Fråga kring de höga elpriserna

Permalänk
Inaktiv

Kärnkraftverk är nödvändigt med sedan andra lösningar som komplement.
Sverige är alltid efterbliven när det kommer till sånt här, kolla på den där jävla plastpåse skatten - nu köper jag platspåse på rulle till mina sopor istället och dom skadar miljön mer än vad min jäkla ICA påse gjorde som ändå brändes osv.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av anon300311:

Kärnkraftverk är nödvändigt med sedan andra lösningar som komplement.
Sverige är alltid efterbliven när det kommer till sånt här, kolla på den där jävla plastpåse skatten - nu köper jag platspåse på rulle till mina sopor istället och dom skadar miljön mer än vad min jäkla ICA påse gjorde som ändå brändes osv.

Våra styrande politiker lever i en fantasivärld

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av flashen:

Våra styrande politiker lever i en fantasivärld

Blir så när politikerna lyssnar på en 16-åring som "skolkar för miljön" eller vad sjutton hennes slogan va.
Numera när man ser kort på denna kvinna blir man lite rädd hon ser helt jäkla galen ut ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Men alltså hallå. Är ett litet större perspektiv lär vi ha kärnkraft, eller ska länderna i europa söderut utan vattenkraft leva på 100% vindkraft å solceller? Nej de tror jag inte

Trodde vi pratade om Svergie?
Vilka lösningar som är ekonomiskt hållbara i Spanien är inte direkt relevant för oss här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Haha, tänkte mer på lite mer moderna reaktorer, som BN-800 reaktorn.
Där den naturligt bygger upp lager med radioaktivt natrium i skalan av tusentals ton per GWe och dessutom bygger upp lager av explosiv vätgas, inte direkt säkert imo.

Men du, man jag ju säkert hitta en billig lägenhet där nu.
Många jobbar ju hemifrån nu ändå

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zaarker:

Haha, tänkte mer på lite mer moderna reaktorer, som BN-800 reaktorn.
Där den naturligt bygger upp lager med radioaktivt natrium i skalan av tusentals ton per GWe och dessutom bygger upp lager av explosiv vätgas, inte direkt säkert imo.

Men du, man jag ju säkert hitta en billig lägenhet där nu.
Många jobbar ju hemifrån nu ändå

Ja och man slipper betala för elektrisk belysning för väggarna är redan självlysande

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det här med bytesrätt (Vattenfall) Känns som ett alternativ med liten risk för en storförbrukare?

Säg att jag vill utnyttja det om ett år. Vilket blir då priset? Får jag det då rådande priset för samma längd (tre år) och välja att ha kvar befintlig bindningstid eller ta tre nya år?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Priserna hade inte varit lägre, för 6000 MW täcker en bråkdel av de elkrav som Europa har nu.
Så oljekraftverket hade gått och vi hade betalat priser enligt det senaste påslagna kraftverket (gas, kol eller olja).

Nja. Överföringskapaciteten mellan Skåne/Danmark är på 1700 MW. Mellan Skåne och Polen 600 MW. Mellan Skåne och Tyskland 550 W. Alltså totalt 2850 MW (kanske ökat något, mina siffror är nog inte helt dagsfärska). Om du slänger in 6000 MW i södra Sverige måste merparten förbrukas där, och priserna borde minskas.

Sist vi hade prisrekord, 2010, råkade sammanfalla med att alla tre kärnkraftverk i Sverige hade ett flertal reaktorer som inte kommit igång efter sommarens revisioner, pga omfattande underhåll som inte blev klara i tid. Samt att det blev väldigt kallt. Vi har samma läge nu, fast reaktorerna kommer inte igång igen.

Det vi ser nu är att Karlshamn, för övrigt världens största underjordiska oljekraftverk (värt ett besök!), går in i beredskapsdrift pga risk för elbrist i nätet. Karlshamn var på väg i malpåse för bara några år sedan, nu har dom fått tänka om... men om elbrist sker så kan vi inte hålla 50 Hz på nätet längre, och all el och alla kraftstationer kan slås ut.

