fans där den helt misslyckas med att slå "större".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

För ett tag sedan läckte det något foto på Loial där han ser relativt tokig ut men jag tänkte att det kanske är pre-CGI. Men enligt en Reddit-AMA så berättade showrunnern att de valde att inte använda CGI då det är för dyrt, utan i så fall hade fått använda honom mycket mindre.

För er som vill se hur han eventuellt kan se ut finns det bilder här https://www.reddit.com/r/whitecloaks/comments/qy3ojm/loial_is...

Åsikt: Ser han ut så där är det bäst att skådespelaren levererar något alldeles speciellt annars ger jag nog upp där, men jag var förstås skeptisk till de första 3 avsnitten också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Eller alla subplots, de olika "factions & characters" och dess komplexitet.

Om du på allvar tror och hoppas på att alla subplots ska vara med så är det antingen dags att vända dig tillbaka till böckerna alternativt uppdatera dig på Rafes avsikt med serien.

Serien var aldrig tänkt att spegla böckerna rakt av, och det har han varit öppen med sedan dag 1 (typ). Se serien som "another turn of the Wheel" och inget annat. I stora drag kommer mycket att utspela sig som i böckerna, men lite annorlunda förutsättningar kommer att ge helt andra vägar till "samma knut i väven".

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

För ett tag sedan läckte det något foto på Loial där han ser relativt tokig ut men jag tänkte att det kanske är pre-CGI. Men enligt en Reddit-AMA så berättade showrunnern att de valde att inte använda CGI då det är för dyrt, utan i så fall hade fått använda honom mycket mindre.

För er som vill se hur han eventuellt kan se ut finns det bilder här https://www.reddit.com/r/whitecloaks/comments/qy3ojm/loial_is...

Åsikt: Ser han ut så där är det bäst att skådespelaren levererar något alldeles speciellt annars ger jag nog upp där, men jag var förstås skeptisk till de första 3 avsnitten också.

Loial ska ju vara större än en trolloc eller åtminstone lika stor. Här ser han ju ut som en bebis i jämförelse. Hoppas att detta inte stämmer.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gustenrocks:

För ett tag sedan läckte det något foto på Loial där han ser relativt tokig ut men jag tänkte att det kanske är pre-CGI. Men enligt en Reddit-AMA så berättade showrunnern att de valde att inte använda CGI då det är för dyrt, utan i så fall hade fått använda honom mycket mindre.

För er som vill se hur han eventuellt kan se ut finns det bilder här https://www.reddit.com/r/whitecloaks/comments/qy3ojm/loial_is...

Åsikt: Ser han ut så där är det bäst att skådespelaren levererar något alldeles speciellt annars ger jag nog upp där, men jag var förstås skeptisk till de första 3 avsnitten också.

Producentens bild av Loial är alltså att han är en ganska lång Irländare med rött krulligt hår?
Hoppades att dåliga estetiska val skulle stanna vid de skrikigt färgade kläderna alla Aes Sedai har i serien..

Permalänk
Medlem

Aes Sedaier har iofs ofta kläder med sin Ajahs färger, men visst blir det skrikigt när de röda har rent signalröda, perfekt matchade kåpor. De skall inte vara uniformerade.

Noterade färgvalet på

Rands

Dold text

kläder. Ser framför mig ett klädbyte lite längre fram i serien, med tanke på hur han brukar gå klädd då.

Vill förresten minnas att Loial såg rätt tokig ut på de gamla DKS-omslagen, men det var han ju inte direkt ensam om. Det går ju inte att känna igen samma karaktär mellan olika böcker på omslagen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Om du på allvar tror och hoppas på att alla subplots ska vara med så är det antingen dags att vända dig tillbaka till böckerna alternativt uppdatera dig på Rafes avsikt med serien.

Serien var aldrig tänkt att spegla böckerna rakt av, och det har han varit öppen med sedan dag 1 (typ). Se serien som "another turn of the Wheel" och inget annat. I stora drag kommer mycket att utspela sig som i böckerna, men lite annorlunda förutsättningar kommer att ge helt andra vägar till "samma knut i väven".

