Nvidia Geforce RTX 2060 lanseras – utan tillgänglighet och högt pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kislet till mining-korten går utmärkt att mina med men möter inte kvalitetskraven för spelande, så det är inte så att de konkurrerar med varandra. Med dagens binning så plockar man ju grejer på en wafer utefter hur de presterar, så om miners kan få sin del ac kretsar som annars kasserats är det ju bara bra. Det viktiga för mig är att miners inte ska få möjlighet att konkurrera om kort som man kan spela på, och där är vi inte än, inte på långa vägar. "Low Hash Rate" duger inte utan jag hade helst av allt sett att Geforce var "No Hash Rate", men det är bara min åsikt och har full respekt för att andra tycker på annat sätt.

vad har det med saken att göra? ändrar inte att Nvidia skulle få otroligt mycket dålig PR om det skulle läcka ut hur många kort dom faktiskt säljer direkt till miners. Och just detta åter igen är bara ett sätt för Nvidia att få lite positiv PR, att det ska se ut som att dom faktiskt prioriterar vanliga kort. Sen i det här fallet måste man tänka på att detta är kort som dom slutat producera, kort tillverkade på en "gammal nod" som förmodligen inte är lika pressad som förut. Så bara hela grejen med att dom börjar med det igen och att dom lanserar detta kort men att dom inte kommer gå att köpa i affären och inga OEM's har tillgång till dom, ingen i media har tillgång till dom, så vart är alla kort?? joo dom gör mining kort av merparten av alla kretsar dom får ut, och som en PR stunt så gör dom ett fåtal kretsar till "vanliga" grafikkort och säljer till överpris.
varför skulle dom annars öka minnesmängden? är ändå ganska logiskt då mining drar nytta av mer och snabbare minne.

Bara att kolla själv
https://www.youtube.com/watch?v=FnojzUWuhQI (första han pratar om vid 1min (ca 4min totalt)
Är typ ända logiska, speciellt med tanke på vad priset på dessa landar på

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Börjar ogilla NVidia skarpt, kommer väl till punkter där jag kommer vägra allt som har med dem att göra för de lär inte förändra sig.

Det är papperslansering på papperslansering.

Permalänk
Medlem

Ugh, sålde mitt 2060 för en månad sedan till förmån för ett 3060. I princip byte- prismässigt.
Sjukt, med tanke på att 2060 är 3 år gammalt.

Permalänk
Medlem

Ingen film med Jensen?

Istället för att ta ut 3090 ur ugnen tar han fram de tre år gamla fiskpinnarna i från frysen

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Ingen film med Jensen?

Istället för att ta ut 3090 ur ugnen tar han fram de tre år gamla fiskpinnarna i från frysen

Eller ett vidbränt 2060 ur ugnen...

Visa signatur

To be a Bulle or not to be a Bulle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Börjar ogilla NVidia skarpt, kommer väl till punkter där jag kommer vägra allt som har med dem att göra för de lär inte förändra sig.

Det är papperslansering på papperslansering.

På Steam hardware survey ligger Nvidia 30XX serien över 10% nu, AMD 6XXX ligger på 0,20% + säkert lite scrap i någon sammanslagning. Så även med alla dessa papperslanseringar verkar Nvidia faktiskt få ut korten, medan AMD med sina dunderlanseringar inte ännu har fått ut något alls vad det verkar.

Räknar man med alla moderna DX12 ultimate kort ligger Nvidia över 22% medan AMD står kvar på 0,20%

Då väljer du att bojkotta Nvidia för att dom papperslanserar...

Disclaimer: JA, vi vet att Steam hardware survey inte är perfekt, men det felar inte på 10000% heller.

Permalänk
Medlem

Osso NORMAL-priserna innan crypto m.m

Mainstream-folket xx80 6278-5490:-
Budget (/snåla;p) xx70 4190:-
Det som ratades xx60 2449:-
Kidsen xx50 xx40 xx30 1500 - 754:-

Permalänk

Klassiskt exempel på marknadskrafterna. Just nu är MSRP ett historiskt begrepp som inte har någon kontakt med verkligheten. Stämmer när tillgången är god, men när tillgången är låg och efterfrågan nycket hög så får vi vad som är idag. Ja det vet vi alla, men har gett upp att bry mig om msrp, ett 3080 kostar 13k idag, punkt. Skittråkigt men så är läget. Att msrp är betydligt lägre egentligen hör inte hit tyvärr, så tills bristen inte längre är en brist får vi bsra acceptera nivåerna och hoppas att det kommer en tid efter kretsbristen, och att den tiden kommer de nätmaste 3 åren åtminstone...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

En gris med smink är fortfarande en gris.

