Fråga kring de höga elpriserna

Permalänk
Medlem

När utetemperaturen är låg så lyckas inte luftvärmepumparna kyla ner uteluften tillräckligt för att de ska löna sig! Man kan lika gärna ha direktverkande elelement då. Många kommer bli chockade när de får nästa elräkning! Själv har jag huggit upp en kubikmeter ved!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Irre:

När utetemperaturen är låg så lyckas inte luftvärmepumparna kyla ner uteluften tillräckligt för att de ska löna sig! Man kan lika gärna ha direktverkande elelement då. Många kommer bli chockade när de får nästa elräkning! Själv har jag huggit upp en kubikmeter ved!

Det finns ju annat än luft-luft värmepumpar, jord, berg och sjö funkar i kalalre klimat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelegrino:

https://i.imgur.com/lO5ep7p.png

Så här stor skillnad är det alltså mellan norra och södra Sverige idag. Helt jävla orimligt.

Du, dom gnäller dom som bor här ochså, bla bla bla, elen bör inte kosta mer än 13öre bla bla bla, alltid gnäll här varje vinter för att elen kostar någar tusen extra över vintermånaderna. Själ så har jag kört en 2kw värmare i lägenheten i snart 3v pga att jag är så jäkla frysen, det gör jag typ varje vinter.

Permalänk
Medlem

Ikväll fick barnen strunta i julkalendern, blir för dyrt att ha igång TVn

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns ju annat än luft-luft värmepumpar, jord, berg och sjö funkar i kalalre klimat.

Jovisst vatten är lättare att kyla ner än -25 grader luft. Problemet är många har köpt billiga lösningar som blir dyra nu! Elräkningen blir kanske 10000 i stället för 2000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Ikväll fick barnen strunta i julkalendern, blir för dyrt att ha igång TVn

TV:n har en verkningsgrad på 100% så den kan du ha igång om du inte har billig fjärrvärme eller en bra värmepump.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte mer rätt att elen är billigare UPPE I NORR? Det mesta av vind och vattenkraft kommer ju från "oss" det är liten del som går till invånarna i länet där det produceras..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av downup:

Ikväll fick barnen strunta i julkalendern, blir för dyrt att ha igång TVn

Jag har 2 st panasonic plasma, de värmer gott, står på jämt när vi är hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Det är ju inte mer rätt att elen är billigare UPPE I NORR? Det mesta av vind och vattenkraft kommer ju från "oss" det är liten del som går till invånarna i länet där det produceras..

Egentligen inte, i Sverige har vi fördelningspolitik för att hela landet skall frodas. Bland annat så fördelas över 100 miljarder årligen mellan kommunerna för att utjämna skillnaden mellan t.ex. Danderyds kommun och Haparanda kommun. Utöver det så placeras svenska myndigheter ofta ut där man behöver fler jobb, inte dit det nödvändigtvis är lättast att rekrytera specialkompetens. Det finns gott om fler exempel på att vi är ett land, rimligen bör vi därför ha samma elpris.

Men...med det sagt, elnätet är ju helt hopplöst komplicerat idag efter avregleringen. I ena stunden importerar vi el från Polen, för att timmen efter starta ett oljeeldat kraftverk i Blekinge och exporterar tillbaka elen till Polen. Ett större problem än elpriserna är det faktum att det är mycket svårt att få starta en energikrävande industri i södra Sverige idag p.g.a. alla flaskhalsar mellan norr och söder. Det om något kan vara direkt skadligt för viljan att göra kostsamma investeringar som på sikt genererar fler jobb och mer skatt i södra Sverige.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Skrivet av downup:

Ikväll fick barnen strunta i julkalendern, blir för dyrt att ha igång TVn

Hur många kronor tror du att du sparade?

Permalänk
Skrivet av Spektra:

Egentligen inte, i Sverige har vi fördelningspolitik för att hela landet skall frodas. Bland annat så fördelas över 100 miljarder årligen mellan kommunerna för att utjämna skillnaden mellan t.ex. Danderyds kommun och Haparanda kommun. Utöver det så placeras svenska myndigheter ofta ut där man behöver fler jobb, inte dit det nödvändigtvis är lättast att rekrytera specialkompetens. Det finns gott om fler exempel på att vi är ett land, rimligen bör vi därför ha samma elpris.

Men...med det sagt, elnätet är ju helt hopplöst komplicerat idag efter avregleringen. I ena stunden importerar vi el från Polen, för att timmen efter starta ett oljeeldat kraftverk i Blekinge och exporterar tillbaka elen till Polen. Ett större problem än elpriserna är det faktum att det är mycket svårt att få starta en energikrävande industri i södra Sverige idag p.g.a. alla flaskhalsar mellan norr och söder. Det om något kan vara direkt skadligt för viljan att göra kostsamma investeringar som på sikt genererar fler jobb och mer skatt i södra Sverige.