Det handlar inte bara om kronor och ören, utan kärnkraften har ett stort värde i att se till att stabil el genom stora roterande maskiner finns på nätet för att garantera rätt frekvens. I Skåne ville Pågen bygga ut sin brödfabrik, men fick nej eftersom elen inte räcker till (baskraft). Det går inte att bygga vindkraft för att möjliggöra detta.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om kärnkraften bedömdes som lönsam skulle väl ägarna själva bygga nytt så varför skulle det behöva politiskt driv för det ? Det är ju inte förbjudet att bygga ny kärnkraft utan det är bara inte tillräckligt ekonomiskt så kärnkraftsägarna vill ha statlig hjälp för de litar ju uppenbarligen inte på att det är lönsamt.

Ja, så är det. Vattenfall tittar högst egoistiskt "Finns det ekonomiskt incitament för oss som företag att driva Ringhals 1 och 2, efter att SSM lagt orimliga kostnader på oss för att tsunamisäkra anläggningen?". Svaret är uppenbarligen nej.

Men som jag tidigare skrev, det finns ett enormt värde i att ha stora roterande maskiner som står för elproduktionen, att säkerställa stabil 50 Hz drift på elnätet. Små kraftverk, typ vindsnurror, kan inte säkerställa detta. Elnätet kan därför fullständigt haverera. Elproduktion borde därför vara en statlig angelägenhet, inte utländska börsnoterade företag (Uniper, fd Eon) som endast räknar på egna bolagets vinst och skiter i samhällsansvaret. Vattenfall kan iaf få ett bolagsdirektiv från Infrastrukturdepartementet.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Hej!

Hade ett bindande elavtal fram till februari och tänkte att jag väntar till juni/juli för att binda mig på nytt med 12 månader, funderade även på Kundkraft. Men nu inser jag att elpriserna rusar iväg. Elavtalet övergick till rörligt med mycket högre pris men nu är priset typ samma som billigaste på Elskling.se.

Är det någon som har tips på vad man borde göra? Vänta eller binda sig nu?

Nu var det iofs ett par år sedan, men jag har jobbat för en av de stora jättarna inom nät- och elhandel och detta gäller förmodligen fortfarande.

Så länge som du inte betalar för värme och bor i lägenhet spelar det oftast ingen roll vilket elbolag du har, i denna typ av boende är din förbrukning oftast den samma oavsett månad på året och du behöver därför inte tänka på toppar och dalar.
Bor du istället i ett hus eller annan form av boende där du själv måste betala för uppvärmning, då har du också en högre förbrukning under vissa månader på året.

Något som däremot är viktigt oavsett form av boende, är att göra ett aktivt val, dvs. välja rörligt- eller fast pris - gör man inte något aktivt val betalar man ett anvisnings- eller tillsvidarepris vilket oftast ligger mycket högre än alternativen.

Generellt kan man säga att ett boende med låg förbrukning oftast tjänar på ett rörligt elpris med låg (eller ingen) årsavgift.
Ett boende med hög förbrukning kan tjäna på att binda sitt elavtal till ett fast pris, men detta vill man helst göra på vår eller sommar då det brukar vara mycket billigare (tänk på att du ska betala detta pris oavsett månad på året och för varje kWh).

Sen är det svårt att veta vad som händer nästa år, men så har det alltid varit.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Skrivet av Zaarker:

Det är iof helt sant.

Att handla med Ryssland är dessvärre helt uteslutet, så svenska militären är med och godkänner sådana projekt, och de skulle aldrig godkänna att vi förlitar oss på Ryssland.
Samt så är Ryssland säkerhetsstandard något bristande.

Helt uteslutet vet jag inte. Finnarna tycke onekligen det är okej iallafall. Men det är klart, ryssfobin är nog större här hemma av någon anledning.

Nja, kanske om man ser det ur ett historiskt perspektiv. Och de kanske inte är bäst på att hantera avfall mm. Men att deras konstruktion inte skulle hålla måttet är inte min uppfattning. Ryssland är snarare världsledande inom kärnkraftsutveckling.

Men innan vi har fungerade gen 4 så är det nog inte värt det att bygga några nya reaktorer. Men kanske i framtiden.

Permalänk
Medlem

Man typ antingen binda på våren/sommaren eller ta ett avtal som har fast pris på vintern och rörligt på sommaren.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Man typ antingen binda på våren/sommaren eller ta ett avtal som har fast pris på vintern och rörligt på sommaren.