Självklart kan man inte ta med ALLA och vissa andra kan man lätt "förbigå" genom att de nämns genom konversation etc. Men vissa är ju mer eller mindre av kritisk vikt för serien skulle jag vilja påstå och jag har svårt att se hur dessa kommer kunna gestaltas efter att ha sett tre avsnitt, speciellt de mer... "episka" momenten. Självklart hoppas jag att min vision är limiterad och blir riktigt positivt överraskad av resultatet

Samma sak gäller ju karaktärer och händelser, men det finns ju ca en miljon karaktärer som är namngivna (Ja, överdrivet) där vissa är av större vikt än andra. Tänk dig... säg från "mitten av storyn" och framåt. Det är ju rätt mycket som händer då "över hela världen". Att säsong 1 "bara" kommer innehålla 8 avsnitt...

Ja, det farliga är att alienera die-hard fansen då de kommer utgöra den större basen för vilka som kommer fortsätta följa denna serie då jag starkt tvivlar på att den kommer sträcka sig ut och bli en kommersiell succe ala GoT. Därför jag har den där känslan av en "cancel" framåt säsong 3-4 ala Shannara-serien. Och som jag skrev tidigare hoppas jag innerligt att det bara är en paranoid känsla där motsatsen blir verklighet istället

LOTR serien kommer ju även under 2022 med vad som sägs vara den största budgeten någonsin för en serie, kanske är positivt för WoT då de ligger på samma plattform och "fantasy suget" uppstår hos fler människor som då även flyter över till WoT.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Jag har hittills inte så mycket emot att de gjort vissa ändringar, stora som små. Det fanns liksom aldrig någon chans att det skulle bli exakt som böckerna eller leva upp till den bilden jag själv skapat i mitt huvud. Jag behövde aldrig någon tv-serie och ingen tvingar mig att titta. Jag är fri att ge upp när jag vill.

Med det sagt så luktar det lite ost. Flera saker har redan nämnts i tråden men till exempel:

Varför är det så överdrivet med färgerna? Röd Ajah och vitrockar. Vitrockar för mig har alltid sett tempelriddar-aktiga ut men det är kanske inte allas bild, men att de skulle rida runt i skogen kliniskt rena är väl ändå att ta i.

Detaljer! Såg en video där en kille pratade om att de använder tändstickor till lanterns vilket förstör det hemliga sällskapet kring krut. Varför alla kvinnor har byxor och hur det tar bort ifrån Min. Jag överlever det. Men varför inte ge oss en färgskiftande mantel? Varför berättar hon att hon är Aes Sedai direkt? Varför tvättar Nynaeve stenar i en grotta?

Thom! De går uppenbarligen en annan väg här, ger honom en western-feeling och jag tycker killen har en grym närvaro men ge dem återigen en lite coolare gleeman-cloak eller en mustig mustasch iaf, nyss skämdes ni inte för färger?!

Dold text
Permalänk
Medlem

Jag är överlag positivt inställd. Tyckte de första tre avsnitten var bra. Jag vill se mer.

Men jag är också orolig att de ger upp efter några säsonger, så jag hoppas inte de tänkt köra en bok/säsong, för de kommer aldrig få 14 säsonger.

För övrigt tycker jag Lan blev rätt bra, han är tuff, men jag föreställde mig honom mer i stil med Viggos Aragorn.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Med det sagt så luktar det lite ost. Flera saker har redan nämnts i tråden men till exempel:

Varför är det så överdrivet med färgerna? Röd Ajah och vitrockar. Vitrockar för mig har alltid sett tempelriddar-aktiga ut men det är kanske inte allas bild, men att de skulle rida runt i skogen kliniskt rena är väl ändå att ta i.

Dold text

Att Aes Sedaier bör kläder i färg som deras Ajah är riktigt, men det som störde mig med de röda är att de är likadana allihop. Det skall inte vara uniformer.

Whitecloaks har större problem än kläderna. Att de jagar Aes Sedaier och kommer undan med det stör mig mer än något annat i serien hittils.

Dold text
Citat:

Men varför inte ge oss en färgskiftande mantel?

För att ha CGI i varje scen med en så viktig karaktär är dyrt.

Citat:

Varför berättar hon att hon är Aes Sedai direkt?

För att det sparar tid. De har gasat extremt i de första avsnitten för att se till att hålla folk kvar tills de har fastnat - i den där AMAn med showrunnern talar han lite om detta, att det kommer flashbacks med saker som fattas (i Shadar Logoth, t.ex.).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Samma sak gäller ju karaktärer och händelser, men det finns ju ca en miljon karaktärer som är namngivna (Ja, överdrivet) där vissa är av större vikt än andra. Tänk dig... säg från "mitten av storyn" och framåt. Det är ju rätt mycket som händer då "över hela världen". Att säsong 1 "bara" kommer innehålla 8 avsnitt...