Tyvärr har vi inget smink i lager... Eller gris. Men här är en bild på en sminkad gris om vi hade haft den*.
- Nvidia 2021

*Bild på sminkad gris så länge lagret räcker**
**Slut i lager

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Avstängd

Jag måste fråga något som är klart mycket mer intressant än denna så kallade "återlansering":

Om man skriver "utan X och Y Z" betyder inte det att det blir X+Y Z? Alltså "utan tillgänglighet och högt pris" är alltså att det är UTAN högt pris också? Jag gräver ner mig i detta för det är så himla mycket mer intressant än "icke-lanseringen" av något ingen ens bett om från början.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag måste fråga något som är klart mycket mer intressant än denna så kallade "återlansering":

Om man skriver "utan X och Y Z" betyder inte det att det blir X+Y Z? Alltså "utan tillgänglighet och högt pris" är alltså att det är UTAN högt pris också? Jag gräver ner mig i detta för det är så himla mycket mer intressant än "icke-lanseringen" av något ingen ens bett om från början.

Nej, ¬ har högre prioritet än ∧.

Skämt åsido, det blir ju lite tvetydigt i det fallet, vill man vara extra tydlig så säger man antingen "utan X och utan Y" eller "utan X och med Y". Men i det här fallet behöver man inte vara så tydlig tycker jag, språk följer inte alltid logiska regler utan utelämnar ofta detaljer som kan härledas av sammanhanget. "Utan högt pris" blir en rätt konstig formulering, och dessutom oväntat, så de flesta kommer läsa det som "med högt pris" istället.

Permalänk
Medlem

Kul att folk ändå är beredda att betala över 2000 kronor för något så gammalt.
Man förstår verkligen att marknaden har blivit galen

Permalänk
Medlem

Trodde de skulle åtminstone marknadsföra det som det perfekta instegskortet för DLSS. Nu med så mycket minne så det kan fungera.
Det är nog det ända jag är intresserad av att se med det kortet.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

1500kr låter rätt för den gamla skåpmaten.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

På Steam hardware survey ligger Nvidia 30XX serien över 10% nu, AMD 6XXX ligger på 0,20% + säkert lite scrap i någon sammanslagning. Så även med alla dessa papperslanseringar verkar Nvidia faktiskt få ut korten, medan AMD med sina dunderlanseringar inte ännu har fått ut något alls vad det verkar.

Räknar man med alla moderna DX12 ultimate kort ligger Nvidia över 22% medan AMD står kvar på 0,20%

Då väljer du att bojkotta Nvidia för att dom papperslanserar...

Disclaimer: JA, vi vet att Steam hardware survey inte är perfekt, men det felar inte på 10000% heller.

Håller med, det känns som att AMD möjligen säljer ännu större andel av sina kort till miners, typ 99%. Dom dyker inte upp i Steam.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Håller med, det känns som att AMD möjligen säljer ännu större andel av sina kort till miners, typ 99%. Dom dyker inte upp i Steam.

Förvånar ju inte direkt, dom AMD kort som man kan få tag på är 6900XT och oftast premium varianterna. 6800/XT och delvis 6700XT kommer aldrig in i volym så jag tror dom kretsarna åker till miners.

Om det är direkt från AMD eller det partners vet jag inte, men med tanke på att 6800 korten aldrig är i lager så är det nog mest troligast om jag får spekulera.

dock har jag aldrig fått göra en hardware survey med mitt 6700xt så där finns ett extra kort som används för gaming som inte finns med i steams databas

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Det kommer bli nice i framtiden när Nvidias kunder enbart är miners och scalpers som säljer till miners. Det är inte längre gaming dom riktar sej mot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Håller med till 100%. Enda skillnaden är att jag sitter på ett 980ti. Tyckte 1080ti var för dyrt och gav för lite. Herregud vad naiv jag var....

Skoja inte. När jag köpte mitt 1080 så satt jag innan på ett R9 390 så det var en bra uppgradering och jag tänkte att när 30** skulle komma från nVidia nu så tänkte jag att 2080 skulle gå ner bra i pris, men så blev ju inte fallet Så nu sitter man kvar med sitt 1080 och funderar på om inte grabben ska få det och jag köpa ett Xbox istället, det blir billigare för mig och det jag spelar finns ju där

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Jag blev mycket förvånad då jag nu besvarade frågan vad som i dagsläget är ett rimligt pris för detta kort.
Hur kan så många tycka att detta rimligen ska kosta ungefär hälften gentemot närmsta konkurrent med snarlik prestanda?

Om det funnits gott om grafikkort att få tag på och prisläget varit normalt så hade <3000kr (och snarare 2000kr) varit rimligt, men i dagsläget finns det inte alls gott om grafikkort i butikerna och de som finns kostar betydligt mer. Därför ligger ett rimligt marknadsanpassat pris just nu >6000kr, och troligen >8000kr om man har som mål att sälja slut på korten i butiken lagom tills nästa leverans anländer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Du kan å andra sidan få ganska mycket genom att sälja ditt befintliga grafikkort. LHR-varianterna är inte svindyra samtidigt som man får väldigt bra betalt för äldre kort. Bra om du ändå inte tänker minea. Du borde nog kunna få mellan 4000 till 5000kr för 1080.

