Fråga kring de höga elpriserna

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Tre anledningar:

  1. Låg egen produktion

  2. begränsad överföringskapacitet från norr

  3. stor export (eller iaf stora exportmöjligheter)

Verkar rimligt, även om låg produktion och stora exportmöjligheter verkar stå i motsatsförhållande.
Har svårt att minnas hur det förhöll sig prismässigt relativt övriga Sverige när Barsebäcksverken var i drift.
Ändå på sätt och vis lustigt att det varierar så kraftigt, man kan tycka att eldistribution och pris borde vara en nationell infrastrukturfråga.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EntropyQ3:

Verkar rimligt, även om låg produktion och stora exportmöjligheter verkar stå i motsatsförhållande.
Har svårt att minnas hur det förhöll sig prismässigt relativt övriga Sverige när Barsebäcksverken var i drift.
Ändå på sätt och vis lustigt att det varierar så kraftigt, man kan tycka att eldistribution och pris borde vara en nationell infrastrukturfråga.

Man avreglerade marknaden 1996 och då är det ganska naturligt att det blir dyrare sedan dess.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att bygga nya reaktorer med "rätt teknik" kan åtminstone teoretiskt vara ett alternativ för det finns väl inget direkt förbud att byta ut de befintliga reaktorerna men det görs inte av ekonomiska skäl, ägarna vill helt enkelt inte göra det om det behöver finansieras kommersiellt så de tror uppenbarligen inte att det går att tjäna pengar på kärnkraft (trots alla "coins" de kunnat finansierat det med när de byggt klart och haft ström i överflöd )

Thorium reaktorer har kina börjat köra på tydligen. men det vill ingen göra då dom inte kan generera bränsle till kärnvapen, dessutom är dom dyrare just nu iallafall. Kina lär säkert ha till kärn vapen endå så dom oroar sig nog inte.

Små modulära kärnkraftsverk tror jag är framtiden där man kan köra bränslet om och om igen tills all energi är utvunnen och då finns det även ingen strålning kvar.

Kanske ska vi alla bara ha en RTG på taket

https://en.wikipedia.org/wiki/Radioisotope_thermoelectric_gen...

Det fanns pacemakers baserade på denna teknik vilket gjorde att dom fick väldigt bra "batteritid" 30-40 år va inte ovanligt. sen insåg man att det kanske inte är jätte bra om något händer så skyddshöljet spricker på "batteriet"

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man avreglerade marknaden 1996 och då är det ganska naturligt att det blir dyrare sedan dess.

Indeed.
Tack för info.

Permalänk
Skrivet av wootz91:

Via Kundkraft, jag kunde få priset av deras sista "auktion". En kollega rekommenderade dem och kunde inte hitta ett bättre pris nånstans.

Tack, det ska jag läsa på lite om. Vi har Bixia idag och jag tycker att det känns för dyrt.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Knappast relevant idag. De som röstade är ju typ döda. Får väl hålla en ny folkomröstning i så fall.

1955 röstade vi nej till högertrafik. Borde vi återinföra vänstertrafik nu?

Mina föräldrar och dess äldre generation lever gott.

Ja det får vi ha då, men det är ju inget parti som vill faktiskt driva detta. Även om några tjötar om det.

Delvis för att vi har privatiserat elmarknaden i Svergie (vem som tyckte det var en bra idé kan man undra sig...) och delvis för att det skulle inte gå att få ihop ekonomiskt samt politiskt.

Vem ska betala för kärnkraften?
Ska vi ge dem ett nollränta lån på 110 miljarder (totala kostnaden för Olkiluoto 3)?
Det är ~22 000kr från varje sysselsatt person i Svergie.

Eller ska vi ha ett statligt ägt kärnkraftverk som kommer konkurrera ut den "kära" privata sektorn?

Absolut hade det varit nice med ny kärnkraft, men i verkligheten är det varken gratis eller en kortsiktig lösning, och det kan till och med vara en dålig långsiktigt lösning.
Då energilagring bli billigare för varje år och källor som vindkraft och solenergi blir billigare för varje år.

