Permalänk
Rekordmedlem

Man lämnar ju tillbaka elektronerna så varför ska man behöva betala ?

Permalänk
Medlem

Fick 12nya avier för 2022 idag, 406kr i månaden,

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en plågsam upptäckt igår. Fastpris-avtalet som vi hade för sommarstugan hade gått ut 1/12. Så istället för att betala 12 kröre/kwh för underhållsvärmen har vi nu i november betalat svindlande 290 kröre/kwh. Tack och lov står termostaten på 8C, så det är bara knappa 1000 kwh som gått åt, men ändå. Kunde ha blivit en dyr vinter om jag inte råkat logga in och se att avtalet gått ut.

Fick 88 kröre/kwh när jag band upp mig för tre år. Inte optimalt, men det känns ändå ok. Med avsaknaden av planerbar energi tror jag att elpriserna kommer att fortsätta vara astronomiska de närmaste vintrarna. Sedan blir elen förstås onödigt dyr om somrarna, men enligt statistiken använder jag knappt någon el om somrarna. Så jag antar att det här blir en bra deal. 🤷‍♂️

Vad har ni andra för elpris? I synnerhet intresserad av folk som signat nya avtal nyligen.

Edit: Hemma i lägenheten har jag dock snorbillig el. Hela BRF:en har ett gemensamt avtal. Förra fakturan låg på 210 kr för 180 kwh. Känns nästan olagligt billigt.

Edit 2: Kronor, öre, decimaler, vem håller reda på sånt? (svar: folket längre ned i tråden =D)

Kronor, öre, decimaler, vem håller reda på sånt? :) (svar: folket längre ned i tråden =D)
Permalänk
Medlem

@HappySatan Du måste mena ören istället för kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Jag gjorde en plågsam upptäckt igår. Fastpris-avtalet som vi hade för sommarstugan hade gått ut 1/12. Så istället för att betala 12 kr/kwh för underhållsvärmen har vi nu i november betalat svindlande 290 kr/kwh. Tack och lov står termostaten på 8C, så det är bara knappa 1000 kwh som gått åt, men ändå. Kunde ha blivit en dyr vinter om jag inte råkat logga in och se att avtalet gått ut.

Fick 88 kr/kwh när jag band upp mig för tre år. Inte optimalt, men det känns ändå ok. Med avsaknaden av planerbar energi tror jag att elpriserna kommer att fortsätta vara astronomiska de närmaste vintrarna. Sedan blir elen förstås onödigt dyr om somrarna, men enligt statistiken använder jag knappt någon el om somrarna. Så jag antar att det här blir en bra deal. 🤷‍♂️

Vad har ni andra för elpris? I synnerhet intresserad av folk som signat nya avtal nyligen.

Edit: Hemma i lägenheten har jag dock snorbillig el. Hela BRF:en har ett gemensamt avtal. Förra fakturan låg på 210 kr för 180 kwh. Känns nästan olagligt billigt.

Förnyade för ett par månader sen. 78 öre/kwh. Band ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Det kommer att sluta med att folk fryser ihjäl eftersom dom inte kan betala elräkningarna

Nu plötsligt är svenskarna positiva till kärnkraften. Idi*terna som röstade på 80-talet att lägga ned den enda koldioxidfria baskraften utöver vattenkraft. Jag väntar på 3-4kr /kWh så att ekonomin knäcks hos villaägarna. Jag förbrukar strax under 500kWh. Räknar med en elräkning på 1500kr. Tänk att få lägga 7000-8000kr på elräkningen istället för 2000kr.

Vindkraft gör kärnkraft olönsam. Anledningen är att du måste ta emot el som genereras av vind och sol oavsett om behovet finns eller inte. Som bekant så producerar vind och sol inte när det behövs som mest el. Faktum är att baskraften behövs. Så att bara ersätta med sol och vind fungerar inte heller. Titta bara i Kalifornien. Att Europa är där de är idag har de endast själva att skylla på. Det enda sättet för Sverige att bibehålla låga elpriser är att hugga av kablarna till Europa. Danmark och Tyskland. För vem f*n vill sälja el för 40öre när man får 3 kr för den i kontinenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Decimaler är svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Decimaler är svårt.

Jo, det är ju inte bara den glade fan. Jag trodde att han råkat ut för någon bestialisk bestraffning ala Trafikförsäkringsföreningen för att han glömt förlänga kontraktet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Ja, annars hade jag bott på gatan vid det här laget

Skrivet av EntropyQ3:

Decimaler är svårt.

Verkligen! Särskilt när man aldrig tänker i ören annars.

Skrivet av FattarNiInte:

Jo, det är ju inte bara den glade fan. Jag trodde att han råkat ut för någon bestialisk bestraffning ala Trafikförsäkringsföreningen för att han glömt förlänga kontraktet...

Nu var jag tvungen att google Trafikförsäkringsföreningen. Kommer att drömma mardrömmar vid nästa bilbyte 😅

Permalänk
Medlem

Det är tydligen de höga gaspriserna i Europa som är anledningen till de höga elpriserna Sverige, enligt experter.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nytt-elprisrekord-imorgon-...

Skönt! Ett tag trodde jag att det var fel på den svenska energimarknaden och energipolitiken 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Det är tydligen de höga gaspriserna i Europa som är anledningen till de höga elpriserna Sverige, enligt experter.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nytt-elprisrekord-imorgon-...

Skönt! Ett tag trodde jag att det var fel på den svenska energimarknaden och energipolitiken 😅

Det är bara för EU att böja sig och be snällt att ryssarna släpper på gasen. Hade Europa haft kärnkraft så kunde man pekat med långfingret till gasen. Ukraina får man bara släppa.

Permalänk
Avstängd

Pga EUs vägran att öppna nordstream 2 så har gasledningen via Vitryssland också stoppats! Stor brist på den miljövänliga naturgasen alltså och fortsatt skenande energipriser. Sverige drabbas extra hårt eftersom staten inte kompenserat kunderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Pga EUs vägran att öppna nordstream 2 så har gasledningen via Vitryssland också stoppats! Stor brist på den miljövänliga naturgasen alltså och fortsatt skenande energipriser. Sverige drabbas extra hårt eftersom staten inte kompenserat kunderna.

På vilket sätt är naturgas miljövänligt? Möjligtvis mindre miljlöfarligt än andra fossila alternativ men att kalla det miljövänligt tycker jag är att ta i.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

På vilket sätt är naturgas miljövänligt? Möjligtvis mindre miljlöfarligt än andra fossila alternativ men att kalla det miljövänligt tycker jag är att ta i.

Fattar ni inte ironi. I den stora nedtystade konflikten mellan Frankrike och Tyskland så vill Tyskland inte räkna kärnkraft som grön. Däremot vill de under en övergångstid räkna naturgas som grön! Jag räknar kärnkraft som grön!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Fattar ni inte ironi. I den stora nedtystade konflikten mellan Frankrike och Tyskland så vill Tyskland inte räkna kärnkraft som grön. Däremot vill de under en övergångstid räkna naturgas som grön! Jag räknar kärnkraft som grön!

Normalt sätt har jag inga problem att förstå ironi men det var nog väldigt väl dolt i ditt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Om man enbart ser till "själva driften" av kärnkraftverken så är den verkligen extremt grön. I annat fall så är den tämligen förkastlig rent ut sagt.

Vi får välja lite mellan pest eller kolera... om vi ska fortsätta på den banan vi är på nu iallafall, och jag tror inte det kommer vara speciellt enkelt att vänja folk till de gamla livsstilarna igen.