I Norge betalar vattenkraften skatt i kommunen där den är

Permalänk

Någon som vet vilket genomsnittspris per kWh vi har nu? För denna månaden?

Permalänk
Inaktiv

Beror väl på vart i landet du bor, verkar ju vara katastrof neröver vad man kan läsa sig till och här I sundsvall betalar man kanske 1krona?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Någon som vet vilket genomsnittspris per kWh vi har nu? För denna månaden?

Du kan se veckovisa medelpriser här:
https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Pric...

När det gäller månader så kan du bara se avslutade månader dock. Tänk på att priserna på denna sidan är utan skatter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Någon som vet vilket genomsnittspris per kWh vi har nu? För denna månaden?

Skrivet av joakim99:

Du kan se veckovisa medelpriser här:
https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Pric...

När det gäller månader så kan du bara se avslutade månader dock. Tänk på att priserna på denna sidan är utan skatter.

Tar man Nordpools dagspriser istället så kan man enkelt räkna ut genomsnittspriset själv. För december är det 71,1/71,1/189,9/198,4 öre/kWh exkl skatt, nät och moms i respektive elområde till dags dato.

Jag kontrollräknade även november och fick samma svar som Nordpool presenterar på sidan med månadspriser så jag förutsätter att månadspriset är ett aritmetiskt medelvärde av dagspriserna och att viktningen sker på dygnsnivå.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Tar man Nordpools dagspriser istället så kan man enkelt räkna ut genomsnittspriset själv. För december är det 71,1/71,1/189,9/198,4 öre/kWh exkl skatt, nät och moms i respektive elområde till dags dato.

Jag kontrollräknade även november och fick samma svar som Nordpool presenterar på sidan med månadspriser så jag förutsätter att månadspriset är ett aritmetiskt medelvärde av dagspriserna och att viktningen sker på dygnsnivå.

Tack men vad blir det då med genomsnittligt elnätspris plus skatt och moms? Hur beräknar man det själv?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Tack men vad blir det då med genomsnittligt elnätspris plus skatt och moms? Hur beräknar man det själv?

Eftersom de flesta har någon form av bindning eller tak på elkostnaden så är det väldigt svårt att säga något faktiskt medium för en svensk konsument. Däremot kan man titta på medium för spotpriset, men frågan är ju hur många som faktiskt får betala det. Plus skatter och avgifter då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack men vad blir det då med genomsnittligt elnätspris plus skatt och moms? Hur beräknar man det själv?

Den rörliga nätavgiften brukar vara 20-30 öre, det står på fakturan från din nätägare som också tar ut elskatten på 36 öre. Vanligen tar elhandlaren ut avgiften för elcertifikat (3,2 öre) samt gör ett litet påslag för att täcka sina kostnader. Momsen är sedan 25% på totalen: (elpris+nätavgift+skatt+cert+påslag)*1,25 borde alltså hamna rätt nära ditt slutpris. Grovt räknat blir påslagen runt 70 öre före moms. Ett elpris på 1 kr/kwh blir alltså 2,12 kr i slutändan, ett elpris på 4 kr blir till slut 5,88 kr.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Den rörliga nätavgiften brukar vara 20-30 öre, det står på fakturan från din nätägare som också tar ut elskatten på 36 öre. Vanligen tar elhandlaren ut avgiften för elcertifikat (3,2 öre) samt gör ett litet påslag för att täcka sina kostnader. Momsen är sedan 25% på totalen: (elpris+nätavgift+skatt+cert+påslag)*1,25 borde alltså hamna rätt nära ditt slutpris. Grovt räknat blir påslagen runt 70 öre före moms. Ett elpris på 1 kr/kwh blir alltså 2,12 kr i slutändan, ett elpris på 4 kr blir till slut 5,88 kr.

Tack för ett detaljerat genomgång men hur räknar du fram 2,12? Och var får du 4kr ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack för ett detaljerat genomgång men hur räknar du fram 2,12? Och var får du 4kr ifrån?

Det är ju precis det jag förklarar ovan.

1 kr/kwh i elpris, nätavgift på 25 öre/kwh, elskatt 36 öre, cert 3,2 och påslag 5 öre blir 169,2 öre/kwh före moms. Momsen är 25% så 1,692*1,25=211,5 öre/kwh.

4 kr högg jag bara ur luften, än så länge är det bara det fåtal kunder som har timmätning som behövt betala så mycket. (4 kr/kwh i elpris, nätavgift på 25 öre/kwh, elskatt 36 öre, cert 3,2 och påslag 5 öre blir 469,2 öre/kwh före moms. Momsen är 25% så 4,692*1,25=587 öre/kwh)

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Det är ju precis det jag förklarar ovan.

1 kr/kwh i elpris, nätavgift på 25 öre/kwh, elskatt 36 öre, cert 3,2 och påslag 5 öre blir 169,2 öre/kwh före moms. Momsen är 25% så 1,692*1,25=211,5 öre/kwh.