Permalänk
Skrivet av Zaarker:

Vem ska betala för kärnkraften?
Ska vi ge dem ett nollränta lån på 110 miljarder (totala kostnaden för Olkiluoto 3)?
Det är ~22 000kr från varje sysselsatt person i Svergie.

Motsvarar typ ett år av alliansens jobbskatteavdrag. Sossarna kan göra det och tom. få det att verka vettigt.

Skrivet av Blub:

mmmm lika vackert som en betongsilo i det vilda eller en telefonstolpe. Smaken är olika

Tro mig. Efter en vecka så tänker man inte på det mer.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FattarNiInte:

Tro mig. Efter en vecka så tänker man inte på det mer.

Nej jag har inga bekymmer med vindkraftverken, jag har 7 stycken i närheten och de stör inte alls men de ger en häftig utsikt om man går upp på Hunneberg och tittar ut över slätta för då ser man ännu flera, ända bort till Vara.
Enda gången man märker dem överhuvud taget är om det är helt vindstilla vid marken och blåser hyfsat högre upp i en specifik vindriktning så de roterar då kan man höra ett svagt ljud utomhus på natten, annars är det helt tyst eller med råge överröstat av "bullret" som träden och buskarna (och även trafiken 2 km bort) i närheten av huset ger upphov till.

Min egen upplevelse av att bo nära vindkraft gör att jag har väldigt svårt att förstå klagomålen en del har för det enda som jag tror kan vara störande är om man bor så till att man får skuggor som periodisk kommer och går men det är ju enkelt att räkna ut var de kan uppstå och inte bygga så det kan hända.
Ljudet är då i vart fall inget problem för oss för de är normalt ohörbara tills man är nästan framme vid dem och då är man på en öppen åker där det inte finns några träd eller buskar som rasslar betydlig högre.

Jag tror motståndet mycket handlar om fördomar och rädsla för att fritidshus ska sjunka i värde för de som spekulerat i att sälja dem med vinst.
För ett par dagar sedan sändes reportaget nedan och jag är mer på den linjen. väl värt att lyssna på det.

Whitelee Windfarm- en skotsk vindparkssuccé
Utbyggnad av ny vindkraft brukar kunna leda till ganska mycket konflikter. Inte sällan är närboende kritiska till stora vindkraftverk som de menar riskerar att förstöra landskapet.
Men det finns också exempel på motsatsen. I Skottland finns en av Europas största vindkraftsparker på land; Whitelee Windfarm.
Den beskrivs av många som en framgångssaga som blivit ett lyft för bygden, både som populärt rekreationsområde och en välbesökt turistattraktion.

https://sverigesradio.se/artikel/whitelee-windfarm-en-skotsk-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej jag har inga bekymmer med vindkraftverken, jag har 7 stycken i närheten och de stör inte alls men de ger en häftig utsikt om man går upp på Hunneberg och tittar ut över slätta för då ser man ännu flera, ända bort till Vara.
Enda gången man märker dem överhuvud taget är om det är helt vindstilla vid marken och blåser hyfsat högre upp i en specifik vindriktning så de roterar då kan man höra ett svagt ljud utomhus på natten, annars är det helt tyst eller med råge överröstat av "bullret" som träden och buskarna (och även trafiken 2 km bort) i närheten av huset ger upphov till.

Min egen upplevelse av att bo nära vindkraft gör att jag har väldigt svårt att förstå klagomålen en del har för det enda som jag tror kan vara störande är om man bor så till att man får skuggor som periodisk kommer och går men det är ju enkelt att räkna ut var de kan uppstå och inte bygga så det kan hända.
Ljudet är då i vart fall inget problem för oss för de är normalt ohörbara tills man är nästan framme vid dem och då är man på en öppen åker där det inte finns några träd eller buskar som rasslar betydlig högre.

Jag tror motståndet mycket handlar om fördomar och rädsla för att fritidshus ska sjunka i värde för de som spekulerat i att sälja dem med vinst.
För ett par dagar sedan sändes reportaget nedan och jag är mer på den linjen. väl värt att lyssna på det.