Ja, det farliga är att alienera die-hard fansen då de kommer utgöra den större basen för vilka som kommer fortsätta följa denna serie då jag starkt tvivlar på att den kommer sträcka sig ut och bli en kommersiell succe ala GoT. Därför jag har den där känslan av en "cancel" framåt säsong 3-4 ala Shannara-serien. Och som jag skrev tidigare hoppas jag innerligt att det bara är en paranoid känsla där motsatsen blir verklighet istället

Okej, jag tänker mig mitten av storyn; jag ser ...

Ändlösa politiska ränker som inte leder till något matnyttigt, en massa lallande forsaken som inte lyckas tillföra ett dugg, och några kärlekshistorier som är lika exalterande som antingen ett 30 år gammalt äktenskap eller lika frustrerande som att titta på två 14-åringar i ett distansförhållande.

Dold text

Det är många trådar i farten över hela världen, ja, men hälften skulle gott kunna ha skippats.

Gällande följarbasen tror jag snarast att die-hard-fansen är en liten men högljudd minoritet, precis som med LoTR-triologin, GoT, Witcher etc. Den största massan att vinna över kommer alltid att vara de som inte läst böckerna, och för att vinna över dem behövs en bra serie, inte en serie som är trogen kanon. Den näst största kommer att vara den grupp som någon gång läst (en del av) böckerna, men som gjorde det för måhända ett decennium eller två sedan och där hälften av allt som händer är förpassat till /dev/null. Den gruppen kommer till stor den att vara ute efter samma sak som den stora massan; en bra serie.

Jag tror absolut att TWoT kan få färdigställas, men det förutsätter att väldigt mycket dravel får stryka med på vägen (och det tåget verkar Rafe vara med på än så länge), för (åtminstone om min bekantskapskrets är hyfsat representativ) är det något som fått folk att sluta läsa serien så är det just hur långrandig serien är, framför allt "i mitten".

Skrivet av Gustenrocks:

Jag har hittills inte så mycket emot att de gjort vissa ändringar, stora som små. Det fanns liksom aldrig någon chans att det skulle bli exakt som böckerna eller leva upp till den bilden jag själv skapat i mitt huvud. Jag behövde aldrig någon tv-serie och ingen tvingar mig att titta. Jag är fri att ge upp när jag vill.

Med det sagt så luktar det lite ost. Flera saker har redan nämnts i tråden men till exempel:

Varför är det så överdrivet med färgerna? Röd Ajah och vitrockar. Vitrockar för mig har alltid sett tempelriddar-aktiga ut men det är kanske inte allas bild, men att de skulle rida runt i skogen kliniskt rena är väl ändå att ta i.

Detaljer! Såg en video där en kille pratade om att de använder tändstickor till lanterns vilket förstör det hemliga sällskapet kring krut. Varför alla kvinnor har byxor och hur det tar bort ifrån Min. Jag överlever det. Men varför inte ge oss en färgskiftande mantel? Varför berättar hon att hon är Aes Sedai direkt? Varför tvättar Nynaeve stenar i en grotta?

Thom! De går uppenbarligen en annan väg här, ger honom en western-feeling och jag tycker killen har en grym närvaro men ge dem återigen en lite coolare gleeman-cloak eller en mustig mustasch iaf, nyss skämdes ni inte för färger?!

Dold text

Måste tillstå att inget av det du tar upp luktar ost. Visst finns det saker som luktar ost, men just dessa? Njae ...

Överdrivna färger kan vi börja med:
Precis som jag skrev ovan så får vi betänka att merparten av publiken inte har en aning om vilken Ajah exempelvis Liandrin tillhör (heh). I en bok är det lätt att klä henne neutralt med en röd sjal som huvudsakligen täcker ryggen och i förbifarten nämna henne som "röd syster". Ska man göra motsvarande i serien så kommer man att få stapplande dialog som är konstlad för att föra fram just detta (okej, kanske inte just i Liandrins fall, men för alla dussin-aes-sedaier. Att i stället låta dem gå klädda i sin ajahs färger besparar oss onödig dialog, och det fungerar oavsett om systern filmas framifrån, bakifrån eller från sidan; oavsett om hon filmas i helfigur, halvfigur, eller tredjedel.