4 kr högg jag bara ur luften, än så länge är det bara det fåtal kunder som har timmätning som behövt betala så mycket. (4 kr/kwh i elpris, nätavgift på 25 öre/kwh, elskatt 36 öre, cert 3,2 och påslag 5 öre blir 469,2 öre/kwh före moms. Momsen är 25% så 4,692*1,25=587 öre/kwh)

Okej tack för klargörandet!

Jag har ju två fakturor ett från elproduktionsbolaget och ett annat från elnätsbolaget. Hur slår jag ihop dem till ett pris per kWh? Hur räknar jag ut det? Det är så rörigt!

Permalänk
Medlem

Snart styrs vi av kina då vi måste importera el från dem.
Dom är iallafall smart nog att bygga kärnkraftverk..

Permalänk
Musikälskare

Det kommer att sluta med att folk fryser ihjäl eftersom dom inte kan betala elräkningarna

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Okej tack för klargörandet!

Jag har ju två fakturor ett från elproduktionsbolaget och ett annat från elnätsbolaget. Hur slår jag ihop dem till ett pris per kWh? Hur räknar jag ut det? Det är så rörigt!

Allt som är prissatt "öre/kWh" är rörliga delar, det är bara att summera dem. Det blir värre om man har fasta påslag, t.ex. X kr/mån oavsett förbrukning. Antingen får man använda föregående månads förbrukning eller så får man strunta i den biten och lägga det på abonnemangskostnaden istället.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Okej tack för klargörandet!

Jag har ju två fakturor ett från elproduktionsbolaget och ett annat från elnätsbolaget. Hur slår jag ihop dem till ett pris per kWh? Hur räknar jag ut det? Det är så rörigt!

Så rörigt är det inte. Ta en faktura i taget. Mitt exempel för novembers förbrukning:

Elhandel/Produktion (månadsfaktura):
2615 kWh totalt, total kostnad 3084kr med avgifter, rabatter o.s.v. = 3084/2615 = 1,18kr/kWh

Elnätsbolaget (kvartalsfaktura, så här får man läsa posterna):
Fast avgift per månad 248 kr + moms = 310kr
Rörlig elnätsavgift 21,60 öre/kWh + moms = 0,27kr/kWh
Energiskatt 35,60 öre/kWh + moms (ja man betalar moms på elskatten ) = 0,45kr/kWh
Förbrukat 2615 kWh så kostnaden för elnätet i November blir: 310kr + (0,27+0,45)*2615 = 2193kr

Så vad kostar då min kWh i November:
(3084kr+2193kr)/2615kWh = 2kr / kWh

December blir skoj...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Så rörigt är det inte. Ta en faktura i taget. Mitt exempel för novembers förbrukning:

Elhandel/Produktion (månadsfaktura):
2615 kWh totalt, total kostnad 3084kr med avgifter, rabatter o.s.v. = 3084/2615 = 1,18kr/kWh

Elnätsbolaget (kvartalsfaktura, så här får man läsa posterna):
Fast avgift per månad 248 kr + moms = 310kr
Rörlig elnätsavgift 21,60 öre/kWh + moms = 0,27kr/kWh
Energiskatt 35,60 öre/kWh + moms (ja man betalar moms på elskatten ) = 0,45kr/kWh
Förbrukat 2615 kWh så kostnaden för elnätet i November blir: 310kr + (0,27+0,45)*2615 = 2193kr

Så vad kostar då min kWh i November:
(3084kr+2193kr)/2615kWh = 2kr / kWh

December blir skoj...

Är det tex inte lättare att bara ta fakturan delat på kWh användingen för den månaden? Momsen är ju redan tillagd i slutpriset så varför lägga på moms på varenda avgift ett i taget?

Så om man har 150 kWh förbrukning och man fick en faktura från elbolaget som producera elen på 100kr så tar man bara 100kr delat på 150 kWh så får man ungefär 0,70 öre per kWh. Sedan gör man detsamma med nätbolaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det tex inte lättare att bara ta fakturan delat på kWh användingen för den månaden? Momsen är ju redan tillagd i slutpriset så varför lägga på moms på varenda avgift ett i taget?

Beror på om du får elnäts fakturan kvartalsvis eller månadsvis (förbrukningen varierar en del per månad), samma gäller förstås om du får elhandeln kvartalsvis eller månadsvis.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Beror på om du får elnäts fakturan kvartalsvis eller månadsvis (förbrukningen varierar en del per månad), samma gäller förstås om du får elhandeln kvartalsvis eller månadsvis.

Okej men om man får månadsvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Okej men om man får månadsvis.

Då är det ju bara att slå ihop slutbeloppen och dela med antalet förbrukade kWh.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Då är det ju bara att slå ihop slutbeloppen och dela med antalet förbrukade kWh.

Om de tog betalt per förbrukad joule så skulle det inte se så dyrt ut.