Whitelee Windfarm- en skotsk vindparkssuccé
Utbyggnad av ny vindkraft brukar kunna leda till ganska mycket konflikter. Inte sällan är närboende kritiska till stora vindkraftverk som de menar riskerar att förstöra landskapet.
Men det finns också exempel på motsatsen. I Skottland finns en av Europas största vindkraftsparker på land; Whitelee Windfarm.
Den beskrivs av många som en framgångssaga som blivit ett lyft för bygden, både som populärt rekreationsområde och en välbesökt turistattraktion.

https://sverigesradio.se/artikel/whitelee-windfarm-en-skotsk-...

Ljudet som hade påverkat min åsikt mest tror jag. Personligen har jag hellre en åker med några vindkraftverk några hundra meter bort än att de tar bort min vy på baksidan med fler hus och lägenheter. Så länge de inte låter för mycket

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av infigo:

Ljudet som hade påverkat min åsikt mest tror jag. Personligen har jag hellre en åker med några vindkraftverk några hundra meter bort än att de tar bort min vy på baksidan med fler hus och lägenheter. Så länge de inte låter för mycket

Vindkraften låter normalt sett inte så det hörs över ljudet från växtligheten i trädgården eller grannarnas trädgårdar. Det finns bara ett undantag enligt det jag beskrev ovan då man kan urskilja ljud från kraftverken och det är bara på natten det går att uppfatta det utomhus så ljud är ett icke problem. HD motorcyklar är ett oerhört mycket värre störmoment vad gäller bullerstörningar så det blir väl till att parkera en grävare eller traktor tvärs över byvägen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Ja, gammal kärnkraft är billigt och jag håller med att vi borde driva kärnkraften vi har tills vi är säkra på att vi kan ha en hållbar och stabil övergång till förnyelsebart.

Men det hade gått emot folkvalet 1980, vilket inte är bra, oavsett hur pantat folkvalet var.

För det första, det vinnande nej-alternativet "Linje 2" var just att driva kärnkraften tills vi inte behöver den längre ("För att bl.a. minska oljeberoendet och i avvaktan på att förnybara energikällor blir tillgängliga"). Är det den verkligheten du ser nu, att vi inte behöver kärnkraft längre? Dessutom stod även i "Linje 2" att "Kärnkraftverk och andra framtida anläggningar för produktion av elektrisk kraft av betydelse skall ägas av stat och kommun.". Så har ju inte varit fallet heller.

För det andra, och som du verkar blunda för: Lagen (1997:1320) om kärnkraftens avveckling har numera upphävts. Man får bygga ny kärnkraft, och vi får ha 12 reaktorer i Sverige på de befintliga siterna.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

För det första, det vinnande nej-alternativet "Linje 2" var just att driva kärnkraften tills vi inte behöver den längre ("För att bl.a. minska oljeberoendet och i avvaktan på att förnybara energikällor blir tillgängliga"). Är det den verkligheten du ser nu, att vi inte behöver kärnkraft längre? Dessutom stod även i "Linje 2" att "Kärnkraftverk och andra framtida anläggningar för produktion av elektrisk kraft av betydelse skall ägas av stat och kommun.". Så har ju inte varit fallet heller.

För det andra, och som du verkar blunda för: Lagen (1997:1320) om kärnkraftens avveckling har numera upphävts. Man får bygga ny kärnkraft, och vi får ha 12 reaktorer i Sverige på de befintliga siterna.

Är väll ganska tydligt vad jag tycker om vilken verklighet vi är i?...
Vi borde inte avveckla kärnkraften vi har nu.

Det hade jag missat att det var lagstiftat att staten (eller kommun) ska äga anläggningen, tack för upplysningen.

Att det är okej att bygga ny kärnkraft är inte samma sak som att drivet för att bygga är där.
Vi har ju trotts allt bestämt oss för att låta den privata sektorn driva våran elproduktion i framtiden (av någon anledning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Motsvarar typ ett år av alliansens jobbskatteavdrag. Sossarna kan göra det och tom. få det att verka vettigt.