Rena kläder är en stark symbol. Här har vi någon som har råd med många ombyten "finkläder" och har tid och möjlighet att hålla dem rena; med andra ord, vi åskådliggör ett klyfta i socioekonomisk klass utan att behöva väva in en inre dialog om hur vår bondpojk ser på dem, vilka associationer han får, och hur det får honom att må.
Att vitrockarna sedan skulle vara "kliniskt rena" var att ta i. Visst, de högsta hönsen kanske, men ta en närmare titt på dussinvitrockarna och se hur rena de egentligen är. Ser vi ett mönster?

En större spridning av tändstickor förstör nära noll gällande Aludra och än mindre hennes gilleskamrater, och nyckeldelen med hela den tråden är ju att Mat ska få klockgjutarpolletten (sparar lite spoilande här) att trilla ner, så att säga. Redan i de inledande kapitlen får vi reda på att fyrverkerier är något som är spritt över världen om än dyrt och är något som inte är särskilt vardagligt i Tufloden, men det här varvet på hjulet så verkar Tuflodens kontakt med omvärlden vara något bättre än i böckerna, och således kan vi utan problem anta att Aludras lilla uppfinning redan blivit en bestseller runtom i världen.
Bilden att kvinnor inte skulle gå omkring i byxor har jag alltid sett som en kulturell quirk knuten till Tufloden och till samhällets högre skikt. Att det sedan egentligen är en sexistisk stereotyp för att framhäva Min som lite av en Tomboy, det kan jag ha förbiseende med. Att andra kvinnor bär byxor är inget som nödvändigtvis förtar något med Min, det finns långt bättre sätt att framställa henne som den hon är - typ, skådespelet.

Färgskiftande mantel - CGI-kostnader. Det är nog den främsta anledningen. Det finns bättre saker att plöja ner pengar i. Men, även bortsett från kostnadsaspekten så är mantel något som fungerar bra i böcker, där de inte är ett stort tungt hinder i strid. Visst, man skulle kunna ha en mindre, mer ceremoniell typ av mantel som är mindre ivägen för armarna, men då har vi återigen delen med att den merparten av tiden knappt kommer att synas, eller inte synas alls, då den hänger över ryggen.

Moiraine berättar inte direkt att hon är Aes Sedai (jag antar att du syftar på när hon kommer in på värdshuset i första avsnittet). Det är byfolket som känner igen henne för vad hon är. Återigen, något som besparar serien tid. Inom loppet av några sekunder har vi fått förklarat exakt hur "vanligt folk" i Tufloden ser på Aes Sedaier, och att det inte är en vanlig syn där. Varför får vi inte reda på just där och då, men inom något avsnitt så är det utrett genom extern dialog, snarare än inre monolog - och inre monolog gör sig vanligtvis skitkasst på film.

Varför Nynaeve tvättar stenar i en grotta är ju tyvärr en olycklig miss i klippningen, och något jag hoppas att vi får med i en eventuell bluray-release framöver. Vi fick se brottsstycken av det i en trailer som en del av Egwenes initieringsrit, men ja ... det var synd att det föll bort.

Thom - väl uttryckt. Castingen var utmärkt, och jag tror att han kan göra Thoms essens rättvisa, men visst saknar man manteln och mustaschen. Måhända kanske manteln introduceras senare, men ja ... oavsett så är det knappast något som serien står eller faller med.

Dold text
Skrivet av Hulle:

Men jag är också orolig att de ger upp efter några säsonger, så jag hoppas inte de tänkt köra en bok/säsong, för de kommer aldrig få 14 säsonger.

Tanken är snarast att täcka in ungefär två böcker per säsong. Sedan kommer det troligen att bli lite överlappande mellan böcker, där vissa delar skjuts framåt eller bakåt en säsong

exempelvis kommer vi inte att se Caemlyn/Elayne förrän i säsong 2

Dold text

men ja, det är den ungefärliga planen i vart fall.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Thom - väl uttryckt. Castingen var utmärkt, och jag tror att han kan göra Thoms essens rättvisa, men visst saknar man manteln och mustaschen. Måhända kanske manteln introduceras senare, men ja ... oavsett så är det knappast något som serien står eller faller med.

Tanken är snarast att täcka in ungefär två böcker per säsong. Sedan kommer det troligen att bli lite överlappande mellan böcker, där vissa delar skjuts framåt eller bakåt en säsong

Thom har ju visst en mantel som han ska ha, de mångfärgade lapparna är bara vända inåt istället för utåt av oklar anledning. Man ser det tydligt när han först dyker upp, de zoomar till och med in på hans mantel för att visa den.