Jag skulle ju precis göra detta men priserna gick upp våren/sommaren det här året 😞

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

nåja, jag är fortfarande nyfiken varför elen är så dyr om inte billigare elproduktion hade fått ner priset...

Finns någon prototyp på fusionskraftverk som skulle vara klar 2023 eller om det var 2024...
men det är ju som sagt bara en protyp i mindre skala.

Hittade en länk inte samma sida, men samma projekt.
https://inhabitat.com/groundbreaking-magnet-technology-from-m...

Förhoppningen är att elpriser kommer sjunka om fusion blir standard någon gång i framtiden... 10 år bort dock :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Förhoppningen är att elpriser kommer sjunka om fusion blir standard någon gång i framtiden... 10 år bort dock :/

Driftsatta fusionskraftverk har sagts ligga som längst 20 år framåt i tiden sedan 1950-talet. Visst kommer det vara fint som smör om vi väl når dit någon gång, men man skall nog vara försiktig med sina förhoppningar innan vi har producerande prototyper som visar att vi har den tekniska och kunskapsmässiga delen i hamn.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Helt uteslutet vet jag inte. Finnarna tycke onekligen det är okej iallafall. Men det är klart, ryssfobin är nog större här hemma av någon anledning.

Nja, kanske om man ser det ur ett historiskt perspektiv. Och de kanske inte är bäst på att hantera avfall mm. Men att deras konstruktion inte skulle hålla måttet är inte min uppfattning. Ryssland är snarare världsledande inom kärnkraftsutveckling.

Men innan vi har fungerade gen 4 så är det nog inte värt det att bygga några nya reaktorer. Men kanske i framtiden.

Där håller jag absolut inte med, Ryssland har fortfarande väldigt bristande säkerhetsstandarder.

BN-800 som exempel.
Inte nog med att den producerar tusentals ton med (väldigt) radioaktivt Na-24 (kan ha fel med någon isotop), den producerar även ganska stora mängder vätgas som är lite av en explosionsrisk.

Ryssland har som sagt mycket lägre säkerhetsstandard än vad vi har i väst.

Och ryssarna byggde inte reaktorn i Finland.
De göt grunden, och vi alla vet hur mycket åt fanders det arbetet gick...

Permalänk
Skrivet av Zaarker:

Där håller jag absolut inte med, Ryssland har fortfarande väldigt bristande säkerhetsstandarder.

BN-800 som exempel.
Inte nog med att den producerar tusentals ton med (väldigt) radioaktivt Na-24 (kan ha fel med någon isotop), den producerar även ganska stora mängder vätgas som är lite av en explosionsrisk.

Ryssland har som sagt mycket lägre säkerhetsstandard än vad vi har i väst.

Och ryssarna byggde inte reaktorn i Finland.
De göt grunden, och vi alla vet hur mycket åt fanders det arbetet gick...

Nu har jag inte lyckats hitta någon information ang. hur mycket natrium som skulle tillverkas, men jag har alltid trott att det ingår i ett slutet system som kylmedium?

Hur som helst så är halveringstiden så kort att det blir ett icke-problem.

"Eftersom halveringstiden är så kort, upphör kylmedlet är vara radioaktivt inom några dagar efter avlägsnandet från reaktorn."

Det är väl jättebra att det tillverkas vätgas, eftersom om jag förstått det rätt ska den gå utvinna. Två flugor i en smäll med andra ord. Nu vet jag inte om det går i BN800, men att kunna utvinna vätgas är en hörnpelare i gen 4 kraftverk.

Har de verkligen det? Tittar man tillbaka i historien så är det onekligen sant, men idag är jag inte lika säker.

IAEA håller inte med dig.

Inte heller International Nuclear Security Forum verkar tycka att de mycket värre än väst

Jag antar du pratar om Olkiluoto-3? Ja det är en shitshow utan dess like, men inte tack vare ryssarna.

Jag pratar om Hanhikivi kärnkraftverk som inte ens börjat byggas än. Vi får väl se hur Rosatom klarar jobbet.

