Permalänk

Router i mediacentral

Hej,

Jag bor i en villa som har ett skåp för mediacentral med inkommande bredband.
Från denna finns ett antal ethernet-portar som går ut i husen på olika ställen.

Idag använder jag en lite äldre Asus router som är placerad i det ganska tajta mediaskåpet.
Jag har stängt av trådlösa från Asus router och istället kompletterat med en accespunkt för trådlöst med central placering i huset.
Tror det är en sån här:
https://www.inet.se/produkt/5412029/ubiquiti-unifi-6-lite-acc...

Asus router har bara 4 portar för ethernet och jag skulle behöva fler.
Helst också en smidigare variant så jag kan stänga skåpluckan....

Funderar på om en sådan skulle vara något för mig?
https://www.komplett.se/product/1149812/datorutrustning/natve...

Eller någon mindre variant kompletterat med en switch?
Kan en router strömförsörjas via PoE och ethernet som kommer från "bredbandsenheten"?

Jag är inte jättekunnig inom nätverk men brukar kunna läsa mig till installation, inställningar och dyligt om det finns en guide.

Permalänk
Medlem

Ja, det är absolut en bra router.
Ska du inte göra något avancerat så har den ett bra webgränssnitt, men för lite mer avancerade saker är det CLI som gäller

Permalänk
Rekordmedlem

Har du bubbeluttag ute i rummen kan du ha en switch i mediaskåpet och placera routern nån annan stans.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej!
Den lösningen kör jag själv. Är mycket nöjd! (fast med lillebror router & accesspunkten utan wifi 6)
Jag behövde aktivera hårdvaruavlastning vid hastigheter över 500Mbit/s. Det finns mycket bra guider online för detta!

Vill du ha avancerade inställningar på accesspunkten kommer du behöva en kontrollenhet. Detta går tydligen att husera på en dator. Alternativt köpa en dedikerad pryl som gör.

Men för ett standard nätverk så klarar jag mig väldigt bra utan!

Hoppas du blir lika nöjd som jag är!

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Ja, det är absolut en bra router.
Ska du inte göra något avancerat så har den ett bra webgränssnitt, men för lite mer avancerade saker är det CLI som gäller

Ska nog inte göra så avancerade saker men vill kunna öppna "några portar" (Portvidarebefordran) och har idag också tilldelat en manuell tilldelad IP-adress för stream via Kodi. Jag gissar att detta inte är så avancerat och att alla router kan göra detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jollestroger:

Ska nog inte göra så avancerade saker men vill kunna öppna "några portar" (Portvidarebefordran) och har idag också tilldelat en manuell tilldelad IP-adress för stream via Kodi. Jag gissar att detta inte är så avancerat och att alla router kan göra detta.

Ja, det gör du från webgränssnittet.