Vissa av böckerna (crossroads, winters heart, knife) kan ju med fördel tryckas ihop till två avsnitt totalt...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Vad jag hört på någon intervju med regissören vill han klara hela serien på 8 säsonger. Det betyder att ca 2 böcker skall klaras av i varje säsong.

Hur gör man dold text??

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Thom har ju visst en mantel som han ska ha, de mångfärgade lapparna är bara vända inåt istället för utåt av oklar anledning. Man ser det tydligt när han först dyker upp, de zoomar till och med in på hans mantel för att visa den.

Vissa av böckerna (crossroads, winters heart, knife) kan ju med fördel tryckas ihop till två avsnitt totalt...

/hulle.

Ah, det hade jag missat totalt! Var väl distraherad av hans brist på mustasch! Får bli till att dra igenom avsnitten igen i kväll tror jag.

Ja, de där tre är ju odrägligt sega. Visst, det finns guldkorn i dem, men lätt att de kan tryckas ihop till några få avsnitt, alternativt ges mer tid för de få delar som faktiskt spelar roll i längden.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Ah, det hade jag missat totalt! Var väl distraherad av hans brist på mustasch! Får bli till att dra igenom avsnitten igen i kväll tror jag.

Ja, de där tre är ju odrägligt sega. Visst, det finns guldkorn i dem, men lätt att de kan tryckas ihop till några få avsnitt, alternativt ges mer tid för de få delar som faktiskt spelar roll i längden.

Man hade med fördel kunnat trycka ihopa Perrin och Failes förhållande till ca 0 sekunder utan att gå miste om något.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Rafe Judkins, showrunner och executive producer för WOT körde en AMA på reddit igår med många intressanta frågor och svar

https://www.reddit.com/r/television/comments/r19e96/im_rafe_j...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz DDR4 - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE - 1 st Samsung 870 QVO 1TB - 1 st Samsung 850 EVO 500GB - 2 st Samsung 850 EVO 256GB - Arctic Liquid Freezer II 360 - Corsair RM850 Watt - Phanteks Enthoo PRO M Window - Skärm 1 : Asus MG278Q - Skärm 2 : Benq Zowie XL2546

Permalänk
Medlem

Vi vet ju redan att mellan bok 6-10 händer typ samma sak om och om igen, med en sidolinje för att få storyn framåt.
Här kan man säker spara in 2 böcker totalt på Mats ridande, byar som sjunker ned i marken, korta ned sökandet efter vindarnas skål kan man göra bra mycket kortare, röran hos Aiel med Rand..den kan kortas ned osv utan att storyn i sig ändras.

Jag är övertygad om att serien kommer bli bra. De första avsnitten är ju ganska lik sagan om ringen, men Jordan skrev ju första boken som en "hyllning" till Tolkien så det är inte så konstigt. Regissören har även sagt att han blev tvungen att komprimera de första avsnitten och använda prologen och förklaringarna och bakgrunder i så kallade "flashbacks" under seriens gång.

Att börja första avsnittet med prologen med Lus Therrin som dödat sin familj....för att sedan få höra en massa profetsior och till slut få följa en vind som tar sig fram över land o hav innan den når Rand och hans pappa på vägen till Two River hade bara det krävt ett helt avsnitt för att få det bra, och då hade många redan tröttnat eftersom det inte händer någonting egentligen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Man hade med fördel kunnat trycka ihopa Perrin och Failes förhållande till ca 0 sekunder utan att gå miste om något.

/hulle.

Framför allt från bok 6-11 då det endast handlar om att han skall förbereda sig på att frita henne.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Vad jag hört på någon intervju med regissören vill han klara hela serien på 8 säsonger. Det betyder att ca 2 böcker skall klaras av i varje säsong.

Hur gör man dold text??

[spoiler-] texten du vill dölja [/spoiler-]

Inga bindestreck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Vad jag hört på någon intervju med regissören vill han klara hela serien på 8 säsonger. Det betyder att ca 2 böcker skall klaras av i varje säsong.

Hur gör man dold text??

Jag tolkade det som att han har tänkt det till 8 säsonger, troligtvis vill Amazon/Sony ha en uppfattning om hur Rafe och de andra har tänkt. Budgetering planering m.m. Investeringar osv.

8 säsonger tror jag inte är spikat i sten, likasom 8 avsnitt på 60min per säsong. Allt sånt är ju flytande dels på hur serien går och hur det går att klippa ihop säsongen. Kan tänka mig att Rafe och hans team med hjälp av Brandon och Harriet, får säkert ha åsikter om serien/säsonger framöver om den tas emot väl.