Att allokera 100 miljarder till ett projekt som kanske inte ens gynnar svergie långsiktigt är inte direkt jämförbart med jobbskatteavdragen, så "alla" gynnas av det (olika mycket såklart).

Som sagt, kärnkraft är en väldigt riskabel investering.
När vi slår klubban på det chansar vi att vind, vatten, sol och lagringslösningar inte kommer lösa energiproblemen inom 15-20 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

@Zaarker (massor med citat från flera inlägg, sorry)

Rätt är att marginalkostnaden för sista (dyra) kraftkällan sätter priset, och nu är Karlshamn oljekraftverk satt i beredskap för kommande effektbrist. Om vi leker med tanken att vi hade Barsebäck i dift, Ringhals 1 & 2 i drift och Oskarshamn 1 & 2 i drift. Det hade i dagsläget varit ett tillskott på 6000 MW baskraft i område syd med gammal billig kärnkraft (typ 20 öre per kWh). Skulle det inte sänka priserna i område syd? Vi skulle i vilket fall inte ha oljekraftverk igång.

Att vi kan bygga miljoner vindsnurror i Kattegatt hjälper ju inte om baskraft inte finns i tillräckligt hög utsträckning i dess närområde.

Kostnaderna för EPR-byggena i Flamanville och Olkiluoto är snarare ett tecken på en dålig reaktordesign. Ursprungskostnaden för Flamanville var typ 8 miljarder euro, nu är slutnotan 20 miljarder euro - herrejösses. Finlands siffror är säkert nästan lika dåliga. Men en enda reaktor kommer sannolikt aldrig bli billigt - du behöver bygga flera samtidigt för att nå alla synergifördelar (knowhow etc). Jämför med koreanska ABWR:er som byggs runt om i världen till rätt tid och kostnad.

Staten har inte subventionerat kärnkraft. Kärnkraftskatten som tack och lov togs bort 2018 stod för en tredjedel av produktionskostnaden för kärnkraftsel. Kärnkraften betalar även för sitt eget slutförvar.

Slutligen, varför ska kärnkraftsomröstningen över 40 år sedan styra hur vi styr samhället idag? Även om du är väldigt emot kärnkraft så kan du inte påstå att den omröstningen var demokratisk - det fanns ju bara tre nejalternativ! Ska vi aldrig kunna ompröva 40 år gamla beslut? Och det har vi gjort. Lagen (1997:1320) om kärnkraftens avveckling har numera upphävts. Man får bygga ny kärnkraft, och vi får ha 12 reaktorer i Sverige på de befintliga siterna. Dags att sätta igång, säger jag.

Priserna hade inte varit lägre, för 6000 MW täcker en bråkdel av de elkrav som Europa har nu.
Så oljekraftverket hade gått och vi hade betalat priser enligt det senaste påslagna kraftverket (gas, kol eller olja).

Baskraft kommer med en utbredd infrastruktur med vindkraft. Samt så är Kattegatt en av de blåsigaste regionerna på jorden.
Baskraften kan tas från vattenkraften samt eventuell utbyggnation värmekraft från skogsindustrin.
Detta är eventuellt om 15-20 år dock.

Är inte emot kärnkraft, är emot att slänga pengar i havet.
Och ja, folkomröstningen 80 var helt galen och borde inte ens godkännas då (som sagt) det inte fanns ett ja alternativ.

Att lager säger att det är okej är inte samma sak som att det faktiskt finns ett politiskt driv.
Även om några partier vill driva frågan så finns det faktiska drivet inte där, varken från nån sida av blocken.

ABWR projekten har dock gått åt pipan...
Och att ha en kapacitetsfaktor på <70% är nästan lika "dåligt" som nya offshore parker...
Och de kostar ~80% mer än motsvarande (installerad MW) än tysk offshore, med liknande verklig kapacitetsfaktor (iaf enligt Wikipedia).

