Permalänk

ingen bild på skärmen

Hej!! när jag startar min dator efter att inte använt den på några timmar så lyser skärmen bara grått. så jag stänger av den med samma knapp som jag sätter på den med. och efter det så testar jag att starta den igen men skärmen e fortfarande grå. så jag stänger av och sätter på. och då kommer jag in i mina bios utan att ens ha rört nåt!! så då stänger jag av igen och startar igen och då kommer jag in på windows. Så vet någon av er vad felet skulle kunna vara?

Permalänk
Medlem

"min dator"

Du får gärna berätta, vad det är för dator. Stationär med skärm, eller laptop? till att börja med...

"windows" - vilken version pratar vi om då, windows 10?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk

Jag har byggt den själv. Det har inte hänt förut och började för några dar sen. Jag har Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jag gillar datorer:

Jag har byggt den själv. Det har inte hänt förut och började för några dar sen. Jag har Windows 10

Och vad har du byggt den med för delar? (alltså, vad har du för skärm, moderkort, cpu, ramminnen, grafikkort osv, vilka märken/modeller av dessa?)

P.S. om du trycker på citera här nedanför, så hittar jag lättare tillbaka till ditt svar.... D.S.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Avstängd

Är det någon bild utanför skärmen?

Permalänk
Skrivet av orginallinus:

Och vad har du byggt den med för delar? (alltså, vad har du för skärm, moderkort, cpu, ramminnen, grafikkort osv, vilka märken/modeller av dessa?)

P.S. om du trycker på citera här nedanför, så hittar jag lättare tillbaka till ditt svar.... D.S.

Moderkort: Asus tog strix B550F Gaming
CPU: Ryzen 5 5600X
Ram: 16GB corsair vengeance rgb. Antigen 3200mhz Eller 3600mhz kommer inte ihåg riktigt.
GPU: Gainward Geforce rtx 3060 ghost
PSU: tror att jag har cooler master 650w 80+ gold
Chassi: corsair 220T tror jag

Sedan dom två skärmar jag har är Acer VG240Y och Acer QG241Y

Permalänk
Skrivet av Matvraket:

Är det någon bild utanför skärmen?

Hur menar du då?!

Permalänk
Avstängd

Hur menar du då?!

Förlåt, var ett dåligt skämt "ingen bild skärmen"

Permalänk
Skrivet av Matvraket:

Jaha. Hahah. Det e lugnt!!!

Permalänk
Medlem

Är den överklockad något?
Körs minnena i XMP eller stock?
Vad har du för temperaturer?

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [💾WD Black SN850 NVMe SSD 2TB] [2x WD BLACK SN850X NVMe SSD 8Tb] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [Crucial BX500 SATA SSD 4TB] [38TB NAS 7200rpm Lagringsdiskar] [🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] [🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Det är inom det Svenska språkbruket accepterat, "har du bild på skärmen"

Du tänkte dig, är alla xx miljoner led aktiverade av inkommande ström? Fåntratt.

Vad tillförde du med den helt onödiga kommentaren?
Hur många ämnesområden är du kunnig inom?

Permalänk
Medlem

Jaha. Hahah. Det e lugnt!!!

Nej det är inte lugnt. Frågar någon om hjälp, så raljerar man inte.

Permalänk
Medlem

Ram: 16GB corsair vengeance rgb. Antigen 3200mhz Eller 3600mhz kommer inte ihåg riktigt.

Datorn går genom enkelt uttryckt hårdvarutest var gång, och i bland går den in och startar upp windows och du får skärm?

Permalänk
Medlem

Vi Kan hjälpa dig och lösa det.
Det är en ny burk med ett moderkort som klarar att återställa sig själv för grundläggande boot.
Går in i bios" prova bara med att i bios sätt allt på "bios default"
Är det ett Gigabyte moderkort?

Permalänk
Medlem

Om datorn bootar in i bios, kan ett problem vara att du har en överklockning/konfiguration i bios som inte fungerar, och då kan det vara läge att ta en reset till "default" (finns ofta på samma sida där man sparar en setup i bios) som nämnts här i ovan.

