Nybygge med i7-12700K DDR4 eller DDR5

Permalänk
Medlem

Nybygge med i7-12700K DDR4 eller DDR5

Hej!

Jag har under ett tag gått i tankarna att uppgradera min dator. Nu när den inte vill starta alla gånger och felsökningen inte rett ut problemet, är det dags.

Eftersom min befintliga burk är 8-år gammal, tänkte jag byta ut alltihopa och enbart behålla grafikkortet 1070 (det får bytas ut när priserna gått ner).

Siktet är inställt på i7-12700K och velar mellan DDR4 och DDR5. Eftersom jag inte planerar på någon större uppgradering utöver grafikkort dom närmsta 6-7 åren, känns det mer framtidssäkert med DDR5.

Montering kan jag ordna själv, men är det inte mycket dyrare är det givetvis bekvämt att låta Inet/Webhallen göra det.

Jag är tacksam för synpunkter och förslag på utbyte av komponenter, moderkort har jag sämst koll på.

Bygge med DDR4:
i7-12700K DDR4

Bygge med DDR5:
i7-12700K DDR5

Med vänlig hälsning,
Henrik

Permalänk
Viking

Med tanke på att DDR5 knappt ger någon märkbar prestandaskillnad, nästan omöjliga att få tag på och att de säljs till ett överpris begagnat så känns DDR4 som ett bättre köp.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Med tanke på att DDR5 knappt ger någon märkbar prestandaskillnad, nästan omöjliga att få tag på och att de säljs till ett överpris begagnat så känns DDR4 som ett bättre köp.

Det är den anledningen som får mig att fundera på om det är värt det. Å andra sidan bör prestandaskillnaden bli större i framtiden, och när det sker så kan jag köpa snabbare RAM utan att behöva byta moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkees:

Det är den anledningen som får mig att fundera på om det är värt det. Å andra sidan bör prestandaskillnaden bli större i framtiden, och när det sker så kan jag köpa snabbare RAM utan att behöva byta moderkortet.

Finns det ens moderkort som stödjer DDR4 och DDR5?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Viking
Skrivet av ronz:

Finns det ens moderkort som stödjer DDR4 och DDR5?

Han menar att köpa "långsamma" DDR5 nu, för att sedan uppgradera till snabbare om några år.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Han menar att köpa "långsamma" DDR5 nu, för att sedan uppgradera till snabbare om några år.

Aha!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Då du verkar som en sån som inte uppgraderar ofta hade jag nog tagit DDR5 ändå, trots jag själv kör en 12700K med DDR4, men det är för att jag vet att jag vill uppgradera om 1-2 år ändå + jag hade redan DDR4 stickor.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Då du verkar som en sån som inte uppgraderar ofta hade jag nog tagit DDR5 ändå, trots jag själv kör en 12700K med DDR4, men det är för att jag vet att jag vill uppgradera om 1-2 år ändå + jag hade redan DDR4 stickor.

Precis, jag varken uppgraderar ofta eller har några RAM jag kan återanvända.

Har du rekommendation på moderkort för både DDR4 och DDR5? Ska helst inte kosta så mycket men inte heller vara dumsnålt.

Permalänk
Medlem

Är det klokt att köpa ett moderkort som stödjer Ram-hastigher upp till 6400MHZ för att vara framtidsäker? Typ detta https://www.inet.se/produkt/1903649/asus-rog-strix-z690-f-gam...

Eller kommer förbättringar ske i latens snarare än högre farter? Givetvis går det bara att spekulera, försöker bestämma mig ifall jag ska slå till på tidigare nämnt moderkort, eller MSI Z690 pro som är ca en tusenlapp billigare.

Tacksam för all input!

Permalänk
Medlem

Frågan är om det inte blir billigare att köpa en billigare ddr4 bräda plus ddr4 minnen nu. Om några år när ddr5 gått ner i pris och upp i prestanda så köper du en ny bräda och minnen.