Måste finnas bättre exempel än ABWR:er?
Som inte är ryskt eller kinesiskt dvs.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zaarker:

Priserna hade inte varit lägre, för 6000 MW täcker en bråkdel av de elkrav som Europa har nu.
Så oljekraftverket hade gått och vi hade betalat priser enligt det senaste påslagna kraftverket (gas, kol eller olja).

Baskraft kommer med en utbredd infrastruktur med vindkraft. Samt så är Kattegatt en av de blåsigaste regionerna på jorden.
Baskraften kan tas från vattenkraften samt eventuell utbyggnation värmekraft från skogsindustrin.
Detta är eventuellt om 15-20 år dock.

Är inte emot kärnkraft, är emot att slänga pengar i havet.
Och ja, folkomröstningen 80 var helt galen och borde inte ens godkännas då (som sagt) det inte fanns ett ja alternativ.

Att lager säger att det är okej är inte samma sak som att det faktiskt finns ett politiskt driv.
Även om några partier vill driva frågan så finns det faktiska drivet inte där, varken från nån sida av blocken.

ABWR projekten har dock gått åt pipan...
Och att ha en kapacitetsfaktor på <70% är nästan lika "dåligt" som nya offshore parker...
Och de kostar ~80% mer än motsvarande (installerad MW) än tysk offshore, med liknande verklig kapacitetsfaktor (iaf enligt Wikipedia).

Måste finnas bättre exempel än ABWR:er?
Som inte är ryskt eller kinesiskt dvs.

Om kärnkraften bedömdes som lönsam skulle väl ägarna själva bygga nytt så varför skulle det behöva politiskt driv för det ? Det är ju inte förbjudet att bygga ny kärnkraft utan det är bara inte tillräckligt ekonomiskt så kärnkraftsägarna vill ha statlig hjälp för de litar ju uppenbarligen inte på att det är lönsamt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Vindkraften låter normalt sett inte så det hörs över ljudet från växtligheten i trädgården eller grannarnas trädgårdar. Det finns bara ett undantag enligt det jag beskrev ovan då man kan urskilja ljud från kraftverken och det är bara på natten det går att uppfatta det utomhus så ljud är ett icke problem. HD motorcyklar är ett oerhört mycket värre störmoment vad gäller bullerstörningar så det blir väl till att parkera en grävare eller traktor tvärs över byvägen.

Jo ljudet är verkligen ett icke-problem och jag tycker inte heller att vindkraftverken är fula. Det blir mycket gnäll, "bygg de i centrala Stockholm istället, där alla miljöpartister bor..." men det är ju en ren ekonomisk fråga varför det inte görs förstås. Det är svårare att få ekonomi i det om marken kostar hundra eller tusen gånger mer på ett ställe där man får bygga än ett annat liksom. Det sagt så finns det ju områden nära Stockholm som hade funkat ganska bra och där det inte är så himla dyrt, och de har ju i princip inga vindkraftverk däromkring, så bygg där också förstås. Bygg överallt, till havs, solceller på hustak och så vidare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Fast spelar det någon roll när man använder elen om man har rörligt? Du snackar ju om timdebitering, rörligt är ju typ ett genomsnitt på dygnet?

Jag pratar om timdebitering ja, annars finns det ju inte mycket incitament att styra sin förbrukning. Generellt har vi ett överskott av el på natten, då är den också billig, och ett underskott under kontorstid typ, då elen är som dyrast. Så för över denna prismodell till konsumenterna också så kan de själva påverka elräkningen mer.

Permalänk
Skrivet av Zaarker:

Att allokera 100 miljarder till ett projekt som kanske inte ens gynnar svergie långsiktigt är inte direkt jämförbart med jobbskatteavdragen, så "alla" gynnas av det (olika mycket såklart).

Som sagt, kärnkraft är en väldigt riskabel investering.
När vi slår klubban på det chansar vi att vind, vatten, sol och lagringslösningar inte kommer lösa energiproblemen inom 15-20 år.

