Byte av e-postadress, taktik slippa skräpmail?

Permalänk
Medlem

Byte av e-postadress, taktik slippa skräpmail?

Jag börjar få mer och mer skräppost till min epost-adress och jag blir mer och mer less på det. Har haft den många år nu (en live.se-adress) så det är väl kanske inte orimligt att det hamnar skräp där tillslut.
Funderar på att skaffa mig en ny men har ni några taktiker för att slippa skräpmail? Apple har nån specialtjänst för att "gömma sig" bakom en annan epostadress men jag förstår inte riktigt hur det ska fungera. Även om ip-adressen på mottagaren är gömd så borde ju avsändaren lätt kunna identifiera om mottagaren öppnat ett meddelande om det är i html-format? En bild t.ex. som länkas till en unik php-sida/whatever med ett id så borde det vara klart? "aha, kalle@kurt.com finns liksom då fortsätter vi spamma dit".

Vore intressant att höra om nån har några geniala tips för att bli av/minska eländet (förutom de uppenbara att inte registrera sig på suspekta sajter och dylikt)...

Tycker nån borde kunna uppfinna nån ny typ av "mailprotokoll" för att skydda sig mot såna här tråkigheter. Mycket teknik har gått fram sista åren men mailutvecklingen har stått helt still sen uppkomsten?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Jag börjar få mer och mer skräppost till min epost-adress och jag blir mer och mer less på det. Har haft den många år nu (en live.se-adress) så det är väl kanske inte orimligt att det hamnar skräp där tillslut.
Funderar på att skaffa mig en ny men har ni några taktiker för att slippa skräpmail? Apple har nån specialtjänst för att "gömma sig" bakom en annan epostadress men jag förstår inte riktigt hur det ska fungera. Även om ip-adressen på mottagaren är gömd så borde ju avsändaren lätt kunna identifiera om mottagaren öppnat ett meddelande om det är i html-format? En bild t.ex. som länkas till en unik php-sida/whatever med ett id så borde det vara klart? "aha, kalle@kurt.com finns liksom då fortsätter vi spamma dit".

Vore intressant att höra om nån har några geniala tips för att bli av/minska eländet (förutom de uppenbara att inte registrera sig på suspekta sajter och dylikt)...

Tycker nån borde kunna uppfinna nån ny typ av "mailprotokoll" för att skydda sig mot såna här tråkigheter. Mycket teknik har gått fram sista åren men mailutvecklingen har stått helt still sen uppkomsten?

Apples lösning handlar ju mest om att din mail-adress inte skall hamna i spam/phishinglistor. Dvs Apple skapar en ny mailadress för dig varje gång du signar upp på en tjänst.

Jag har alltid haft en privat mailadress som jag aldrig använder för tjänster utan bara för mail-konversation, ett annat för prenumerationer och tjänster, nu får jag sjukt mycket spam och phishing på detta offentliga konto och jag tror delvis att det beror på hotmails/microsofts usla filter. Mitt privata konto ligger på gmail med egen domän.

lever du helt i apple-världen hade jag absolut valt deras lösning men använder du windows vet jag inte hur smidigt det är.

Permalänk
Medlem

Mozilla erbjuder en funktion kallad Firefox Relay så du kan använda "alias" e-postadresser till alla möjliga sidor som dirigerar om e-posten till din faktiska inkorg. Börjar det komma skräp via någon e-post kan du enkelt ta bort aliasen och skapa en ny direkt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841