Permalänk
Medlem

Antag att du har ett vattenkraftverk som producerar el för 5 öre per kWh som du säljer för 100 öre. Du funderar på att bygga ett kärnkraftverk som tillverkar el för 50 öre. Men om du gör det så ökar utbudet av el så mycket att priset sjunker till 40 öre.
Ungefär så ser det ut idag! Den "olönsamma" kärnkraften läggs ner, och producenterna gör enorma vinster på vattenkraften. Eller andra alternativ. Det gäller hela tiden att minska utbudet på el! Våra sovande politiker bryr sig inte om kunderna, eller ens industrin. Nästa år lägger Tyskland ner återstående kärnkraft och vi vet redan att vind och sol inte räcker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Hur fungerar det här med bytesrätt (Vattenfall) Känns som ett alternativ med liten risk för en storförbrukare?

Säg att jag vill utnyttja det om ett år. Vilket blir då priset? Får jag det då rådande priset för samma längd (tre år) och välja att ha kvar befintlig bindningstid eller ta tre nya år?

Jag använde mig av det för ett år sedan och jag kunde iaf ta tre nya år, dvs bindningstiden började om, men jag minns inte om man kunde välja att behålla den gamla. Sen har jag för mig att bytesrätt var ganska dyrt så det vill till att man sänker kostnaden ordentligt för att det skall lönat sig? (Jag fick gratis bytesrätt som personalförmån så för mig lönar det sig oavsett)

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av twit:

Driftsatta fusionskraftverk har sagts ligga som längst 20 år framåt i tiden sedan 1950-talet. Visst kommer det vara fint som smör om vi väl når dit någon gång, men man skall nog vara försiktig med sina förhoppningar innan vi har producerande prototyper som visar att vi har den tekniska och kunskapsmässiga delen i hamn.

Och till detta ska det läggas att varje dags dyraste kilowattimme avgör priset på all el som säljs.
Det lär nog alltid hållas igång något dyrt skitigt verk någonstans man kan ha som spotprisjusterare och behålla mellanskillnaden själv.

Lite som med bensinskatten.
Dagen vi slutar förbruka bensin måste slukhålet i stadskassan fyllas på annat sätt.
"Kilometerskatten" gör entré. (+moms, framkörningsavgift, administrationskostnad, privatkopieringsstraffskatt osv osv ad naseum) vilket råkar motsvara ganska exakt vad det kostade med bensin. (Med ett lätt påslag såklart)

Permalänk
Inaktiv

Kärnkraft är enda rimliga alternativet.
Inga utsläpp, förstör inte natur & känsliga habitat som vind, sol & vatten gör & den är stabil.
Att miljö idealister tar beslut som kommer ställa till det för sverige under lång tid framöver är ren jävla katastrof!
De vill väl men är ärligt talat för korkade för att se konsekvenserna av sina beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Kärnkraft är enda rimliga alternativet.
Inga utsläpp, förstör inte natur & känsliga habitat som vind, sol & vatten gör & den är stabil.
Att miljö idealister tar beslut som kommer ställa till det för sverige under lång tid framöver är ren jävla katastrof!
De vill väl men är ärligt talat för korkade för att se konsekvenserna av sina beslut.

Kärnkraft kan inte existera ensamt. Produktionen ställer om sig så långsamt så den måste regleras av en alternativ källa för att möta toppar, annars bränner vi hela vårt nät i värsta fall.

I Sverige har vi mycket vattenkraft vilket är idealt att reglera kärnkraft med så vi borde verkligen investera i kärnkraft. Nere på kontinenten däremot är det här ett jätteproblem! Finns en anledning att det finns rysk gas i Tyskland liksom.

Problemet är att energikostnaden håller på att bli EU-reglerad så det hjälper inte att vi teoretisk kan bygga massa elproduktion, vi säljer ändå på en global marknad och priserna sätts därefter.

Dvs, så länge vi har privatiserad elproduktion!!

Så vad jag tycker är lösningen för just Sverige är att förstatliga allt med el och bygga tre nya kärnkraftverk.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Så här stor skillnad är det alltså mellan norra och södra Sverige idag. Helt jävla orimligt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Läste på SVD att det ligger på 8kr kilowattimme just nu.
Härligt ifall man har ett 3090 och typ en 12900K i full load, blir ju typ en colaburk varannan timme

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Jag tycker att många som lyfter upp vindkraften till skyarna borde kolla på diverse dokumentärer som gjorts i Tyskland och även USA men även nu som samnytt gjort.