Jag kan avstå jobbskatteavdraget ett år om jag visste att pengarna gick till ett rejält kärnkraftverk för att trygga den framtida elförsörningen.
Eller ett rejält vattenkraftsbygge eller två för att gämna ut vindkraften hade varit kanske ännu bättre. Finns det något stort projekt på gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

EU har inte godkänt inkoppling av Nordstream 2. Detta i kombination med felspekulation om energipriserna (=nästan tömda gaslager), ger de rekordhöga priserna nu.

Inte att glömma...det har blåst väldigt dåligt i samband med väldigt kallt väder och vattenfall väntar på isläggningen skall bli klar på älvarna innan de kan brassa på igen.
Denna vintern är det pinsamt tydligt att vi inte har en elproduktion som är pålitlig. Den är tydligt väldigt väderberoende och känslig vid olyckliga förhållande.
Detta samtidigt som regeringen vill få oss att bli ännu mer elberoende rimmar VÄLDIGT dåligt.

Det är mycket negativa förutsättningar för elpriserna just nu. Jag kan inte tro att någon skulle rekommendera att binda sitt avtal just nu. Vänta tills vattenfall får i gång vattenkraften igen. Jag har rörligt avtal och kommer behålla det till elpriserna sjunker om ett par tre månader. Min fru jobbar på ett elbolag. Hon har ingen kristallkula men har iaf erfarenhet av elmarknaden sedan många år.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/0GgJ82/faktorerna-bak...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Har fått inside info kring min lärare inom energioptimering som verkar vara lite el nörd, att Om nu finland får klart sitt kärnkraftverk så kommer våran el bli pissbillig pga hur det nu var.

Finland siktar på att vara klar 2022 enligt min lärare då.

så bind inte upp er för länge bara, tips!
(om han nu har rätt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Men det hade gått emot folkvalet 1980, vilket inte är bra, oavsett hur pantat folkvalet var.

Folket hade inget val eftersom alla tre linjer i folkomröstningen innebar att kärnkraften skulle läggas ned (Wikipedia).

Det alternativ som vann var det som stod för den långsammaste avvecklingen av kärnkraften.

Den linje som vann folkomröstningen innebar också att bara staten skulle få bedriva kärnkraftverk, att "övervinster" från vattenkraften skulle tas in som skatt samt att staten skulle ta huvudansvaret för energiproduktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aerkanz:

Har fått inside info kring min lärare inom energioptimering som verkar vara lite el nörd, att Om nu finland får klart sitt kärnkraftverk så kommer våran el bli pissbillig pga hur det nu var.

Finland siktar på att vara klar 2022 enligt min lärare då.

så bind inte upp er för länge bara, tips!
(om han nu har rätt)

Du menar Olkiluoto 3 som skulle producerat el 2010 och därefter blivit lite smått försenat. Jopp, man kanske inte skall hänga upp sig alltför mycket på när de beräknas dra igång kommersiell drift.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om kärnkraften bedömdes som lönsam skulle väl ägarna själva bygga nytt så varför skulle det behöva politiskt driv för det ? Det är ju inte förbjudet att bygga ny kärnkraft utan det är bara inte tillräckligt ekonomiskt så kärnkraftsägarna vill ha statlig hjälp för de litar ju uppenbarligen inte på att det är lönsamt.

Precis det jag menar.
Kärnkraft är inte hållbart från ett ekonomiskt perspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Jag kan avstå jobbskatteavdraget ett år om jag visste att pengarna gick till ett rejält kärnkraftverk för att trygga den framtida elförsörningen.
Eller ett rejält vattenkraftsbygge eller två för att gämna ut vindkraften hade varit kanske ännu bättre. Finns det något stort projekt på gång?

Vattenkraft byggs/uppgraderas som satan nu.
Om ~1 år ska en 600MW uppgradering stå färdig.
Samt massvis med överföringskapacitet ska stå färdigt om något år (har ett gäng polare som jobbar med detta).

Vi producerar nu ~65 TWh från vattenkraft och har en potential på ~100 TWh.
Vi har vindkraftsprojekt (endast landburen, inklusive existerande) pågående med en kapacitet på 160 TWh.
Om ger stöd och lägger upp solpaneler på samtliga villatak får vi en kapacitet på ~50 TWh.