Hittils verkar ju den gå bra. Få se efter avsnitt 8, vad den allmänna publiken tycker. Hörde att WOT har fått godkänt för säsong 3, har ingen källa hörde på en youtube videon med Daniel Greene.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Både Harriet och Brandon Sanderson står som producenter, så ja de har påverkan. I AMAn nämner Rafe att det är Sanderson’s kommentarer som är mest värdefulla.

Vad gäller att klippa: När Jordan fick kontrakt för att skriva WoT hade han försökt sälja den i ett decennium. Till slut fick han kontrakt på en trilogi som skulle avsluta historien, och det var allt. De tre första böckerna försöker därför visa ALLT. Tänk igenom det - vi börjar i Two Rivers,

visar Shadar Logoth, större delen av Andor, Perrins kontakt med vargarna, Whitecloaks, Caemlyn, vägarna, Borderlands och the Blight innan första boken är slut - vi ser t.o.m en glimt av Tower of Ghenji. Nästa visar en alternativdimension, Tar Valon, Cairhien, Seanchan. Tredje klarar av att visa ganska stora delar av landsbygden, drömvärlden, Aiel, Illian och Tear.

Dold text

Detta är en väldigt stor del av vad världen har att erbjuda. Visst är det lite kvar (Far Madding, Tanchico, Sea Folk) men det är faktiskt inte mycket. Det är en avsmakningsbuffe - vi lär oss mycket mer om flera av de här områdena senare, men det skall visas. Speciellt bok två slår knut på sig själv för att få in

Seanchan, och deras exotiska djur

Dold text

.

Om man har en serie behöver man inte trycka in allt i den här ordningen. Man kan berätta historien rakare, och lämna några av miljöerna för senare säsonger.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hjälpsam

Sett 2½ avsnitt.
Besviken, de kunde inte ens få till den grundläggande mytologin.
Om man inte bryr mer än så, får det vara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Sett 2½ avsnitt.
Besviken, de kunde inte ens få till den grundläggande mytologin.
Om man inte bryr mer än så, får det vara.

Låter som ett snävt sätt att närma sig serien på, men upp till var och en antar jag

Själv nöjer jag mig om dom iaf får till storyn i stora drag och dom får till en bra serie.

Fick rysningar när Lan presenterade sig första gången, väntat på det i 25 år

Fast, då, för 25 år sedan, ville jag se Arnold Schwarzenegger i rollen som Lan.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FX9:

Låter som ett snävt sätt att närma sig serien på, men upp till var och en antar jag

Själv nöjer jag mig om dom iaf får till storyn i stora drag och dom får till en bra serie.

Fick rysningar när Lan presenterade sig första gången, väntat på det i 25 år

Fast, då, för 25 år sedan, ville jag se Arnold Schwarzenegger i rollen som Lan.

Get to tha white towa! 😂

Efter att ha sett 4:e avsnittet:

Stör mig fortfarande på att de ändrat fundamentala saker som att draken kan va vem som helst. I böckerna så är han skrämmande pga att han oundvikligen kommer bli galen & folk är livrädda för att han kommer gå bärsärkargång på världen igen.

Gillade dock detta avsnittet mer då jag delvis kommit över min initiala skepsis mot diverse övriga ändringar.
Karaktärerna "känns" i mångt och mycket som i böckerna och tycker ändå att tv-serien får med viktiga händelser om än i omgjort format för att det ska fungera i en tv-serie.
Logain ser ut ungefär som han beskrivs i böckerna (+). En stor ändring är dock att han i tv-serien framställs som galen trots att "the taint" aldrig riktigt hann påverka honom i böckerna. Är han galen kan han omöjligt spela den roll han gör senare i serien så den ändringen gillar jag inte. Förstår att de i ett tidigt skede ville visa vad saidin orsakar för skada och galenskap, men de hade kunnat göra det på ett bättre sätt utan att förbruka en trots allt ganska viktig karaktär.

Nynaeve är en av mina absoluta favoriter från böckerna, men hoppas innerligt att de inte är dumma nog att göra henne til draken.
Förmodligen bara för att behålla spänningen för tittare som inte läst böckerna, men med tanke på vissa PK/woke signaler man fått från producenterna av tv-serien så litar jag inte helt på deras omdöme.

Med det sagt så tror jag att tittare som inte läst böckerna tyckte detta va ett riktigt bra avsnitt

Dold text