Sen ska man ju inte tro på allt man hör och läser men det kanske inte är lika effektivt eller bra för miljön som man faktiskt tror och att kostnaderna och underhållet är betydligt högre än vad som redovisas, jag tror inte att man gjort tillräckligt mycket efterforskning från oberoende organisationer på detta och fått fram rätt siffror för hur mycket det faktiskt påverkar miljön.

Framförallt när bladen är slitna och demonteras och då sågas ner och grävs ner i deponi, där dom ska ligga vem vet hur länge, de kan ju omöjligt vara bra, och det som gjort bladen slitna all den massan som försvinner den måste ju ta vägen någonstans rätt ut i naturen.

Jag tror att kärnkraften är ett måste i botten tillsammans med vattenkraft och att det sedan kan få hjälp av vind&sol när det går och i värsta fall oljeeldning.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

https://i.imgur.com/lO5ep7p.png

Så här stor skillnad är det alltså mellan norra och södra Sverige idag. Helt jävla orimligt.

Du bor i södra sverige förmodar jag? I natt var det -29 grader här där jag bor och då går det åt en hel del el..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BaZZe:

Jag tycker att många som lyfter upp vindkraften till skyarna borde kolla på diverse dokumentärer som gjorts i Tyskland och även USA men även nu som samnytt gjort.

Sen ska man ju inte tro på allt man hör och läser men det kanske inte är lika effektivt eller bra för miljön som man faktiskt tror och att kostnaderna och underhållet är betydligt högre än vad som redovisas, jag tror inte att man gjort tillräckligt mycket efterforskning från oberoende organisationer på detta och fått fram rätt siffror för hur mycket det faktiskt påverkar miljön.

Framförallt när bladen är slitna och demonteras och då sågas ner och grävs ner i deponi, där dom ska ligga vem vet hur länge, de kan ju omöjligt vara bra, och det som gjort bladen slitna all den massan som försvinner den måste ju ta vägen någonstans rätt ut i naturen.

Jag tror att kärnkraften är ett måste i botten tillsammans med vattenkraft och att det sedan kan få hjälp av vind&sol när det går och i värsta fall oljeeldning.

Inte bara det. Ljudet och hur dom förstår solnedgångar är sorgligt. Senaste jag såg hade dom även vindkraftverken att blinka rött samtidigt och det såg inte vackert ut. Snarare skräckinjagande när dom på rad blinkade rött.

Henrik Jönsson har även några riktigt bra videos om energikaoset i Sverige:
https://www.youtube.com/watch?v=JYtKomOzNlw

Hade t.ex. ingen aning om att vi hade punktskatt för kärnkraft fram till 2018 och även absurda höjda kostnader för slutförvaring.

För övrigt tycker jag det är hejdlöst kul hur dessa "brister" och prishöjningar sker i varenda jävla bransch. Nej det är inga jävla brister. Det är olika aktörer som försöker (lyckas) höja priset genom att skylla på saker.

"We economists don't know much, but we do know how to create a shortage. If you want to create a shortage of tomatoes, for example, just pass a law that retailers can't sell tomatoes for more than two cents per pound. Instantly you'll have a shortage. It's the same with oil or gas." Milton Friedman

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Framförallt när bladen är slitna och demonteras och då sågas ner och grävs ner i deponi, där dom ska ligga vem vet hur länge, de kan ju omöjligt vara bra, och det som gjort bladen slitna all den massan som försvinner den måste ju ta vägen någonstans rätt ut i naturen..

Dom är inte giftiga och dom kan ligga hur länge som helst i nån öken utan att påverka nåt alls.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FattarNiInte:

Dom är inte giftiga och dom kan ligga hur länge som helst i nån öken utan att påverka nåt alls.

Snackar man ”grön energi” och ”förnyelsebart” så är det ju inte riktigt passande att strategin bygger på galet stora deponier. Inte hållbart..

Permalänk
Skrivet av anon236072:

Snackar man ”grön energi” och ”förnyelsebart” så är det ju inte riktigt passande att strategin bygger på galet stora deponier. Inte hållbart..

Mmm. Men det är ändå det minsta problemet med vindkraften. Det största är att det är så dåligt. Möjligen duger det till att dryga ut vatten- och kärnkraften lite, ibland.
Vindkraften har förmodligen inte producerat en kilowattimme här i norra Sverige nu då det varit kallt.