Kan verkligen rekommendera att läsa svergies framtida elproduktion IVA.

Permalänk
Skrivet av Zaarker:

Tack

Jag tycker beslutet/folkvalet som gjordes 1980 var helt pantat.
Att folkvalet drevs på det sättet det gjordes är helt otroligt, och att ingen faktiskt pratar om det är också galet.

Att bygga nya reaktorer är inte hållbart, kolla bara på fiaskot i Finland.
På tok för höga kostnader och risker och vi hade med störst sannolikhet behövt förlita oss på ryssarna eller Kina, vilket inte riktigt funkar från ett statssäkerhetsperspektiv.

Samt, att starta upp gamla nedstängda reaktorer går inte, de är brutna/öppnade och kommer aldrig fungera igen och om vi går emot "folkvalet" så kan vi knappast kalla oss en demokrati.

Vi har ju trots allt röstat att ta bort kärnkraften, att behålla den är inte ett alternativ.

Summa summarum, vi står mellan en hård vägg och en bumling.

"Folkval" är inte bindande, endast rådgivande och det skulle inte vara första gången vi går emot vad folket vill. Har inget med demokrati att göra eftersom vi inte är en direktdemokrati.

Det går ju också att göra en omröstning tills resultatet blir det man vill ha (EU) 😉.

Dock är det sant att Ryssland är bäst på kärnkraft, även om jag själv inte ser problemet att handla med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har inget emot det alls och bor granne med det, idag snurrar det långsamt även 100 m upp och är i princip helt vindstilla på marknivå.
Det är mer vackert än störande, så här ser det ut just nu.
https://i.imgur.com/U6bxK1m.jpeg
De som klagar är nog mest sura gubbar som inte gillar utsikten från sin sommarstuga.

Ja, det är ju subjektivt vad man tycker. Jag kan tycka vindkraftverk är vackra, om de är ägda av medborgarna/invånarna, men samtidigt skulle jag inte vilja ha dem i, tja, Söderarms skärgård, Sareks fjällområde, ja, ni fattar.

Jag tror vi kommer att få se över vår elanvändning, det är inte helt säkert att det är en bra idé att sponsra Facebook med miljardrabatt (som det blir i längden) på el - även om det villkoras med att överskottsvärme ska gå till fjärrvärme (eller liknande) och inte bara värma utomhusluft/vatten.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

"Folkval" är inte bindande, endast rådgivande och det skulle inte vara första gången vi går emot vad folket vill. Har inget med demokrati att göra eftersom vi inte är en direktdemokrati.

Det går ju också att göra en omröstning tills resultatet blir det man vill ha (EU) 😉.

Dock är det sant att Ryssland är bäst på kärnkraft, även om jag själv inte ser problemet att handla med dem.

Det är iof helt sant.

Att handla med Ryssland är dessvärre helt uteslutet, så svenska militären är med och godkänner sådana projekt, och de skulle aldrig godkänna att vi förlitar oss på Ryssland.
Samt så är Ryssland säkerhetsstandard något bristande.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zaarker:

Det är iof helt sant.

Att handla med Ryssland är dessvärre helt uteslutet, så svenska militären är med och godkänner sådana projekt, och de skulle aldrig godkänna att vi förlitar oss på Ryssland.
Samt så är Ryssland säkerhetsstandard något bristande.

Fastighetspriserna sjönk snabbt i Prypjat under 1986 och marknaden har ännu inte återhämtat sig

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Zaarker:

Precis det jag menar.
Kärnkraft är inte hållbart från ett ekonomiskt perspektiv.

Men alltså hallå. Är ett litet större perspektiv lär vi ha kärnkraft, eller ska länderna i europa söderut utan vattenkraft leva på 100% vindkraft å solceller? Nej de tror jag inte

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Att dra upp den katastrofen eller Japan känns väl kanske inte riktigt relevant från någon synvinkel...

Man måste inte bygga stort heller utan de har ju faktiskt tänkte till de senaste åren