Gör en reset, och sen kan du börja med att gå in i bios och kontrollera att du ställt in XMP-profilen för minnena korrekt. Oftast "Profile1". Se sen till att PCIE (ditt grafikkort) är valt som "primary" eller liknande. Pröva att se om det hjälper!

Om ovan inte gör någon skillnad, kan det kanske vara läge att uppdatera bios på moderkortet. Finns programvara på Asus hemsida (ej Wifi-varianten!) : https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-b550-f-...

Om nu inte detta fungerar, kan du kontrollera om ett av minnesmodulerna kanske är trasig; antingen genom att köra någon programvara, typ MemTest: https://www.memtest86.com/ . Alternativt prövar du med bara en sticka/modul i taget och försök att upprepa problemet...

Du skriver också att du har 2 st skärmar. Blir bilden grå på båda eller bara den ena?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falistar:

Det är inom det Svenska språkbruket accepterat, "har du bild på skärmen"

Du tänkte dig, är alla xx miljoner led aktiverade av inkommande ström? Fåntratt.

Vad tillförde du med den helt onödiga kommentaren?
Hur många ämnesområden är du kunnig inom?

Hahaha

Permalänk
Skrivet av herbamare:

Är den överklockad något?
Körs minnena i XMP eller stock?
Vad har du för temperaturer?

Den är inte överklockad
Jag vet inte riktigt vad som körs i
CPU: runt 45C när jag inte ens gör något. Men jag ska köpa en ny kylare snart.
Gpu: runt 40C när jag inte gör nåt

Permalänk
Skrivet av Falistar:

Vi Kan hjälpa dig och lösa det.
Det är en ny burk med ett moderkort som klarar att återställa sig själv för grundläggande boot.
Går in i bios" prova bara med att i bios sätt allt på "bios default"
Är det ett Gigabyte moderkort?

Det är ett asus

Permalänk
Skrivet av orginallinus:

Om datorn bootar in i bios, kan ett problem vara att du har en överklockning/konfiguration i bios som inte fungerar, och då kan det vara läge att ta en reset till "default" (finns ofta på samma sida där man sparar en setup i bios) som nämnts här i ovan.

Gör en reset, och sen kan du börja med att gå in i bios och kontrollera att du ställt in XMP-profilen för minnena korrekt. Oftast "Profile1". Se sen till att PCIE (ditt grafikkort) är valt som "primary" eller liknande. Pröva att se om det hjälper!

Om ovan inte gör någon skillnad, kan det kanske vara läge att uppdatera bios på moderkortet. Finns programvara på Asus hemsida (ej Wifi-varianten!) : https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-b550-f-...

Om nu inte detta fungerar, kan du kontrollera om ett av minnesmodulerna kanske är trasig; antingen genom att köra någon programvara, typ MemTest: https://www.memtest86.com/ . Alternativt prövar du med bara en sticka/modul i taget och försök att upprepa problemet...

Du skriver också att du har 2 st skärmar. Blir bilden grå på båda eller bara den ena?

Okej Tack!!! Ska testa allt du sagt!! Det är bara min huvud skärm som jag har framför mig som lyser grått. Den andra lyser svart.

Permalänk
Medlem

Okej Tack!!! Ska testa allt du sagt!! Det är bara min huvud skärm som jag har framför mig som lyser grått. Den andra lyser svart.

Testa också att "nollställa" skärmarna dra ut både strömkabel och bildkabel och tryck lite på strömbrytaren för att tömma kondensatorerna i. Hade ett liknande problem med en skärm för något år sedan, hjälpte att dra ur kablarna och sätta i igen.

Visa signatur

Monster-PC (AMD 9800X3D) (RTX5090 Astral vit) (DDR5-6000cl30 64Gb) (Samsung 9100 gen5 2TB) (Kingston KC3000 Gen4 4TB)
LG C1 Oled 48" Skärm
Pimax Crystal Light

Permalänk
Skrivet av Pe3:

Testa också att "nollställa" skärmarna dra ut både strömkabel och bildkabel och tryck lite på strömbrytaren för att tömma kondensatorerna i. Hade ett liknande problem med en skärm för något år sedan, hjälpte att dra ur kablarna och sätta i igen.

Absolut!!
Tack för hjälp!!