Har varit i den tanken, men är nog mer inne på just nu att ge kortet till grabben och sedan köra på xBox för mig. Jasså står vanliga 1080 så högt, trodde det var 1080Ti som var uppe i dom priserna? Men då kanske man skulle sälja det och ge grabben en bättre kort istället och dottern får hans nuvarande 1070 och så kan vi använda hennes 960 som en brevpress

Tackar för info

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Men, okaj, detta var ju skit, men det är ju som det är.
Den stora frågan är (vilken kommer från en som sidgraderar veckovis xD ):
Kommer det några nya spel som har högre krav på gpu än tidigare?
Om inte, då behöver man inte ett nytt kort.
Man MÅSTE inte köpa senaste bara för att det finns, det ska ju göra nån skillnad också, annars är man lika korkad som jag (som byter för att testa på röda / gröna sidan å linux etc å sidgraderar fram å tillbaka heeeela tiden).
Det är nämligen precis vad det är, visst, man kan få högre fps men om man inte märker nån skillnad, praktiskt (om man inte hade haft en fps-counter) så är det en sidgradering, gör ingen praktisk skillnad.

Byt bara kort om det gamla inte pallar med vad som spelas (jaja, ingen kommer lyssna övh men äsch)...

Permalänk
Medlem

Papperslansera en två år gammal produkt. Välkommen till hårdvarumarknaden 2021.

Permalänk
Medlem

PNY GEFORCE RTX 3060 12GB UPRISING Dual Fan Edition grafikkort.

9590:-

Huvva.

Permalänk
Skrivet av Orisons:

Håller med till 100%. Enda skillnaden är att jag sitter på ett 980ti. Tyckte 1080ti var för dyrt och gav för lite. Herregud vad naiv jag var....

Sitter i exakt samma båt. Tänkte också att man skulle ha is i magen när det gällde lanseringen av 3070/3080, priserna brukar ju alltid sjunka efter ett halvår....

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Har varit i den tanken, men är nog mer inne på just nu att ge kortet till grabben och sedan köra på xBox för mig. Jasså står vanliga 1080 så högt, trodde det var 1080Ti som var uppe i dom priserna? Men då kanske man skulle sälja det och ge grabben en bättre kort istället och dottern får hans nuvarande 1070 och så kan vi använda hennes 960 som en brevpress

Tackar för info

Yup, priserna på äldre kort har gått upp ännu mer sedan LHR-varianterna kom. Framförallt 3000-seriens non-LHR varianter är extremt dyra just nu. Dessutom går 1070 att sälja för mellan 3500 till 4200.

Om du lyckats sälja ditt 1080 för 5000kr så behöver du "bara" lägga 4000kr till för att få ett kort med nästan har dubbel spelprestanda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicFAIL:

PNY GEFORCE RTX 3060 12GB UPRISING Dual Fan Edition grafikkort.
9590:-

Det priset är nog tyvärr vad som krävs för att matcha tillgång (två stycken kort anländer butiken varje månad?) och efterfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicFAIL:

PNY GEFORCE RTX 3060 12GB UPRISING Dual Fan Edition grafikkort.

9590:-

Huvva.

Fast enligt Elgiganten så ger det kortet "en otrolig prestanda i spel", och de skulle ju aldrig överdriva om något sånt

Permalänk
Medlem

Nu får 3000-serien mer minne. 3080 får 12 GB-minne och 3070 Ti får hela 16 GB-minne.

https://videocardz.com/newz/gigabyte-confirms-geforce-rtx-308...
https://portal.eaeunion.org/sites/odata/_layouts/15/Portal.EE...

Ni får självklart skicka in tipset..

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

På Steam hardware survey ligger Nvidia 30XX serien över 10% nu, AMD 6XXX ligger på 0,20% + säkert lite scrap i någon sammanslagning. Så även med alla dessa papperslanseringar verkar Nvidia faktiskt få ut korten, medan AMD med sina dunderlanseringar inte ännu har fått ut något alls vad det verkar.

Räknar man med alla moderna DX12 ultimate kort ligger Nvidia över 22% medan AMD står kvar på 0,20%

Då väljer du att bojkotta Nvidia för att dom papperslanserar...

Disclaimer: JA, vi vet att Steam hardware survey inte är perfekt, men det felar inte på 10000% heller.

Det är inte så konstigt. AMD har valt att prioritera att tillverka chip för servermarknaden då det är bättre marginaler och de inte får tilldelningen hos TSMC som de vill ha. Nvidia använder Samsung och där är det inte lika hård konkurrens samt så tillverkar Nvidia inte direkt något annat av värde utöver grafikkort.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem

Det är nästan så man önskar att alla tillverkare tillsammans bara säger "nej, kom inte med sån gammal skit som kostar tre gånger mer än vad det är värt" och låter bli att tillverka och sälja dem.